مسجد؛ منبر معارف اجتماعی وسیاسی

 

اینجا مسجد است. خانه ی خدا. محل انس و الفت بندگان خداجو با معبود بی همتا. همان خدای بی نیاز و مهربانی که از هیچ نعمتی برای بندگان خود دریغ ننموده است. یکی برای قرآن خواندن به مسجد می آید، یکی در آنجا نماز می خواند، گاهی روضه خوانی و عزاداری دلیل ورود به مسجد است، گاهی شرکت در یک مراسم ختم سبب آمدن به مسجد است و به هر حال مؤمنان مسلمان هر یک به دلیلی در مسیر مسجد گام برمی دارند. اما نکته مهم اینجاست که این مکان مقدس چگونه می تواند زندگی عبادی مردم را با مسائل اجتماعی و سیاسی پیوند دهد؟ و یا اینکه اصلاً تحقق این امر ضرورتی دارد یا خیر؟
اگر جمله معروف بزرگان را که “سیاست ما عین دیانت ماست” بپذیریم دیگر پذیرش این مسأله نیاز به توجیه و تفسیر ندارد. رهبر معظم انقلاب زمانی که از مسجد سخن می گوید به نکته جالبی اشاره می فرماید مبنی بر این که؛ «مساجد بايد منبر معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.» واژه منبر با خود بار معنایی دارد. در نگاه مسلمانان منبر مقدس است.
محملی که هر کس بر بالای آن قرار گرفت می بایست در کلام خود دقت بیشتری داشته باشد. سخن گفتن بر منبر ادبیات خاص خود را دارد. به بیان دیگر کسی که بر بالای منبر نشست تنها باید کلاماتی به زبان براند که یا سخن خداست و یا مورد رضایت و در راه اوست. پس سخنان سیاسی و اجتماعی که در مساجد نقل می گردد سخنانی است که هدف از بیان آن بهبود زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان است. 
بصيرت افزايي و بالا بردن آگاهي‌هاي سياسي و اجتماعی مردم از جمله كارويژه‌هاي اساسی مساجد است که باید نسبت به آن برنامه ریزی و اهتمام ویژه صورت پذیرد.  البته برای این کار باید به این نکته توجه داشت كه ‌مساجد اگرچه بايد منبر معارف اجتماعی و سياسی باشند اما نبايد وارد بازي‌هاي سياسي به ويژه رقابت‌هاي درون‌گروهي و حزبی شوند. چرا كه تنها ثمره اين‌كار وحدت شكني و ايجاد اغتشاش بين مسجدي‌ها و مسلمانان است.
اينكه اختلافات سياسي به مساجد راه پيدا كرده و تبديل به منبع جديد براي رقابت شوند مي‌تواند براي مساجد خطرناك باشد. فی الواقع در مسجد تنها می بایست آموزه ها و مهارتهای سیاسی و اجتماعی مورد نیاز به مردم عرضه گردد تا بتوانند بر اساس دانش کافی از یک منبع معتبر همچون مسجد تصمیمات مناسبی در حوزه های مختلف اتخاذ نمایند نه اینکه حزب و یا گروه خاصی در مساجد جولان دهند، لیست انتخاباتی ارائه گردد و یا سایر فعالیت های سیاسی انجام پذیرد.

http://shahrara.com/news/1391/10/24/pdf/11.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *