مصاحبه مدیر مسئول مدیریار در روزنامه اعتدال

مهدي ياراحمدي به فارس گفت: قرآن و آموزه‌هاي آن، تنها منبع غني پاسخگويي به نيازهاي بشر به‌ويژه مسلمانان است، اما با اين وجود و ‌به رغم تأكيدات فراوان قرآن و توصيه‌هاي ائمه معصومين(ع)، مقوله مصرف صحيح، مناسب و به‌دور از اسراف، در خانواده مسلمانان ايراني همواره مورد بي‌مهري قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه مصرف صحيح همان ليست نيازهاي بشر بوده كه در افراد و جوامع مختلف متفاوت است، افزود: اگر بخواهيم مسئله مصرف و الگوهاي آن را اصلاح كنيم، ابتدا بايد نسبت به نيازهاي خود دقت كافي و لازم را داشته باشيم.
مدرس دانشگاه پيام نور مشهد با تأكيد بر اينكه يكي از مهم‌ترين راه‌هاي اصلاح الگوي مصرف در خانواده، دقت‌نظر در مواجهه با تبليغات است، تصريح كرد: در بسياري از مواقع احساس نياز ما با واقعيت همراه نيست و اين احساس بيشتر نشأت گرفته از مسائل جانبي نظير تبليغات بوده، بنابراين دقت نظر در اين امر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وي اعمال و تنظيم مديريت اقتصادي بر درآمدهاي خانواده‌ را يكي از راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف عنوان كرد و افزود: صرفه‌جويي، قناعت و پرهيز از تجمل‌گرايي از ملزومات اجرايي مديريت مالي است، زيرا با تنظيم مديريت اقتصادي بر درآمدهاي خانوار و صرفه‌جويي و فرهنگ‌سازي آن، آرامش، شادابي و نشاط بر خانواده حاكم خواهد شد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اساس مصرف از نياز سرچشمه مي‌گيرد و براي اصلاح الگوي مصرف در خانواده بايد نيازهاي خانواده را شناخته و طبقه‌بندي كنيم، تأكيد كرد: اصولاً نيازهاي خانواده به دو دسته نيازهاي اساسي و غيراساسي تقسيم مي‌شود كه هريك از اين دسته نيازها به شكلي اولويت خود را بر رفتار مصرفي خانواده تحميل مي‌كند، بنابراين تشخيص نيازهاي اساسي از نيازهاي غيراساسي از نكات مهم در زمينه سلامت الگوي مصرف خانواده است.
ياراحمدي رفاه‌زدگي، تبذير و اسراف را سه الگوي ناصحيح مصرف در خانواده عنوان و تصريح كرد: رفاه‌زدگي نوعي تصرف و مصرف كردن نابه‌هنجار و ضداخلاقي در نعمت‌هاي الهي است و تبذير يعني اينكه فرد در اموال خود بدون داشتن الگوي صحيح مناسب، تصرف كند كه قرآن كريم به صراحت اين دو شيوه مصرف كردن را تقبيح كرده است.
وي زياده‌روي از حد و مرزهاي قانوني و طبيعي در هركاري را اسراف دانست و ادامه داد: اسراف كردن امري است كه در آيات قرآن به صراحت از آن پرهيز داده شده است.
مدرس دانشگاه پيام‌نور مشهد افزود: مسئله اسراف و هدر دادن منابع در رفتار مصرفي، مسئله‌اي بنيادي بوده كه ناشي از فقدان حاكميت عقلاني، منطق اخلاقي و اقتصادي در عملكرد افراد و خانواده‌ها است.
ياراحمدي با تأكيد بر اينكه موضوع مديريت اقتصادي و اصلاح الگوي مصرف در خانواده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت: در همين راستا علماي اخلاق تأكيد مي‌كنند كه سزاوار است مؤمن در امور مباح نظير خواب، بيداري، حرف‌ زدن، خوردن و آشاميدن هم سعي بر عدم اسراف داشته باشد.

http://www.etedaldaily.com/1388/6/26/Etedal/1394/Page/3/Etedal_1394_3.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *