منابع علم اولين و آخرين در قرآن كريم نهفته است

حجت‌الاسلام علي محمدي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در مراسم افتتاحيه بيست‌وهفتمين دوره مسابقات بين‌المللي قرائت و حفظ قرآن كريم با تبريك عيد مبعث از آن به عنوان مهم‌ترين حادثه عالم خلقت ياد كرد و با يادي از امام راحل و شهدا اين عيد بزرگ را به همه مسلمانان جهان و رهبري عظيم‌الشأن انقلاب اسلامي تبريك گفت.
محمدي در ادامه سخنان خود به حضور 92 نفر از قاريان و حافظان 60 كشور جهان در اين مسابقات اشاره كرد و گفت:‌ دو نفر از اين افراد به نام‌هاي مسعود نيك‌‌دستي در رشته قرائت و علي رجبي در رشته حفظ كل قرآن كريم نماينده جمهوري اسلامي ايران در اين دوره از مسابقات هستند.
به گفته وي 8 داور خارجي و 6 داور ايراني با نظارت 3 داور ديگر در اين دوره از مسابقات بر كرسي قضاوت بين مسابقه‌دهندگان تكيه زده‌‌اند.
سرپرست سازمان اوقاف از به كارگيري روشي براي گزينش مسابقه‌دهندگان در اين دوره از مسابقات براي اولين‌بار خبر داد و درباره آن گفت: براي حضور متسابقان شرايطي در نظر گرفته شده بود كه تنها با احراز آن شرايط موقعيت حضور در اين مسابقات را كسب كردند و چنانچه فردي سابقه شركت در ديگر مسابقات را نداشت نمونه‌اي از فايل صوتي قرائت خود را به ايران ارسال و پس از اعلام نظر متخصصان داخلي به شرط احراز حدنصاب مورد نظر توانست در اين مسابقات شركت كند.
محمدي همچنين با اشاره به برنامه‌هاي حاشيه‌اي در نظر گرفته شده براي اين دوره از مسابقات قرآن كريم گفت: همزمان با اين مسابقات صبح روز 20 تيرماه از بانوان فعال در عرصه‌هاي قر‌آني كشور تقدير به عمل خواهد آمد.
برگزاري همايش علمي در بخش تفسير و مفاهيم با ارائه مقالات علمي در اين زمينه در بيست و يكم تيرماه ديگر برنامه‌ حاشيه‌اي بود كه سرپرست سازمان اوقاف ضمن اشاره به آن افزود: فراخوان 25 موضوع براي ارسال مقاله در داخل و خارج كشور انجام شد كه در پي آن 600 مقاله دريافت و هداياي برگزيدگان آنها در روز 21 تيرماه اهدا خواهد شد.
محمدي تعداد برگزيدگان داخلي بخش مقاله‌نويسي را 10 نفر و برگزيدگان خارجي را 5 نفر اعلام كرد.
وي همچنين جشنواره قصه‌هاي قرآني را در بخش كودك، نوجوان، جوان و بزرگسال به عنوان برنامه ديگر در حاشيه اين دوره از مسابقات قرآن كريم اعلام كرد و در اين باره افزود: اين جشنواره در 6 رشته ترجمه، تأليف، تدوين، پژوهش، ادبيات داستاني و فيلم‌نامه‌نويسي برگزار شد و از ميان 700 كتاب ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره از 17 اثر برگزيده تقدير خواهد شد.
نمايشگاه قرآني در غرفه‌هاي متعدد در محل مسابقات از ديگر مواردي بود كه محمدي به عنوان برنامه‌اي در حاشيه اين مسابقات از آن ياد كرد.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه قرآن متصل‌كننده مخلوق با خالق است افزود: رسول اكرم (ص) در اين باره فرمودند هر كدام از شما علاقمند به سخن گفتن خود با پروردگار است قرآن بخواند.
محمدي اين ويژگي قرآن را به عنوان يكي از الطاف خداوند براي انسان‌ها دانست و افزود: به اين ترتيب انسان در هر زمان و مكاني كه مايل باشد مي‌تواند با پروردگار خويش سخن بگويد.
وي در ادامه با قرائت حديثي ديگري از پيامبر اكرم (ص) مبني براينكه فضليت و شرافت قرآن بر ديگر سخنان مانند برتري خداوند بر بندگانش است گفت: راه اصلاح جامعه بشري اتصال به قرآن است.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه با قرائت آياتي از قرآن كريم درباره نظر مفسر قرآن كريم علامه طباطبايي (ره) درباره اين آيات افزود: علامه طباطبايي با توجه به برخي از آيات قرآن يكي از راههاي اصلاح جامعه را تمسك به قرآن به عنوان كتابي كه حاوي دستورات خداوند است و هيچ‌گونه تحريفي در آن راه نيافته مي‌دانست.
محمدي روايتي ديگر از پيامبر اسلام با اين مضمون كه بر شما باد كه قرآن كريم را راهبر و امام خود قرار دهيد با اشاره به مشكلات كنوني جوامع بشري و مسلمانان گفت:‌ چنانچه مسلمانان به اين توصيه پيامبر اكرم به طور دقيق عمل مي‌كردند اكنون كافران بر مؤمنان راهي نداشتند و عزت و عظمت جامعه مسلمانان حفظ شده است.
وي همچنين ضمن بيان مجدد تأكيدات رهبر معظم انقلاب بر اينكه قرآن بايد به عنوان منبع اصلي و اساسي علوم انساني مورد توجه قرار بگيرد گفت:‌ مشكل امروز در جوامع ما قرار گرفتن منابع غربي با عنوان آموزه‌هاي علوم انساني است در صورتي كه پيامبر اكرم مي‌فرمايند اگر كسي در منبعي به غير از قرآن به دنبال علم باشد گمراه خواهد شد.
محمدي عبور بي‌تفاوت برخي از اساتيد و دانشمندان مسلمان را از كنار قرآن و توجه به منابع غربي علوم انساني را اشتباهي فاحش خواند و در ادامه گفت:‌ پيامبر اعظم (ص) مي‌فرمايند كسي كه به دنبال علم اولين و آخرين است بايد در قرآن كندوكاو كند.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه ضمن تشكر از كليه مسئولان و حضار در اين جلسه با اشاره به اينكه حضور در جلسات اينچنيني تجليل از قرآن است افزود: اميدواريم فرارسيدن روزي كه بشريت قدر نعمت قرآن بداند را شاهد باشيم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904180382

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *