نشست وزيران اقتصادي فرصتي براي ترويج ابزارهاي مالي اسلامي است

به گزارش مدیریار به نقل از روابط عمومي وزارت اقتصاد، سيد شمس الدين حسيني در بيست و ششمين اجلاس كميته كومسك -كميته دائمي همكاري اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي – كه در استانبول تركيه برگزار شد، گفت: بايد تلاش كنيم سهم كشورهاي اسلامي را از حدود 9 درصد توليد و يا 10 درصد صادرات جهاني به سطح سهم 22 در صدي آنها از جمعيت جهان برسانيم.
وزير اموراقتصادي و دارايي كشورمان بيان كرد: ارتقاء همكاريهاي درون گروهي در حوزه هاي سرمايه گذاري و تجارت ، تعريف پروژه هاي مشترك و مشاركتها از جمله با هدف ارتقاء زير بناي كشورهاي عضو ، ارتقاي نهادهاي مالي چون گروه بانك توسعه اسلامي و عملياتي ساختن موافقتنامه هايي چون سيستم تعريف ترجيحي ، توسعه همكاريها و تاسيس نهادهايي براي مقابله با پولشويي و تامين مالي تروريسم كه ثبات و آرامش كشورهاي اسلامي را به چالش مي كشد ، از راهكارهاي هم افزايي ظرفيت هاي اقتصادي كشورهاي عضو OIC است.
وي اظهار داشت: اگر چه دغدغه امروز اقتصادي ما مقابله با پديده هايي چون ركود ، بيكاري و فقر است ليكن بايد با آينده نگري ، به جايگاه خود در اقتصاد جهاني آتي نيز بيانديشيم . همگان نيك مي دانيد كه اقتصاد فردا بيش از پيش به دانش و فن آوريهايي چون نانو ، انرژي هسته اي و هوا- فضا وابسته مي شود . اين حوزه ها هم اكنون در انحصار كشورهاي معدودي است كه متاسفانه پيشرفت كشورهاي ديگر در اين حوزه را بر نمي تابند تا جايي كه چنانچه كشوري چون جمهوري اسلامي ايران به اين فن آوري ها دسترسي پيدا كند ، به بهانه هاي واهي و غير قابل اثبات از طريق سلطه انحصار و تحريم مالي ، تلاش مي كنند كه ملتي را از فوايد توليد صنعتي و تجاري سازي آن محروم كنند.
دكتر حسيني بيان كرد: ما در اين مسير پايدار و مصمم هستيم و آماده تشريك ظرفيت هاي پديد آمده با جهان اسلام هستيم و پيشنهاد صريح ما انجام سرمايه گذاري هاي مشترك براي توليد صنعتي و تجاري سازي اين فن آوري ها بين كشورهاي اسلامي است ، كما اينكه سرمايه گذاري مشترك براي ايجاد موسسه اي جهت تربيت نيروي انساني در اين حوزه مي تواند در دستور كار كومسك قرار گيرد.
حسيني با اشاره به تقويت همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني اظهار داشت: با توجه به نقش كومسك در تقويت همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني و بخصوص نقش آن در افزايش تجارت بين كشورهاي عضو ، مجدداً بر تعهد خود براي رسيدن به هدف 20درصد تجارت بين كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي تا سال 2015 حسب برنامه عمل ده ساله تصريح نموده و از تلاش هاي انجام شده به منظور اجرايي نمودن سيستم تعرفه ترجيحي (TPS-OIC) تقدير بعمل مي آيد.
وي افزود: با توجه به اهميت استاندارد حلال در كشورهاي اسلامي كه از اجلاس بيست و سوم بعنوان يكي از مهمترين بخشهاي مورد بحث در كومسك مطرح شد، به منظور تسريع در تصويب استاندارد حلال و اجرايي شدن آن از آغاز سال 2011 ميلادي بين كشورهاي عضو و متعاقباً صادرات محصولات نشان حلال به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و گسترش فرهنگ غني اسلامي بر اساس آموزه هاي ديني ، از كشورهاي عضو در خواست مي شود با تعامل مناسب زمينه اجرايي شدن استاندارد موصوف و اتحاد بين كشورهاي اسلامي در اين خصوص را فراهم آورند .
وي با اشاره به نقش موثر حمل و نقل گفت: حمل و نقل بعنوان يكي از مهمترين ابزارهاي زير بنايي جهت ايجاد فرصتهاي پايدار براي رشد اقتصادي است و بي ترديد اين بخش مي تواند نقش بي بديلي در ايجاد مزيتهاي رقابتي و گسترش همكاريهاي اقتصادي كشورها ايفاد كند .
سيد شمس الدين حسيني درخصوص قوانين مبارزه با پولشويي اظهارداشت: صحت و اصالت معاملات تجاري فيمابين كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بسيار حائز اهميت است و در اين راستا، مشاركت گروهي در اجراي قوانين مبارزه با پولشوئي و تشكيل كار گروههاي مربوطه به منظور اعمال سياستهاي پولي تطهير شده در ميان كشورهاي عضو از اهميت بالائي برخوردار است .
وي پيشنهاد كرد: كميته كومسك با مشاركت بيشتر كشورهاي عضو نقش فعال تري در زمينه مبارزه با پولشويي و قوانين مربوطه ايفا كند و تجارب كشورهاي موفق در اين خصوص در جلسات مربوطه تبادل شود.
وزير اقتصاد كشورمان به موضوعات كشاورزي و تأمين مواد غذايي اشاره كرد و گفت: بايد سرمايه گذاري مناسب در پروژه هاي تأمين آب و شبكه هاي آبرساني ، افزايش بهره وري با استفاده از فناوري مناسب و همچنين تامين مالي پروژه هاي كشاورزي ، خود كفائي و امنيت مواد غذايي در كشورهاي اسلامي مورد توجه ويژه قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش بيست و ششمين اجلاس كميته كومسك از تاريخ 13 الي 16 مهر ماه سال جاري با حضور وزراي اقتصادي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در استانبول تركيه در حال برگزاري است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *