نظام اداری استرالیا

 

کشور مشترک‌المنافع استرالیا (به انگلیسی: ( Commonwealth of Australia‏ ): کشوری است توسعه یافته در نیمکره جنوبی. این کشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیاو ۴٫۶ برابر ایران است. استرالیا یکی از قلمروهای همسود است و در سال ۱۹۰۱ از بریتانیای کبیر استقلال یافته‌است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) است.سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند. این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته‌است. استرالیا همچنین سرزمین اصلیِ قاره اقیانوسیه به شمار می‌آید که کوچک‌ترین قاره دنیاست. استراليا کشوري وسيع با جمعيتي نسبتا اندک است. مساحت استراليا برابر با مجموع مساحت چهل و هشت ايالت اصلي و سازنده بدنه اصلي ايالات متحده و جمعيت آن فقط معادل نيمي‌از جمعيت کاليفرنيا است.

تاریخ
بر پایه ی شواهد به جای مانده، حدود چهل و دو هزار سال قبل گروهی از مردمان شکارچی جنوب آسیا، برای یافتن غذا و شکار حیوانات، اندک اندک شروع به مهاجرت به سرزمین‌های جنوبی تر نمودند و از راه جزیره‌ها و کانال‌هایی که آسیا را به شمال استرالیا وارد می‌کند به شمال کوئینزلند وارد شدند و سپس با پراکنده شدن در سراسر استرالیا، قبایل مختلف بومیان استرالیا را پای نهادند. این مردمان، ده‌ها هزار سال بدون ارتباط با سایر مناطق دنیا در این سرزمین زیسته‌اند.
نخستین بار هلندیها در سال ۱۶۰۶ میلادی شبه جزیزه کیپ یورک (Cape York Peninsula) در شمال کوئینزلند را اکتشاف کردند و در دهه‌های بعد، بیشتر مناطق شمالی و غربی استرالیا را مشاهده و ثبت نمودند. آبل تاسمان هلندی نام این سرزمین را هلند نو گذاشت. هلندیها خود علاقه چندانی به سکونت در هلندنو نشان ندادند و این سرزمین تا چندین دهه بعد دست نخورده باقی‌ماند.
در سال ۱۷۷۰ م. کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی، نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد. کاپیتان آرتور فیلیپ در ۱۸ ژوئیه ۱۷۸۸ با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به حدود سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولز به عنوان یکی از مستعمره‌های بریتانیا، خود به فرمانداری آن برگزیده شد. بریتانیایی‌ها در دید اول به استرالیا به عنوان سرزمینی دوردست و خشک برای تبعید محکومین و زندانیان نگاه می‌کردند. به همین دلیل بیشتر مسافران اولیه، به اجبار به منطقه ولز جنوبی جدید آمدند. اما ساکنان دیگر ایالتها اغلب به اختیار خود به سرزمین جدید مهاجرت کردند.
در سال ۱۹۰۰ میلادی، ملکه ویکتوریا طی قانونی به استرالیا استقلال سیاسی اعطا کرد. استقلال کشور استرالیا بطور رسمی در روز اول ژانویه ۱۹۰۱ اعلام شد و از این به بعد استرالیا به عنوان یک قلمرو همسود یا سرزمینی با حکومت مستقل اما در زمره کشورهای تحت حمایت بریتانیا در آمد. استرالیایی‌ها از این روز به عنوان روز ملّی خود یاد می‌کنند. .از سال ۱۹۰۱ تا سال ۱۹۲۷ که کانبرا ساخته شد، فدراسیون استرالیا، ملبورن را پایتخت موقت کشور قلمداد می‌کرد.
این کشور در جنگ جهانی اول به عنوان حامی بریتانیا جنگید و «ارتش مشترک استرالیا و نیوزلند» یا به اختصار آنزاک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد. در مجموع بیش از شصت هزار استرالیایی در خلال جنگ جهانی اول کشته شدند. در جنگ جهانی دوم مناطقی از شمال و شرق این کشور توسط ژاپنی‌ها بمباران شد و نیروهای آمریکایی در این کشور پیاده شدند. اما استرالیا از صدمات این جنگ به کنار ماند. طی قانونی در سال ۱۹۸۶ استرالیا به طور رسمی دخالت پادشاهی متحده را در امور سیاسی و نظامی این کشور خاتمه داد، استرالیایی‌ها در ۶ نوامبر ۱۹۹۹ با رأی اکثریت (۸۲% آرا) رأی به تحت قیمومیت ملکه بودن دادند وهمچنان ملکهٔ انگلیس برایشان «فرماندار کل» تعین کند
جغرافیا
استرالیا یا اقیانوسیه با ۶/۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترین قاره جهان به حساب می‌آید. استرالیا سرزمینی تقریباً هموار است. ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشته کوههای جداکننده تشکیل می‌دهد و بین این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفته که بیشتر آن خشک و خالی از سکنه‌است. بلندترین نقطه استرالیا قله‌ای در کوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پست ترین نقطه آن ۱۵- متر است که در دریاچه اِیر قرار دارد. بلندترین رودخانه استرالیا رود دارلینگ است که بیش از دو هزار و هفتصد ک. م. طول دارد. این رود با پیوستن به رود مورای که دومین رود بزرگ استرالیاست در نهایت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمد جنوبی می‌ریزد.استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند. درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب ۳۱۳۴ کیلومتر و پهنای آن از شرق به غرب ۳۷۸۲ کیلومتر است. استرالیا ۲۵٬۷۶۰ کیلومتر مرز دارد که تماماً مرز آبی است.
فرهنگ
بعد از اسكان اروپاييان، شيوه زندگي در استراليا، بازتابي از زندگي مردم انگليس شد. فرهنگ و آداب و رسوم مردم و ساكنان به سرعت با اين كشور كه داراي آب و هواي مختلفي است اصلاح شد.
فرهنگ به دست آمده، اگرچه بر اساس رسوم بريتانيايي بود، ولي منحصر به استراليا بود. افزايش جذابيت فرهنگ استراليا توسط كمك‌هاي مالي دولت بود كه اين كمك براي هنر، تغذيه و بهبود وسايل رفاهي بود. شهرهاي كوچك و بزرگي ساخته شد كه در آنها پر از ساختمان‌هاي هنري، گالري‌ها و سالن‌هاي نمايش و تئاتر بود. بهترين معماران، خانه اپراي سيدني را ساختند. اپرا، رقص، باله، سمفوني‌ها و اركسترها، بازيگران، نمايش نامه‌نويسان، شركت‌هاي هنري و همه و همه توسط مجلس استراليا حمايت مي‌شدند.
دولت‌هاي فدرال بر روي كمپاني‌هاي راديويي استراليايي مستقل از شبكه راديويي و تلويزيوني سراسري سرمايه‌گذاري كردند. استراليا همچنين داراي شركت‌هاي رسانه‌اي، روزنامه و مجلات زيادي است كه به فرهنگ منطقه‌اي كمك بسزايي مي‌كند. اگرچه بعضي از آنها هم اكنون متعلق به خارجي‌ها است.

مردم‌شناسی
جمعیت استرالیا به سرشماری ژوئیه ۲۰۰۸ ۲۰٬۰۰۷٬۳۱۰ نفر بوده‌است. و با تراکم نسبی ۶/۲ نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پایین‌ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا می‌باشد. کرانه جنوب شرق این کشور تراکم جمعیتی بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد. یک سوم جمعیت کشور در ایالت نیو ساوت ولز و یک چهارم دیگر در ایالت ویکتوریا به سر می‌برند. میانگین نرخ رشد جمعیت در سال ۱/۲۲۱ است و تقریباً در هر دو دقیقه یک نوزاد جدید در این کشور متولد می‌شود.بومیان استرالیا حدود نیم میلیون نفر تخمین زده شده‌اند که دو و نیم درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند .
ایالت‌ها و شهرها
استرالیا از شش ایالت و دو سرزمین یا قلمرو (territory) تشکیل شده‌است که اختیاراتشان کمتر از ایالت‌هاست. ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا عبارت‌اند از:
1.نیو ساوت ولز (NSW) یا ولز جنوبی جدید که مرکز آن سیدنی است.
2.کوئینزلند (QLD) که مرکز آن بریزبین می‌باشد.
3.استرالیای جنوبی (SA) با مرکزیت آدلاید.
4.تاسمانی (TAS) که جزیره‌ای است در جنوب شرقی سرزمین اصلی و مرکز آن هوبارت می‌باشد.
5.ایالت ویکتوریا (VIC) که مرکز آن مِلبورن است.
6.استرالیای غربی (WA) که مرکز آن پـِرت می‌باشد.
7.قلمرو سرزمین شمالی (NT) مرکز آن داروین است.
8.سرزمین پایتخت استرالیا (ACT) مشتمل بر شهر کانبرا و اطراف آن.
نظام آموزشي استراليا
آموزش وپرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش وپرورش انگلستان است.دراسترالیا مدارس به دو دسته دواتی وخصوصی تقسیم می شوند وعموما ثبت نام کودکان درمدارس دولتی وخصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد. به طورکلی اگرچه، سیستم آموزشی نسبتا ساده است اما کیفیت آموزش درسطوح مختلف بالاست.برخلاف بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی،سال تحصیلی استرالیا ازماه ژانویه تا دسامبراست وچون زمان کریسمس درفصل تابستان واقع می شود،بنابراین تعطیلات تابستانی شش تا هفت هفته ای مدارس دراین زمان اتفاق می افتد. به شکل اجتناب ناپذیری مدارس ابتدایی دولتی کشورمختلط هستند، درحالیکه برخی ازمدارس خصوصی درسطح ابتدایی، یا پسرانه هستند یا دخترانه. سن ورود به مدارس ابتدایی درایالات متفاوت متغیراست. آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم یا چهارم دبیرستان یعنی درپانزده تا شانزده سالگی اجباری است . اما گذراندن دوسال آخر متوسطه اختیاری است.طی سال های اخیر به علت اینکه یافتن شغل برای افراد فاقد تحصیلات مشکل شده است ، گرایش برای گذراندن مدارج بالاترعلمی به میزان زیادی افزایش یافته ودرحال حاضر از76 درصد دانش آموزان دبیرستانی انتظار می رود که در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه دهند وسال های دبیرستان را به پایان رسانند.
معمول ترین نوع مدرسه متوسطه مدرسه جامع است که رشته های متنوع تحصیلی را ارائه می دهد. اغلب برای جذب سرمایه های دولت ، مدارس برنامه های تخصصی را در رشته های موسیقی، تئاتر، هنر وورزش برگزار وبه دانش آموزان با استعداد تمامی ایالات کمک هزینه هایی اعطاء می کنند.
نژادها
سرزمین استرالیا از دهها هزار سال پیش، زیستگاه گروه‌هایی از انسان‌ها بوده‌است. بومیان استرالیا که با نام Aboriginals شناخته می‌شوند ساکنان قدیمی استرالیا هستند. گمان می‌رود اجداد این افراد در حدود چهل هزار سال پیش از جنوب آسیا به این مکان مهاجرت کرده باشند. از جمعیت بومیان استرالیا به تدریج کاسته شده و امروزه بومیان، بخش کوچکی از جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهند. مردمان این کشور، گروه‌های مختلفی از اروپاییان می‌باشند که بیشتر شامل انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها، ایرلندی‌ها، ایتالیایی‌ها، هلندی‌ها، یونانی‌ها و پرتغالی‌ها می‌شوند. از دیگر نژادها می‌توان چینی‌ها، ویتنامی‌ها، هندی‌ها، لبنانی‌ها، ترکها، ایرانیان و افغانها و سودانی‌ها را نام برد.
زبان و خط
زبان رسمی کشور زبان انگلیسی با گویش استرالیایی است که برخی از واژه‌های بومیان استرالیا نیز در آن وارد شده‌است. اختلافات بسیار نامحسوسی در لهجه مناطق گوناگون وجود دارد. زبان‌های دیگر مانند ایتالیایی و چینی نیز در بین مهاجران بسیار رایج است.
اقتصاد
استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاورزی است.در میان قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۰۸ به گزارش اکونومیست، ملبورن دوم، پرت چهارم، آدلید هفتم و سیدنی نهم بود. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است . این کشور معادن فراوانی دارد. شرکای بازرگانی استرالیا بیشتر چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و نیز ایالات متحده آمریکا هستند. بنا بر گزارش بانک جهانی، این کشور در سال ۲۰۰۵، از نظر تولید ناخالص داخلی یا GDP در رده پانزدهم جهان قرار داشته‌است  و نیز بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، استرالیا از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۶ سومین کشور توسعه یافته دنیا به حساب می‌آید
سیاست و حکومت
استرالیا کشوری است که از مجموعه کشورهای مشترک‌المنافع که دارای حکومت پادشاهی مشروطه است و بالاترین مقام سلطنتی بریتانیای کبیر یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشور نیز به حساب می‌آید. جانشین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیا است که وی نیز به نوبه خود فرمانداران ایالتهای این کشور را تعیین می‌کند. هرچند فرماندار کل بر طبق قانون اساسی، از اختیارات فراوانی برخوردار است اما در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست وزیر است که طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب می‌شود و دولت را تشکیل می‌دهد.
در استرالیا، مردم ابتدا نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند. رئیس حزبی که بیشترین نفرات انتخاب شده را در مجلس داشته باشد به‌عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت می‌شود. دولت استرالیا از سه زیرشاخه تشکیل می‌شود:قانون گذاری، اجرایی و قضایی.
احزاب عمده استرالیا عبارت‌اند از:
حزب لیبرال استرالیا
حزب کارگر استرالیا
حزب سبز
دفاع : در کشور استرالیا هیچ اجباری برای خدمت وظیفه عمومی وجود نداشته و افراد برای عضویت و خدمت در ارتش مثل سایر شغل‌ها حقوق دریافت می‌کنند.
نظام حكومتي
استراليا الگويي است از نظام سياسي حاكم بر انگلستان كه در آن نخست وزير در واقع سياست گدار اصلي كشور است و رياست قوة مجريه را بر عهده دارد.    بدليل وجود اكثريت انگليسي تبار در استراليا، قدرت مانور انگليس در آن از هر كشور ديگري بيشتر بوده و مردم با اين منطق كه تغيير پرچم يا نظام حكومتي موجب كاهش سطح ارتباط با انگليس خواهد شد و اين بمعني ايجاد مانع در برقراري ارتباط با اجداد و فاميلهايشان در آن كشور خواهد بود نسبت بدان عكس العمل منفي نشان ميدهند.   
هم اكنون استراليا داراي فرمانداري است كه توسط ملكة انگليس نصب ميشود و در واقع نمايندة ملكة انگليس براي استراليا محسوب مي گردد. فرماندار در عمل هيچ نقشي در سياست و ادارة امور كشور ندارد و يك دكور محض به حساب مي آيد و سمبل حضور ملكه و نظام پادشاهي انگليس در آن كشور است.    همه ساله سهمي براي مخارج ملكه انگليس از سوي استراليا از طريق فرماندار براي ايشان ارسال مي گردد.  نخست وزير و مجلس تواماً در يك زمان انتخاب ميگردند و احزاب نقش اصلي را در انتخاب نخست وزير دارند.    انتخاب نخست وزير بصورت مستقيم صورت نمي گيرد بلكه با انتخاب نمايندگان مجلس هر حزبي كه اكثريت كرسي هاي مجلس را در اختيار گرفت، رهبر آن حزب بعنوان نخست وزير معرفي خواهد شد. احزاب زيادي در استراليا فعال هستند ليكن دو حزب نقش عمده در انتخابات را دارند و غالب نخست وزيران استراليا از رهبران اين دو حزب بوده اند.   
مجلس داراي نقش بسيار اساسي در قانونگذاري و هدايت دولت مي باشد ولي در پاره اي از موارد نخست وزير قادر به وتو كردن رأي پارلمان مي باشد.    انتخابات در استراليا بسيار متفاوت با انتخاباتي است كه ما در ايران داريم.    در ايران شركت آحاد مردم در انتخابات اختياري است و مردم صرفاً با تكيه بر اعتقادات ديني و بعنوان يك فرضة شرعي در انتخابات فعالانه شركت مي نمايند ليكن هيچ اجباري براي شركت در آن ندارند و كاملاً آزادند كه رأي بدهند يا ندهند اما اين وضع در استراليا كاملاً فرق دارد و شركت در انتخابات پارلمان در آنجا اجباري است و متخلفين بايستي مبلغ 50 دلار استراليا بابت عدم شركت در انتخابات جريمه پرداخت نمايند.
علاوه بر پارلمان تعدادي نماينده از طريق دولت و نه از طريق انتخابات عمومي براي مجلس سنا انتخاب مي شوند كه براي هر پنج ايالت تعدادشان مساوي است.    مي گويند اين براي تقويت و جبران ضعف ناشي از تعداد كمتر نمايندگان در ايالات كوچكتر و كم جمعيت تر است و اين نمايندگان بيشتر از حقوق ايالات ضعيف تر دفاع مي نمايند.البته پرواضح است كه بدليل اينگه اين نمايندگان از طرف دولت انتخاب ميشوند بنحوي در ترميم راي اكثريت براي نخست وزير و تقويت جايگاه و موقعيت وي نقش مهمي را ايفا مي كنند.
سبک مدیریت استرالیایی
مدیران به هیچ روی نمی‌بایست خود را بالاتر از سایر همکاران ببینند. همه برابر هستند و فقط نوع شغل افراد متفاوت است. بنابراین هر گونه شیوه مدیریتی مستبدانه، با واکنش تند از سوی اکثر استرالیایی‌ها همراه شده، می‌تواند سریعا موجب برانگیختگی حس خصمانه در آنان شود.پذیرش شیوه‌های مشارکتی و مشورتی در مدیریت بسیار سودمند خواهد بود. این شیوه از مجموع و برآیند نظرات همه افراد تشکیل شده، امکان مباحثات آزاد را فراهم می‌آورد. در حقیقت، به چالش کشیدن عقاید روسا در جلسات بحث آزاد، نه تنها حمل بر بی‌ادبی و بی احترامی‌نمی‌گردد، بلکه نشانه‌ای از یک رویکرد کاملا متعهدانه و حرفه‌ای است. عمل گرایی یک شاخص کلیدی است؛ ماموریت را با سرعت به اتمام رساندن، بسیار مهم‌تر از توجه و مداقه در دستورالعمل‌ها و سلسله مراتب است.همسو با شیوه ارتباطی مستقیم استرالیایی‌ها، مناظرات بین مدیران ارشد و مدیران اجرایی، ممکن است از بیرون بسیار مناقشه‌آمیز و حتی گاه مشاجره‌گونه به نظر برسند؛ در حالی که واقعا به ندرت این گونه است. این شیوه تعامل عمدتا به عنوان اثربخش‌ترین شیوه برای نیل به اهداف به شمار می‌رود.
مدیران استرالیایی معمولا رغبتی به گوشه گیری از سایر اعضای تیم خود ندارند. آنها غالبا مایل‌اند «یکی از بچه‌ها» باشند و به صورت «یک رفیق خوب» دیده شوند. شیوه رفتاری معاشرت صرف مدیران با مدیران، به‌زعم افراد بسیار ناخوش و ناهنجار قلمداد شده، عمدتا منجر به جبهه‌گیری سایرین می‌شود.
جلسات در استرالیا
وقت شناسی در استرالیا به عنوان یک اصل مهم شناخته می‌شود؛ البته با ذکر این قاعده که جلسات معمولا با 5 الی 10 دقیقه تاخیر آغاز می‌شوند. به علاوه، مرسوم است که پیش از پرداختن به موضوع اصلی جلسه، چند دقیقه گفت‌وگوهای غیرکاری صورت پذیرد. (ورزش مضمون بسیار متداولی برای این قبیل گفت‌وگوها است.)
استرالیا را می‌توان در زمره کشورهایی با فرهنگ«پس برنامه‌ریز» قرار داد؛ بدین معنا که به نسبت، پیش‌آمادگی اندکی برای حضور در جلسات (به استثنای جلساتی که در حضور مشتریان برگزار می‌گردند) انجام می‌گیرد.
جلسات را غالبا می‌توان نشست‌هایی برای بحث آزاد پیرامون هر موضوع به شمار آورد که در طی این بحث آزاد، راهی برای حرکت به پیش پدیدار می‌شود. این رویکرد به خوبی با رویکرد برابری خواهی استرالیایی‌ها همخوانی دارد. هنگامی ‌که مسیر حرکت به پیش، در جلسه مورد اجماع نظر و توافق قرار گرفت؛ برای تکمیل جلسه، یک جدول زمان بندی شده کاری تدوین می‌شود. پیش آمادگی افراطی برخی اشخاص برای حضور در جلسات می‌تواند منجر به بروز این احساس منفی در حاضران نسبت به آنان گردد که می‌کوشند عقاید خود را به دیگران دیکته کنند.
چنانچه دستور جلسه‌ای نیز تدوین شده باشد، اصولا در بسیاری موارد از آن تبعیت دقیق صورت نمی‌گیرد. اگر موضوع مهمی ‌در حین بحث آزاد پیش آید، آن را صرفا به دلیل آن که در دستور جلسه نیامده است، کنار نمی‌گذارند.
کار گروهی در استرالیا
دیده شدن به عنوان یک بازیکن خوب در تیم، بخش فوق‌العاده مهمی‌از روح استرالیایی است؛ چنانکه تک‌روی و انزوا بدون شک منجر به طرد شدن فرد از سایر همکاران می‌شود. ایجاد احساس مثبت و خردمندانه در یک دپارتمان سازمانی یا یک تیم پروژه، می‌تواند یک عملکرد مدیریتی کلیدی به شمار رود و جلسات الحاقی (همراه با صرف غذا و نوشیدنی) به شکلی پویا مورد حمایت قرار می‌گیرند.ناگفته پیدا است که هر کس بخواهد خود را برجسته‌تر از سایر اعضای تیم نشان دهد یا بکوشد از سایر همکاران، پلکانی برای ترقی خود بسازد، بازیکن خوبی در تیم به شمار نخواهد رفت. لبه تیز رقابت را می‌بایست به سوی تیم‌های رقیب نشانه رفت و نه به سوی سایر اعضا و همکاران تیم؛ رقابت در استرالیا چنین معنایی دارد.
فرهنگ کسب و کار در استراليا
اراضي بسيار وسيعي از اين کشور، خالي از سکنه (و يا به گفته برخي، غيرقابل سکونت) هستند؛ چنان که اين کشور بدل به يکي از اصلي‌ترين کشور‌ها به لحاظ نسبت جمعيت شهرنشين در جهان شده است.
فقدان هرگونه بازار با ابعاد واقعي، توام با انزواي نسبي جغرافيايي، باعث مي‌شود صاحبان کسب‌وکار‌هاي گوناگون در استراليا، به شکل روزافزوني، هم از جهت کسب اطمينان خاطر از موفقيت و بقاي خويش در آينده و هم از جهت توجه به رفاه نسل‌هاي آينده کشور، بازار‌هاي بين‌المللي را مد نظر قرار دهند. در حقيقت يکي از بزرگ‌ترين انتقاداتي که گاه متوجه سازمان‌هاي استراليايي مي‌گردد، کندي آنان در اقبال به رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي است (البته صنعت معدن استراليا قويا از اين نقد مستثنا است).
بنابراين استراليا خود را بيش از پيش، چه از منظر اقتصادي و چه از منظر سياسي، نيازمند جهاني شدن مي‌داند. توفيق اقتصادي چشمگير اين کشور، مرهون مراودات تجاري با ايالات متحده و نيز کشور‌هاي برجسته آسيايي مثل چين و ژاپن است. در طي دهه‌هاي اخير از اهميت کشور‌هاي مشترک‌المنافع بريتانيا در اقتصاد استراليا کاسته شده است.
ساختار‌هاي فضاي کسب‌وکار در استراليا
برابري خواهي، يکي از بارزترين شاخص‌هاي رفتاري مردمان استراليا است. بسيار مهم است که اشخاص، اين احساس را به يکديگر القا نکنند که «فکر مي‌کنند کسي هستند». بسيار نيکو‌تر داشته مي‌شود که هر فرد، خود را به عنوان يک همراه خوب يا دوست خوب بشناساند؛ تا کسي که آشکارا به خود و دستاورد‌هايش مي‌بالد.
پديده ديگري که در کنار رويکرد برابري طلبي در روابط شخصي به چشم مي‌خورد، تاثير پذيري شديد تفکر تجاري استراليايي‌ها، از مدل تجاري آمريکايي است. (برخي معتقدند اين رويکرد به شکل کورکورانه‌اي مورد تقليد قرار گرفته است، در حالي که عده اي نيز در باب نياز بيشتر به بينش ريسک پذير و کار آفرين سبک آمريکايي در بين مردمان استراليا سخن مي‌گويند.)
تلفيق اين دو شاخص باعث مي‌شود که سازمان‌هاي استراليايي ساختاري غيرسلسله مراتبي داشته باشند. در اين حالت توجه چنداني به القاب و عناوين اشخاص معطوف نمي‌شود؛ و جايگاه افراد در سازمان بر اساس دستاورد‌ها و نه موقعيت ايشان در چارت سازماني، تعيين مي‌گردد، مادامي‌ که واکنش‌هاي درستي نشان دهيد و تصميمات به جايي اتخاذ کنيد، محبوب و مطلوب هستيد.
کارآفرینی
بطور کلی، دولت یکی از ارکان مهم تعیین کننده سرنوشت اقتصاد و سیاست استرالیا است. ولی با توجه به تعدد اقوام و فرهنگ‌های مختلف، استرالیایی‌ها به دلایل متعددی دارای روحیه کارآفرینی بوده‌اند که بخشی از آن مرهون مهاجر بودن مردم استرالیاست. اهم دلایل ارتقاء روحیه‌ کارآفرینی بشرح زیر می‌باشند:
۱) به دلیل خط‌مشی و سیاست مهاجرپذیری، جمعیت استرالیا در طول زمان در مسیر گرایش‌های کارآفرینانه حرکت کرده است. روحیه فردگرایی و تمایل به پایداری قومیت و هویت گروه‌های مهاجر روحیه کارآفرینی را نیز ارتقاء داده است.
۲) با توجه به محیط باثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استرالیا تمایل مهاجرین به ایجاد شرکت بیشتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند به رشد اقتصاد ملی کمک کند.
۳)سیاست حمایتی دولت اکثراً بدنبال حفظ و حمایت از بخش صنایع کوچک بوده است. مواردی مانند تشویق، ساده کردن قوانین و مقررات، خدمات رایانه‌ای دولت در زمینه مشاوره ‌آموزش استرالیا را به سمت گسترش صنایع کوچک سوق داده است.
۴) مهاجرینی که وارد استرالیا می‌شوند می‌توانند در آسیا، منطقه اقیانوس هند و اروپا نیز فعال باشند و خدمات خود را گسترده‌تر ساخته و اتحادیه‌های بیشتری تشکیل دهند.
۵)در جامعه استرالیا، فردگرایی (استقلال طلبی) و کارآفرینی بعنوان یک هنجار پذیرفته شده است. بعلاوه، در فلسفه مدیریت استرالیا سطح تحمل خطر پذیری هم بالاست و مدارا با ابهام و عدم اطمینان قابل توجه است. به همین دلیل زمینه برای کارآفرینی نسبت به سایر کشورهای مشابه بسیار بالاست.
صنعت
نوآوری و کارایی در صنایع استرالیا بطور کلی مرهون دو امر حیاتی است: استفاده بیشتر و بهتر از تحقیق و توسعه و اطمینان از اینکه محصول جدید و ابتکاری و فنّاوری فرآیند تولید جزء لاینفک توسعه و تجدید ساختار است. فعالیت موفقیت آمیز به بهره‌گیری صحیح و خردمندانه از ابداع و نوآوری، طراحی، تحقیق و توسعه و بهبود محصول بستگی دارد. رشد اقتصادی استرالیا مرهون تغییر ساختاری در این رابطه بود که بر اثر آن توانست شرایط اولیه لازم را برای ایجاد و توسعه و گسترش صنایع نیرومند و نوآور فراهم نماید.
هدف سیاست صنعتی دولت استرالیا بالابردن و ارتقاء صنعت از طریق فراهم کردن یک محیط باثبات و دارای کارایی و با کفایت می‌باشد. در آینده، صنعت استرالیا از طریق فعالیت‌های شدید و موثر در تحقیق و توسعه، مرغوبیت و بازاریابی شناخته خواهد شد.
رشد صنعت نیازمند وجود ویژگی‌های زیر است:
توانایی رقابت در صحنه بین‌المللی
صادرات گرایی
توانایی ابتکار و نوآوری و خلاقیت (که در بالا اشاره شد)
توانایی تطبیق با شرایط متغیر جهان
آماده و مجهز بودن برای بهره‌جویی از فرصت‌های بدست آمده در نتیجه توسعه فنّاوری برای نیل به اهداف فوق
دولت توجه شایانی به صنایع نموده و در چارچوب سیاست‌های حمایتی از آنها پشتیبانی نموده است.
در هر کارگاه صنعتی در استرالیا بطور متوسط ۳۷ شاغل وجود دارد و ارزش افزوده سالانه هر شاغل رقمی حدود ۳۷۵۰۰ دلار است و در بعضی صنایع بیشتر دارد.
خلاقیت
تحقيقات  نشان  داده  كه  فقدان  خلاقيت  در  استراليا  يك  تهديد جدي  براي توان  رشد  كشور محسوب مي شود .به دليل  اشتغال يك  نفر از هر ده  هزار  نفر در امر تحقيقات  و  پژوهش ،استراليا  از بين  17  كشور  عضو  سازمان همكاري و  توسعه  اقتصادي  به  رتبه  14  تنزل  پيدا  كرده  است .موسسه  تجاري  استراليا در پاسخ  به  اين  شرايط عقيده  دارد، شركت هاي  استراليايي  براي  كاهش فشارهاي  رقابتي بيش  از اندازه  بر  كاهش  هزينه هاي  خود  اتكا دارند ،در حالي  كه  بايد  روي  توليدات  جديد و  فن آوري  هاي تازه  هزينه  كنند اما  به  دليل  ذكر  شده از انجام  اين  كار  صرفنظر      مي كنند.
گردشگری
در سرتاسر کره ی زمین، کمتر جایی را می توان پیدا کرد که با طبیعت دست نخورده ی استرالیا برابری کند. با اندکی روحیه ی ماجراجویی، بیشترین لذت را از این سرزمین ها خواهید برد. استرالیا دارای جذاب ترین و با شکوه ترین مناطقی است که به طور طبیعی وجود دارند. طبیعتی که در آن می توانید بزرگترین «منولیت» دنیا را ببینید، اولورو (صخره ی آیرس)، قدیمی ترین رودخانه : «فینک» و نیز یکی از عظیم ترین آتشفشان هایش: «هنبوری.» تخته سنگ های عظیم، حیوانات کمیاب، چشمه های آب گرم زیبا، دره های زیبا و چشم نواز…. و بالاخره همه آنچه که عجیب و زیبا و دیدنی است.

نام کشور    استرالیا
نام رسمی    مشترک المنافع استرالیا
پایتخت    کانبرا
تأسیس کشور    1/1/1901 (استقلال از انگلستان)
استقلال    1/1/1901(از فدراسیون مستعمرات پادشاهی متحده)
تأسیس نظام سیاسی    1/1/1901 (اجرای قانون اساسی)
نوع نظام سیاسی    مشترک‌المنافع پارلمانی فدرال، سکولار

رئیس کشور (دوره ریاست/تعداد دوره)    فرماندار کل به نمایندگی از پادشاه انگلستان (با نصب پادشاه و پیشنهاد نخست‌وزیر)
رئیس دولت (دوره ریاست/ تعداد دوره)    نخست وزیر (رهبر حزب اکثریت پارلمان)
قانون اساسی    9/7/1900 (تصویب قانون اساسی)، 1/1/1901 (اجرای قانون اساسی)
تقسیمات کشوری    6 ایالت، 2 قلمروی خودمختار، 7 سرزمین وابسته
قوة مجریه    نمایندگان پارلمان که بنا به انتخاب نخست‌وزیر و سوگند نزد فرماندار کل به عضویت هیئت دولت در می‌آیند.
قوة مقننه    دو مجلس قانونگذاری: سنا (6 سال برای نمایندگان ایالات، 3 سال برای نمایندگان قلمروها)، مجلس نمایندگان (3 سال)
قوة قضاییه    دادگاه عالی (رئیس و 6 قاضی عالی منصوب فرماندار کل هستند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *