نکات مهم در تجارت الکترونیکی

 

درس اول
یکی از کار هائی که باید اولویت بالائی برای شما داشته باشد ، جمع آوری آدرس پست الکترونیک بازدید کنندگان سایت شما است . از زمان شروع سایت ، به جمع آوری آدرس ها بپردازید . تهیه یک لیست از مشتریان بالقوه خدمات شما ، یک باید است . هرچند ارائه یک خبرنامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست . شما می توانید به لیست خود ، تغییرات سایت ، محصولات جدید یا هرچیز دیگری که دوست دارید ارسال کنید .
توجه داشته باشید که تا زمانی که لیست شما کوچک است ، می توانید آنرا توسط نرم افزار پست الکترونیک موجود در رایانه خود پیش ببرید ولی وقتی لیست شما بزرگ شود ، مثلا از 100 آدرس بیشتر شود ، دیگر باید به دنبال ابزار های مخصوص مدیریت لیست باشید و یا از سایت های مخصوص این کار استفاده کنید . هرچند شخصا تمایلی به نام بردن از سایت خاصی برای این کار ندارم ، ولی چون خدمات سایت www.ymlp.com کمک بزرگی در این زمینه برای من بوده ، همیشه آن را به دیگران پیشنهاد می کنم . سایت یاهو هم خدمات مناسبی در این زمینه ارائه می کند .

درس دوم
سایت شما ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود . یک سایت با ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد . اگر در طراحی یک سایت حرفه ای چندان مهارت ندارید ، حتما یک نفر حرفه ای برای این کار استخدام کنید . توجه داشته باشید که سایت حرفه ای به معنی یک سایت با امکانات گرافیکی بالا و بخش های متحرک و یا حتی بخش های Flash نیست . سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی ساختار مناسب ، راحتی حرکت در سایت ، دسترسی سریع به اطلاعات ، سرعت بالا آمدن مناسب ( مخصوصا با خطوط نه چندان مناسب ما ) ، وجود خدمات مناسب ، خدمات پشتیبانی مناسب ، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامتر های متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر هستند . وجود یک مشاور در این زمینه در کنار شما ، خیلی به شما کمک می کند .

درس سوم
اگر می خواهید پول زیادی بدست آورید ، باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتری را پاسخ دهد . مردم محصولات و خدماتی که نیاز شخصی آنها را پاسخ دهند خیلی دوست دارند . اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید ، برنده هستید . سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارائه کنید . مثلا برای خرید کتاب ، یک سایت فرهنگی که روی فروش کتاب متمرکز است را انتخاب می کنید یا یک سایت که از فروش گل و اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل و شکلات و کتاب ؟ حتی آمازون که همه چیز می فروشد ، هنوز به عنوان یک کتاب فروشی شناخته می شود تا یک اسباب بازی فروشی .

درس چهارم
ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد . کلید ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما ، برقراری هرچه بیشتر ارتباط از سایر سایت ها به سایت شما است . هرچند لیست شدن در موتور های جستجو اولین قدم شما باید باشد ولی نباید به آن اکتفا کنید . دو روش خوب برای ایجاد ترافیک به سایت شما عبارت است از :
– برنامه همکاری فروش ( Affiliate program ) : چنین برنامه ای به برقراری صدها و حتی هزاران ارتباط از سایر سایت ها به سایت شما کمک می کند . موضوع از این قرار است که شما برنامه ای طراحی می کنید که هر کس که خدمات و محصولات شما را از طریق سایت خود بفروشد ، درصدی از فروش به او تعلق می گیرد . حتی برخی برنامه ها ، در جلب مشتری ، حتی اگر فروشی هم صورت نگیرد ، پول می دهند .
– ارائه خدمات و محصولات رایگان : ارائه چنین امکانات رایگانی به جذب ترافیک زیاد به سایت شما کمک خوبی می کند . مثلا ارائه مقالات رایگان که دیگران بتوانند در سایت خود از آنها استفاده کنند و به سایت شما ارتباط دهند . کتاب های الکترونیک رایگان ، نرم افزار ، فایل های صوتی که بتوانند در Flash از آنها استفاده کنند ، ملودی های طراحی شده برای گوشی های موبایل و خیلی چیزهای جذاب دیگر .

درس پنجم
فروش محصولات و خدمات خودتان خیلی از فروش برای بقیه ، سود آورتر است . برخی از برترین اقلام قابل فروش در اینترنت عبارتند از :
– نرم افزار
– اطلاعات
– سایت های اختصاصی
– خدمات اینترنت

درس ششم
معمولا مردم دوست ندارند که در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می کنند . شما خیلی موفق تر خواهید بود اگر در جهت ارائه کمک به مشتریان خود حرکت کنید . این کار با نوشتن مقالات مفید ، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفتگوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود . اعتماد ، حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند . شما باید در میان مخاطبین خود ، اعتبار کسب کنید . اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکر کردن به فروش به او و بدست آوردن پول ، می خواهید مشکل او را شناسائی کنید و به او در رفع نیازش ، کمک کنید ، خیلی راحت تر به شما اعتماد می کند .

درس هفتم
خودکار کردن کار ها ، وقت با ارزش شما را حفظ می کند . هرچند در تجارت ، خیلی کار ها را باید شخصا انجام دهید و درگیر آنها شوید ، خیلی کارها را هم می توان خودکار کرد ، مثل :
– مدیریت لیست آدرس ها
– پیگیری ها با مشتری
– پیام های خوش آمد گوئی
– پیغام های تشکر
– پیگیری سفارش ها
– تایید سفارش ها

این کار با استفاده از سیستم های پاسخ گوی خودکار ، کد ها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است .

درس هشتم
سازمان مناسب کار ، یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شما است .
– یک برنامه کاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم کنید .
– از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید .
– فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر ، تنظیم کنید .
– یک صفحه ” سوال و جواب های مکرر ” برای سایت خود طراحی کنید .
– برای پیام هائی که بصورت متناوب ارسال می کنید ، یک ساختار مشخص تعریف کنید .
– در رایانه خود یک صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هائی که با آنها همکاری دارید و آدرس وب آنها برای دسترسی راحت تر ، تهیه کنید .

درس نهم
بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد . هرچند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که در دنیای واقعی زندگی می کنند سروکار داریم . خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید . خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک نفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید کنند . از امکانات پشتیبانی زنده ( Live Agent ) در سایت خود استفاده کنید .

درس دهم
برای بدست آوردن پول ، باید پول خرج کنید . شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید :
– رایانه
– دسترسی به اینترنت
– نرم افزار
– ثبت دامنه
– میزبانی سایت
– آموزش شامل کتاب ، سی دی و غیره
– تبلیغات

درس یازدهم
هرچند قرار ما فقط ده درس مهم بود ، ولی همیشه به خاطر داشته باشید که خطرناک ترین تهدید برای موفقیت شما و غیر حرفه ای ترین کار در اینترنت ، SPAM است . همیشه از آن دوری کنید .
مطالب بالا ، لیست کاملی نیست و فقط به عنوان شروع و راهنما می تواند مفید باشد . مطمئنا مسائل و نکات بسیاری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و شما بسیاری از آنها را می شناسید و به آنها عمل می کنید .

atalebi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *