واجبی که فراموش شده است

 

برقراری امنیت اجتماعی یکی از مهم ترین دغدغه های مردم و مسئولین در هر کشوری می باشد. که در این رابطه عوامل و متغیرهای بسیاری مؤثرند. بر این اساس در کشور ما قانون اساسی در جهت دستیابی به امنیت اجتماعی در مقام اثبات کارکردهای امر به معروف و نهی از منکر برآمده است. و نقش این فریضه حیاتی را که یکی از مهم ترین واجبات اسلامی است در ایجاد و برقراری امنیت اجتماعی مثبت ارزیابی نموده و برای آن جایگاه والایی قایل شده است. در اصل هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران امر به معروف و نهي از منکر وظيفه‌اي است همگاني و متقابل بر عهده مردم نسبت به يکديگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت که شرايط، حدود و کيفيت آن در قانون مشخص می گردد. 

چندی پیش معاون فرهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با گلايه از مغفول ماندن این اصل در دولت هاي گذشته برلزوم استفاده کاربردي از امر به معروف و نهي از منکر در تمامي ابعاد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي تاکيد کرد. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند. این امر به عنوان «اصل نظارت عمومی» یا «ضمانت اجرایی» قوانین اسلام مطرح گردیده است. بدین معنی که خداوند برای پیاده شدن قوانین اسلام، علاوه بر همه¬ی پیش بینی هایی که نموده، نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده¬ی فرد فرد جامعه¬ی اسلامی قرار داده است. لذا هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.
برای اینکه جامعه از هرگونه پلیدی و گمراهی رهایی یابد همه باید خیرخواه هم باشیم و از یکدیگر مراقبت کنیم؛ زن‌ها از شوهر‌هایشان، شوهر‌ها از زن‌هایشان، پدر و مادرها از فرزندان و فرزندان از والدین خود، دوستان نزدیک از همدیگر تا دچار لغزش نشویم. مردم مسئولین را موعظه کنند، اندرز دهند، خیرخواهى نمایند، بنویسند براى آن‌ها، بگویند براى آن‌ها، پیغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. هر جامعه ای برای پویایی خویش نیازمند آرامش و امنیت از جانب داخل و خارج است.
از مهم ترین آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر حفظ امنیت می باشد و سایر آثار اجتماعی این فریضه مثل بقای جامعه، وحدت، اجرای احکام، آبادانی و سازندگی و… همگی در راستای برقراری امنیت  در جامعه، قرار می گیرند و وجود آنها به نوعی با ایجاد امنیت مرتبط می باشد. باید برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که متأسفانه تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده است از راهکارهای موفق و ماندگار در جامعه استفاده شود که کمترین آسیب ها و بیشترین تاثیرات مثبت را به همراه داشته باشد. ترویج این واجب دینی در جامعه ضمن کاهش آسیب های اجتماعی منجر به ایجاد جامعه ای سالم و سازنده می شود.
حمایت همه جانبه از آمرین به معروف در کشور، ترویج و تبلیغ این مهم در رسانه ها خصوصاً رسانه ی ملی و تعامل دستگاه های ذیربط در خصوص نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر می تواند در راستای ترویج این فرهنگ ارزشی و نکو در جامعه موثر واقع شود. حفظ فرهنگ فراموش شده ی امر به معروف  در جامعه می تواند در مقابله با گسترش آسیب های اجتماعی برای جوانان و آگاه سازی آنها نسبت به خطرات این آسیب ها موثر باشد.

خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1392/12/08 شماره انتشار 18635

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=12&day=8&id=5710193

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *