وای فای لوژی

انسان های نسل حاضر بدون آن که متوجه باشند چنان در حصار امواج الکترونیکی زندانی هستند که هر لحظه جسم و روان آن ها تحت تأثیر شدید امواج قرار داشته و از آن رهایی نمی یابند. این روزها همه ما با شبکه‌های دیجیتالی و مجازی مختلف محاصره شده ایم و از محیط‌های کاری گرفته تا سایر فضاهای عمومی و حتی خانه و اتاق شخصی و تخت خواب هایمان، از این خطرها در امان نیستیم. عواملی که به عنوان صفرازاها و سودازاهای صنعتی در نظر گرفته می شود و بسیار سلامت جسم و روان انسان را تهدید می کند.


گاهی اوقات فناوری های جدید و پیشرفت های علمی علاوه بر اثرات مثبتی که دارند می‌توانند همزمان تهدیدی هم برای سلامت بشر باشند و ممکن است در بیشتر موارد افراد اثرات جانبی این دستگاه‌های جدید را به علت کمبود اطلاعات و یا دلایل دیگری همچون اعتیاد ناخواسته به آن جدی نگیرند. شبکه وای‌فای که همه جا در اطراف ما است و باعث می‌شود افراد بدون استفاده از هیچ کابل و سیمی با یکدیگر و با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند از جمله این دستگاه‌های مضر است. دستگاه‌های بدون سیم از جمله تبلت، لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل برای اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای به رهیاب یا مودم نیاز دارند. این رهیاب‌ها از خود امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کنند که می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشند. مطالعه‌ای که در سازمان بهداشت آمریکا انجام شد نشان داد که این رهیاب‌ها حتی تاثیرات مخربی بر رشد گیاهان و انسان‌ها دارند.
اگر از علاقه مندان و دل سپردگان اینترنت سؤال کنید که یکی از مهمترین و شاید بهترین اکتشافات بشری چیست، به‌طور حتم بین گزینه‌های مختلف از وای فای هم نام می‌برند. سامانه ای از اینترنت پر سرعت و بدون سیم و تجهیزات اضافی که به راحتی آب خوردن ما را به شبکه ی جهانی بزرگی متصل می نماید تا با افراد مختلف در ارتباط باشیم و اطلاعات مورد نیازمان را راحت‌تر و بدون نیاز به سخت افزارهای اضافی دریافت نماییم. اما در مورد سلامت این فناوری و پیامدهای آن بر جسم و روح انسان حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تکنولوژی وای‌فای برای اولین بار در سال 2007 به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی و فراگیر شد. از آن زمان تا کنون محققان طب سلامت و طب کار نیز بیکار ننشسته‌اند و پژوهش های بسیاری در ارتباط با اثرات و پیامدهای حاصل از بهره برداری از آن انجام داده‌اند که نتایج این پژوهش‌ها تا حد بسیاری قابل توجه است. این وای‌فایِ به ظاهر دوست داشتنی علی رغم منافع پرشماری که دارد می‌تواند اثرات منفی مختلفی را بر سلامت مغز انسان بر جای بگذارد که این موضوع در مورد کودکان و یا زنان باردار بیشتر اهمیت دارد. سردردها و گوش دردهای شدید و مکرر، خستگی مزمن، اختلالات خواب، مشکلات گوارشی، اختلال در عملکرد مغز و حافظه، عدم تمرکز و تضعیف فعالیت های ذهنی، استرس و حتی افسردگی را به وای فای و اشعه‌های آن نسبت می‌دهند. علاوه بر این وای فای می تواند رشد و ترمیم سلول ها را مختل کند، به رشد کودکان آسیب برساند و سبب ناباروری در زنان ومردان و بروز سرطان گردد. لذا باید این فهرست اعلام شده که تنها بخشی از خطرات ناشی از اثرات وای فای هست را جدی گرفته و از صبح تا شب خودمان را به اینترنت بی سیم وای فای وابسته و معتاد نکنیم.
حال سوال اساسی اینجاست که برای در امان بودن از این همه آسیب چه راه کارهایی وجود دارد؟ در مقام پاسخ گویی به این سوال شاید جوابی ساده تر و روشن تر از اینکه حتی المقدور خود را از اشعه ی وای فای دور نگاه داریم وجود ندارد. به نوعی از ساده ترین روش های کاهش خطرات این است که لپ تاپ، موبایل و تبلت ها را در نزدیکی بدن خصوصاً در محل خواب نگه نداریم و بعد از اینکه کارمان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم. فی الواقع در ساعاتی که از این دستگاه ها استفاده نمی کنیم هیچ دلیلی ندارد که از صبح تا شب در اطراف مان روشن باشند و ما خود را ناخواسته در معرض آسیب های آن ها قرار دهیم. بدن انسان می بایست در طول شب استراحت نموده و نسبت به روز امواج محرک کم‌تری دریافت کند. یک فرد معمولی در طول شب حساسیت بیشتری به این امواج دارد و چندین برابر آسیب‌پذیرتر است. هرچند آن‌چنان که تبلیغ می‌شود، محصولاتی وجود دارند که این امواج رادیویی را از بدن انسان دور می‌کنند ولی آزمایشات مختلف نشان داده است که حذف کامل این امواج از بدن، امری غیر ممکن است.  لذا همواره باید اطمینان حاصل کرد که در مجاورت تخت خواب ما و (خصوصاً کودکانمان) هیچ‌گونه وسیله الکتریکی‌ همچون ساعت رادیویی وجود نداشته باشد و در صورت نیاز، از ساعت‌های باتری‌دار استفاده کنیم. هر چند در مورد اثرات دقیق وای فای بر جسم انسان اطلاع دقیقی در دست نیست ولی متخصصان در مضر بودن استفاده طولانی مدت از آن هیچ شکی ندارند. از این رو همواره موارد زیر به کاربران این فناوری در به حداقل رساندن اثرات منفی آن توصیه می گردد؛ از حمل کردن تلفن روی بدن(به عنوان مثال درون جیب) و یا از قراردادن هر گونه دستگاه بی سیم درحال کار در برابر بدن پرهیز شود، حتی الامکان تلفن همراه در حالت بلند گو و یا با هندزفری استفاده گردد، درون اتومبیل، قطار و یا آسانسور از دستگاه های بی سیم استفاده نشود، در هر زمان که امکان دارد از طریق مودم های کابل دار به اینترنت متصل شد، از استفاده طولانی مدت یا در معرض مستقیم قرار گرفتن دستگاه های وای فای به شدت خودداری گردد.
وابستگی شدید به هر چیزی که انسان را دچار اعتیاد کند مضر و نامطلوب است. ارتباط مستمر با سیستم های مجازی و شبکه های اجتماعی مبتنی بر وای فای علاوه بر اثرات نامناسبی که بر جسم و روان انسان می گذارد در انسان توهم آگاهی ایجاد می نماید. فردی که وابسته و معتاد به این فناوری ها باشد همواره سرش در گوشی، موبایل و یا تبلت است و احساس می کند در حد زیادی از مسائل و اخبار روز آگاهی دارد لذا دیگر نه وقتی برای امور مهمی همچون مطالعه برایش باقی می ماند و نه احساس نیازی بدان می کند. مجموعه ی همین عوامل سبب می گردد فرد در مرور زمان دچار حالت سرخوردگی، انزوا و در بازه های طولانی مدت با سطح محدودی از آگاهی ها دچار عقب ماندگی های علمی و اطلاعاتی گردد. بیایید امتحان کنید در ساعاتی از شبانه روز به طور کلی سیستم های کامپیوتری و دیجیتالی مبتنی بر وای فای را قطع کنید تا اثرات مطلوب آن را درک کنید. عجب دنیای خوبی است دنیای بدون وای فای!

 

 

منبع: روزنامه رسالت مورخ دوشنبه 8 شهریور 95 شماره 8745

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=238162

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *