ورود طرح هاي پژوهشي به دانشگاه ها

به گزارش مدیریار به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر عبدالمجيد حلمي در مراسم تقدير از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامي مشهد که در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي اين دانشگاه برگزار شد، اظهار كرد: با همكاري اساتيد و دانشجويان بايد برنامه‌ريزي‌هايي را انجام دهيم كه بتوانيم طرح‌هاي پژوهشي بيرون از دانشگاه را به داخل دانشگاه آورده و خودمان انجام دهيم، نه اين‌كه متوسل به كشورهاي ديگر شويم.
دبير منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در واحد مشهد در يك سال گذشته پيشرفت خوبي داشته‌ايم، اما در خصوص طرح‌هاي پژوهشي هم در منطقه ضعيف هستيم و هم رشدمان از سال 88 تا امسال قانع كننده نبوده است. بايد سعي كنيم كه طرح‌هاي پژوهشي‌ درآمد زا باشند.
حلمي با اشاره به اين‌كه در پژوهش نبايد فقط بودجه خرج كرد، تصريح كرد: در گذشته 5 درصد از شهريه حاصل از دانشگاه را براي فعاليت‌هاي پژوهشي صرف مي‌كرديم، اما در چند سال اخير دانشگاه برنامه‌ريزي كرده تا مقداري از منابع مالي خود را از طريق پژوهش تامين كند. بايد دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فعال‌تر شده و با صنعت و جامعه ارتباط نزديكتري داشته باشد.
وي با اشاره به اين‌که مراكز رشد و فناوري بايد جدي گرفته شوند، اظهار كرد: بايد ايجاد مراكز رشد فناوري‌ براي فارغ التحصيلان و دانشجويان جدي گرفته شوند و دانشجويان را بعد از اتمام تحصيلات جذب بازار صنعت و توليد كنند.
رييس دانشگاه آزاد اسلامي مشهد ادامه داد: بحث كارآفريني نيز كه در چند سايت به آن توجه شده، بايد جدي گرفته شود. دانشگاه‌ها بايد فارغ التحصيل كارآفرين تربيت كنند به طوري كه آن‌ها بتوانند بعد از اتمام تحصيلات كار خلق كنند، همچنين مراكز تحقيق و پژوهش فعال‌تر شده و نتايج كارها و طرح‌هاي پژوهشي وارد صنعت شوند.
حلمي با اشاره به شركت‌هاي دانش بنياد، گفت: اين شركت‌ها كه در مجلس تصويب شده‌اند، پشتوانه بسيار خوبي دارد و تسهيلات بسيار خوبي به فارق التحصيلان دانشگاهي مي‌دهد تا اين شركت‌هاي دانش بنيان را براي تجاري سازي و كارهاي پژوهشي تاسيس كنند. اين شركتها از سمت دولت و مجلس و دانشگاه‌ها حمايت مي شوند.
در ادامه اين همايش از پژوهشگران برتر و دانشجويان حوزه پژوهشي تقدير و جوايزي به آنها اهدا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *