وزير علوم بر لزوم مديريت مطالبات دانشگاهيان تاكيد كرد

به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر كامران دانشجو صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصيلي 89-88 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در دانشگاه تهران+ اظهار داشت: اميدوارم سال جديد تحصيلي كه مقارن با نخستين سال دهه پيشرفت و عدالت و سال خط شكني علمي است با شور، نشاط و آمادگي كافي براي فعاليت هاي علمي، آموزشي، پژوهشي و فرهنگي آغاز شود.
وزير علوم ارزش علم و دانش، منزلت عالمان و دانش پژوهان، قابليت و ظرفيت بي نظير آدمي در تلقي و دريافت علوم و علم متصل به وحي كه وجه تمايز انسان به عنوان اشرف مخلوقات است و نيز گفت وگو و روش اقناع حضرت حق در مجاب كردن ملائكه را درس هايي دانست كه هر فراز آن مي تواند براي محيط دانشگاهي و مناسبات ميان استادان و دانشجويان، دانشجويان با هم و دانشجويان با اجتماع آموزنده و راهگشا باشد.
وي افزود: خداوند به عنوان معلم انسان با تعليم بشريت و آگاهي بخشي به تمامي اسما او را از خاك به افلاك بركشيده و انسان را در جايگاه خليفه اللهي قرار داده و آن گاه به خلقت چنين اعجوبه اي در آفرينش بر خود باليده است.
دانشجو تصريح كرد: ارزش و اعتبار علم وحياني و متصل به حقيقت مطلق است كه در اسما متجلي است و قلوب نوراني جلوه گاه آن است، بنابراين استادان و دانشجويان در جستار علمي خود در هر مرحله و در هر مرتبه مي توانند اسمي از اسماي الهي را بازشناسند و در پويش و پژوهشي افقي و عمودي، از سويي با خاك و از سوي ديگر با افلاك در ارتباط باشند.
وزير علوم با بيان اينكه علم و معرفت في حد ذاته مطلوب و ارزشمند است، گفت: همين اكسير دانايي در قلوب شيطاني مي تواند گاه فتنه برانگيزد و آتش افروزد و كرامت انساني را كه شان خداداد اوست، از وي بستاند.
وي تاكيد كرد: اهتمام به دانش اندوزي بايد با فطرت خدا جوي آدمي و دين باوري قرين و هماهنگ باشد؛ چرا كه دانش و ارزش و علم و ايمان دو بال براي پيشرفت و عروج همزمان انسان در جهان مادي و معنوي است.دانشجو فناوري و تكنولوژي منهاي اخلاق و معنويت را مخاطره آميز عنوان و اضافه كرد: اين مسئله مي تواند حركت به سوي نابودي انسان و جهان را تسريع كند.
وزير علوم با بيان اينكه جهان مادي امروز در پيوند با معنويت پايدار مي ماند، گفت: دانشگاهيان بايد با بهره گيري از تعاليم ديني و معارف قرآني و ارزش هاي معنوي، از دستاوردهاي علمي در جهت خدمتگزاري به بشريت، عموماً و هموطنان خود، خصوصاً صيانت كنند.
وي در خصوص رابطه دانشگاه و سياست تاكيد كرد: دين اسلام فارغ از امور اجتماعي و اجتماع جداي از سياست نيست و به بيان ماندگار شهيد مدرس كه سياست ما عين ديانت ماست دانشگاه و دانشگاهيان همواره به عنوان روشنفكران پيشتاز در تحولات اجتماعي، در تاريخ تحولات ايراني اسلامي پرچمدار روشنفكري ديني بوده اند و نقش ممتاز خود را در انقلاب اسلامي ايران، دفاع مقدس و سازندگي كشور به خوبي ايفا كرده اند.دانشجو افزود: دانشگاهيان اكنون نيز به طريق اولي در صحنه هاي سياسي كشور حاضرند و همچنان دين خود را به انقلاب اسلامي ادا مي كنند.
وزير علوم ادامه داد: اينك در آستانه سال تحصيلي شاهد آنيم كه به لطف الهي بار ديگر استادان و دانشجويان فهيم و موقعيت شناس كشور با حضور فعال و با نشاط در برنامه هاي آموزشي و علمي و با تلطيف فضاي دانشگاه، رسالت تاريخي خود را در دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي با توجه به مطامع دشمنان در تجاوز به حريم اقتدار و منافع ملي ايفا خواهند كرد.
وي دانشجويان و دانشگاهيان را اقشار فرهيخته اي دانست كه آزادگي و عدم وابستگي آنها بي بديل است و گفت: دانشگاهيان آينده سازان جامعه هستند و مي توانند منشا بسياري از تعاملات و هنجارهاي اجتماعي باشند.دانشجو اظهار داشت: با توجه به اهميت نقش اجتماعي و سياسي دانشجويان چه از نظر فعل و انفعالات اجتماعي و چه از نظر مديريت آ‌ينده كشور انفعال دانشجويان خلاف مصلحت كشور و ديدگاه امام راحل (ره) است.
وزير علوم آشنا كردن و جهت دهي دانشجويان به سمت جهاني بيني مورد نظر و پر رنگ كردن نقش اجتماعي – فرهنگي آنها و ورود آنها به مراكز صنعتي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي به عنوان مديراني متخصص و متعهد به جهان بيني مورد نظر را از عوامل موفقيت نظام ها دانست.
وي تصريح كرد: دانشجويان و دانشگاهيان با درك صحيح شرايط كشور و توجه خاص به توصيه هاي مقام معظم رهبري مي توانند چرخه حركت به سمت اهداف برنامه توسعه كشور را سرعت بخشيده و در عين اهتمام تام به تحصيل و توليد علم به تهذيب و اميد آفريني در جامعه نيز توجه كنند.
دانشجو در خصوص رابطه دانشگاه با حوزه گفت: بايد هماهنگي ميان نظام تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه با نيازهاي اساسي كشور محور برنامه ريزي امور آموزشي و پژوهشي در آموزش عالي قرار گرفته و جهت گيري اساسي در ارزشيابي مقالات علمي و تدوين پايان نامه ها و متون آموزشي به سمت رفع مشكلات در عرصه هاي مختلف حوزه كاربرد داخلي هدف گذاري شود.

وزير علوم تصريح كرد: افزايش برنامه ريزي شده ظرفيت پذيرش دانشجو خصوصاً در تحصيلات تكميلي، تدوين رشته هاي خاص با استفاده از پتانسيل هاي جغرافيايي كشور خصوصاً ‌براي مناطق محروم، تدوين دروسي چون آينده پژوهي و تجاري سازي علم، بازبيني در تدوين و پالايش علوم انساني با استفاده از ذخاير فكري حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي كشور، تعيين اولويت هاي تحقيقاتي كشور و استفاده از بودجه هاي پژوهشي در تحقيقات هدفمند با ايجاد ارتباط ارگانيك با حوزه هاي كاربرد از محورهاي فعاليت وزارت علوم در دولت دهم است.

وي بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي با تكيه هرچه بيشتر بر پژوهش ها و مقالاتي كه در راستاي حل مشكلات حوزه كاربرد داخلي باشد، شناسايي موضوعات بكر در سطح منطقه و جهان كه ما مي توانيم در آن قطبيت پيدا كنيم و جهت دهي بخشي از تحقيقات دانشگاهي در اين مسير، هويت بخشي هرچه بيشتر به دانشجويان و نقش آنها در فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي و تبيين نقش الگوي رفتاري و اخلاقي آنها در الگوسازي رفتار و اخلاق جامعه، ايجاد كرسي هاي آزاد انديشي در فضايي مملو از انس و الفت بين دانشجويان، تشكل ها و استادان، شناخت دانشجوياني كه در زمينه هاي متفاوت ضريب هوشي و توانايي بالايي دارند و پشتيباني از آنها با اعطاي بورس و مساعدت هاي ديگر تا در آن مسير قرار گيرد و تبيين جايگاه كارمندان دانشگاه ها به عنوان اعضاي موثر خانواده دانشگاهي از ديگر محورهاي فعاليتي وزارت علوم در دولت دهم است.
دانشجو در پايان ضمن درخواست مساعدت و همفكري از تمام استادان، دانشجويان و كارمندان اعلام كرد: وزارت علوم آمادگي لازم براي رفع مشكلات و اجراي پيشنهادهاي راهگشا و اثربخش را دارد.

http://www.snn.ir/NewsContent.aspx?NewsID=114258

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *