و اینک شب قدر؛هنگامه ی اجابت دعا

شب قدر، شب سلامت نفس و طهارت روح؛ شب امید و دعا، هنگامه ی اشک های بی صدا، گاهِ سکوت و تفکر در نعمت های عظیم الهی، زمانِ از خود رها شدن و لحظه ی بی نظیر با خدا بودن. شب قدر، به تعبیر امام صادق(ع) قلب ماه رمضان است. این ماه در طول سال جایگاه خاصی دارد. پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: “خداوند از میان روزها، روز جمعه، از میان ماه ها، ماه رمضان و از میان شب ها، شب قدر را برگزید”. شب قدر، فرصت دعایی است که به اجابت می رسد و از بارگاه حق به قلب پاک شده از گناهِ انسان هدیه می گردد. شب قدر هنگام بزم زمینیان است که میزبان ملائکه و روح هستند. شبی که هنگامه ی عشق بازی با معبود بی همتا و خالق یکتاست. شب قدر، فرصتی است تا انسان به خود آید، قفس تن را بگشاید و روح را در عالمی غیر از عالم ماده، در فضایی نورانی به پرواز درآورد و با نگاهی وسیع تر و با چشمِ دل به خود و جهان اطراف بنگرد؛ قفس جان را بشکند، تا ببیند که کیست، چیست، از کجا و برای چه آمده است و به کجا خواهد رفت؟ شبِ قدر شبِ عبادت است و به تعبیر زینت عبادت کنندگان امام سجاد(ع)، “دعا” بهترین عبادت است. و اینك شب قدر هنگامه ی اجابت دعا که بهتر از هزار ماه است. در كتاب فروع كافی روایاتی برای برتری شب قدر، بر سایر شب های سال و بلكه بر هزار ماه، كه بیش از هشتاد سال عمر می‌شود ، وجود دارد. عبادتی كه در شب قدر انجام می‏گیرد از عبادت هزار ماه برتر است. كسی كه توفیق یابد در شب قدر، دو ركعت نماز بخواند مثل آن است كه در هزار ماه هر شب دو ركعت نماز بخواند. این امتیاز توفیقی است كه خدای متعال به پیامبر رحمت و پیروانش عنایت فرموده است تا مردم، تشویق شده و این شب را به عبادت بپردازند و از مزایا و بركات آن بهره گیرند.
حال می خواهم معبود را بخوانم، دعا کنم و خود را در دریای رحمت او غوطه ور سازم. اما خدایا چگونه تو را بخوانم وقتی بار گناه بر دوشم سنگینی می کند؟ بارها شندیده ام و خوانده ام از زبانِ ذات اقدس اله که می فرماید: “ادعونی استجب لکم”. عالمان دینی می گویند: برای اجابت دعا دو اصل لازم است: اول اینکه؛ موانع اجابت دعا که چهار مورد؛ (گناه، ترک واجب، آزرده بودن دلی از انسان و لقمه ی حرام) است از میان برداشته شود و دوم مقتضای اجابت دعا که سه مورد؛ (شرایط مکانی دعا، شرایط زمانی دعا و شرایط فرد دعا کننده) است موجود باشد.
خدای مهربانم! چگونه تو را بخوانم وقتی بار گناه بر دوشم سنگینی می کند؟ عزیز شکست ناپذیرم! چگونه از تو بخواهم وقتی خود از اقتضای لازم برای اجابت برخوردار نیستم؟ می دانم! هیچ گاه لطف و رحمت تو از من کم نمی گردد. بلکه این من هستم که با کوله باری از گناه مانع کسب فیض خود می گردم. این من هستم که با اعمال خود باعث گردیده ام صدایم در زمین محبوس شود و به آسمان ها نرسد. در واقع خود موجب محرومیت خود گردیده ام. گناهانم را همچو چتری بر سر گرفته ام و زیر باران رحمت تو راه می روم. و منتظر نزول برکات آسمانی تو بر سر و تن خویشم. حال این که چگونه ممکن است کسی زیر چتر باشد و متوقع نزول باران بر تن؟؟ ای فریاد رس فریادکنندگان! حال که این گونه عالمانه جهالت می کنم از تو می خواهم! از تو می خواهم ای مهر ثابت و عشق پایدار من؛ ” مرا از بند خود و از بند گناهانم برهان”.  نمی دانم جمله ی من دعاست یا آرزو. اگر دعا باشد که صدایم محبوس است و به آسمان نمی رسد. اما خوشحالم. خوشحالم از این که تو از من به من نزدیک تری. و خوب بر جهل و ضعف من آگاهی. پس مرا از بند خودم و گناهانم رهائی بخش و مرا یاری فرما! ای تنها یاور زندگانی ام خدای مهربانم.
اینک شب قدر هنگامه ی اجابت دعا؛ که ملائکه و روح بر زمین نازل می شوند. قرآن می‌فرماید: «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» از شب تا صبح، فرشتگان فوج فوج به خدمت امام عصر(عج) رسیده و به ایشان عرض سلام می‌گویند. برای ملائكه توفیق و شرافتی است كه در شب قدر اجازه ‌یابند تا به خدمت حضرتش رسیده و به ایشان ادای احترام كنند. خدایا در این شب ما را مشمول دعای صاحب الزمان(عج) بفرما.آمین
http://shahrara.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *