مدیریت تبلیغات

تبلیغات بازرگانی در عصر اطلاعات تحولات

كارگزاران تبلیغات بازرگانی

تحولات اخیر فناوری ارتباطات و اطلاعات و شكل گیری زمینه های جدید فعالیت در كنار آموزش های نوین برای پیشبرد فعالیت های اجتماعی توجه صاحب نظران را در عرصه های مختلف به خود جلب كرده است . فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی ، جامعه اطلاعاتی شكل داده است و ظهور این جامعه شرایط خاصی را پیش روی مخاطب قرار داده است . یكی از زمینه های مطرح ، تبلیغات بازرگانی است كه با امكانات و فناوری جدید دارای ویژگی های خاص برای تبلیغ كالا و معرفی پدیده های تولیدی جدید شده است .

كارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می كنند تا در كنار استفاده از نمادها تركیب رنگ ها، با تأكید بر اصول و شیوه های تبلیغ بازرگانی ، از آخرین فناوری های ارتباطی و رسانه ای برای معرفی كالا بهره گیرند تا تمایل مخاطب را نسبت به یك محصول یا خدمت جلب كنند. آنها می كوشند با مخاطبان وسیع تری ارتباط برقرار كنند، كه از راه های مختلف ، به خصوص شبكه ، با علاقه های شان آشنا شده اند و در حال حاضر با همین امكان درصدد تبلیغ محصولات هستند. تمایل به گسترش تبلیغات بازرگانی به سبب سودآوری بالای آن فعالیتی اقتصادی است . امروزه ، بیشترین درآمد اقتصادی كشورها تابع تبلیغات بازرگانی آنها است . سالانه بیشتر از۴۰۰ میلیارد دلار هزینه تبلیغات در سطح دنیا می شود كه از این میان آمریكا با حدود ۵۰درصد، بالاترین سهم و كشورهای در حال توسعه با كم تر از ۲۰ درصد این مبلغ كمترین سهم را می برند. امروزه فناوری های نوین ارتباطی توانسته اند در مقایسه با وسایل ارتباطی گذشته ، فرایندهای تجاری و كسب درآمد اقتصادی را بهبود بخشند. به عنوان مثال ، اینترنت به عنوان یك فناوری جدید توانسته است ویژگی های فناوری های قدیمی ارتباطی را یك جا در خود داشته باشد و لذا در فعالیت های اخیر به خصوص در زمینه بازرگانی نفوذ بیشتری پیداكند.

از دیدگاه تبلیغ بازرگانی

از دیدگاه تبلیغ بازرگانی ، چه از لحاظ نوع ارایه خدمات ، یعنی پوشش جغرافیایی و یا حوزه دریافت مخاطب ، از بعد زمانی و همچنین تعداد مجراهای دسترسی ، یك فناوری جهانی ، فراگیر، شبانه روزی و چند مجرایی و چه از دیدگاه ویژگی های رسانه ای به لحاظ كیفیت صدا، تصویر، متن ، استفاده از قابلیت های تركیب صوت ، تصویر، حركت در قالب فیلم و پویانمایی انیمیشن ، بسیار برجسته است و ویژگی تعاملی بودن آن وجه ممتاز این فناوری است كه مخاطب را جذب استفاده از تبلیغات بازرگانی نموده است .

در ۲۰ سال اخیر سازمان های تبلیغاتی دریافته اند كه با توسل به ظاهرپرستی افراد می توانند، انواع كالاهایی را كه در واقع نیازی به آنها نیست به آنها بفروشند. مردم وقتی صبح از خواب بر می خیزند، صورت خود را با صابون مخصوص و گران قیمتی می شویند كه تولیدكنندگان آن می گویند، صورت را خوشبو خواهد كرد. به این ترتیب مردم ، تقریبا به هركاری دست می زنند، آن هم نه برای این كه خودشان می خواهند، بلكه از ترس شرمندگی یا ناخوشایندی ظاهر خود نزد دیگران ، در حالی كه همه اینها ساخته سازمان های تبلیغاتی است.

منبع: نشرآینده نگر

روزنامه تفاهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *