اخبار مدیریت

اكثر بيكاران آموزش عالي در حوزه علوم انساني است

معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به ضرورت بحث بومي سازي علوم انساني در جمهوري اسلامي ايران، گفت: بخش عظيمي از علوم انساني در كشور ما وارداتي است كه اين موضوع اگرچه تكراري است، اما درست بوده و شكي در آن نيست.
به گزارش مدیریار به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر خواجه سروي در نخستين همايش بين المللي علوم انساني كه در دانشكده ادبيات و زبان‌هاي خارجي دانشگاه تهران برگزار شد به روال اداري طولاني مدت در تصويب رشته‌ها اشاره و اظهار اميدواري كرد كه در اين موضوع تحولي صورت گيرد.
وي با بيان اينكه در حوزه علوم انساني رشته‌هاي ما بسيار قديمي هستند و برخي از آنها مربوط به50 سال گذشته است، گفت: در اين زمينه نيازمنديم كه علوم انساني را به روز كنيم.
خواجه سروي با اشاره به بحث‌هايي مبني بر اينكه طي 30 سال گذشته در زمينه علوم انساني هيچگونه فعاليتي صورت نگرفته است، تصريح كرد: اگر بگوييم كه در زمينه علوم انساني كاري انجام نشده است جفا در حق كساني است كه در اين زمينه فعاليت كرده‌اند، بنابراين بايد عنوان كرد كه اين موضوع صحيح نيست كه در علوم انساني كاري انجام نشده است.
وي با بيان اينكه طي 30 سال گذشته به سه حوزه علمي علوم فني مهندسي، مسائل پزشكي و بهداشت و علوم پايه در سه دهه توجه شده است، ادامه داد: در اين راستا در دهه چهارم بايد به بحث علوم انساني توجه شود وعدم توجه و عدم سرمايه گذاري از جمله نواقص بحث علوم انساني است.
معاون فرهنگي وزارت علوم با بيان اينكه در حال حاضر سه ضرورت مهم براي بومي سازي علوم انساني مطرح شده است از جمله اين ضرورت‌ها را ضرورت نظري، بنياني يا تئوريك، ضرورت توسعه‌اي و ضرورت‌هاي كاربردي عنوان كرد و گفت: به عنوان نمونه در بحث ضرورت نظري بايد با مفاهيم انقلاب اسلامي ايران بازنگري انجام شود؛ اما اين به معناي نفي تجربيات بشر نيست، همچنين در زمينه بحث ضرورت توسعه‌اي بايد به حركت در مرزهاي دانش بپردازيم.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت‌هاي كاربردي براي بومي سازي علوم انساني، گفت: از ميان دانشجويان ما بيشترين فارغ التحصيلان مربوط به علوم انساني است و اكثر بيكاران آموزش عالي نيز مربوط به علوم انساني مي‌باشد و در اين زمينه بايد عنوان كرد كه متخصص‌ها متناسب با نيازهاي كشور نيستند.
خواجه سروي با تاكيد بر اينكه نياز داريم تا بسياري از رشته‌هاي علوم انساني را باز آفريني كنيم، گفت: به برخي از رشته‌هاي علوم انساني نيازي نيست و برخي از سرفصل‌ها كهنه شده است كه نيازمند بازآفريني در برخي رشته‌ها ‌هستيم.
وي افزود: از جمله مشكلاتي كه در حوزه علوم انساني وجود دارد بحث انفعالي عمل كردن به جاي ابتكاري عمل كردن است و تا زماني كه در حوزه علوم انساني ابتكار عمل نداشته باشيم اين مشكلات وجود دارد.
معاون فرهنگي وزارت علوم تصريح كرد: متاسفانه در حوزه علوم انساني بسياري اوقات دانشجويان و دانشمندان ما مي‌ترسند كه ابتكار عمل داشته باشند كه در اين زمينه نيازمند تامين امنيت براي علوم انساني‌ها هستيم.
وي با اشاره به ديگر مشكلات در حوزه علوم انساني گفت: متاسفانه در حوزه علوم انساني همه خود را متخصص مي‌دانند و متخصصين ساير رشته‌ها در زمينه علوم انساني نظر مي دهند.
خواجه سروي با اشاره به بحث توجه به هويت ملي، فرهنگ عمومي و سياسي جامعه تصريح كرد: اگر در اين زمينه‌ها در علوم انساني سرمايه گذاري كنيم نتايج خوبي عايد ما خواهد شد.
معاون فرهنگي وزارت علوم در پايان تربيت فرهنگي و سياسي بنيان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران را براي جوانان كشور از مسائل مهمي عنوان كرد كه بايد به آن توجه كرد.