مهندسی فناوری اطلاعات

تاریخچه شرکت هیولت – پکارد

شرکت هیولت – پکارد  یا آنطور که امروزه از آن یاد میشود hp  در واقع توسط دو دانشجوی همکلاسی در دانشگاه آستنفورد به نامهای دیوید پکارد و ویلیام هیولت  و با سرمایه ابتدایی 538 دلار پایه گذاری شد.همت و تلاش این دو نفر باعث شد که  سرمایه اندک آنها بعد از حدود هفتاد سال به 90 میلیارد دلار برسد. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از 160 کشور جهان فعالیت میکند 
نام شرکت نیز به طور اختصاری از حروف اول نام خانوادگی این دو نفر گذاشته شد و بدین سان hp  در منطقه کالیفرنیا تاسیس شد شرکتی که بعدها دهها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطبهای بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد و گاراژ کوچکی که هیولت و پکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان تنها نماد شرکت  و محل تولد دره سیلیکون شناخته میشود.
هفتاد سال گذشت و اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است.بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ کمیک  اچ پی توانست در بسیاری از حوزه های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و رقابت تنگی را با IBM داشته باشد.
راز موفقیت HP  در کارکنانش بود نه در محصولاتش .هیولت و پکارد فهمیدند که اگر مدیران کارکنان خود را باور کنند و در رویاهایشان شرکت کنند و بگذارند که آنها به طور کامل از استعدادهای خود استفاده کنند آنها میتوانند کارهای بزرگی انجام دهند و این باور راز موفقیت HP  بود.
فیورنیا کارولینا مدیر عامل سابق اچ پی معتق د است که ویژگی اصلی در موفقیت اچ پی نو آوری ، صداقت و درستی و احترام است.
شرکت اچ پی به عنوان یکی از پیشروان ساخت و تولید چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید بین کاربران دنیای دیجیتال شناخته شده.صدها هزار دستگاه چاپگر این شرکت در بیست سال گذشته در ایران مورد استفاده قرار رگفته و به همین دلیل هیولت و پکارد به عنوان موسسین این شرکت در نفوذ موثر آن برای ورود به ایران به عنوان یک بازار نقش اساسی داشته اند.
تاریخ پر فراز و نشیب شرکت HP یا Hewlett-packard   برای مصرف کنندگان محصولات این شرکت نشان دهنده نقش موثر دو نفر از موفق ترین مدیران در قرن گذشته است.شیوه مدیریتی و روش اداره این دو نفر میتواند در نوع خود نمونه باشد.
ذهن خلاق و ایده پرداز هیولت در کنار مهارتهای مدیریتی و اداری پکارد دست به دست ه م داد تا مسیری تازه را در دنیای کامپیوتر باز کند.این دو که خود زمانی دانشجویانی خلاق بودند با گرد هم آوردند افراد خلاق و نخبه و فراهم کردن امکانات به ایده های نو فرصت بارور شدن دادند و این بزرگترین راز شرکت اچ پی بود.
قبل از اینکه به سراغ زندگینامه این مدیران موفق برویم بهتر است تعریفی داشته باشیم  از دره سیلیکون ….
جایی که امروزه بنام دره سیلیکون شناخته میشود  منطقه ای است در حدود 70 كیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسكو در حومه سانتا كلارا كالیفرنیا. این منطقه اقتصادی و غنی از لحاظ كشاورزی كه در شمال غربی دره پالو آلتو (PALO ALTO) واقع شده، نواری است به طول 45 كیلومتر و عرض 15 كیلومتر و در حد فاصل خلیج سانفرانسیسكو در شرق و كوههای سانتاكروز در غرب و ساحل جنوب شرقی محصور شده و بین شهرهای سانفرانسیسكو و سن خوزه قرار گرفته است. 
زمانی آن منطقه با درختان آلو، زردآلو و گردویش شناخته می شد و به دره قلبهای مشتاق شهرت داشت. این وضعیت حتی تا پایان جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت به گونـــه ای كه صنایع اصلی در اطراف سن خوزه عمدتاً صنایع فرآوری غذا بود. 

تولد دره سیلیكون
آنچه سرنوشت این منطقه كشاورزی و خوش آب و هوا را تغییر داد، همجواری با دانشگاه استنفورد بود، دانشگاهی كه در سال 1891 توسط (LELAND STANFORD) تاسیس شده بود و امروز یكی از بهترین دانشگاههای آمــریكا به شمار می رود. برخی استادان و دانش آموختگان این دانشگاه عامل تغییر سرنوشت این منطقه و تبدیل آن به یكی از مهمترین مراكز صنعتی و اقتصادی جهان بودند.
دره سیلیكون امروز مركز اقتصاد اینترنت و یك منطقه فناوری برتر است كه توسعه فناوری اطلاعات وارتبـاطات از آنجا شروع و عرضه می شود. محل تولد دره سیلیكـون را گاراژی می دانند كه در دهه 1930 دو دانشجوی مهندسی دانش آموخته دانشگاه استنفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پكارد فعالیت كاری خود را از آنجا آغاز كردند. این گاراژ در خانه شماره 367 خیابان آدیسون شهر پالوآلتو كالیفرنیا واقع بود.

معرفی موسسین
ویلیام بیل هیولت و دیوید پکارد هر دو دانشجوی مهندسی برق دانشگاه استنفورد بودند البته این دو نفر تنها دانشجویان موفق این دانشگاه نبودند به طور کلی دانشگاه استنفورد خدمت بزرگی به جهان کامپیوتر کرده چرا که بزرگانی مانند جری یانگ و دیوید فیلو (موسسان یاهو) و لری بیچ و سر گئی برین (رهبران گوگل) از دانشجویان همین دانشگاه هستند .مردان بزرگی که از این دانشگاه به دنیای دیجیتال وارد شدند و تاثیر آنها بر دنیای کامپیوتر کمتر از بزرگان دانشگاه هاروارد و ام ای تی  مانند بیل گیتس و استیو بالمر نبود .
بنابراین نمیتوان انکار کرد که آموزش و پرورش آمریکایی در پرورش مغزهای خلاق این افراد نقش زیادی داشت.
بطور مثال موسسین hp  هر دو شاگردان فرد ترمن استاد ممتاز استنفورد و بنیانگذار دره سیلیکون بودند و در کلاسهای این استاد با هم آشنا شدند.دو سال آخر دانشگاه را بر روی ساختن یک منبع ساده و دقیق سیگنالهای فرکانس پایین(نوسان ساز صدا)  کار میکردند وچیزیکه بعدها اولین محصول شرکت اچ پی بود .بعد از تمام شدن دانشگاه پکارد مدتی در جنرال الکتریک مشغول به کار شد اما باز هم به آزمایشگاه ترمن برگشت و خیلی زود با تشویق و حمایت او و به همراهی ویلیام هیولت کار تازه ای راه اندازی کرد .آنها برای نامگذازی شرکت که ph یا hp باشد سکه به هوا انداختند و به این ترتیب در سال 1939 فقط با سرمایه 538 دلار و کار در محل یک گاراژ اجازه ای فعالیت شرکتی آغاز شد که امروزه در سطح بین الملل مدرنترین تجهیزات فناوری اطلاعات را تولید میکند.

درباره پکارد
ديويد پكارد در سال 1912 ميلادي در كلرادو زاده شد. پدرش وكيل و مادرش معلم دبيرستان بود و هر دو تحصيلكرده دانشكده كلرادو. بودند . او خيلي زود علاقه خود را به علم و مهندسي نشان داد: تجربه منفجر كردن اشياء- به همين جهت يك بار نزديك بود انگشتان خود را از دست بدهد- پس از آن آرام تر شد و به ساخت راديوهاي دستي به عنوان يك تجربه ايمن تر روي آورد . در دبيرستان درهمه چيز برتر بود: انجام تكاليف مدرسه، ورزش و رهبري. در سال 1930 در رشته مهندسي برق دانشگاه استنفورد مشغول تحصيل شد. در آنجا نيز به فعاليتهاي ورزشي ادامه داد و مرد سال رشته فوتبال و بسكتبال دانشگاه شد. اما در اواخر دانشگاه ناگهان ورزش را كنار گذاشت و بيشتر بر روي درس تمركز كرد. در دانشگاه با دانشجوي ديگر مهندسي برق يعني ويليام هيولت كه هر دو از دانشجويان ممتاز پروفسور ترمن بودند آشنا شد و همين آشنايي به تاسيس شركت HP انجاميد. او همواره دو واقعه را در زندگي خود موثر مي دانست.
اولين واقعه شركت در تور آشنايي با دانشگاه استنفورد در سال 1929 ميلادي بود كه تصميم او را براي ورود به اين دانشگاه راسخ كرد. دومين واقعه آشنايي با پروفسور ترمن در دانشگاه بود. پكارد خودش اعتقاد داشت که اين فرد بود كه آتش علاقه مرا به الكترونيك شعله ور ساخت و هم او بود كه بعدها من و هيولت را تشويق كرد كه براي خود دنبال كسب و كار برويم». پس از فراغت از تحصيل، چندسالي در شركت جنرال الكتريك مشغول به كار شد با حقوق ماهيانه 90 دلار. هنگامي كه در سال 1938 ميلادي اين شغل را رها كرد و با پژوهش های 42 دلار در ماه به آزمايشگاه ترمن در استنفورد برگشت همه او را احمق خواندند. اما او يك سال بعد در سال 1939 ميلادي به همراه دوست و همدوره اي خود، هيولت، شركت Hp را تاسيس كرد. او درسال 1993 ميلادي به عنوان رئيس هيئت مديره بازنشسته شد، پستي كه 27 سال در آن حضور داشت و از آن پس با احترام كامل به عنوان مدير افتخاري شركت شناخته مي شد.
پكــارد در سال 1969 ميلادي در راه كسب و كار رايانه وقفه اي انداخت، زيرا وزير دفاع وقت از او خواست به واشنگتن بيايد و به عنوان معاونش خدمت كند. از همانجا بود كه او به حوزه فناوري عمق دريا علاقه مند گشت. البته دو دخترش در ايجاد علاقه او به علم زيردريا نقش داشتند. آنها هر دو بيولوژي زيردريايي مي خواندند و به پيشنهاد آنها بود كه خانواده پكارد آكواريمي بي مانند ساختند كه موجودات زيردريا را با رفتارهاي طبيعي نشان مي داد. پكارد خود تجهيزات آن را طراحي كرد. آكواريم در سال 1948 ميلادي براي بازديد عموم گشايش يافت و با توسعه عجيبي كه يافت در سال 1987 ميلادي مركز تحقيقات و توسعه اقيانوس شناسي از آن متولد شد.
پكارد در 77 سالگي تصميم گرفت اقيانوس شناسي بخواند در مركز تحقيقات اقيانوس شناسي كارهاي بديعي در زمينه توسعه تجهيزات در عمق زيردريا انجام داد. او حامي فرستادن ابزار و نه افراد به زير دريا بود. او به دنبال ابزاري بود كه بتوان با آن از عمق دريا اطلاعات فرستاد نه نمونه، بنابراين حسگرها و دوربينهاي فيلمبرداري كيفيت بالا را در اين مورد توسعه داد. در زمان او پيشرفته ترين قايق تحقيقاتي ساخته شد. روزي كه يكي از محققان در بازديد از مركز تحقيقاتي، صحبت از كتابي درمورد پلانكتونها كرد، پكارد او را موردهجوم سوالهاي خود در زمينه پلانكتون قرار داد. او هيچ فرصتي را براي يادگيري از دست نمي داد. محيطي براي كاركنانش فراهم آورده بود كه همه احساس مي كردند عضو خانواده پكارد هستند. او به طور مداوم به آزمايشگاهها و كارگاهها براي فهم پيشرفت پروژه ها سركشي مي كرد و اين روش را «مديريت حضور در محل» مي نــــــــاميد. كاركنان هيچگاه نمي فهميدند كـــه او سوال مي پرسد يا خواسته هاي خود را مطرح مي كند.
ديويد پكارد در ماه مارس 1996 ميلادي در 83 سالگي درگذشت. او همواره افق دوردستي را مي ديد كه ميوه هاي سرمايه گذاريش به ثمر نشيند و به بهتر شدن وضعيت انسان بينجامد. به تعبير يكي از دوستانش در مجلس ختم او: «او مثل دريا بود كه انرژي حيات بخش مي بخشيد. رضـــايت اوفقط در كسب موفقيت خلاصه نمي شد، او به دنبال اين بود كه راهي را فراروي تحقق ايده ها و موضوعهاي جديد باز كند».

درباره هیولت
ويليام هيولت در سال 1913 ميلادي در ميشيگان به دنيا آمد. اما بيشتر عمر خود را در سانفرانسيسكو گذرانيد. پدرش پزشك بود و در دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد تدريس مي كرد. در 12 سالگي پدر خود را از دست داد. او مي گويد اگر پدرش زنده مي بود به حرفه پزشكي مي رفت زيرا علاقه زيادي به پزشكي داشت. در سال 1934 ميلادي به دانشگاه استنفورد رفت و ضمن اخذ ليسانس هنر از اين دانشگاه، مهندسي برق خود را از دانشگاه MIT نيز گرفت. در سال 1939 ميلادي نيز با درجه فوق ليسانس مهندسي برق از دانشگاه استنفورد فارغ التحصيل شد. در سالهاي آخر تحصيل در استنفورد با ديويد پكارد آشنا شد و همين آشنايي، زمينه تاسيس شركت HP را فراهم آورد. هيولت تا سال 1987 ميلادي به صورت فعال در عرصه مديريت شركت دخالت و حضور داشت. البته در مدت جنگ جهاني دوم به عنوان افسر به خدمت وظيفه رفت و در بخش الكترونيك فعال بود. بلافاصله پس از جنگ، هدايت تيمي را به عهده داشت كه درپي بررسي و بازرسي صنعت ژاپن بود. در سال 1987 ميلادي بازنشسته شد اما ارتباط خود را با شركت به عنوان مدير افتخاري با حضور در دفتري كه دهه ها در آن كار كرده بود ادامه داد. طي سالها همكاري و همراهي با پكارد در شركتHP ، او بيشتر به حوزه هاي فني و فناوري مي پرداخت و پكارد بيشتر در كار حوزه هاي اداري و مديريتي شركت بود. او در اين سالها در توسعه سازمانهاي مختلفي در صنعت الكترونيك مشاركت داشت. در سال 1985 ميلادي بالاترين نشان علمي ملي يعني مدال دانش را از رئيس جمهور وقت آمریکا دريافت كرد. 13 دانشگاه معتبر به او درجه دكتراي افتخاري اهدا كردند. هيولت در ماه ژانويه سال 2001 ميلادي درگذشت.

شروع کار:
شروع کار Hp در گاراژ خانه ای اجاره ای بود .پکارد گاراژ کوچکش را تبدیل به کارگاه ساخت تجهیزات کرد .کارگاه کوچکی که اگر یک ماشین در آن پارک میکرد کار متوقف میشد .این گاراژ امروز به عنوان محل تولد hp و نماد تاریخی محل دره سیلیکون(بزرگترین منطقه فناوری کالیفرنیا و قطب صنعت الکترونیک دنیا)شناخته میشود که این فقط به خاطر تلاشهای ویلیام و دیوید است.
به سرمایه اولیه پانصد دلاری شرکت بعد از حدود پنجاه سال فقط هفت صفر کم ارزش اضافه شد اما همزماان با آن دانش، تعهد به خلاقیت و پشتکار هدفمند در قالب خلق کسب و کاری جهانی بود که امروزه hp را در کنار بزرگان صنعت آی تی جهان قرار داده.
بدون شک هیولت و پکارد به عنوان دو نفر از معماران بزرگ سازمان دیجیتال جهان به شمار میروند و میتوان از آنها به عنوان اسطوره های خلاقیت الکترونیکی نام برد.
بر اساس اعلام مجله فورچون درسال دوهزار میلادی hp با چهل و هشت میلیارد دلار درآمد رتبه سیزدهم پردرآمد ترین شرکتهای آمریکایی را به خود اختصاص داد که یک شانزدهم این مبلغ به عنوان سود خالص این شرکت اعلام شد.
در سال 2006 این شرکت با 2 رتبه ارتقا تبدیل به یازدهمین شرکت پر سود آمریکا شد.
Hp با فروش 86 میلیارد دلار بخش بزرگی از دنیای سخت افزار را تحت نفوذ قدرت خود قرار دهد.
اگر چه در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی سود شرکت هر ساله کاهش یافته و اخراج هزاران کارمند در دستور کار رهبران  این شرکت قرار گفته اما این مسئله عاملی برای کم شدن فروش جهانی و موفق آن به شمار نیامده.
در واقع هیولت و پکارد با تجربه ها و برنامه های موفق ، راه و رسم کسب و کار درعصر دیجیتال را به عده زیادی آموختند.
درسال 1966 رایانهHP 2116A با ظرفیت8K حافظه به قیمت 30 هزار دلار از سوی شركت به بازار روانه شد. اولین سری ماشین حساب HP 9100 با صفحه نمایشگر به قیمت 5/000 دلار در سال 1968 عرضه شد. اولین ماشین حساب علمی جیبی نیز در سال 1972 توسط شركت به بازار عرضه شد. تعداد كاركنان در سال 1970 به 16 هزار نفر رسید. اولین رایانه 32 بیتی رومیزی تحت عنوانHP 9000 توسط شركت در سال 1982 ساخته و عرضه شد.
برای نخستین بار رایانه های شخصی صفحه تماسی تحت عنوانHP 150 در سال 1984 توسط شركت ارائه شد. دوسال بعد از سوی شركت ماشین های فاكس و همزمان اولین چاپگر لیزری عرضه شد. تاكنون بازار مسلط این نوع چاپگرها منحصراً در اختیارHP بوده است. امروزه گاراژ كوچك هیولت – پكارد به شركت عظیم رایانه ای HP تبدیل شده كه در تولید و عرضه تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان پیشتاز است. این برتری و پیشتازی تنها به جنبه هایی كه برشمرده شد محدود نمی شود بلكه این شركت از لحاظ توجه به مبانی مدیریتی و تحول آن در اداره كسب و كار بر نحوه اداره بسیاری شركتهای پس از خود تاثیر داشته است.
در  طول جنگ جهانی دوم پیولت به خدمت وظیفه رفت و کار اداره شرکت به عهده پکارد قرار گرفت.دراین مدت شرکت پیشرفت کردو کارکنان آن از هفده نفر به 250نفر رسید و صدها محصول تولید کرد رشد تولیدات این شرکت را در جدول زیر میبینیم.
سال    تعداد کارکنان    میزان محصول    فروش سالانه
1940    3        34000
1960    17-250    400   
1965    7500    1500    110500
1989    82000    10000    30000000
1997    121900    25000    9420000000
2006    140000    2000000    62000000000
امروزه این شرکت در 140 کشور دنیا یکی از قدرتهای اصلی صنعت کامپیوتر محسوب میشود .در طی شصت سال گذشته محصولات متنوعی را به بازار فرستاده که از میان آنها میتوان به انواع پرینترهای لیزری و جوهرافشان در دهه هشتاد و ابداع کامپیوترهای تاچ اسکرین اشاره کرد.   
بسیاری از شرکتهایی که امروزه در زمینه تجارت کامپیوتر در آمریکا فعالیت میکنند به دست افرادی اداره میشوند که در شرکت hp رشد کرده اند و راه و روش هیولت و پکارد را میشناسند از جملهاین افراد میتوان استیو وزیناک رانام برد که یکی از کارمندان hp بود او مدل کامپیوتر اپل را برای hp  پیشنهاد کرد و بعد از hp جدا شد
و  یا استیو جابز که شرکت کامپیوتری اپل را تاسیس کرد .
مدل مدیریتی و راهبردی hp که متکی به نوآوری ، مشتری مداری و ارتباطات است راه hp نامیده میشود.مدلی که با وجود بیشتر از 65 سال و تغییرات مداوم هنوز باقی مانده.در حالیکه در این مدت بسیاری از شرکتهای دیگر منحل شدند.
اصول مدیریتی این شرکت در میراث مکتوب دیوید پکارد یعنی کتاب راه hp : چگونه هیولت و من شرکت خود را ساختیم ارائه شده
فرهنگ و ارزشهای سازمانی Hp
1- اعمال مدیریت از طریق حضور در محل انجام فعالیت و نظارت برآنها
پکارد و هیولت مدیریت را دستور دادن نمیدانستند .از نظر آن دو مدیر موفق کسی بود که پا به پای زیر دستانش تلاش کند و نظارتش بر آنها از طریق نظارت یک همکار باشد و نه یک رئیس.این روش منجر میشد که کارکنان تلاش خود را مظاعف کنند چرا که میدیدند که دو مدیر شرکت پابه پای آنها و حتی بیشتر از آنها تلاش میکنند .
2- تمرکز بر رضایت کارکنان به عنوان منبع موفقیت شرکت: پکارد معتقد است که زمانی یک کارمند تمام وقت و انرژی اش را صرف کار میکند که مشکلاتش شناخته شود و از سرراه کنار رود.او معتقد بود کارمندی که باید ذهن و اندیشه خلاقش را در خدمت کار قرار دهد نباید درگیر روزمرگی و نگرانی های احمقانه اقتصادی شود و تمرکز خود را از دست  دهد.براین اساس مدیران Hp از کارکنان خود در همه حالت و در همه شرایط سخت حمایت میکردند و نگرانی ها و نیازهای آنها را تا حدامکان برآورده میکردند
3- وجود ارتباط باز بین مدیران و کارکنان:موسسین hp به رابطه رئیس و کارمندی توجه زیادی نداشتند هیولت معتقد بود زمانی که مدیر دومین مورد از این لیست را پیاده کند خواه ناخواه روابط او با کارمندان نزدیکتر و صمیمانه تر شده و به کارکنان اجازه اظهار نظر آزاد و ارتباط باز داده میشود که این ارتباط باز زمینه ساز موفقیت بیشتر میگردد.

ارزشهاي شركت HP عبارت است از:
– شور واشتياق نسبت به مشتري: در هر كاري كه ما انجام مي دهيم، مشتري را در رأس مي نشانيم.
– اعتماد و احترام به افراد: ما با يكديگر كار مي كنيم تا فرهنگي اعتمادساز، احترام آفرين و بزرگ براي همه بيافرينيم.
– مشاركت: ما در هر كاري به دنبال تعالي هستيم. مشاركت تك‌تك افراد، كليد موفقيت ماست.
– به دست آوردن نتايج ازطريق كارتيمي: مشاركت ما بسيار تاثيرگذار است. ما همواره به دنبال يافتن راههاي بهتر براي ارائه خدمت به مشتريانمان هستيم.
– سرعت و چابكي: ما مبتكر، ماهر و منعطف هستيم و سريع‌تر از رقبايمان به نتايج مي رسيم.
– نوآوري معنادار: ما شركتي مبتني بر فناوري هستيم كه چيزهاي مهم و مفيد ابداع مي كنند.
– درستي و امانتداري: ما يكرنگ، روراست و صريح هستيم.
سخنی كه دیوید هیولت در سال 1990 برزبان آورد بی تردید حقیقتی آشكارا در خود داشت. او گفت؛ وقتی به گــذشته كاری خود می نگرم، مفتخرم به اینكه شركتی را تاسیس كرده ام كه باارزشها، عملیات و موفقیتهایش به راه دیگر شركتها اثر گذاشته است. براستی نیز چنین است. اكنون شركتHP بزرگترین شركت در دره سیلیكون و از عظیم ترین شركتهای فناوری اطلاعات در جهان است با 125 هزار عضو و 50 میلیارد دلار فروش سالانه. پیشتازی شركت جنبه دیگری نیز داشته است و آن ابداع شیوه مدیریتی است كه به سبك مدیریت دره سیلیكون موسوم شده و متفاوت از سبكهای پیشین مدیریت و حاوی نكات درس آموز بسیار است. این شیوه از همان روزهای نخست راه اندازی گاراژ كوچك به عنوان كارگاه هیولت و پكارد خود را نشان داد و به قوانین گاراژمعروف گشت. برخی از این قوانین عبارت بود از:
باور كنید كه می توانید دنیا را تغییر دهید؛
سریع كار كنید، جعبه ابزار را قفل نكنید، همه وقت كار كنید؛
بدانید چه موقع تنها كار كنید و چه موقع جمعی؛
به كاركنان و همكاران خود اعتماد كنید؛
ایده ها را مشاركتی سازید؛
سیاسی نباشید، كاغذبازی نكنید؛
مشتری است كه مشخص می كند كیفیت كار چگونه باید انجام شود؛
راههای متفاوتی برای كاركردن اختراع كنید؛
هرروز دین خویش را ادا كنید؛
باور كنید كه در صورت باهم بودن هركاری می توان انجام داد.
در سال 1957 كه شركت به ثبت رسید و عمومی شد، هیولت و پكارد اصول مدیریت خود را در كتابی كه دیوید پكارد تحت عنوان راه HP » منتشر كرد ارائه دادند. راهHP كه توسط پكارد تشریح شده بر محور اعتماد دور می زند. پكارد معتقد است اعتماد محور راهی است كهHP براساس آن كسب و كار خود را پیش می برد. بازبودن درها و انبارها نشانه ای از اعتماد است. او این سخن را زمانی بر زبان راند كه یك انبار را قفل شده دید. قفل را باز كرد و آن را به همراه یك یادداشت روی میز مسئول مربوطه گذاشت و نوشت اتاق قفل شده هماهنگ با تفكرHP نیست. آنها معتقد به استخدام بهترین ها و گماردن افراد مناسب در مشاغل مناسب بودند. هدف از كسب و كار در نظرآنها دستیابی به ثروت نیست بلكه انجام یك خدمت یا ارائه یك محصول مورد نیاز است كه از طریق آموزش مستمـر كاركنان و مدیریت فرآیندها بـه دست می آید.
پس از ادغام HP وكمپك، شركت HP به عنوان رقيب سرسخت IBM، به عنوان دومين قطب عظيم صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات درجهان مطرح است. HP به عنوان يك شركت جهاني كه كسب و كار در آن با بيش از 100 زبان دنيا انجام مي شود، مقام اول را در توليد و عرضه چاپگرهاي ليزري جوهرافشان و نيز عرضه سرورهاي مختلف و سيستم هاي حافظه رايانه و مقام دوم را در توليد رايانه هاي شخصي كيفي، روميزي و جيبي داراست. HP اولين شركت تأسيس شده در منطقه دره سيليكون است كه امروزه گاراژ توليد اولين اسيلوسكوپ شركت در سال 1938، نه تنها به عنوان نماد شركت بلكه به عنوان نماد توليد دره سيليكون به عنوان قطب صنعت الكترونيك آمريكا و دنيا شناخته مي شود. بسياري از شركتهاي بزرگ الكترونيك كه بعدها در دره سيليكون تشكيل شدند متأثر از سبك مديريتي شركت HP بودند. اين سبك خاص مديريتي كه در ابتدا به عنوان «گاراژ» شهرت داشت، با عرضه كتاب «راه HP» توسط پكارد، امروزه به عنوان «راه HP» شناخته مي شود.
چشم انداز
چشم انداز شركت HP عبارت است از: «يك شركت برتر الكتروني با روحي درخشان براي ي در عصر اينترنت». آنچه زيربناي اين چشم انداز را تشكيل مي دهد، توجه به تنوع، خلاقيت و نوآوري است.
تحقيق و توسعه
HP يك شركت جهاني مبتني بر فناوري است. اين ويژگي از همان زمان تأسيس شركت وجود داشته است. تا سال 2005 بيش از 30 هزار اختراع توسط شركت به ثبت رسيده است. تنوع خيره كننده محصولات وخدمات شركت گوياي اين واقعيت است. همين مسأله باعث شده كه در حوزه هاي توليد چاپگر و تجهيزات تصويربرداري، سرورها و حافظه ها، شركت مقام اول را دارا باشد. حوزه‌هاي فعاليت شركت، عمدتا سيستم‌هاي رايانه شخصي (31 درصد)، چاپگر و تصويربرداري (29 درصد)، حافظه ها (19 درصد)، خدمات (18 درصد)، خدمات مالي (دو درصد) و نرم افزار (يك درصد) را دربرمي گيرد.
فروش
درحالي كه در اولين سال هزاره جديد درآمد شركت 2/45 ميليارد دلار و سود خالص آن 4/1 ميليارد دلار بود، سال 2005، شركت با فروش 7/86 ميليارد دلار و سود خالص 4/2 ميليارد دلار به مقام 33 در فهرست 500 شركت برتر مجله فورچون دست يافت. تنها در سال 2005، بيش از 50 ميليون چاپگر و 30 ميليون رايانه فروخته و دو ميليون خدمات استاندارد صنعتي ارائه شد.
مديرعامل
ويليام هيولت يكي از بنيانگذاران شركت معتقد بود «حركت ما از يك گاراژ كوچك تا يك شركت رايانه اي، يك راه روشن نبود». او همواره تاكيد مي كرد كه «شما بايد براي كاركنانتان محيطي فراهم آوريد كه كاركردن را دوست داشته باشند. كاركنان را تيمي بارآوريد، در اين صورت شانس موفقيت شركت بالاست. براي اينكه كاركنان به مسير كار تيمي درآيند بايد به آنها نشان دهيد كه شما از آنها مراقبت مي كنيد». همين ديدگاهها سبب شد كه HP جزء اولين شركتهايي باشد كه بيمه همگاني كاركنان و شراكت آنها را در سود كارخانه، انجام داد و تقسيم ساعات كاري شناور را به كار گرفت. هيولت و پكارد مي دانستند كه راز حقيقي موفقيت آنها نه در طرحها و محصولات و برنامه‌هايشان، بلكه در كاركنانشان بود. آنها فهميدند كه اگر شما كاركنان را باور كنيد و به اميدشان باور داشته باشيد و در رؤياهايشان مشاركت كنيد و بگذاريد به طور كامل از استعدادهايشان استفاده كنند، آنها مي توانند كارهاي بزرگي انجام دهند. اين همواره همان راز «راه HP» بوده و خواهدبود. ويژگي راه HP، نوآوري، صداقت، درستي و احترام است. به تعبير خانم كارلي فيورينا مديرعامل قبلي شركت، آن دو تنها با 538 دلار و يك «رؤيا» شروع كردند تا جهان را تغيير دهند و اين كار را كردند. در سال 1940 كه هيچكس كارخانه الكترونيك ايجاد نكرده بود، آنها ايجاد كردند. در سال 1943 دستگاههاي فركانسي ساختند درحالي كه تجربه قبلي روي آن نداشتند. در سال 1972 كه هيچ كس تصور وجود يك ماشين قابل حمل نمي كرد كه بتواند معادلات رياضي پيچيده را انجام دهد (ماشين حساب)، آنها جيبي آن را ساختند. در سال 1984 كه خواندن و نگهداري مدارك مشكل بود چاپگرهاي عالي ساختند. آنها با نوآوري پيش رفتند.
زماني كه او طرح متهورانه ادغام با شركت كمپك را مطرح ساخت، در دفاع از آن گفت: ما بايد آينده را بسازيم. ميراثي كه به ما رسيده مبتني بر نوآوري و ارزشهايي است كه بهاي آن ابدي است. ما نمي توانيم شركت را در جاي خود نگه داريم. ما بايد با شهامت و تدبير شركت را به پيش ببريم. اگر به جاي فكر بهبود، درصدد توجيه و دفاع از عملكرد خود برآييد، اين آغاز مراحل شكست شماست. به تعبير ديويد پكارد: اگر ما در حوزه فناوري‌هايي كه سريع تغيير مي كند وارد شويم براي آنكه ثابت باقي بمانيم، باخته ايم. خانم فيورينا درمدت تصدي مديرعاملي شركت، علاوه بر اين كار بنياني، همواره از رنسانس ديجيتالي سخن گفت كه در آن كسب وكارها بايد فناوري‌هايي عرضه كنند و خدمات الكترونيكي ارائه نمايند و زيرساختهاي اينترنتي هميشه فعال، فراهم آورند تا اين شبكه‌ها درخدمت انسانها باشد. درهرجا و درهر موقع، حتي درحالت حركت. او اين انقلاب «در حركت» را در حوزه هاي اينترنت، تجارت الكترونيكي و خدمات الكترونيكي مطرح مي كرد كه ساختاري از شبكه را مي گشايد كه در آن كسب و كار سيال‌تر و انعطاف پذيرتر است. او معتقد بود زيرساختهاي مبتني بر اينترنت مثل آب و هوا بايد در دسترس باشند.
مديرعامل جديد شركت كه به تازگي اين مسئوليت را عهده دار شده است، مارك هرد 49 ساله است. او قبلا 25 سال در شركت NCR به كار مشغول بود و در چند سال آخر مديرعامل شركت بود. مارك هرد بر سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه در سه زمينه ارتباطات در حركت (MOBILE)، انتقال از چاپگرها و تصويربرداري آنالوگ به ديجيتال در بازارهاي شخصي و صنعتي و تجاري و نيز نسل نوين خدمات ومعماري مراكز اطلاعات شركتها تاكيد دارد. او معتقد است پيروزي در بازار تنها به نتايج برنمي‌گردد بلكه چگونگي دست يافتن به آن نتايج نيز مهم است. هرو بر اين باور است كه بايد به سمت فرهنگ عمل كردن و پاسخگو بودن حركت كرد. بايد اخلاق در هر تصميم و عمل فردي با ديگران حضور داشته باشد.
او مي گويد در يك شركت موفق، اخلاق و قانونمداري يك بخش اساسي از فرهنگ كاري است. به همين دليل او كسب و كار غيراخلاقي و غيرقانوني را در HP برنمي‌تابد و در آن مسامحه روا نمي دارد. او معتقد است كار سختي پيش‌رو دارد.
پدر دره سیلیكون
در دهه 1930 پروفسور فرد ترمن  استاد مهندسی برق دانشگاه استنفورد متوجه فقدان فرصتهای شغلی در منطقه برای دانش آموختگان رشته مهندسی دانشگاه شد، به گونه ای كه آنان مجبـــــور می شدند برای یافتن شغل به ساحل شرقی بروند. آنچه او به عنوان راه حل برای رفع این مشكل در نظر داشت راه اندازی فعالیتهای فناوری در محل بود. اولین اقدام او در این زمینه تشویق شدید شاگردانش به تاسیس شركت توسط آنها در منطقه بود. از جمله شاگردان بااستعداد او كه سخن استاد خود را پذیرفتند و هسته اولیه دره سیلیكون را باتاسیس شركت خود بنیان گذاشتند ویلیام هیولت و دیوید پكارد دانشجویان مهندسی برق دانشگاه بودند. گرچه دیوید پكارد پس از دانش آموختگی در سال 1934 به شركت جنرال الكتریك در نیویورك پیوست اما ویلیام هیولت تا یكسال پس از دانش آموختگی نیز بااستاد خود پروفسور ترمن به كار تحقیقاتی در دانشگاه ادامه داد. او در این مدت كار طراحی و ساخت نوسان ساز صوتی را انجام داد. پكارد از جنرال الكتریك برگشت و با پیوستن به هیولت، با تشویق استاد خود به فكر عرضه تجاری نوسان ساز صوتی افتادند. آنها در سال 1937 در محل یك گاراژ كه تنها فضای حضور یك خودرو را داشت شركت كوچك خود را تاسیس كردند. سرمایه اولیه شروع كار این شركت تنها 538 دلار بود. اولین مشتری عمده وسیله الكترونیك آنها كه برای آزمایش تجهیزات صوتی به كار می رفت شركت والت دیسنی بود كه خرید 8 دستگاه نوسان ساز HP200A را برای ساخت فیلم  فانتازیا به شركت نوپا سفارش داد. این آغاز یك رشد بی پایان بود.
طی جنگ جهانی دوم پروفسور ترمن ارتباطات قوی و خوبی با مركز كشور برقرار كرد و مدتی به آنجا رفت و پس از بازگشت به دانشگاه، موفق به بستن قراردادهای دولتی برای دانشگاه استنفورد و شركتهای محلی شد. پس از جنگ، دانشگاه استنفورد دچار مشكلات مالی بود و برای تامین اعتبار جهت پاسخگویی به رشد سریع پس از جنگ به شدت به پول نیاز داشت. پروفسور ترمن برای حل مشكل تلاش می كرد. او ایده تاسیس پارك صنعتی استنفورد را از طریق اجاره بخشی از زمینهای دانشگاه به شركتهای دارای فناوری برتر به مدت 99 سال مطرح كرد. گرچه استنفورد از لحاظ مالی ضعیف بود اما مالكیت بیش از 3240 هكتار زمینهای اطراف را داشت. بالاخره پارك صنعتی استنفورد به عنوان اولین پارك صنعتی جهان در سال 1954 تاسیـس شد كه می توان به نوعی آن را هسته اولیه دره سیلیكون نیز نامید. این پارك صنعتی كه در جوار دانشگاه تاسیس شده بود تسهیلاتی برای شروع كار شركتهای تازه تاسیس فراهم می آورد و از لحاظ علمی و تحقیقاتی به آنها كمك می كرد. بدین ترتیب یك مركز فناوری بالا در كنار یك مركز دانشگاهی قرار گرفته بود.
پروفسور ترمن در سال 1958 نایب رئیس دانشگاه استنفورد شد. او یك دانش آموخته دانشگاه ویسكانسین را كه معاون مركز تحقیقات SYNTEX بود به كار گرفت. این دو در یك حركت زنجیره ای، شركتهای بیولوژیك و دارویی بسیاری در منطقه راه انداختند و بخش شیمی دانشگاه را به یكی از بهترینها در دانشگاههای آمریكا تبدیل كردند. بدین ترتیب SYNTEXیك شــــركت بین المللی شد كه مركز آن در پارك صنعتی بود. شهرت و رشد فوق العاده پارك صنعتی استنفورد، بخش تحقیق و توسعه (R&D) صنایع و شركتهای بسیاری از جمله جنرال الكتریك، كداك و شاكلی را به آنجا كشاند.
بسیاری از محققان، پروفسور فرد ترمن دانش آموخته و استاد دانشگاه استنفورد را پدر دره سیلیكون می دانند. گرچه ویلیام هیولت در مواردی دكتر فورست  را پدر دره سیلیكون می داند. او بااختراع لوله خلاء تقویت كننده در سال 1906 راه فعالیتهای رادیویی و الكترونیكی را گشود. هیولت كار عظیم دكتر فورست را چون ابرنواختر  می دانست كه بر تحولات آینده بشرتاثیر بسیاری خواهد گذاشت.
هیــولت مفهوم ابرنواختر را برای بیان عقیده اش در مورد تاریخ دره سیلیكون به كار می برد. البته امروز پس از چند دهه از اختراع تقویت كننده های صوتی، مفهومی كه او درباره تاثیرش سخن گفته بود بر همه آشكار شده است.
مطابق اظهارنظر اشكلوسی ستاره شناس، كل انرژی تولید شده توسط تمدن بشری در 300 سال اخیر انقلاب صنعتی هنوز یكصدم درصد انرژی تشعشعی خورشید است كه به سطح زمین رسیده است. اگر با یك رادیوتلسكوپ از فضای بیرونی به كره زمین نگاه شود، امواج متصاعده حاصل از فناوری ارتباطات از كره زمین بسیار شبیه انفجار و تولد یك ستاره جدید برروی سیاره سرد زمین است. آری زمین یك منبع نشر رادیویی در منظومه شمسی است و این همان تعبیر ابرنواختری است كه هیولت به كار می برد.
وجه تسمیه
اصطلاح دره سیلیكون اولین بار در سال 1971 توسط دن هافلر ابداع شد. این روزنامه نگار در یك سلسله مقالات كه برای نشریه هفتگی اخبار الكترونیك می نوشت این اصطلاح را برای بیان رشد قارچ گونه انبوهی از شركتهای الكترونیك به كار برد كه در منطقه سانتاكلارا تاسیس می شدند. حقیقت آن بود كه با زنجیره ای از اختراعات كه صورت گرفت همه چیز از سیلیكون ساخته شد. نیمــه هادی ها  در سال 1947 در آزمایشگاه BELL شركتAT&T، مدارهای مجتمع اولین ریزپردازنده (MICROPROCESSOR) به نام تراشه 4004 (CHIP) در سال 1971 در شركت اینتل ساخته شد و بدین ترتیب انقلاب رایانه آغاز شد.
طی دهه 50 برنامه های دفاعی در حوزه هوا- فضا والكترونیك به شدت باعث رشد منطقــه دره سیلیكون شد. رونق گــــرفتن كار وكسب نیمه هادی نام سیلیكون را بر تارك آن دره سرسبز نشاند. تهیه نیمه هادی توسط موسسات دفاعی كل تولید شركتها را شامل می شد. شركت هوا – فضای لاكهید در سال 1956 به پارك صنعتی آمد. این شركت به دانشگاه كمك كرد تا بخش هوا – فضا را تاسیس كند و دانشگاه نیز مشاوره علمی و آموزشی به كاركنان آن شركت را به عهده گرفت. بخشهای تحقیق و توسعه آی بی ام در سال 1952، ناسا در سال 1958 و زیراكس در سال 1970 به منطقه پارك صنعتی استنفورد واقع در دره سیلیكون آمدند.