مدیریت و تفکر سیستمی

تجزيه وتحليل سيستم طراحی و چاپ شركت رويش

محقق : رضا غفاریان خالق‌داد

آشنایی با مکان مطالعه: شرکت طراحی و چاپ رویش به همت 4تن از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد و با هزینه ای بالغ بر 500میلیون ریال در سال89راه اندازی شد.در این شرکت 2گرافیست و 2تکنیسین چاپ فعالیت می کنند.این شرکت دارای 3 سیستم کامپیوتری (یک سیستم مخصوص چاپ،یک سیستممخصوص طراحی و سیستم دیگر مخصوص فعالیتهای متفرقه همچون سیستم حسابداری می باشد.یک دستگاه چاپ دیجیتال و سفره های سفید بنر،فلکس و استیکر در ابعاد مختلف نیز از وسایل و مواد مورد نیاز شرکت می باشد.
نام محقق :
رضا غفاریان خالقداد
فرم خلاصه کارورزی
نام ونام خانوادگی دانشجو:رضا غفاریان خالقداد
استاد :مهدی یار احمدی خراسانی
سرپرست: محسن ملاکی
مدت زمان حضور:240ساعت
شروع کارورزی:1/10/91
آشنایی با مکان مطالعه: شرکت طراحی و چاپ رویش به همت 4تن از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد و با هزینه ای بالغ بر 500میلیون ریال در سال89راه اندازی شد.در این شرکت 2گرافیست و 2تکنیسین چاپ فعالیت می کنند.این شرکت دارای 3 سیستم کامپیوتری (یک سیستم مخصوص چاپ،یک سیستم مخصوص طراحی و سیستم دیگر مخصوص فعالیتهای متفرقه همچون سیستم حسابداری می باشد.یک دستگاه چاپ دیجیتال و سفره های سفید بنر،فلکس و استیکر در ابعاد مختلف نیز از وسایل و مواد مورد نیاز شرکت می باشد.
کارگاه نیز در همین قسمت وجود دارد.
نشان تجاری شرکت:
شعار تبلیغاتی:
«کیفیت عالی همراه با قیمت مناسب را با ما تجربه کنید.»
نرم افزارهای  مورد استفاده در شرکت:
نرم افزار Adobe Photoshop CS6 برای طراحی
نرم افزار Main Top  و Crystaljet برای  چاپ طرح روی بنر

تاریخچه چاپ:
در ابتدای گزارشی از چاپ وتاریخچه آن در ایران را مرور میکنیم و سپس به انواع چاپ ،چاپ افست و چاپ دیجیتال می پردازیم:
وقتي که صحبت از چاپ مي شود شايد نخستين شي چاپي که به نظرمان مي رسد کتاب باشد کمي که دقت کنيد و به اطراف نظري بيندازيد اشيا متعدد چاپي از قبيل پارچه، فلز، صفحه کليد کامپيوتر، ظروف آشپزخانه، اشيا پلاستيکي، شيشه ها، ظروف پت (ظرف نوشابه خانواده) و چيني و … را مي توان نام برد. اشيا متنوع از نظر جنس و شکل، نوع چاپ متفاوتي را طلب مي کنند.
طراحي گرافيک نيز سرگذشتي بي حد جذاب دارد: جادوي نخستين تصاوير، زيبايي هيروگليف هاي مصري تکامل الفباي آوايي، عظمت اختراع گوتنبرگ، ماشيني شدن حروف چيني که سال ها در پي اش بودند و فوران تصوير سازي در سده بيستم. با وجود ميراثي چنين گرانبها، متاسفانه بسياري از طراحان گرافيک کنوني، اطلاعاتي اندک درباره تاريخ طراحي گرافيک دارند و دانسته هاي آنان بيشتر درباره تاريخ نقاشي است. يکي از دلايل اين تناقص را شايد بتوان اين باور دانست که طراحي گرافيک ابداع سده بيستم و حرفه اي بي پيشينه است. چنين عقيده اي بي پايه است. طراحي گرافيک يا ارتباط بصري ار دوران پيش از تاريخ آغاز شده است و در طول سده هاي گذشته صنعتگران، کاتبان، نقاشان، طراحان گرافيک تبليغاتي و حتي هنرمندان هنرهاي زيبا آن را تجربه کرده اند.
همراه با رشد جمعيت ونوآوري هاي جديد در عرصه علم و صنعت نياز به مستندات چاپي روز به روز رو به افزايش مي رود. با وجود ظهور تکنولوژي هاي جديد همچون cp که قابليت هاي متعددي در ذخيره سازي اطلاعات به بشريت داده است نياز به چاپ همچنان حس مي شود.
چاپ در آغاز ظهورش بر طرف کننده نيازهاي فرهنگي بود. اما اکنون با توسعه مبادلات کالا جزء جدايي ناپذير تجارت، صنعت، فرهنگ شده است به طوري که در اطراف خود مستندات چاپي فراوان همچون کاتالوگ، اوراق کارت، بسته بندي هاي مختلف، کتاب ، مجله، روزنامه و هزاران چيز ديگر را مي بينيم.
در رسيدن به آنچه که ما در انتها مشاهده مي کنيم همچون جعبه يک محصول، صنايع مختلفي به کار گرفته شده است و نتيجه کار طراح و ليتوگرافي، چاپ و … است.
دقت و کنترل همه مواردي که از طراحي تا چاپ وجود دارد ما را به نتيجه اي مطلوب مي رساند.
طراحان گرافيک بسياري داريم که تجربه لازم را در امور چاپ و نکات فني آن که لازمه گذشت زمان است، ندارند. اين  مسئله باعث مي شود که ايده هاي بسيار خلاقانه آنها که بر روي مانيتور کامپيوتر زيبايي فراواني دارد، به هنگام چاپ از اب و رنگ بيفتد و آن جلوه را نداشته باشد. برخورداري از تجربيات ديگران که گاهي از طريق مشورت و گاهي از طريق مطالعه حاصل مي شود، بسيار مفيد و کارآمد خواهد بود.
پيدايش و سابقه چاپ در ايران:
لفظ چاپ به زعم اغلب دانشمندان لغت شناس از اصل چيني (کا او C’ao) گرفته شده است و در حدود اواخر قرن هفتم هجري بصورت «چاو» وارد زبان فارسي شده ؛ در زمان سلطنت گيخاتوخان پادشاه مغول ايران (690-694 هجري) خزانه مملکت خالي ماند و عزاادين محمد بن مظفر بن عميد نامي که از اوضاع چين و ممالک خاقان خبر داشت ، خود را به صدر جهان رنجاني وزير وقت سلطان معرفي کرد و مشاور او گرديد و به او پيشنهاد کرد که به جاي زر و سيم رايج ، به رسم چين پول کاغذي «چاو» را در ممالک ايران رايج کرده ، بحران پولي و مالي را مرتفع سازد. طرح او مورد نظر وزير سلطان قرار گرفت و پس از مشورت با سفير چين «پولاد چينگ سانگ» به تهيه چو پرداختند و به تاريخ جمادي الاخر سال 693 هجري فرماني (يوليغي) از طرف امير صادر شد که هيچ کس از آن پس با زر و سيم معامله نکند و به جاي آن چاو به کار ببرد و به هر يک از بلاد و شهرها براي اجراي اين فرمان اميري فرستاد و دستور داد که در هر شهر اداره و دستگاهي براي تهيه و اشاعه چاو دائر کنند که «چاوخانه» ناميده مي شد. از آن جمله در تبريز امير طغاجار و آقابوقا و صدرجهان به ترتيب چاو مشغول شدند  و با صرف مخارج گزاف پول کاغذي  تهيه کردند «چاپ کردند» و مردم را به جبر و عنف به قبول آن واداشتند. چاو عهد گيخاتو که آن را  «چاو مبارک» مي خواندند و قطعه کاغذي ، چرم سوخته اي بود مربع مستطيل که دور آن به خط ختائي کلمات شهادتين نوشته شده بود.
صنعت چاپ مصور در ايران:
به قلم استاد سعيد نفيسي در نشريه پيام نو فروردين 1325.
«کاروان معرفت» به قلم استاد مجتبي مينوي در مجله يغما آبان 1332.
«چاپ سربي و سنگي» به قلم استاد محيط طباطبايي در نشريه راهنماي کتاب سال نوزدهم 1355 .توضيح اين که در همين نشريه مقاله اي از منوچهر سهام درج شده که با استناد به کتاب تاريخ منتظم ناصري جلد سوم اثر صنيع الدوله نظريه استاد محيط طباطبايي مبني بر «اول چاپ سربي سپس چاپ سنگي» را رد مي کند.
تحول فن چاپ در ايران:
آنچه به صورت اساس چاپ امروزي از فرنگ به اين سوي شرق آمده است. بايد گفت باز هم ايران زودتر از همه کشورهاي اسلامي يعني عثماني و هندوستان و مصر چاپخانه داشته است. نخستين متن فارسي که در جهان چاپ شده نسخه اي از تورات است که به چهار زبان و به خط عبري مبلغين نصاري در 953 هجري قمري در استامبول چاپ کردند و يکي از آن چهار زبان ترجمه فارسي آن است.
اما نخستين کتاب که به خط فارسي منتشر شده است کتاب «سيرت مسيح» است که در سال 1094 قمري در ليدن Leyden شهر معروف هلند که هنوز هم يکي از مهمترين کراکز چاپ در اروپا است انتشار داده اند. در همان حدود يعني اواسط قرن يازدهم هجري ، مبلغين جمعيت کرمليط Carmelit که کليسا و تبليغ خانه اي در اصفهان پايتخت صفويه داشته اند ، چاپخانه اي نيز در آنجا دائر کرده اند ، اما از انتشارات آن چاپخانه تا کنون اثري به دست نيامده و در همين اوان ارمنيان جلفا هم براي زبان خود چاپخانه اي ترتيب داده اند. و در 1050 قمري کتابي به عنوان «زندگاني اجداد روحاني» از آن چاپخانه بيرون آمده است.
چاپ در آثار گرافيکي:
ماشين هاي چاپ ماشين هاي توليد صنعتي آثار گرافيکي هستند. توليدات اين دستگاه ها به گونه اي است که از لحاظ رسانه هاي همگاني , نيازهاي انتشاراتي جامعه را نيز تأمين مي نمايند. انواع بسيار گوناگون آنها وجود دارد , با اين وجود , جداکردن خصوصيات اصلي ماشين چاپ مدرن از ساير ماشين ها ممکن نيست زيرا اساس کار يکي است.
به طور کلي , در يک ماشين چاپ بايستي براي دقيق و محکم نگه داشتن لوحه بر روي پايه نقاله تصوير و (در چاپ ليتوگرافي , واحد آبزني) , دقيق بودن فشار چاپ براي انتقال تصوير مرکب خورده به کاغذ , و فضاي لازم براي کاغذهاي چاپ نشده , نيمه کاره و چاپ شده , پيش بيني هاي لازم شده باشد.
ماشين هاي چاپ يا ورقي هستند و با ورق هاي جداگانه کاغذ تغذيه مي شوند , يا رول (وب) هستند و با نوارهاي پيوسته کاغذ تغذيه مي شوند  . بسياري از کارهاي تجاري با ماشين هاي چاپ ورقي  چاپ مي شوند. مجله ها , روزنامه ها , کتاب ها و بعضي از کارهاي تجاري با ماشين هاي چاپ رول  چاپ مي گردند. ماشين هاي چند رنگ نيز نياز به يک واحد کامل چاپ دارد که شامل مرکب زني , لوحه و مکانيزم هاي فشار چاپ مي باشد. يک ماشين چاپ دورنگ داراي دو واحد اين چنين است و يک ماشين چهار رنگ داراي چهار واحد والي آخر. بعضي از ماشين هاي چاپ , در بين دو يا چند واحد چاپ از مکانيزم فشار چاپ مشترک بهره مند هستند و به نام ماشين هاي چاپ سيلندر فشار (سيلندر چاپ) مشترک  يا به نام ماشين هاي چاپ اقماري  شناخته مي شوند. چاپ بسته بندي و ساير تجهيزات مربوط به کارهاي خاص ممکن است ترکيباتي از واحدهاي ليتوگرافي ، لترپرس ، گراور داشته باشند. يک ماشين چاپ دوروزن ماشيني است که دو طرف کاغذ را با يک بارگذشتن از ميان دستگاه چاپ مي کند.
انواع ماشين هاي لترپرس:
سه نوع ماشين لترپرس (چاپ برجسته) وجود دارد: پلاتن (اصطلاحا” ملخي) ، سيلندري تخت (مسطح) ، وروتاري (دوار).
ماشين چاپ پلاتن (ملخي):
ماشين چاپ پلاتن يا ملخي ، فرم حروف چاپي و کاغذ را در دو سطح تخت حمل مي نمايد. اين دو سطح به نام هاي پلاتن يا سطح فشارنده و تخت شناخته مي شوند. باز و بسته شدن سطح فشارنده تا حدي شبيه به حرکت آرواره اي صدف دريايي است. سطح تخت ، فرم چاپي را نگه مي دارد و سطح فشارنده کاغذ را. همين که آرواره ماشين چاپ باز شد ، مرکب توسط غلتک ها بر سطح حروف چاپي زده مي شود و يک ورق کاغذ ( بوسيله يکي از دو بازو که سبيه به ملخ هواپيما هستند) روي سطح فشارنده قرار مي گيرد. همين که آرواره بسته شد ، عمل چاپ روي کاغذ انجام شده است. وقتي مجددا آرواره باز مي شود کاغذ چاپ شده به وسيله ملخ حامل به سيني خروجي منتقل شده و با ملخ دوم کاغذ جديدي روي سطح فشارنده قرار مي گيرد.
در اکثر ماشين هاي چاپ ، فشار چاپ يا فشردن به وسيله يک اهرم فشار کنترل مي شود. اين توانايي در تنظيم مقدار فشار به ماشين هاي چاپ پلاتن قابليت هاي بسياري مي دهد. و حال انکه اين نوع ماشين ها براي چاپ کتاب يا کارهاي رنگي داراي کيفيت بالا ، مناسب نيستند ، ولي براي کارهاي چاپي مانند بخشنامه ها ، آگهي ها ، دعوت نامه ها ، کارت هاي ويزيت ، تبريک و عروسي ، نوشت افزارها و غيره ايدئال مي باشند. ماشين هاي بزرگ تر پلاتن براي برجسته کاري ، ظلاکوبي و ايجاد خط تا روي جلدهاي ضخيم کاربرد دارند.
ماشين چاپ سيلندري تخت (چاپ مسطح):
در ماشين هاي چاپ سيلندري تخت ، در حالي که سيلندر فشار چرخشي ثابتي فشار را تامين مي نمايد يک تخت متحرک فرم چاپي را نگه مي دارد. کاغذ ، بوسيله يک سري کاغذ گير فولادي که به نام پنجه ماشين شناخته مي شوند بطور محفوظ روي سيلندر نگه داشته شده و همان طور که تخت متحرک در زير سيلندر حرمت مي کند ، کاغذ روي فرم چاپي گردانده مي شود. در ضمن اين تخت متحرک به حالت اوليه خود باز مي گردد ، سيلندر بلند شده به فرم چاپي دوباره مرکب زده شده و کاغذ چاپ شده به سيني خروجي منتقل گشته است.
در ماشين هاي چاپ عمودي يا ايستاده (اين نام گذاري به اين علت است که تخت به حالت عمودي يا ايستاده قرار دارد) هم فرم چاپي و هم سيلندر در حرکتي متقابل بالا و پايين مي روند. اين عمل ، دو حرکت گردشي معمول در چاپ سيلندري تخت را به نصف تقليل مي دهد ؛ سيلندر فشار چاپ براي هر نسخه چاپي فقط يک حرکت گردشي انجام مي دهد.
به استثناي ماشين هاي چاپ عمودي بقيه ماشين هاي چاپ سيلندري تخت از دور خارج شده اند اين نوع ماشين ها ديگر در امريکا ساخته نمي شوند.
ماشين چاپ روتاري (دوار):
از سه نوع ماشين هاي چاپ لترپرس ، ماشين چاپ روتاري از سريع ترين و کارآمد ترين آنها بود و اساسا براي تيراژهاي بالا مورد استفاده قرار مي گرفت. بعضي از ماشين هاي بزرگ روتاري ورقي هنوز براي چاپ کتاب مورد استفاده قرار مي گيرند. به هر حال به اقتضاي کاهش بازار فروش ، مانند ماشين چاپ سيلندري تخت ، اين ماشين هم ديگر در امريکا توليد نمي شود.
در ماشين هاي چاپ روتاري ، سطوح فشار و چاپ هر دو سيلندري هستند سيلندر چاپ لوحه را نگه مي دارد و سيلندر فشار ، فشار چاپ را تامين مي نمايد. ورق کاغذ با هر حرکت دوار سيلندر فشار چاپ مي شود. برخلاف ماشين هاي چاپ سيلندري تخت که با حرکت يکي در ميان اين کار را انجام مي دهند.
لوحه براي ماشين هاي چاپ روتاري بايد به اندازه محيط سيلندر چاپ داراي انحنا باشد ، و لوحه هاي قالبي الکترو واستريو بيشتر استفاده مي شوند. لوحه هاي قابل انعطاف و نرم اگر محکم روي زين ماشين قرار گيرند. در سال هاي اخير توسعه قابل توجهي در ساخت لوحه هاي انحناپذير سبک وزن تر و لوحه هاي فتوپليمر که به نام لوحه هاي چاپ مستقيم شناخته مي شوند به عمل آمده است.
ماشين چاپ روتاري وب (رول):
ماشين چاپ روتاري وب (رول) دو طرف نوار پيوسته کاغذ وب (رول) را همچنان که از ميان ماشين چاپ مي گذرد چاپ مي کند. اول يک طرف چاپ و خشک مي شود بر خلاف لاستيک سيلندر به لاستيک سيلندر ، در ماشين چاپ افست وب که دو طرف کاغذ را در يک زمان چاپ مي نمايد. اين ماشين هاي چاپ براي انواع کارهاي چاپي از روزنامه گرفته تا کارهاي رنگي ظريف مجلات و کاتالوگ استفاده مي شوند.
در ماشين هاي چاپ روزنامه ، از چندين زوج چاپي استفاده مي شود. (اصطلاحي که براي توصيف يک جفت سيلندر فشار و سيلندر لوحه به کار مي رود.) هر زوج دو طرف يک رول تکي را چاپ مي کند و چندين رول کاغذ با هم جفت شده و بوسيله تا کن واحدي تا مي شوند.
بيشتر ماشين هاي چاپ چند رنگ روتاري وب از نوع فشار چاپ مشترک هستند. مرکب و خشک کن هاي مخصوص  به کار مي برند. سرعت آنها تا 1800 فيت در دقيقه است. تغذيه رول کاغذ و جايگزيني رول جديد با رول در حال اتمام بطور اتوماتيک و بدون توقف ماشين انجام مي شود. رول چاپ شده يا به صورت فرم هاي تا شده به سيني خروجي ماشين چاپ انتقال مي يابد.
در اين ماشين ها لوحه هاي منحني بوسيله گيره يا قلاب هاي متحرک روي سيلندر لوحه نگه داشته مي شوند. اخيرا ماشين هاي چاپ از سيلندرهاي مغناطيسي و لوحه هايي که کف آنها فولادي است استفاده مي کنند.
ماشين هاي چاپ فلکسوگرافيک:
ماشين چاپ فلکسوگرافيک نيز مانند ماشين هاي چاپ لترپرس وب هستند. اين ماشين ها سه نوع مي باشند:
1- نوع برج ، که در آن دو يا سه واحد چاپ بطور عمودي روي هم قرار گرفته و تشکيل يک برج مي دهند. يک ماشين چاپ ممکن است با ورل بازکن ، رول جمع کن ، ورق کن يا ورق بر و خط زن ، از دو يا سه برج تشکيل شده باشد.
2-سيلندر فشار چاپ مرکزي که شبيه به سيستم فشار چاپ مشترک در ماشين چاپ لترپرس روتاري است و بطور گسترده اي در چاپ پلاستيک نرم کاربرد دارد.
3-پيوسته که شبيه ماشين چاپ روتاري نوع تک واحدي است.
فلکسوگرافي لوحه هاي لاستيکي و مرکب هاي آب پايه اي يا حلال پايه اي را در سيستم هاي ساده مرکب زني دو غلتکي مورد استفاده قرار مي دهد. چاپ فلکسو گرافيک فرايندي است کم خرج و ساده که بطور گسترده اي در چاپ هاي زينتي و بسته بندي ها استفاده مي شود. در آغاز کيفيت مورد توجه نبود ، اما اخيرا چاپ با کيفيت خوب ، که شامل چاپ هافتون هاي تا 150 خط ، روي پلاستيک هاي نرم و کاغذ است ، با استفاده از لوحه هاي مخصوص و تيغه هاي دکتر بليد  زاويه معکوس روي غلتک هاي مرکب زني ، در ماشين هاي چاپ داراي سيلندر فشار چاپ مرکزي انجام شده است.
در فرايند فلکسو گرافيک محدوديت هايي وجود دارد که بايستي مورد توجه قرار گيرد. از به کار بردن حروف بسيار نازک ، حروف به هم چسبيده و حروف کوچک (کمتر از 6 پونت) و تصاويري که نياز به انطباق دقيق رنگ دارند بايد اجتناب کرد. حروف معکوس مي بايست بزرگتر از 8 پونت و حتي الامکان از نوع حروف سياه باشند. قبل از ساخته شدن دوربين هاي تناسب ساز ، نمونه اصلي مخصوصي لازم بود تا مقدار انقباض و انبساط لاستيک را در يک جهت ، که سبب تغيير شکل تصوير مي شد محاسبه و منظور نمايد.
ليتو گرافي افست:
ماشين چاپ افست به خاطر امتيازات مهمي که در زير آمده است در ليتوگرافي داراي اعتبار است:
1-تطبيق سطح چاپ لاستيکي با سطوح چاپ ناهموار که نياز به فشار کمتر ، کيفيت تثبيت شده چاپ و هافتون هايي با کيفيت خوب روي کاغذ داراي زير منتج مي شود.
2-کاغذ با لوحه فلزي تماس نمي گيرد. عمر لوحه را افزايش و سائيدگي پوشش آن را کاهش مي دهد.
3-متن و تصوير به جاي چپ خوان بطور خوانا بر روي لوحه قرار دارد.
4-به خاطر پوشش يکسان ، مرکب کمتري نياز دارد ، خشک شدن با سرعت زياد انجام مي شود. لک و پشت زدگي کاهش مي يابد.
ماشين هاي چاپ افست:
تمام ماشين هاي چاپ افست به اصل فرايند يک فشار چاپ با هر گردش سيلندر ها عمل مي کنند. ماشين هاي چاپ افست سه ورقي سه سيلندر چاپ هم اندازه دارند (سيلندر لوحه , سيلندر لاستيک و سيلندر فشار چاپ) و داراي سيستم هاي مرکب و آبزني مي باشند (بخش فرايندهاي چاپ را مشاهده فرماييد). لوحه با گيره به سيلندر لوحه چفت مي شود. در هنگام گردش , سيلندر لوحه نخست با غلتک هاي رطوبت زني (نوردآب ها) و سپس با غلتک هاي مرکب زني تماس پيدا مي کند. رطوبت زن ها لوحه را مرطوب مي کنند تا سطوح غير چاپي مرکب را دفع نمايند. تصوير مرکب خورده سپس به لاستيک سيلندر , که بر روي سيلندر لاستيک قرار دارد , منتقل مي گردد. کاغذ همچنان از ميان لاستيک سيلندر و سيلندر فشار چاپ عبور مي کند چاپ مي شود.
آماده سازي در کمترين زمان انجام مي شود ؛ تصوير بر روي لوحه يک پارچه اي قرار دارد و جاي آن را بر روي سيلندر براي انطباق صحيح رنگ ها مي توان کمي تغيير داد. حالت ارتجاعي لاستيک سيلندر به منظور جبران ضخامت ها و بافت هاي گوناگون کاغذهاي موجود است , که منشأ مشکلات قابل توجه در ساير فرايندهاي چاپ را حذف مي نمايد. از گونه هاي وسيع کاغذ استفاده مي شود. هافتون ها را با تنپلات ها (حروف و رنگ هاي يک دست) روي کاغذهاي زبر و نرم مي توان چاپ کرد.
ماشين هاي چاپ ورقي :
ماشين هاي چاپ ورقي در چندين اندازه و تا 78*155 اينچ ساخته شده اند کا قادرند تا بيش از 12000 نسخه در ساعت چاپ کنند. بعضي از ماشين هاي چاپ چند رنگ در واحد هايي استاندارد ساخته شده اند که ميتوانند در هر تعدادي و تا شش واحد , براي چاپ تا شش رنگ , به هم متصل شوند. اغلب کارهاي رنگي داراي تيراژ کم با ماشين هاي تک رنگ توليد مي شوند ؛ ماشين هاي چاپ چند رنگ عموماً براي کارهاي داراي تيراژ بالا کاربرد دارند.
سيستم متداول آب زني يا نورد آب ها , محلول رطوبت زني را مستقيماً به لوحه منتقل مي کنند. به سيستم رطوبت زني نوع رالگرن , محلول رطوبت زني شامل تا 25 درصد الکل است که از ميان سيستم مرکب زني به مقدار تنظيم شده به لوحه زده مي شود , يا مانند سيستم تک ميله ماتيک , مي تواند به طر مستقيم به لوحه زده شود . به طور کلي اين نوع سيستم آب زني , آب کمتري مصرف مي کند و گفته مي شود که ضايعات را کم مي کند. چند نوع محلول آب زني جديد ساخته شده است تا جايگزين الکل در اين نوع سيستم هاي آب زني شوند.
ماشين هاي پشت و رو زن ورقي:
ماشين هاي پشت و رو زن ورقي در اندازه هاي متعددي از 5/24*5/18 تا77*154 اينچ ساخته شده اند. با دو استثنا , اين ماشين ها تماماً تک رنگ هستند و قاعده لاستيک سيلندر را به لاستيک سيلندر مورد استفاده قرار مي دهند. استثناي ديگر اين که ماشين هاي چاپي قابل تبديل در واحدهايي از دو تا شش رنگ ساخته شده اند. يک ماشين چاپ دو واحد قابل تبديل , يا دو رنگ را در يک رنگ را در دو طرف با حداقل زمان چاپ مي کند. يک مدل شش تايي قابليت هاي بيشتري هم دارد: چاپ شش رنگ در يک طرف , يک رنگ در يک طرف چهار و دو , و غيره.
لترست (افست خشک):
لترست (افست خشک) مانند افست هاي متداول براي انتقال تصوير از لوحه به کاغذ , لاستيک سيلندر به کار مي رود. بر خلاف افست هاي متداول از يک لوحه برجسته پيچيدني به دور سيلندر استفاده مي کند و نياز به سيستم آبزني ندارد. در نتيجه تمام مشکلات آبزني را حذف مي نمايد. در ماشين هاي چاپ افست استاندارد براي چاپ لترست بايد تغييرات جزيي داده شود. زيرا اين لوحه ها معمولاً ضخيم تر هستند. از آنجا که مرکب روي تصوير برجسته زده مي شود , خيلي ها به اين فرايند لتر پرس غير مستقيم مي گويند. امتيازات ديگر لترست عبارتند از : تنظيم سريع تر مرکب ها , رنگ ثابت تر در تمامي طول چاپ , و تا حدي براقي و جلاي بيشتر مرکب.
افست وب:
بيشترين گسترش صنعت ليتوگرافيک در سال هاي اخير به رشد افست وب نسبت داده شده است. امروزه , افست وب (رول) کارهاي تک رنگ و چند رنگ براي روزنامه هاي اندازه کوچک و متوسط , مجلات فرم هاي تجاري , کاتالوگ هاي سفارشات پستي , کاغذ هاي کادويي , کتاب و دايره المعارف و همچنين کارهاي چاپي تجاري توليد مي نمايد.
اصلي ترين امتياز افست وب سرعت آن است. سرعت معمولي 1000 فيت در دقيقه است و براي سرعت 1800 فيت در دقيقه و سريع تر از آن ماشين هاي چاپ ويژه اي طراحي شده اند. پهناي کار اکثر ماشين هاي چاپ افست وب 36 تا 38 اينچ است. و اندازه هاي بزرگتر تا 76 اينچ به طور ويژه ساخته مي شوند.
بيشتر کارهايي که روي ماشين هاي چاپ افست وب توليد مي شوند به قسمت تاکن ماشين جريان پيدا کرده و در آنجا با ترکيبات گوناگون تا شده و بدين ترتيب رول چاپ شده تبديل به فرم هاي تا شده مي گردد. عمليات پيوسته ديگري که مي توان روي ماشين چاپ انجام داد صحافي ته چسب , پرفراژ , شماره زني , ورق کردن و برش دادن رول مي باشد. انجام تمام اين کارها افست وب را قابل قبول تر مي سازد , و کليه اين کارها در حالي انجام مي شود که ماشين با سرعت زياد در حال کار است. از دو تا چهار برابر افست ورقي.
مشکل اصلي افست وب (در اين زمينه اتر پرس وب) اين است که به برش طولي معيني محدود شده است (يعني , تمام ورق ها به يک اندازه طولي برش مي شوند). يکي از امتيازات اصلي روتوگراور (چاپ گراوري دوار) سيلندر هاي با قطرهاي مختلف آن است که مي توان به سهولت آنها را روي ماشين چاپ براي قطع برش هاي متغير براي افست وب طراحي شده اند. اما اينها بيشتر براي بسته بندي يا چاپ يک رو هستند. مبادرت به ساخت قطع برش هاي متغير براي ماشين هاي چاپ لاستيک سيلندر به لاستيک سيلندر ثابت کرده است که بسيار پر زحمت , گران , و غير عملي است.
سه نوع از ماشين هاي چاپ افست وب:
1 -ماشين هاي چاپ لاستيک سيلندر به لاستيک سيلندر سيلندرهاي فشار چاپ ندارند. سيلندر لاستيک يک واحد به عنوان سيلندر فشار چاپ براي ديگري عمل مي کند , وبالعکس. هر واحد چاپ داراي دو سيلندر لوحه و دو لاستيک سيلندر لاستيک است. هر دو طرف کاغذ و همزمان و در حالي که از ميان دو لاستيک سيلندر عبود مي کند چاپ مي شود.
2-ماشين چاپ واحدي پيوسته , شبيه به يک ماشين چاپ افست ورقي است. غير از اين که فاصله سيلندر آن خيلي باريک است. پنجره ها و سيلندر هاي انتقال کاغذ حذف شده اند. هر واحد يک رنگ را در يک رو چاپ مي کند ؛ براي رنگ هاي اضافي به واحد هاي اضافي نياز است. براي چاپ طرف پشت , نوار کاغذ به وسيله ميله هايي بين واحد هاي چاپ قرار مي گيرد. اين نوع ماشين چاپ به نوع گسترده اي براي چاپ فرم هاي اداري کاربرد دارد.
3-ماشين چاپ استوانه اي يا سيلندر فشار چاپ مشترک , در اين ماشين تمام سيلندر هاي لاستيک در اطراف يک سيلندر فشار چاپ مشترک جمع شده اند. اين نوع ماشين چاپ را ماشين چاپ اقماري نيز مي گويند. دو تا پنج رنگ به طور متوالي در يک طرف چاپ مي شود , پس از آن وب خشک , برگردانده طرف پشت به همان طريقه چاپ مي شود.
امکان چاپ دو طرف روي همان واحد چاپ با فرايندي که به نام روپايانه اي شناخته شده است ميسر مي باشد. يک وب به اندازه نصف پهناي استوانه چاپ , خشک , پشت و رو , و از نيمه ديگر استوانه براي چاپ طرف پشت بازگردانده مي شود.
گراور:
يک واحد چاپ گراور شامل يک سيلندر چاپ , يک سيلندر فشار چاپ و يک سيستم مرکب زني است . مرکب به وسيله يک غلتک مرکب زن يا مرکب پاش به سيلندر چاپ زده شده و اضافات آن به وسيله تيغه دکتر بليد برداشته و به مخزن مرکب برگردانده مي شود. سيلندر فشار چاپ با نوعي لاستيک ترکيبي که حالتي پس جهنده دارد پوشانده مي شود تا به کاغذ , در هنگام تماس با مرکبي که درون حفره هاي ريز سطح چاپ قرار دارد , فشار وارد کند.
مرکب هاي چاپ گراور فرار هستند و تقريباً بي درنگ خشک مي شوند. از خشک کن ها در بين واحد هاي چاپ استفاده مي شودتا سرعت خشک شدن اقزايش يابد. لذا در چاپ رنگي هر رنگي که از پي مي آيد روي رنگ خشک شده اي چاپ مي شود , در حالي که در چاپ لترپرس و چاپ افست , رنگ پي آمد روي رنگي که هنوز خيس است چاپ مي شود.
براي چاپ رنگي ماشين هاي چاپ داراي کنترل انطباق رنگ اتوماتيک هستند و در تمام طول کار از چشم هاي الکتريکي که به دقت انطباق رنگ در توليد کار رنگي اطمينان مي دهند استفاده مي شود. سيلندرهاي چاپ براي تيراژ يک ميليون يا بيشتر روکش کروم مي شوند. هنگامي که روکش کروم دئر هنگام کار شروع به فرسوده شدن نمايد مي توان روکش را برداشت و دوباره سيلندر را روکش کروم کرد.
چاپ گراور معمولي به خاطر کيفيت چاپ رنگي آن روي فيلم ها و پلاستيک هاي نرم و فويل ها دارد در چاپ بسته بندي استفاده مي شود. (هر برش طولي با تغيير اندازه سيلندر چاپ امکان پذير است) ؛ همچنين براي چاپ کارتن ها , باداي کات و برجسته کاري به صورت پيوسته و با يک بار گذاشتن از ميان ماشين چاپ مي توان از آن استفاده کرد.
تمام کاتالوگ هاي سفارش پستي داراي تيراژهاي زياد به وسيله گراور چاپ مي شوند. از جمله کارهاي اختصاصي که با گراور چاپ مي شوند عبارتند از : کفپوش هاي ونيليوم , مواد پرده اي و رومبلي ونيليوم , روکش هاي ديواري حساس به فشار , ورقه هاي پلاستيک , ماليات ها و تمبرهاي پستي.
در بخش انتشارات , بزرگترين ماشين هاي روتوگراور قادرند وب (رول يا نوار پيوسته کاغذ) به پهناي 6/1 اينچ را چاپ نمايند ؛ در چاپ کفپوش ها , ماشين هاي چند رنگ چاپ گراور قادرند رول هايي تا پهناي 150 اينچ را چاپ نمايند. ماشين هاي چاپي که براي چاپ مواد بسته بندي کاربرد دارند معمولاً و بهايي از 40 تا 60 اينچ پهنا و تا هشت واحد چاپ دارند. در حالي که سرعت 1500 فيت در دقيقه و بيشتر براي چاپ نشريات و کاتالوگ ها مورد استفاده قرار مي گيرد , حد متوسط سرعت توليد انواع کارهاي ديگر تا 800 فيت در دقيقه واقع بنيانه تر است.
ماشين هاي چاپ گراور ورقی:
ماشين هاي چاپ گراور ورقي به همان اصل روتوگراور کار مي کنند. کارهاي مقدماتي آنها يکسان است. تصوير روي ورق مس انعطاف پذيري حکاکي و سپس به دور سيلندر لوحه ماشين چاپ بسته و چفت مي شود. ماشين چاپ گراور ورقي اساساً براي تيراژهاي کم به کار مي رود. به خاطر کيفيت بالا و هزينه گران لوحه سازي , اين نوع چاپ براي کارهاي هنري و توليدات عکس و کارهاي چاپي معتبر مانند گزارشات ساليانه (سالنامه ها) مورد استفاده قرار مي گيرد. در بخش بسته بندي ماشين هاي چاپ گراور ورقي براي چاپ بسته بندي هاي جديد به منظور ارزيابي بازار کاربرد دارند.
چاپ اسکرين:
بعضي از چاپ اسکرين ها (که اصطلاحاً به آن چاپ سيلک اسکرين يا چاپ غربالي گفته مي شود) امروزه با دست و ابزار ساده اي که شامل يک ميز , يک قالب داراي يک توري ريز و يک اسفنج است , انجام مي شود. با اين وجود , اغلب چاپ اسکرين هاي تجاري با ماشين هاي چاپ داراي نيروي برق انجام مي گيرد. براي چاپ اسکرين , هم ماشين هاي چاپ رول و هم ورقي وجود دارند که با خشک کن هاي هواي داغ و با سرعت 300 فيت در دقيقه يا بيش از 400 نسخه در ساعت کار مي کنند.
دو نوع ماشين چاپ اسکرين با نيروي برق وجود دارد. يک نوع از آن از شبکه هاي تخت براي نگه داشتن استنسيل تصوير استفاده مي کند , که براي هر اسکرين که چاپ مي شود نياز به يک حرکت نوبتي دارد. منتها اليه و لبه هاي اضافي کار نياز به انطباق نزديک دارند که سرعت کار را محدود مي کنند. نوع ديگر آن براي نگه داشتن استنسيل تصوير از شبکه هاي رو تاري (دوار) با اسفنجي نصب شده در داخل سيلندر و مرکبي که به طور اتوماتيک در آن پمپاژ مي شود استفاده مي کند.اين نوع ماشين هاي چاپ داراي حرکت پيوسته هستند , سريع کار مي کنند و الگوهاتي پيوسته را با کمترين اشکال چاپ مي نمايند.
مقدار مرکبي که زده مي شود بسيار بيشتر از چاپ لترپرس , ليتوگرافي يا گراور که در توليد بعضي پديده هاي غير معمول نوعي چاپ اسکرين به حساب مي آيد , مي باشد.به خاطر ضخامت و حجم سنگين مرکب , اسکرين هاي چاپ شده مي بايستي به طور جداگانه به گيره هايي وصل شده تا خشک شوند , يا قبل از اين که بتوان آنها را دسته کرد , از ميان يک تونل يا خشک کن حرارتي گذرانده شوند.
چاپ اسکرين براي هر چيزي چاپ مي شود. و با اين پديده هم کارهاي خطي و هم کارهاي هافتون را مي توان چاپ کرد. براي چاپ کارهاي هنري عکس برگردان ها , کارت هاي تبريک صورت غذاها , برنامه ها , جلدها و کاغذهاي ديواري کاربرد دارد. با چاپ يک آهار چسبنده و سپس پاشيدن گرد پنبه , ابريشم ، يا مخمل مصنوعي, طرح نهايي مي توان طوري ساخته شود که شبيه به غد يا چرم نرم به نظر آيد. چاپ اسکرين به خاطر سادگي ابزار مورد نيازش از امتيازات خاصي در تيراژهاي کم برخوردار است. براي تيراژهاي زياد امتيازات چنداني ندارد. زيرا ساير روش هاي چاپي بسيار سريع تر و مقرون به صرفه تر هستند. به هر حال براي اکثر مواردي که در بالا ذکر شد , چاپ اسکرين تنها فرايند عملي است.
رپيروگرافي:
همان طور که در صفحات قبل توضيح داده شد , رپيروگرافي شامل تمام فرايندهايي است که براي کپي کردن يا تکثير مطالب اصلي , پرونده ها , کتاب ها , جزوه ها و غيره کاربرد دارند. فتوکپي ها ابزار اصلي رپيروگرافي هستند , همچنين نسخه بردار افست هم نمونه مهمي از ابزار رپيروگرافي است که در اينجا شرح مفصل تري نسبت به اشاره اي که قبلاً شده است داده مي شو.د.
انواع مرکب هاي ماشين چاپ:
مرکب هاي افست – ليتوگرافيک:
مرکب هاي ليتوگرافيک براي چاپ از روي سطوح صاف فرموله مي شوند , از روي لوحه هاي چاپي که نه سطوح تصويري بر آمده و نه گود دارند. ليتوگرافي تنها فرايند چاپي است که در آن مواد شيميايي و دارويي نقش اصلي را ايفا مي کنند. مرکب هاي ليتوگراف عموماٌ از لحاظ مقدار رنگ بسيار قوي تر هستند تا مقدار کمتر مرکبي را که زده مي شود. جبران کنند. اين مرکب شايد قوي ترين مرکب ها , پس از مرکب هاي کولوتايپ باشند. حد متوسط مصرف اين مرکب به هنگام کار حدود نصف مصرف مرکب لترپرس است.
به طور کلي , مرکب هاي ليتوگرافيک از نظر اکسيد اسيوني شبيه به مرکب هاي لترپرس هستند , هرچند اين مرکبها سيال هاي حامل و رنگدانه هايي دارند که در برابر آب مقاوم هستند و پخش نمي شوند. مرکب هاي هيت ست ليتو شبيه به کامل کننده هاي مرکب هاي لترپرس مي باشند ولي به خاطر سيال هاي حامل و رنگدانه ها همان طور که در بالا شرح داده شد , شرايط ويژه اي دارند. در ليتوگرافي افست (همچنان که در لترپرس) حلال زرين مرکب ها به خاطر سريع خشک شدنشان روي کاغذ هاي روکش دار , براقي زياد و مقاومت در تغيير شکل دهي بسيار موفق هستند.
مرکب هاي فلکسوگرافيک:
فلکسوگرافي , روشي از چاپ روتاري (دوار) لترپرس است که لوحه هاي پلاستيکي قابل انعطاف و مرکب هاي سيال سريع خشک شوند را مورد استفاده قرار مي دهد. مرکب هاي فلکسو تقريباً بر هر نوع سطحي در چاپ , از کفپوش و کاغذ ديواري گرفته تا سلفون و ورقه هاي نازک پلاستيکي گوناگون , فويل هاي فلزي و غيره استفاده مي شوند. ارائه پديده رنگ هاي استثنايي با فلکسوگرافي به وسيله استفاده از انبوه عظيم رنگ بهترين بهره برداري است. مرکب هاي فلکسو مي توانند شامل رنگدانه ها , جوهر هاي حل شدني , همراه با سيال حامل يا برنده مواد مرکب مي باشند.
مرکب هاي چاپ اسکرين:
مرکب هاي چاپ اسکرين معمولاً از نوع روغن هاي خشک شونده هستند , گرچه ساير مرکب ها هم مي توانن استفاده شوند. اين مرکب ها غلظت رنگ ضخيمي دارند , در هر رنگي ساخته مي شوند , و در آنها از برنده مواد مرکب مناسبي براي موادي که چاپ مي شود استفاده مي گردد. تمام مرکب ها بايد غليظ و روغني باشند تا واضح و هموار با مقاومت کم چاپ کنند. براي جلوگيري از مسدود شدن توري , حلال ها نبايستي خيلي سريع تبخير شوند.
مرکب هاي بدون حلال:
دو سيستم مرکب جديد توسعه يافته اندتا آلودگي هوا را از روي مرکب هاي متداول در چاپ وب اسپري مانع پخش آهار را در چاپ ورقي حذف نمايند.
چاپ غیر تماسی:
چاپگرهای لیزری ضرورتاً از همان تکنولوژی دستگاهههای فتوکپی استفاده می کنند، اما تولید اولیه از طریق اطلاعات دیجیتالی نمونه برداری شده و محصول نهایی از روی نمونه اصلی اولیه کپی می شود. یک درام حساس به نور در مقابل صفحه اش با یک طرح مربوط به تصویری که چاپ می شود، شارژ می گردد. نواحی شارژ شده که تصویر مواد را بر می دارند،نامیده می شوند، که از طریق تماس فیزیکی به کاغذ منتقل می گردند. Toners عموماً از مواد رزینهای پلی مری گرما نرم و ریزی تشکیل می شوند، بعنوان مثال پلی مری استارین-آکریلیک با مقادیر کمی از مولها، عوامل کنترل و کربن سیاه بعنوان پیگمنت سیاه می گردند. پس از انتقال به کاغذ ، ذرات toner با حرارت دهی تحت فشار توسط استوانه های چرخان گرم بر روی کاغذ تثبیت می شوند. برخی از چاپگرها toner صرفا با فشار حرارت می دهند اما این مورد جزو موارد نادر است. دمای رایج در چاپگرهای لیزری حدود oc200 می باشد.
چاپ جوهری فورانی :
تا کنون ، سه کلاس مشخص از چاپگر جوهری وجود دارد.
• قطره ای پیوسته: این چاپگرها اکثرا در موارد کاربردی بسته بندی و برای استحکام پیش برس استفاده می شوند؛ آنها بطور خاص از جوهرهای حلال استفاده می کنند.
• چاپ جوهر ی جامد : این چاپگرها در حال حاضر نادر هستند و برای چاپگرهای شخصی ، خصوصا برای کارهای رنگی استفاده می شوند؛ جوهر بصورت مواد جامد قابل پخش و مشابه با toner مصرفی در چاپگر لیزری هستند.
• Impulse drop : برای نوشت افزار تجاری این رده از چاپگر در گذشته مرسوم بود و بهمین دلیل موردهای بحث شده در بالا جایگزین این چاپگرها شده اند؛ در این رده دو نوع چاپگر وجود دارد :
• (PE) Piezo- electric
• حرارتی
هر دو سیستم قطره ای ضربه ای با یک سیستم ink-drop-on-demand که از طریق داده دیجیتالی توسط کامپیوتر به پرینتر با متشابه سازی یک مولد قطره ای تا پاشیدن قطرات جوهر تا هنگام لزوم عمل می کند. در دستگاههای PE نراتور قطره ای یک ذره کریستالی است که تحت تأثیر یک محرک الکتریکی منبسط شده و عل می کند . ذرات کریستال نسبت به اطلاعات داده شده .اکنش نشان داده و قطرات جوهر را گرم کرده و هنگام لزوم از دهانه خارج می کند. در ماشینهای گرمایی، علامتهای وارد شده یک جریان الکتریکی را در رزیستور داخل دهانه ایجاد می کنند. گرمای تولید شده در محل جوهر را به جوش می آورد ، در نتیجه حباب بخار تولید شده بر اثر افزایش فشار در سرعت بالا باعث می شود که قطره جوهر از دهانه آن خارج شود .
پرینترهای قطره ای ضربه ای: (الف) پرینتر جوهری که با کریستال Pizo- electric است. ب) پرینتر جوهر ی گرمایی .مقایسه با قطرات مداوم ، ضربه قطره ساده است، پر هزینه نیست، آرام است و از لحاظ اقتصادی برای جوهر به صرفه است؛ نقطه مقابل آن این است که این دستگاه تا حدی آهسته کار می کند، از لحاظ تنظیم جوهر محدودیت دارد، و هنوز نمی توان از آنها پرینتهای خیلی بزرگ گرفت.
جوهری لازم برای دستگاه چاپ با فوران مرکب لزوماً بر پایه ترکیب آب هستند، همچنین شامل مقدار کمی از حلالهای (مثل گلوکز) ، رنگها یا رنگدانه ها، ماده فعال سطحی و رنگینه های نافذ می باشند.
ویژگیهای شیمیایی پرینتهای غیر تماسی مواد تشکیل دهنده تصاویر:
1- رنگ دهندۀ (toner) پرینترهای لیزری :
پلیمرها ، همسپاری (کوپلیمرهای ) اکریلیک استرن مهمترین چسبها را در ترکیب فرمول شیمیایی toner تشکیل میدهند. برای اجرای تقاضاهای جدید در مورد toner ، پلی مرهای جدیدی معرفی شده اند، بطور مثال ، آنهایی که بر اساس بوتادین استرن ، اتیلن- وینیلاست، پلی استر، ئاپوکسی تشکیل شده باشند. این فرمولهای پیشرفته toner باعث تولید و پیشرفت سختی toner ها و خواص رئولوژیکی (سیال سازی) برای ایجاد حالتهای گرم شدن بهتر می شود، تغییرات کل در فرایند چاپ لیزری نظیر فشار سرد انفجاری ، نوع براق و درخشان انفجاری را مجاز یم کند.
دمای تغییر شیشه پلیمر و ضریب ذوب عوامل بحرانی در تعیین دیسکوزیته تونر (toner) در دمای معین هستند و نقطه نرم شدن تونر (60-70 ) را مشخص می کنند که در آن تونر انعطاف پذیر می شود.
– عوامل کنترل شارژ. تاثیرات اصلی این عوامل بر ویژگیهای تونر میزان شارژ کردن، عمر گدازنده (fuser) و شارژ اصطکاک الکتریکی (اصطکاک تولید شده) هستند. بطور خاص، آنها شارژ قطبی و الکترو متاتیک تونر را تنظیم می کنند . برای شارژ منفی تونر را با پیشرفت اخیر، کمپلکسی از رنگهای متالیک بطور معمول استفاده می شوند .
– کربن مشکی . معیار انتخاب برای کربن مشکی شامل درجه سیاهی ، اندازه ذرات، کارایی سطحی ، میزان اکسیژن، انرژی سطحی و اسیدیته و یک اسید سیاه می باشد که برای تونرهای منفی و یک ماده قلیایی سیاه برای تونرهای مثبت ترجیح داده می شود.
اغلب سایر مواد در مقادیر ناچیزی برای بهبود جریان، رسانایی نور مناسب و انتقال تونر اضافه می شوند.
اندازه ذرات تونر مهم است و معمولا در رنج اندازه 5 تا 10 میکرون می باشد
2- جوهرهای فورانی:
جوهرهای فورانی برای چاپگرهای ضربه ای قطره ای عموما محلول در آب هستند . این جوهر های حاوی ترکیبات دیگری هستند که برای کار این مناسب اهمیت حیاتی دارند. حلالهایی نظیر دی اتیلن و آن – متیل – پیرولیدن به تاخیر تبخیر آب، جلوگیری از انسداد سوزن نازل و نیز جهت کنترل کشش سطحی و ویسکوزیته اضافه می شوند که تأثیر بزرگی کیفیت چاپ روی کاغذ دارند.
حضور اب : فرسودگی نوک پرینتر و حضور محتویات باکتری را افزایش می دهد. این جوهرها حاوی رنگهایی هستند که رنگ خاصی را مهیا می کنند، این مسدله مهمی است که رنگ و نتیجه کار جوهر خالص بوده و عاری از هر گونه مواد خاصی باشند . پیشرفت اخیر در تکنولوژی جوهر نورانی اینست که جوهر بصورت پیگمنت است که تولید کنندگان جوهر برای غلبه بر مسائل و مشکلات قابل ذکر آلاینده های خاص را بیان می کنند و چاپگر Hewlett – Packer 660 c از جوهر با پایه کربن مشکی استفاده می کند.
جوهرهای پیگمنتی در مقایسه با انواع بر پایه رنگ بدلیل دانستیه بالای اپتیکی قابل توجه و سرعت نور بهبود یافت چندین مزیت دارند که پیشنهاد می شوند ولی بدلیل حضور پیوند ضعیف پیگمنتها بدین مفهوم است که مقاومت ضعیفتر مواد لاستیکی در مقایسه با جوهر محتوی رنگ می باشد. جوهرهای رنگی پیگمنت دار بطور رایج تحت پیشرفت و توسعه هستند و کمی شک بدلیل وجود جوهرهای پیگمنتی وجود دارد که جوهرهای پیگمنتی جایگزین جوهرهای رنگی خواهند شد.
موارد کاربردی با دانستیه اپتیکی بالا، ثبات آب و ثات رنگ موارد بحرانی هستند (بعنوان مثال علامت و نشانه) که ممکن است تکنولوژی نوین همگن و هماهنگ شود.
موارد مورد نیاز کاغذ برای چاپ غیر برخوردی:
متاسفانه برای فرد کاغذ ساز ، موارد مورد نیاز کاغذ برای چاپ لیزری از موارد مورد نیاز برای چاپ جوهری نورانی بسیار متفاوت اند. بازار انتظار چند کاربردی از کاغذ را با قابلیت پذیرش چاپ کیفی کم بر روی دامنه تکنولوژی های چاپ نشان می دهد. این تناقص در توسعه شدید ترکیبات کاربردی سطحی و سخت افزار نتیجه داده است و این تاثیرات در ادامه بحث خواهند شد.
چاپگرهای لیزری:
در واژههای کیفیت و تسخیص ویژگی چاپ ، فرآیند چاپ لیزری دوام زیاد ویژگیهای کاغذ است. ولی ماهیت فیزیکی و شیمیایی سطح کاغذ درتعیین کاربرد و اجرای فرضی بحرانی هستند. مقاومت الکتریکی کاغذ بدین جهت که بر روش اینکه تونر با عسل انفجاری بر روی کاغذ تثبیت می شود، موثر است، مهم می باشد؛ مقاومت به مقدار 10 10 الی 12 10 اهم بر متر مربع معمولا در حد اپتیسم قابل قبول است. مقاومت کاغذ تمایل به این دامنه داردو تولید کنندگان چاپگر بخش سخت افزار آنها را تأثیر گذاری حداکثر در این ناحیه طراحی کرده اند.
مشکلات کیفیت تصویر با رسانایی که در بخشهای چاپ با تفاوت های فاحش در دانستیه اپتیکی آشکار می شوند، اغلب با از دست دادن کامل و یا بخشی از خواص ایجاد می شوند. تونر که مسیر خود را بر روی ورقه کاغذ می یابد برروی سطح آن پاشیده خواهد شد. میزان رسانایی را بعنوان با تنظیم رطوبت نسبی کاغذ (رطوبت بیشتر رسانایی بیشتری را منجر می شود)  و افزایش محتاطانه نمک با مخلوط رایج در برس اهار و نشاسته معمولی، اداره کرد.
شاید رایجترین و جدی ترین مشکل مشترک در میان چاپگرهای لیزری چسبندگی ضعیف تونر باشد. هنگامیکه ورقه کاغذ در امتداد محور چاپ حروف تا شود، مهمترین مورد قابل توجه است. در اکثر کاغذها این حروف چاپی با از دست دادن کامل یا قسمتی در شرایط کاملا نا رضایت بخش پوسته پوسته خواهند شد.
اگر چه خود چاپگر و یا تونر می تواند دلیل چسبندگی ضعیف تونر باشد، اغلب مواقع نیز کاغذ سبب اصلی و مقصر است. کاغذعای با گرماژ بالا (بعنوان مثال بیش از 110 گرم بر متر مکعب )ممکن است که پسبندگی سطحی ضعیف را با ماده بیشتر که با گرمای انفجاری پراکنده می شود، سبب گردد.
دو ویژگی کاغذ که اثر بیشتری دارند، صاف بودن سطح و انرژی سطحی هستند.
این عوامل همان قوانین متداول چسبندگی برای واکنشهای جامد – مایع هستند (2-1) صافی . اگر دیگر چیزها مسای باشند کاغذهای صافتر معمولا چسبندگی تونر بهتری در مقایسه با سطح های زبرتر دارند. در اینجا توجه توجه بیشتری نیاز است، درجه زبری ( در سطح یک میکرون) ممکن است که سودمند باشد، اما تفاوتها و اختلافات زیادتر در توپوگرافی سطحی ممکن است که در حد فاحشی چسبندگی را ناقص کند . زبری ریز به ذرات کوچک تونر در ایجاد چسبندگی موتور برروی کاغذ کمک می کند، بنابراین پاشیدن اثر کمتری دارد. بهمین دلیل کاغذهای بافت شده اغلب چسبندگی تونر ضعیف دارند. انرژی سطحی. طبق تئوری چسبندگی ، انرژی سطحی چسبندگی کاغذ بایستی بیشتر از پیوند مایع برای چسبندگی خود جوش ایجاد گردد. این تونر در مرحله پاشیدن نرم می شود وبر روی کاغذ به صورت مایع اگر چه حتی به مدت بسیار کمی جاری می شود.به منظور ارائه خاصیت آب گریزی با مواد پلی مری و یا رزینی ، خصوصا رزین (مشتقات اسید آبتیک) و دیمر آلکیل کتن (AKD) آهار زنی می شود. در اینجا هدف کاهش انرژی سطحی کاغذ به منظور جلوگیری از مرطوب شدن (توسط آب) است. این مطلب عملکرد آهار زنی با پلیمرهای با انرژی کم است که مشکلات پیوند با تونر لیزری را ایجاد می کند زیرا انرژی سطحی کاغذ بطور فاحش کاهش می یابد . کاغذ آهار نشده چسبندگی تونر را در حد عالی ایجاد می کند اما برای جوهرهای محلول در آب خصوصا  در چاپ جوهری نورانی برای نوشتن با خودکار مناسب نیست.
آهار زنی AKD با تونر تناسب خاصی ندارد، این مطلب با ایجاد تمایل در میان کاغذسازان افزایش یافته و می تواند مسدله چسبندگی ضعیف تونر را هدایت و درجه بندی میکند. بطور نسبی و رایج ، نشاسته در پرس آهار سطحی برای ایجاد اثرات مشخص عوامل درونی آهار زنی بکار برده می شود. وجود نشاسته انرژی سطحی کاغذ را افزایش داده و در نتیجه چسبندی تونر را هم زیاد می کند، هر چند که این مسئله  می تواند با تعیین و تنظیم چاپ جوهری فورانی انجام شود که در بخش بعدی بحث و بررسی خواهد شد. سازگاری و تطبیق شیمیایی بین مواد شیمیایی و یا پوششهای آهار زنی سطح کاغذ و تونر بدون شک یک عامل مهم و اساسی در چسبندگی تونر است- تولید کنندگان مواد شیمیایی آهار سطحی به این مسئله توجه کرده اند و پیشرفتهای اخیر در تلاش بر ارائه این مزایا می باشد. این مسئله درادامه بحث خواهد شد.
چاپگرهای جوهر فورانی :
پرینترهای لیزری کامپیوتر اکثرا منو کروم هستند اگر چه که اولین دستگاههای رنگی در حال حاضر در بازار می باشند . برای دستگاه جوهری فورانی، دستگاههای منوکروم (تک رنگ ) و رنگی برای چند سالی بکار برده می شدند. امروزه دستگاههای جوهر فورانی رنگی را می توان با چند صد پوند استرلینگ خریداری کرد. نتیجتا، رشد این قبیل دستگاهها و کاربرد ورقه کاغذ جایگزین و در حد زیادی اجرایی شده است.
موارد مورد نیاز کاغذ برای کیفیت چاپ مناسب منو کرم (تک رنگ) واقعا در حاال یشرفت  است، وجود ظرفیت رنگی با جوهرهای پیچیده تر عرصه را برای کاغذسازان سفت تر است. برخلاف چاپگر لیزری ، جوهرهای آبی مورد استفاده در نوع ضربه ای شدیدا به نوع کاغذبستگی دارند؛ این جوهرها با عمل جذب بدرون کاغذ نفوذ می کنند . عمل جذب غیر کنترلی ممکن است مشکلاتی را بهمراه داشته باشد، که برخی از آنها بصورت شماتیک نشان داده شده اند. برای کیفیت مناسب چاپ نفوذ حداقل و اسپری جانبی جوهر مد نظر هستند. مشکلات تحت شرایط زیر ممکن است که بروز کنند:
جوهر که پاشیده می شود شدیدا پخش می شود و یا فتیله ای می شود.
جوهر شدیدا در عمق نفوذ می کند و رنگ یا پیگمنت از کاغذ خارج شد و چاپ کم رنگ می شود .
یک یا بیشتر جوهرها آنقدر کند نفوذ می کنند که جوهر تراوش کرده و یا به کندی خشک می شود.
اکثرا جوهرها حاوی رنگهایی هستند که با یکدیگر نفوذپذیری را در داخل کاغذ ایجاد می کنند.
بدین مفهوم که چسبندگی جوهر ندرتا یک شکل می باشد.
جوهر فورانی تک رنگ مهمترین ویژگی کاغذ برای چاپ تک رنگ آب گریز بودن در آهار زنی داخلی است. در اینجا هدف کاهش انرژی سطحی کاغذ با کاهش مناسب کشش سطحی جوهر است. افزودن مواد فعال سطحی و مواد افزاینده نفوذ پذیری به جوهر از کشش سطحی در مقایسه با آب جلوگیری می کند. (3)
یک ورقه کاغذ آهار نشده با انرژی سطحی بالا ممکن است که چسبندگی تونر لیزری عالی داشته باشد، اما با دستگاههای چاپگر جوهر فورانی امروزی این کار نتیجه خیلی ضعیفی را بدلیل جذب زیاد و سریع جوهر بهمراه دارد. این جوهر خیلی سریع خشک می شود. اما قیمت آن کممتر خواهد بود، تصاویر مرکب پخش شده احتمالا به جوهر چسبیده و از سمت دیگر معلوم نمی باشد.
ورقه کاغذ آهار زنی شده خواص چاپ متضادی را ارائه خواهد کرد: خواص متراکم و خشک دارد اما با زمان خشک شدن کندتر .مکانیسم  خشک کردن جوهر یک مخلوط از جذب و تبخیر است که به خاصیت آب گریزی کاغذ دمای زیاد و رطوبت بستگی دارد.
جوهر نورانی رنگی. وجود رنگ بطور قابل ملاحظه ای جذب جوهر در کاغذ را با جوهر فورانی دشوار کرده است. برای جوهرهای فورانی تک رنگ ما صرفا نیاز به در نظر گیری یک واکنش در داخل داریم که جوهر سیاه با کاغذ می باشد. برای رنگ ما چندین شرایط واکنش داخلی از جوهر کاغذ با رنگهای مختلف در سطح کاغذ داریم که بعد از و قبل از اینکه جوهرها بطور کامل در کاغذ جذب شوند. رنگهای اصلی جوهر زرشکی، آبی و زرد هستند که به منظور دستیابی به دامنه و سیعی از رنگ رنگهای ترکیبی با یک رنگ غالب بر روی کاغذ استفاده می شوند. جوهرهای رنگی مختلف به طور متفاوتی ترکیب می شوند وکششهای سطحی مختلفی دارند. این مسئله کنترل جذب بسیار مشکل را برای ایجاد کاغذهای رایج با آهارزنی داخلی و اهار زنی سطحی با نشاسته را ایجاد می کند.
معمولترین مشکلات مشترک چاپ با جوهر فورانی رنگی ، کم رنگ بودن ، رنگهای بیروح که ناشی از جذب شدید جوهراند، یا تراوش جوهرهای جامد به دیگر قسمتها، مرزها و خطوط مشخص نامنظم بین بخشهای هم جوار رنگی هستند. دستگاه شکل دهنده (former) می تواند با خشک کردن سریع جوهر و یا باخشک کردن کندتر رنگ اما با براقیت و نشاط بیشتر مشارکت کند.
ترشح و تراوش جوهر هنگامیکه دو رنگ و یا بیشتر در هم آمیخته شوند ، قبل از اینکه در سطح جذب شوند، ایجاد می گردد.
دیگر مسئله رایج بروز شده، اینست که رنگها در هم می شوند. این یک پدیده رطوبتی است که سازگاری جوهر با کاغذ در شرایط ترمودینامیکی پائین است. در این حالت زاویه تماس با هدایت به سمت شبکه بندی جوهر بر روی سطح کاغذ زیاد خواهد شد. این مسئله تأثیر قطرات حبابی شکل به سمت درهم ریختن هدایت می گردد. این یک پدیده متداول در کاغذهای آهار زنی شده مرغوب می باشد.
کاغذهای آهارزنی شده AKD تمایل به جذب رنگهای روشن اما با خشک شدن تدریجی دارند در نتیجه جوهر ترشح می کند. در این حالت یک سطح کاربردی برای تعدیل ویژگیهای سطح مرطوب لازم است: موارد کاربردی نشاسته در این مورد که در حفظ جوهر از خاصیت قوی اب گریزی AKD محافظت می کنند، موثر هستند. در رنگهای براق ترشح جوهر کمتر و خشک شدن سریعتر است.
کاغذهای آهر زنی شده با رزین معمولا یک حد میانه به لحاظ کیفیت چاپ را ارئه می دهند ک تراوش کم جوهر با رنگهای نسبتا روشن است و تقریبا سریعتر خشک می شود. در نتیجه ، سطح آهارزنی با نشاسته همیشه در بهبود عملیات چاپ با این کاغذها بیان نمی شود.
مشکل در کیفیت اجرای مناسب چاپهای جوهر فورانی رنگی مسطح و کاغذهای فاقد پوشش توسط بازار و رشد توسعه این نوع جوهر شناخته شده است که تقریبا با رشد کاغذهای مشخص برای این نوع جوهر سایه انداخته است کاغذهای با جوهر نسبتا شیمیایی و پیگمنتها برای جذب و تثبیت جوهر در سطح پوشش دهی می شوند.
خلاصه:
مقادیر رشد زیاد مصرف کاغذ برای تکنولوژیهای جدید چاپ ، خصوصاً برای چاپگرهای لیزری و تماسی و جوهر فورانی تقاضای مضاعف بر کاغذهای نرم برای ملزومات تجاری مستقر شده اند. متاسفانه برای کاغذ ساز، چاپ لیزری کاغذ با آهار نرم را برای عملکرد چسبندگی تونر ترجیح می دهد در حالیکه چاپ جوهر فورانی بیشتر به کاغذ بستگی داشته و در زبان ساده آهارزن بیشتر حداقل جذب جوهر ترجیح داده می شود. با یک توسعه محدود عوامل کاربرد آهارزنی پلی مری سطحی و یا پیگمنتهای چسبنده با نشاسته معممولی در پرس آهار این تضاد را کاهش می دهد.
اما کاغذهای با پوشش پیگمنتی خاص نیاز به چاپ جوهر فورانی با کیفیت بالا دارند. با پرس آهار زنی پلی مرها یا پیگمنت ها نمی توانند بطور همگن در طول طول و عرض کاغذ توزیع شوند و کاغذ زیادی از بین برده می شود. یک عملکرد همگن برای افزایش تولید انتقال محتویات سبک با این مواد شیمیایی خاص در کاربر تکنولوژی پرس ورقه ای است این مسئله قادر به کاهش وابستگی بر پایه کاغذ و ارائه اجرای ایتیسم همسان در چاپ لیزری و چاپ جوهر فورانی دارد.
توضيحاتي در باره ي چاپ افست:
بعد از اينكه يك طرح كامل شد بايد براي چاپ آماده شود. قبلا بهتر است انواع سيستمهاي چاپ را بدانيم.
سيستمهاي مختلفي براي چاپ وجود دارند از انواع چاپ دستي گرفته تا چاپهاي سيلك و فلكسو و تامپو و.. و چاپهاي ماشيني مثل سيستمهاي مسطح ( ماشين ملخي ) و چاپ افست و اين اواخر چاپ ديجيتال.
آنچه كه امروزه بيشتر با آن سرو كار داريم چاپ افست و ديجيتال است. كه اكنون موضوع بحث ما چاپ افست است.
نكته ايي كه بايد قبل از هر چيز به آن اشاره كنيم اين است كه براي چاپ افست حتما بايد از سيستم CMYK استفاده شود (نكته ايي كه همه به آن آگاهي دارند لزوم كاليبره بودن مانيتور و مديريت رنگ است). چاپ افست مبتني بر چاپ چهار رنگ است اما مي توانيم كارهايي با يك رنگ تا حتي 10 رنگ مختلف چاپ كنيم. كه البته چاپ بيشتر از 4 رنگ تخصص و اطلاعات خاص خودش را مي طلبد. ماشينهاي چاپ افست يا تك رنگ هستند يا دو رنگ و يا چهار رنگ و البته دستگاههايي وجوددارند كه چاپ بيشتر از چهاررنگ را انجام ميدهند.
در ماشينهاي چاپ افست براي هر رنگ يك ستون چاپ وجود دارد كه متشكل از سيلندر بستن زينك و غلطك هاي رنگ است.در دستگاههاي تك رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ مي شود و مثلا يك كار چهاررنگ بايد چهار بار از ماشين عبور كند و هر بار رنگها تنظيم شوند . و به همين دليل در كارهاي چهار رنگ بهتر از است از اين نوع ماشينها استفاده نشود چون به تجربه ثابت شده است كه در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تك رنگ نتيجه به هيچ وجه قبل قبول نخواهد بود.
ابعاد ماشينهاي چاپ:
ماشنهاي چاپ افست از ابعاد 25×35 تا 100×140 وجود دارند و به علت وجود دستگاههاي با ابعاد مختلف بايد دقيقا محاسبه شود كه چاپ كار با كدام يك از اين دستگاهها به صرفه تر است چون در تيراژ هاي بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادي تفاوت زيادي در كل هزينه ها ايجاد مي كند.
مثلا كاري با ابعاد 25×35 و تيراژ 10000 را ميتوانيم هم با دستگاه 50 ×70 و دو دور چاپ كنيم و هم با دستگاه 100×70 و يك دور . كه چاپ با 100×70 به صرفه تر است. البته بايد هزينه فيلم و زينك را هم در نظر گرفت. و ممكن است در كارهاي با تيراژ متوسط با احتساب هزينه فيلم و زينك تفاوتي در استفاده از دستگاههاي مختلف از نظر هزينه ايجاد نشود.اما در مورد ابعاد ماشينهاي چاپ و هزينه متوسط چاپ با هر كدام.كوچكترين دستگاه چاپ كه قديمي تر هم هست و در ضمن فقط نوع تك رنگ آن وجود دارد ماشن نيم ورقي (35×25) است . كه معمولا براي كارهاي با ابعاد كوچك و نهايت دورنگ مثل سربرگ و تراكت قابل استفاده است. در اين ماشين از كاغذ A4 هم مي توانيم استفاده كنيم.
هزينه هر دور چاپ نيم ورقي تك رنگ 7500 تا 8500 است.( هر دور چاپ 5000 تيراژ است)
بعد از آن ماشين يك ورقي است كه ابعاد 35×50 را چاپ مي كند و به آن GTO مي گويند . دستگاههاي نسبتا قديمي تر و اغلب تك رنگ هستند.اما دستگاههاي GTO چهاررنگ هم وجود دارند كه بسيار دقيق هستند و كيفيت چاپ خوبي دارند.
هزينه هر دور چاپ يك ورقي تك رنگ 12500 تا 15000 تومان است . مثلا هزينه يك دور كار چهاررنگ 50000تا 60000 تومان است.
دستگاه بعدي دوورقي كه ابعاد 50×70 را چاپ مي كند و پر كاربرد ترين دستگاه چاپ افست است.
هزينه هر دور چاپ تك رنگ دو ورقي 15000 تا 17000 تومان است.
بعد از آن ماشين چهارونيم ورقي است كه ابعاد 70×100 را چاپ مي كند و معمولا كارهاري تيراژ بالا يا بزرگ را با اين دستگاهها چاپ مي كنند .
هزينه هر دور چاپ چهارو نيم ورقي تك رنگ 40000است.
در نهايت دستگاههاي هم هستد كه چاپ 140×100 را انجام ميدهند كه معمولا براي چاپهاي خاص مثل نقشه و يا كارهايي با تيراژ خيلي زياد با اين ماشن چاپ مي شوند و در ايران فقط چند چاپخانه اين ماشين را دارند.
اين دستگاههايي كه اشاره شد دستگاههاي معمولي چاپ هستند و به ماشينهاي مخصوص چاپ روزنامه كه بسيار بزرگ و گران هستند اشاره نكرديم . توضيح اينكه دستگاه هاي چاپ روزنامه اگرچه از نظر كليت با ماشنهاي چاپ تفاوتي ندارند اما امكاناتي دارند كه بسيار اختصاصي و منحصر به فرد هستد مثل تغذيه از رول يه جاي شيت و انجام مراحل صحافي در داخل خود ماشين . ضمن اينكه سرعت بالايي هم دارند طوري كه مثلا ماشين موجود در چاپخانه افست كه چندين روزنامه را چاپ مي كند (مثل همشهري. ايران. شرق و جوان ) كه در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تيراژ چند ميليوني دارند . در كمتر از يك شبانه روز اين تيراژ را چاپ مي كند.
معمولا چاپ با دستگاههاي چهار رنگ كيفيت بهتري دارندو رنگها بسيار نزديك به رنگهاي مدنظر ما در مي آيند و اكثر طراحان علاقه به چاپ با ماشين چهاررنگ دارند .
وقتي يك كار چهاررنگ به ليتوگرافي ميدهيم در نهايت چهار زينك با ابعاد سطح چاپ به ما داده مي شود.كه در چاپخانه اين چهار زينك به ترتيبي كه مشخص است به دستگاه بسته مي شوند و چاپچي وظيفه تنظيم كردن زينك ها را بوسيله رجيسترها ي روي زينك را به عهده دارد.
توضيح اينكه رجيستر علامت ياست كه در كنار قسمتي كه چاپ ميشود روي زينك ها قرار دارد. علامت رجيستر كه معمولا به شكل دايره ايي با دو خط عمود به هم در وسط آن استشامل هر چهار رنگ است و اينكه چهار رنگ مورد نظر در اين علامت هنگام چاپ روي هم بخورد نشان دنده اين است كه كار بدون اشكال چاپ خواهد شد. حتما كارهاي چاپ را ديده ايد كه رنگها روي هم نخورده اند و لبه اي كار و يا روي سفيدي ها مقدار ي از يك رنگ ديگر قرار دارد.دليل اين مشكل عدم تنظيم درست رجستر است.
چاپ دیجیتال :
چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.
در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ، عمدتا چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای بر روی انواع کاغذ است.
تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روشهای سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر هستند. مرسوم ترین روشها شامل چاپگرهای جوهرافشانو لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … می‌نشانند. در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روشهای سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستمها ممکن است برای تثبیت آنها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.
انواع روش¬های چاپ دیجیتال:
شیوه‌های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می‌برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است. اما به طور کلی انواع روش‌های چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آنها، به گروه‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:
روش جوهرافشان :
در مجموعه روش‌های چاپ دیجیتال، شیوه جوهرافشان آشناترین و با کیفیت‌ترین این شیوه‌ها به شمار می‌رود. ماشین‌آلات این شیوه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض 5 متر را شامل می‌شوند. نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع به طور مستقیم روی کاغذ می‌نشاند. از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می‌یابد، این روش به عنوان اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال- تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است- محسوب می‌شود. نازل رنگ‌پاش این دستگاه به طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می‌کند در نتیجه عوامل تاثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی، نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می‌یابد. به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوه‌های چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آنها تاثیرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مرکب و …- قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مد نظر است.
از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیش‌بینی می‌کنند.
مهم‌ترین فن‌آوری‌های چاپ دیجیتال جوهرافشان، سیستم‌های پیوسته (Continues tone) و سیستم‌های جوهرافشان با پاشش مرکب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است.
روش الکتروفتوگرافی :
در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می‌شود.
1-روش تونری:
اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به وسیله مرکب‌های پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می‌گیرد. این مراحل را می‌تواند در 5 بخش تصویرنگاری، مرکب‌زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام، خلاصه کرد.
سیستم‌های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند ایجاد کنند. اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه‌های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم‌های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می‌آید.
این دستگاه‌ها درترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده‌اند.
2- روش دیجیتال مرکبی
این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد. خروجی این دستگاه‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه‌ها باعث شده است که از گستردگی سیستم‌های تونری برخوردار نباشند. این تکنولوژی سال‌ها، تنها در اختیار کمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعالیت‌های بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است از دیگر مزایای منحصر به فرد این پرنیترها می‌توان به امکان استفاده از رنگ‌های اسپات (Spot) به صورت کانال‌های رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره کرد.
روش دیجیتال نوری یا پرتوی :
از دیگر شیوه‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال، چاپ نوری است. در این روش تصویر مورد نظر را از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور – مشابه کاغذ عکاسی- ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور ، تثبیت می‌نمایند. دستگاه‌های این شیوه که به Photo Lab معروفند در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی بسیار بالایی برخوردارند.
در این شیوه سرمایه‌گذاری اولیه -شامل هزینه دستگاه-، بالا بوده ولی هزینه چاپ به نسبت کیفیت بسیارخوب آن مناسب است. هم‌اکنون دستگاه‌های نوری با کیفیتی در ابعاد بسیار بزرگ ورقی 150*150 سانتی‌متر و نیز رول به عرض 90 سانتی متر تولید شده است. از مشکلات اصلی این دستگاه‌ها دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظهور است که در دستگاه‌های امروزی به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می‌شود. داروهای ظهور نیز هماند شیوه‌های چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار تعویض شود.
روش چاپ DI) Direct Imaging) :
به ماشین‌هایی اطلاق می¬شود که محمل چاپی در درون آنها ایجاد شده و از جانب شرکت‌های پرس‌تک و هایدلبرگ به آنها نام DI نهاده شده است. این ماشین‌ها در واقع چاپگرهای افستی هستند که سیستم تهیه پلیت در دل آنها جاسازی شده است.
سیستم تهیه پلیت در این چاپگرها درست مشابه تهیه پلیت در پیش از چاپ افست به روش دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) است.
کلیه عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام شده و تنها از طریق کامپیوتر راهبری می‌شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است. به دلیل وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این روش برای چاپ‌هایی با تیراژ کم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تک برگ- برخلاف سایر روش‌های چاپ دیجیتال- کاملا غیراقتصادی است. در این شیوه همچون روش‌های قبلی نمی‌توان از قابلیت‌های منحصر به فرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد –محمل چاپی ثابتی مانند پلیت برای کل سفارش وجود دارد- در عین حال امکان استفاده از کاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد.
روش حرارتی (Thermal):
در این شیوه که از کاغذ حساس به حرارت استفاده می‌شود، حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریس¬های حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس ، ایجاد رنگ و تصویر می‌کند. استفاده از این شیوه در دستگاه‌های کوچک تک رنگ مرسوم است که متداول‌ترین آنها دستگاه‌های فکس می‌باشند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش‌های نوین روز به روز رو به کاهش است.
روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation) :
این شیوه که از کیفیت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است. در این دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار دارد که پرتوهای گوناگون مانند لیزر و یا ماتریس‌های حرارتی،‌ رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می‌کند. کیفیت چاپی مطلوب این شیوه، استفاده از آن را در لابراتوارهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول کرده است. ابعاد چاپی به طور معمول کوچک‌ است و اگر چه قیمت‌های اولیه این دستگاه‌ها بالا نیست ولی هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی- سلفون‌های رنگی گران قیمت- بالا است.
در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز، در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است.
مارکرهای لیزری:
از شیوه‌های چاپ دیجیتال که بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات مختلف دارد، دستگاه‌های مارکر لیزری است. این دستگاه‌ها به دلیل استفاده کاربردی که برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات، روزبه‌روز کاربرد بیشتر در صنایع می‌یابند.  در مارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت، تصویر را بر روی سطح مورد نظر ایجاد می‌کند. این دستگاه‌ها از سرعت بالایی برخوردار بوده و هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالایی را طلب می‌کنند.
تفاوتهای اساسی با دیگر روش های چاپ:
چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:
•    به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است
•    در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است
•    در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
•    چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود
•    معايب استفاده:در بعضي از چاپ هاي ديجيتال با کشيدن دست روي سطح کار رنگ کار چاپ شده پاک مي شود و در مواردي صحافي کار افست به علت انبوه بودن کار بسيار شکيل تر از کار ديجيتال است و مشکل ديگر اين است که چاپ ديجيتال بسيار گران تر از چاپ افست تمام مي شود و قيمت حتي تا 400%‌ افزايش مي يابد.

کاربردها:
چاپ در تیراژ محدود: در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند- که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد – بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.
چاپ شخصی شده: در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.
انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی:
انواع چاپ دیجیتال را می¬توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:
– چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3+ یعنی 33*48 سانتی‌متر خواهد بود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به شیوه‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمده‌ای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفاف¬های بسته¬بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی‌گیرد.
– چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی‌متر را شامل می¬شود که مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شیوه‌های دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می¬شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتی‌متر و اغلب برای مصارف فضای داخلی  (Indoor)به کار می‌رود.
– چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتی‌متر تا عرض 500 سانتی‌متر را شامل می‌شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.
سبک رنگ RGB و سبک رنگ CMYK چیست؟:
RGB که مخفف کلمات Red, Green, Blue می باشد از دسته ی رنگهای سایه روشن می باشد. همچنین این سبک یکی از پرکاربردترین سبک رنگ در میان دیگر سبک ها می باشد و با ترکیب این سه رنگ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد. رنگ های RGB به طور خودکار در چاپگرها مختلف و خروجی های رایانه ای(تصاویر وب، تصاویر هنری و غیره) با ظرافت تمام جا به جا می شوند. استفاده از این سیک برای گرافیست هایی که حرفه ای عمل می کنند و یا شما که از فتوشاپ با فرمت JPEG خروجی می گیرید بهترین گزینه ممکن می باشد.
CMYK که مخفف کلمات فیروزه ای(Cyanred)، سرخابی(Maqenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) می باشد از دسته رنگهایی هست که میزان آن بر حسب درصد تعیین می شود. همچنین این سبک رنگ برای جوهرها و نقاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در خروجی چاپگر(Printer)دارد .
یکی از ویژگیهای سیستم  RGB این است که در فتوشاپ می توانیم از  تمام ابزار فیلتر استفاده کنیم و دیگر ویژگی آن تمام اسنکرها و دوربین های دیجیتال از سیستم RGB استفاده می کنند
تصاویر RGB:
اغلب عکس های موجود در کامپیوتر با این قالب هستند چون مناسب تر و کم حجم تر است. این تصاویر دارای سه کانال رنگ قرمز(Red)، سبز(Green)، و آبی(Blue) هستند که وقتی این سه کانال بر روی هم قرار می گیرند، از ترکیب آنها تصویر نهایی شکل می گیرد. در حالت معمولی بر روی مانیتور تصویر نهایی که شامل رنگهای عادی است دیده می شود. ولی اگر عکس مورد نظر را با نرم افزاری مانند فتو شاپ باز کنیم می توانیم این کانال ها را از هم جدا کنیم که هر کدام به صورت تصویری تک رنگ از رنگ مورد نظر است. مثلا اگر کانال قرمز را به تنهایی نمایش دهیم، تصویری می بینیم با رنگ سیاه و سفید که رنگ سفید نشان دهنده ی قرمز بیشتر و سیاه نمایانگر قرمز کمتر در یک ناحیه است.
تصاویر CMYK:
قبل از اینکه این کانال بندی ابداع شود، تصاویری که پرینت گرفته می شد، بر خلاف مانیتور بر روی کاغذ فاقد رنگ سیاه بود و بجای آن نوعی بادمجانی پر رنگ چاپ می شد. دلیل آن این است که قرمز، سبز و آبی که برای چاپ عکس به کار می رفت، در واقع سه نور اصلی هستند و نه سه رنگ اصلی.(سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد هستند) با این حساب سیستم آبی سایان(Cyan)، قرمز ماژنتا(Magenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) ابداع شد تا با استفاده از جوهر سیاه اضافه شده، رنگ سیاه به راحتی قابل چاپ باشد و در مصرف جوهر هم صرفه جویی شود. چون در سیستم قدیمی برای چاپ یک قسمت سیاه هر سه جوهر می بایست با نهایت غلظت بر آن پاشیده می شدند. این نوع کانال بندی تنها برای عکس هایی که به منظور چاپ کردن بروی کاغذ مورد استفاده اند به کار می رود. حجم آن نیز به دلیل داشتن یک کانال اضافه بالا تر است.
کانال آلفا:
کانال آلفا یک کانال اضافه است که در حالت معمولی هیچ تاثیری بر ظاهر عکس ندارد. ولی در نرم افزار های گرافیکی کاربرد وسیع و مهمی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. این کانال که همیشه سیاه و سفید است، شفافیت کلی عکس را تعیین می کند. به این معنی که هر قسمتی از کانال آلفا که سفید باشد، عکس هم در آنجا پیداست و هر جایی از کانال آلفا که سیاه باشد عکس هم در آنجا ناپیداست. بدیهی است هر جا که کانال آلفا خاکستری باشد عکس هم در آنجا کم رنگ است و مقداری شفاف. مقدار شفافیت آن هم بستگی به تیرگی و روشنی کانال آلفا دارد. به (شکل 2) دقت کنید . قسمت های شطرنجی شفافیت عکس اصلی را نشان می دهند به این معنی که بجای طرح شطرنجی، عکس یا موضوع دلخواهمان را قرار می دهیم.
RGB یا CMYK :
اگرشما به نحوی با چاپ دیجیتال سر و کار داشته باشید یا مشتری پر و پا قرص آن باشید حتما شنیده اید که بعضی چاپخانه های دیجیتال عنوان می کنند ما رنگهای RGB را هم در می آوریم یا اصطلاحا” RGB چاپ می کنیم . بعضی از آنها از این مفهوم حتی مشابه ا بزا ر تبلیغاتی برای گرفتن سهم بیشتری از بازا ر استفاده می کنند.
اما آیا واقعا” می شود با یک دستگاه چاپ دیجیتال چهار رنگ RGB چاپ کرده یا اصلا” می شود طیفهای خاص فضای RGB را در چاپ چهار رنگ شبیه سازی کرد.
اگر می خواهید خیلی زود جواب این سوا ل را بدانید با یک دوربین دیجیتال خوب عکسی از یک سرویس طلا یا چراغ مه شکن یک اتومبیل یا یک جشن نور افشانی شبانه بگیرید و آن را روی کاغذ فتو ظاهر کنید .
سپس از اپراتور چاپ دیجیتال بخواهید روی بهترین کاغذی که در اختیار دارد و با بهترین تنظیمات ممکن فایل شما را چاپ کند . دو تصویری را که یکی با سیستم ظهور روی کاغذ حساس به نور و دیگری به روش چاپ دیجیتال چهار رنگ بدست آمده اند با هم مقایسه کنید . مطمئن باشید اگر تفاوت آنها چشم شما را آزار ندهد حداقل به صحت ادعایشان شک می کنید .
اما اشکال کجاست ؟
فضای RGB فضای همه نورهایی است که در طبیعت وجود دارند . طبق یک تئوری فیزیکی همه نورهای موجود در طبیعت ترکیبی کاهشی از سه طیف خالص قرمز ( RED) , سبز (GREEN) و آبی (BLUE) می باشند . بنابراین تئوری ترکیب ۱۰۰% این سه طیف نور سفید خالص را ایجاد می کند و ترکیب ۰% آنها چیزی نیست جز تاریکی محض . پس با مقادیر متفاوت این سه طیف می توان همه نورهای طبیعی را ساخت .اما تئوری رنگ میگوید همه رنگهای موجود در طبیعت را می توان با ترکیبی افزایشی ا ز سه رنگ فیروزه ای (CYAN) , ارغوانی (MAGENTA) و زرد (YELLOW) ساخت .اساس چاپ چهار رنگ بر همین تئوری استوا ر است . فقط نکته ا ش این است که از مرکب مشکی هم جهت رنگ و لعاب دا دن به کار چاپی بعنوان مکمل استفاده می شود چرا ؟ چون ترکیب مصنوعی این رنگها در بهترین حالت هم حال و هوای ترکیبات طبیعی را ندارد.
با این وجود باز هم وقتی ا ز یک عکس دیجیتال چاپ می گیریم باز هم افت فاحش کیفیت را شاهدیم . چرا که دانشمندان و متخصصان حتی در بهترین شرایط آزمایشگاهی نیز نمی توانند به مرکبهایی با خلوص ۱۰۰% برسند یا تونرهایی ۱۰۰% خالص بسازند و این طبیعی است . همانطور که بسیاری ا ز عناصر شناخته شده نمی توانند در طبیعت بصورت خالص وجود داشته باشند . البته تحقیقات دانشمندان در این جهت ادامه داشته و شرکتهای بزرگی که ا ز نتیجه این تحقیقات استفاده می کنند سرمایه گذا ری زیادی درا ین راه می کنند که از جمله آنها می توان به شرکت HP اشاره کرد .
به همین دلیل دانشمندان حوزه چاپ با شناختی که از محدودیتهای سیستم CMYK بدست آورده اند و با آگاهی که ا ز تفاوت رفتار رنگی دستگاههای مختلف پروسه چاپ ( ا ز دوربین دیجیتال یا اسکنر گرفته تا مانیتور و دستگاههای خروجی فیلم و پلیت یا پرینتر و دستگاه چاپ دیجیتال ) یافته اند سیستم ICC profiling را جهت کنترل تغییرات ابداع نموده اند .سیستمی مبتنی بر استفاده ا ز یک فضای رنگ مرجع و مستقل ا ز سخت افزار جهت شناساندن رفتار رنگی دستگاههای مختلف به هم .
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فایلی را بصورت RGB پرینت گرفته و سپس همان فایل را CMYK نموده و PRINT بگیرید . احتمالا ” ا ز نتیجه پرینت در حالت دوم راضی نیستید ولی اگر بتوانید رفتار رنگی پرینترتان را در محیط نرم افزار مورد کاربردتان شبیه سازی کنید آنگاه پرینت در حالت CMYK را حتما” ترجیح میدهید حداقل بدلیل شباهت بیشتر با تصویر مانیتور .آن گروه از مشتریان که شعارهای تبلیغاتی دیجیتال کاران در مورد چاپ RGB را جدی میگیرند شاید ازنتیجه حاصل برای یک یا چند سفارش راضی باشند ولی دیری نمی پاید که کلاهشان توی هم می رود . چرا که دستگاههای خروجی از تبدیل یکتایی برای CMYK کردن فایلهای RGB استفاده می کنند که نتیجه اش همیشه راضی کننده نیست .
پس اگر می خواهید بر خروجی کنترل بیشتری داشته باشید اولا” حتما” از CMYK استفاده کنید و ثانیا” سعی کنید با توجه به امکانات دردسترستان رفتار رنگی دستگاه خروجی را در مانیتور خود شبیه سازی کنید.
برای شبیه سازی رفتار رنگی یک دستگاه چاپ دیجیتال هم هیچ روش اصولی دیگری جز ا ین وجود ندارد که:
۱- مانیتورCRT باشد از عمر آن بیش از ۳ سال نگذاشته باشد و شرایط نور محیط مناسب باشد .
۲- درایو مانیتور نصب و رفتار رنگی مانیتور تعریف شده باشد . اصطلاحا” مانیتور هم کالیبره و هم کاراکترایز شده باشد.
۳- آخرین ویرایش رفتار رنگی دستگاه چاپ (پروفایل چاپ) از اپراتوردریافت و در سیستم مورد استفاده طراح نصب و فعال شود .
در انتها ذکر چند نکته ضروری بنظر میرسد :
سازندگان دستگاههای چاپ دیجیتال درسالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشته اند که ازجمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد .
۱.رسیدن به درجه خلوص بیشتر برای موا د مصرفی در شرایط کاملا” آزمایشگاهی و از آنجا که این شرایط تا هنگام مصرف حفظ می شود در دستگاههای جدید چاپ دیجیتال رنگهایی به مراتب خالص تر را شاهدیم .
۲.سرمایه گذاری بر تحقیقات در مورد کاغذ و در نتیجه بدست آوردن ترکیبات خاصی برای کاغذ مصرفی مناسب برای دستگاههایی که میسازند .این ترکیبات نیز همچون جوهر و تونر فرمولهای بسیار محرمانه ای دارند تا جایی که درآمد حاصل از فروش کاغذ در حال حاضر ارزش کمتر از درآمد حاصل از فروش دستگاههای چاپ دیجیتال برای این شرکتها ندارد.
۳.استفاده از تکنیکهای خاصی برای شبیه سازی رنگها :
۱-۳-استفاده از جوهر کم رنگ ( برای یک یا چند رنگ درکنار چهاررنگ اصلی) جهت ایجاد سایه های نرم و حفظ نسبت بین رنگهای اجزاء تصویر.
نمونه ای از این کاربرد استفاده از جوهر قرمز روشن و آبی روشن (light magenta) و (light cyan ) در سری ۵۵۰۰ جوهرافشان ایندور HP میباشد.
۲-۳- نمونه ای دیگر استفاده از آپشن روغن برای ایجاد براقیت و جلوه در سری DC-۶۰۶۰ دستگاههای چاپ دیجیتال زیراکس است.
۳-۳- ابداع تکنیکهای متنوع افشانش ( در جوهرافشانها) و نقطه گذاری ( در لیزرها) جهت کاربرد در موارد متفاوت بسته به نوع تصویر.
حال نتیجه این پیشرفتها چه بوده؟
رسیدن به فضاهای وسیعتر رنگی و رنگهایی خالصتر و شبیه تر بگونه ای که فضای رنگ مورد دسترس اکثر دستگاههای دیجیتال امروزی وسیعتر از چاپ افست است.
چاپ لارج فرمت چیست:
دستگاههای چاپ لارج فورمت ( معمولا تا عرض 2 متر را میگویند ) و چاپ واید فورمت (معمولا از 3 تا 5 متر را میگویند.
انواع جوهرهای مورد استفاده در چاپ لارج فرمت:
1 ـ دای و پیگمنت :
حد اکثر عرض موجود: 150 سانت
جوهر حلال در آب با ضرر کم برای محیط زیست و کاربر – بدون بو
کیفیت پیکسل: فوق العاده ریز
درخشندگی رنگ : کم (مگر با مدیای ویژه)
کیفیت پشت نور : معمولا بد ( مگر بادستگاههای خاص و مدیای خاص)
سرعت چاپ : معمولا کم زیر 5 متر در ساعت برای کیفیت عالی
مدیای عمده مصرفی : کاغذ کتد و فوتو گلاس – بک لیت و کنواس
دوام رنگ در برابر آفتاب و باران : کم
توضیح : همان پرینتر های خانگی هستند منتها در قد و قواره بزرگ . محصول چاپ شده برای دوام بیشتر باید لمینت شوند برای تصاویری که بسیار از نزدیک دیده شوند و کاربر خارجی (outdoor ) نداشته باشند پیشنهاد میشوند. (آلبوم های عروسی بزرگ تصاویر نمایشگاهی و …)
قیمت جوهر ها : اگر از کارتریج های استاندار شرکت اصلی استفاده شود فوق العاده بالا – اگر از جوهر ها و کارتریج های غیر شرکتی استفاده شود معقول و مطلوب.
بدلیل تعداد زیاد این دستگاهها معمولا مخازن غیر شرکتی و دائمی آنها فراوان یافت می شود ولی برای همه دستگاهها اینطور نیست.
مدل های معروف موجود در ایران : hp – epson – canon- mutoh
2 ـ اکو سالونت و مید سالونت و جوهر مخصوص پارچه
حداکثر عرض موجود 2.5
جوهر محلول در حلال ویژه با ضرر کم برای محیط زیست و کاربر با بوی کم
کیفیت پیکسل: ریز
درخشندگی رنگ : متوسط (مگر با مدیای ویژه)
کیفیت پشت نور : معمولا بد
سرعت چاپ : معمولا متوسط زیر 10 متر در ساعت برای کیفیت عالی
مدیای عمده مصرفی : بنر (و پارچه برای دستگاهها چاپ پارچه که البته نیاز به دستگاه مستقل بخار برای تثبیت رنگ دارند)
دوام رنگ در برابر آفتاب و باران : متوسط
توضیح : نسل جدیدی از پرینتر های لارج فورمت هستند برای کار هایی که کیفیت عالی لازم دارند و از نزدیک دیده می شوند وهمچنین نیاز به نصب در فضای آزاد دارند ولی پشت نور نمی خواهند.(نور تابیده شده از عقب برای نمای درخشان در شب)
قیمت جوهر ها : اگر از کارتریج های استاندار شرکت اصلی استفاده شود فوق العاده بالا – اگر از جوهر ها و کارتریج های غیر شرکتی استفاده شود معقول و مطلوب.
بدلیل تعداد کم این دستگاهها معمولا مخازن غیر شرکتی و دائمی به سختی یافت می شود. ولی در ایران در صورت وجود خود شرکت عرضه کننده در اختیار قرار میدهد.
3 – جوهر های سالونت
حداکثر عرض موجود 5 متر
جوهر محلول در حلال ویژه با ضرر زیاد برای محیط زیست و کاربر با بوی بسیار زیاد – نیاز به تهویه سنگین
کیفیت پیکسل: در دو نوع ریز و درشت موجود است .
درخشندگی رنگ : عالی
کیفیت پشت نور : عالی
سرعت چاپ : بالا حتی تا 100 متر در ساعت
مدیای عمده مصرفی : بنر و فلکسی فیس
دوام رنگ در برابر آفتاب و باران : خوب
قیمت جوهر ها : خیلی مناسب معمولا بین لیتری  ۱۰تا 30 هزار تومان .
تمامی این دستگاههای جوهر لیتری میخورند و کارتریجی نیستند.
مدل های معروف موجود در ایران :ٍٍ jeti – Dgi – Mutoh – Metsa و حدود یکصد برند چینی !! و اخیرا ترکیه ای
انواع هدهای دستگاه چاپ لارج فرمت:
انواع هدهای مورد استفاده :
این دستگاهها بر اساس نوع هد دسته بندی می شوند.
چهار کارخانه برای این دستگاهها هد می سازند که دو محصول Xaar و Spectra در ایران (وجهان) معروفیت و محبوبیت بیشتری دارند.البته اخیرا هد های سیکو و کونیکا هم حرفی برای زدن دارند .
الف- هد های اسپکترا:
هد های اسپکترا نقاط بسیار ریزی را به دست می دهند و کیفیت و عمر طولانی دارند ولی قیمت بالایی دارند و جوهر باید در این هد ها با استفاده از فشار منفی در هوای پشت جوهر بصورت معلق و تقریبا در حالت بی وزنی باشد . این مورد باعث شده است تا فقط در دستگاههای گرانقیمت با کیفیت ساخت بالا( Highend ) مثل jeti ساخت کانادا و mutoh ساخت ژاپن این هد ها عملکرد خوبی داشته باشند و در دستگاههای ارزان کره ای مثل (DGI ) و چینی ها عموما عمکرد خوبی نداشته اند. البته در تبلیغات شرکتهای چینی و کره ای اعلام میکنند که محصول ما بهترین است.
در سری های مرغوب mutoh برند خوبی است ولی شما اگر اتومبیل بنز هم بخرید این اتومبیل اگر پشتیبانی تعمیراتی نداشته باشد به هیچ در نمی خورد. و این برای یک سرمایه گذاری یعنی ریختن پول در جوی آب .
اما دستگاه گرانقیمت دیگر jeti است که تمامی دارندگان آن راضی هستند ولی خوب سرمایه بالایی طلب می کند.
اگر یک مجله صنعت چاپ بخرید دهها مدل تبلیغات رنگارنگ و اغواگر خواهید دید و اغلب مربوط به دستگاههای چینی است و اگر میخواهید از آنها انتخاب کنید ختما با کسانی که حد اقل یکی دو سال است این دستگاه را دارند مشورت کنید
یک دستکاه ترکیه ای هم اخیرا مدعی شده بدون سیستم معلق کردن جوهر در خلا توانسته از هد های اسپکتر استفاده کند و در نتیجه تمام مشکلات ساخت و تولید را ازبین برده است.
ب – هد های Xaar
1- هد های Xaar پیکسل درشت (300 dpi)
معروفترین این هد ها – هد های Xaar 128 است این هد ها عمر کوتاه حدود یک ساله و قیمت ارزان حدود 300 هزار تومان درارند و جزو بی دردسر نرین هد های موجود می باشند . عمده محصولات کرده ای و چینی از این هد استفاده می کنند .
تنها اشکال عمده موجود درشت بودن پیکسل هاست که برای نمای نزدیک جالب نیستند.
2- هد های Xaar پیکسل ریز (600 dpi )
دستگاههای زیادی هم با این هد موجود است اما به دلیل ریز بودن پیکسل ها و غلیظ بودن جوهر مشکل گرفتگی هد در این دستگاهها زیاد است و علیرغم تلاش ها هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده اند. ولی باز قابل قبول هستند .
تجزیه و تحلیل سیستم:
این شرکت شامل یک اپراتور چاپ، 2نفرطراح و یک حسابدار و منشی می باشد.
اکثر سفارش های این شرکت با ارگان های دولتی، شامل استانداری،مساجد ،آموزش و پرورش و حوزه های بسیج دانشجویی مشهد میباشد.
هد دستگاه چاپ رویش مدل سیکو می باشد.

بیان فرصت ها و مشکلاتها:
مشکلات:
1)به دلیل همکاری با ارگان های دولتی و نیز به دلیل روند طولانی طی شونده در سیستم
حسابداری ارگانهای دولتی تصفیه حساب این سازمانها بصورت مدت دترانجام شده که این مسئله باعث اختلال در روند حسابداری شرکت و خرید مواد خام توسط شرکت میشود.
2)افزایش روز افزون چاپخانه ها در شهر مشهد بطوریکه در حال حاضر بیش از 200عدد دستگاه چاپ بنر درسطح شهر مشهد وجود دارد.
3)نوسان شدید قیمت مواد اولیه خام بخصوص در یکسال اخیر باعث عدم ثبات بازار و عدم اطمینان از رسیدن شرکا به اهداف موردنظر جهت توسعه شرکت میشود.
4)عدم وجود اجناس مورد نیاز بصورت همیشگی و دائم در بازاربصورتیکه مدتی قبل از تمام شدن مواد خام باید به دنبال مواد خام مورد نیاز جدید در بازار گشت.
5)گستردگی برندهای مواد اولیه موجود در بازار با کیفیت های گوناگون که بعضا باعث سردر گمی در خرید آن ها میشود.
6)بوجود آمدن نقایض نا بهنگام در دستگاه های چاپ بنر که در تمامی چاپخانه های بنر تبدیل به یک مشکل همیشگی شده است.این مشکلات عبارتند از:مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، آسیب پذیر بودن نرم افزارهای دستگاه در برابر ویروس های کامپیوتری
7)بالا بودن هزینه سرویس و تعمیر دستگاه چاپ ،بدلیل کمبود تعمیرکارهای مخصوص این دستگاه در شهر مشهد
8)هوای آلوده محل کارگاه بدلیل سرب موجود در رنگ های چاپ بنر

فرصت ها:
1)اشتغال زایی
2)کسب درآمدبالا در صورت داشتن سرمایه اولیه بالا
3)از آنجاییکه این شرکت با نهادهایی مانند استانداری،آموزش و پرورش و بسیج های سراسر مشهد کار میکند مسئولین شرکت با افراد زیادی در این ارگانها آشنایی دارد که در صورت هر گونه مشکل و کاری در این ارگانها میتوانند با تماس با افراد رابط به راحتی مشکل خود را برطرف نمایند.
در پایان از تمامی مسئولین شرکت رویش بخصوص سرپرست کارآموزی جناب آقای محسن ملاکی و نیز جناب آقای مهرداد بیهودی زاده تشکر میکنم.
پایانتف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *