مقالات مدیر مسئول

مشاوره با قیمت های نجومی!

نتایج کنکور که اعلام می شود دشواری کار دانش آموزانی که قرار است به زودی وارد دانشگاه شوند به همراه خانواده هایشان آغاز می گردد و آنها را به تکاپو برای انتخاب یک رشته متناسب با شرایط و رتبه ای که دارند وا می دارد. انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه از مهمترین کارهایی است که نیاز به دقت بسیار بالا دارد و یک اشتباه نابجا می تواند سالها زحمت و تلاش دانش آموز را بر باد فنا دهد و در بهترین حالت او را مجبور به درس خواندن در دانشگاه یا رشته ای غیردلخواه خود نماید و در بدترین صورت، عامل یک سال خانه نشینی، هدر رفتن عمر و دوباره خوانی مطالب تکراری برای کنکور سال دیگر باشد. البته تحمل این مشکل برای پسران که در صورت قبول نشدن در دانشگاه مجبور می شوند به سربازی بروند و بعدهم بار یک خانواده را در آینده به دوش بکشند دشوار تر از دختران است.
همه این نگرانی ها، حساسیت خانواده را برای دست زدن به یک انتخاب درست، بیشتر می کند تا جایی که حتی همان کسی هم که رتبه مناسبی آورده و می داند در دانشگاه دلخواهش می تواند رشته ای را که دوست دارد، بخواند بازهم از انتخاب خودسرانه پرهیز می کند.البته حق هم دارند؛ ظرفیت دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی هر سال در حال تغییر است و یک اشتباه از سرناآگاهی کافی است برای یک عمر حسرت خوردن و پشیمانی.
حالا همین حساسیت خانواده ها موجب پرشدن جیب بسیاری از مشاوران مراکز خصوصی می شود. اینکه چه تعداد مرکز مشاوره غیرمعتبر در همین روزها سروکله شان پیدا می شود و مدتی از این شرایط سوءاستفاده می کنند، بماند! اما مراکز مشاوره معتبر بسته به موقعیت خود و اعتبار نامشان تا می توانند قیمت های جدید اختراع می کنند و برای زمانِ کوتاهی مشاوره و انتخاب رشته، ارقام نجومی از مراجعه کننده های خود می گیرند. در این میان خانواده ها نیز برای خودشان این گونه توجیه می کنند که بعد از دوازده سال زحمت و درس خواندن و پشت سر گذاشتن کنکور، یک بار خرج کردن برای مشاوره اشکالی ندارد!
اما اشکال دارد؛ خیلی هم اشکال دارد! درست است که مشاوره کار ارزشمندی است که از عهده هرکسی بر نمی آید اما آیا ارقام نجومی برای زمان کوتاهی مشاوره آن هم در زمان اضطرار مردم عادلانه است؟ آیا ماهی گرفتن از آب گل آلود در شرایطی که خانواده ها بخاطر نگرانی بابت تحصیل فرزندشان از هیچ هزینه ای دریغ نمی کنند، سزاوار است؟
بازهم جای شکرش باقیست که آموزش و پرورش مراکز مشاوره ای را در این روزها فعال می کند تا حداقل با قیمت های دولتی و بسیار کمتر از هزینه انتخاب رشته های خصوصی  به ارائه مشاوره می پردازند. هیچ فرقی هم بین مراکز مشاوره دولتی با مراکز خصوصی وجود ندارد و تنها تفاوتش این است که حداقل در مراکز دولتی می دانیم مشاوران مورد تایید آموزش و پرورش واقع می شوند اما احتمال خطا در انتخاب یک مرکز مشاوره خصوصی معتبر زیاد است و اگر تحقیق کافی صورت نگیرد ممکن است برای انتخاب رشته نزد کسانی بروند که هیچ تخصصی در زمینه انتخاب رشته و مشاوره ندارند.
سخن پایانی اینکه مشاورانی که در این عرصه فعال هستند باید بدانند جوانانی را که امروز راهنمایی می کنند همان هایی هستند که فردا آینده اداره کشور در دست آنهاست. پس از همین حالا به آنها یاد بدهید که دست یاری برشانه جوانان نسل بعد از خود بگذارند و شرافتمندانه زندگی کنند.
خراسان – مورخ چهارشنبه 1392/05/23 شماره انتشار 18476

http://khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=5&day=23&id=5028998

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *