ضرورت شناخت ابزارهاي مديريتي براي اصلاح الگوي مصرف

رئيس گروه مشاوران جوان سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند با شناخت ابزارهاي مديريتي همانند مهندسي ارزش، بهره‌وري و استراتژي به سوي اصلاح الگوي مصرف گام بردارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران ،”سيدعليرضا شجاعي “با اعلام اين مطلب افزود: بحران اقتصاد جهاني و آثار مخرب آن ايجاب مي‌کند که بنگاه‌هاي اقتصادي در کنار دولت‌ها و تشکل‌ها، اصلاح الگوي مصرف را جدي بگيرند.
وي ادامه داد: به منظور بررسي علمي و اجرايي اين موضوع، هفدهمين نشست هم‌افزايي صنعت و تجارت با موضوع بنگاه‌ها، بحران اقتصادي و ابزار مديريتي (2) در سازمان توسعه تجارت ايران برگزار مي‌شود.
شجاعي در مورد مهندسي ارزش به عنوان يکي از ابزارهاي مديريتي گفت: در مهندسي ارزش، هيچ بخشي از کار قطعي و مسلم نيست و هدف آن زمان کمتر براي رسيدن به مرحله بهره‌برداري، بدون افزودن بر هزينه‌ها و کاستن از کيفيت کار است.
وي مهندسي ارزش را يکي از کارامدترين و مهم‌ترين روش‌هاي اقتصادي در عرصه فعاليت‌هاي مهندسي دانست و تصريح کرد: اين تلاش سازمان‏يافته با هدف بررسي و تحليل تمام فعاليت‌هاي يک طرح از زمان شکل‌گيري تفکر اوليه تا مرحله طراحي و اجرا و سپس راه‌اندازي و بهره‌برداري انجام مي‌شود.
رئيس گروه مشاوران جوان سازمان توسعه تجارت ايران در مورد يکي ديگر از ابزارهاي مديريتي خاطر نشان کرد: بهره‌وري عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره‌گيري و استفاده بهينه از نيروي کار، توان، استعداد و مهارت نيروي انساني، زمين، ماشين، پول، تجهيزات، زمان، مکان و غيره منظور ارتقاي رفاه جامعه.
وي اضافه کرد: بر خلاف پندار برخي افراد، بهره‌وري فقط براي صنايع نيست و همه افراد در همه سطوح مي‌توانند با تفکر، ابداعات و نوآوري‌هاي خود عملا در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند.
شجاعي در خصوص ابزار مديريتي استراتژي گفت: استراتژي شامل برنامه، موضع، الگوي رفتاري، سياست يا تصميمي است که سمت و سوي ديدگاه‌ها و جهت حرکت سازمان را نشان مي‌دهد.
وي اضافه کرد: مديريت استراتژيک به سازمان اين امکان را مي‌دهد که به شيوه‌اي خلاق و نوآور عمل کند و براي شکل دادن به آينده خود به صورت انفعالي عمل نکند و داراي ابتکار عمل باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *