کاهش قیمت تمام شده نباید به افت کیفیت تولیدات منجر شود

وزیر بازرگانی در پیامی خطاب به همایش مدیریت بهره وری و کیفیت در نگرش جهانی شدن، تاکید کرد که کاهش قیمت تمام شده نباید به افت کیفیت تولیدات منجر شود، چرا که مصرف کنندگان کالاها آن قدر ثروتمند نیستند که کالای فاقد کیفیت را خریداری کنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران، دکتر مهدی غضنفری، حذف از صحنه رقابت را پایان راه کالاهای بی کیفیت دانست و افزود: جهانی شدن اقتصاد و کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی، عرصه جدیدی را پیش روی فعالان اقتصادی در اقصی نقاط عالم گسترده است. در این شرایط، تولید برای بازار داخلی و در پناه حمایت های تجاری، بدون توجه به نیازها و استانداردهای جهانی کاربرد گذشته را ندارد و در نهایت به از دست رفتن بازارها و فرصت های اقتصادی و تجاری کشور منتهی خواهد شد.
در این پیام آمده است، در فضای جدید، رقابت در زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت از طریق نوآوری و افزایش بهره وری نه یک انتخاب بلکه یک الزام است زیرا چالش رقابت پذیری جدی است و هرگونه کاستی در حفظ بازارها، توسط رقبا جبران خواهد شد.
بنابراین در عصر جهانی شدن، آغاز و تداوم هر فعالیت اقتصادی باید با توجه به شرایط رقابتی فعلی و آتی در بازارهای داخلی و جهانی شکل بگیرد و از انعطاف پذیری لازم برای واکنش به تحولات آتی برخوردار باشد.
غضنفری معتقد است، حفظ و بهبود مستمر فضای رقابتی در کشور به ویژه از طریق رفع انحصارات دولتی و غیردولتی، تعمیق خصوصی سازی، باز نگاهداشتن اقتصاد، حضور در بازارهای خارجی و در معرض رقابتهای خارجی قرار گرفتن تولیدکنندگان داخلی، زمینه و انگیزه لازم را برای تلاش در جهت افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده فراهم خواهد ساخت و برغم فشارها و مشکلات کوتاه مدت، امکان حضور بلندمدت در بازارهای داخلی و خارجی را به ما عرضه خواهد کرد.
وی در این پیام آورده است، طبعا، برای حضور در عرصه جهانی، استفاده از تجارب و توانمندیهای خارجی نیز یک فرصت است. جلب سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی و استفاده از تجارب مدیریتی و شبکههای توزیع شرکتهای چندملیتی، انتقال و بومی سازی تکنولوژیهای خارجی و از همه مهمتر، جدی گرفتن مقوله تحقیق و توسعه، از پیش نیازهای حضور موفق و مستمر در عرصه اقتصاد جهان خواهد بود.
وزیر بازرگانی افزود: هرچند مقیاس کوچک تولید در داخل باعث می شود تا برخی از تولیدکنندگان ما در زمینه هایی نظیر قیمت تمام شده، تحقیق و توسعه، بازاریابی و توزیع نتوانند با رقبای بزرگ خارجی به رقابت برخیزند اما حتی در این زمینه ها نیز می توان با ابتکاراتی نظیر استفاده از فرصتهای تجاری در کشورهای همسایه (عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و قفقاز) و یا انعقاد موافقت نامه های تجاری دوجانبه و چندجانبه بر مشکل محدودیت مقیاس تولید فایق آمد.
غنضفری تصریح کرد: در زمینه تحقیق و توسعه نیز، همکاری تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر و با شرکای تجاری می تواند تا حدود زیادی مشکل گشا باشد و درخصوص بازاریابی و توزیع نیز با طراحی و تبلیغ برند مشترک و شکل گیری شرکتهای بزرگ تجاری می توان بر محدودیتهای موجود غلبه کرد.
وی تاکید کرد: در کنار موارد فوق، مقوله کیفیت و کاهش قیمت تمام شده در سطح تک تک بنگاهها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب تکنولوژی، مقیاس و طراحی صحیح روزآمد برای تولید، طراحی علمی زنجیره تامین محصولات و خدمات، اعمال سیستم تولید به موقع و توجه به مقوله آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی تنها بخشی از اقدامات قابل اعمال در این زمینه هستند. به علاوه حضور و رقابت در عرصه بازار جهانی مستلزم بکارگیری شیوههای نوین تجاری و رعایت استانداردهای روز جهان است. در این ارتباط استفاده گسترده از تجارت الکترونیکی و شبکه های اطلاع یابی و اطلاع رسانی جهانی، چه در زمینه تامین نهاده های مورد نیاز و چه در زمینه تبلیغ و بازاریابی، امری گریزناپذیر خواهد بود.
به عقیده غضنفری، درخصوص اطلاع از استانداردهای جهانی نیز نه تنها رعایت استانداردهای فعلی بلکه توجه به روند تحولات استانداردهای جهان به ویژه در زمینه هایی نظیر حفظ محیط زیست و مصرف انرژی می باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وزارت بازرگانی معتقد است که حضور در عرصه جهانی مستلزم تلاش برای ارتقای مستمر بهره وری و کاهش هزینه هاست و در این راستا شکل گیری کمیته ملی کاهش قیمت تمام شده با حضور و مشارکت دستگاه های ذیربط در دولت و تشکل های بخش خصوصی در دستور جدی وزارت بازرگانی است تا ضمن بررسی همه جانبه این موضوع، نهضت کاهش قیمت تمام شده و تولید رقابتی در پهنه اقتصاد کشور جاری و ساری شود. در این خصوص بهره گیری از دیدگاه های علمی و تجارب موفق جهانی در زمینه ارتقای بهره وری و کاهش هزینه تمام شده ضرورت تام خواهد داشت.
وزیر بازرگانی در پایان، برگزاری این کنفرانس را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کرد که نتایج حاصل از آن بتواند دولت را در پیشبرد این نهضت و دستیابی به نتایج عینی و ملموس یاری رسان باشد.
گفتنی است، متن پیام وزیر بازرگانی به همایش بهره وری و کیفیت در نگرش جهانی شدن توسط دودانگه رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی قرائت شد.

http://www.yjc.ir/News/NewsDesc.aspx?newsid=248797

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *