هنوز نظام و ساختار منسجمي در نظارت، ارزيابي و تضمين کيفيت در وزارت علوم شکل نگرفته است

مدير کل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، گفت: امر نظارت و ارزيابي در آموزش عالي تنها توسط يك مركز با چندين نيرو امكانپذير نيست، لذا در هر استان كميته‌اي با محوريت دانشگاه جامع آن استان به نمايندگي وزارت علوم براي امر نظارت و ارزيابي و بازديد از مراكز و مؤسسات آموزش عالي تشکيل گرديد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر رضا عامري در کارگاه آموزشي يک روزه ويژه هياتهاي نظارت و ارزيابي استانهاي گلستان، گيلان، مازندران و سمنان که به ميزباني دانشگاه مازندران برگزار شد، گفت: ارتقاي کيفيت در آموزش عالي به منظور دستيابي به توسعه در زمينه‌هاي مختلف علمي و فناوري از برنامه‌هاي وزارت علوم است که بايد بر اساس ارزشهاي اسلامي، معنويت ديني و ملي انجام گيرد.
وي با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري نسبت به نقش دانشگاهها در توسعه و تعالي کشور، اظهار كرد: توجه مقام معظم رهبري و اشاره به جنبش نرم افزاري، تحول آموزشي و ترسيم نقشه جامع علمي نشانگر اهميت آموزش عالي است.
عامري با بيان اينکه هنوز نظام و ساختار منسجمي در نظارت و ارزيابي و تضمين کيفيت در وزارت علوم شکل نگرفته است، بيان كرد: تشكيل هيأت‌هاي نظارت استاني، به منظور نظارت گسترده‌تر بر دانشگاهها و رصد کاستي‌ها و ضعفهاي سيستم آموزشي است.
وي در ادامه استانهاي خراسان رضوي، مازندران و سمنان را به عنوان استانهايي نام برد که در زمينه نظارت و ارزيابي با وزارت علوم بيشترين همکاري را اعمال کرده‌اند.
مدير کل نظارت و ارزيابي وزارت علوم تصريح كرد: با توجه به گسترش و تعدد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي شامل مؤسسات غيرانتفاعي، ‌واحدهاي دانشگاه‌هاي جامع عملي كاربردي، پيام‌نور و آزاد اسلامي، ايجاد ساختار نظام‌مند و كارآمد در اين راستا امري ضروري است.
عامري با اشاره به وجود بيش از 1500 مركز آموزش عالي، تأسيس چنين شبكه‌ گسترده‌ را زمينه‌ساز افزايش دقت، سرعت و استقرار مراكز نظارت و ارزيابي در كليه مراكز آموزش عالي برشمرد و گفت: تمرکز زدايي در اين بخش شرايط را براي تقويت نقش علمي دانشگاههاي بزرگ فراهم کرده است.
وي طرح آمايش سرزمين در حوزه آموزش عالي را ضروري دانست و خاطر نشان کرد: بر خلاف تصور غلط در خصوص دفتر نظارت و ارزيابي، اين دفتر صرفا به معناي پيگيري کمبودها و يا نقايص موجود در سيستم نيست بلکه با هدف کيفي شدن آموزش عالي، دفتر وظيفه ارزيابي نياز استانها و ارائه نظر کارشناسي بر مبناي توسعه رشته‌ها و دانشکده‌ها بر اساس چشم انداز توسعه آن منطقه را نيز بر عهده دارد.
در اين کارگاه دکتر عليزاده رئيس دانشگاه مازندران نيز طي سخناني بر اهميت جايگاه نظارت و ارزيابي در آموزش عالي اشاره کرد و گفت: بدون ترديد بررسي در خصوص نحوه عملکرد و نتايج دانشگاهها باعث رفع نقايص و کمبودها و توسعه بيش از پيش خواهد شد.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1449800&Lang=P

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *