روز قدس، روز تقويت همبستگي جهان اسلام است

امام جمعه مسجد ناحيه وحدت تاجيكستان گفت كه تجليل از روز قدس و اعلام همدلي با مردم ستم ديده فلسطين، دليل مهمي براي تقويت همبستگي جهان اسلام و مسلمانان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در دوشنبه، مولوي “محمودجان توره‌جان‌زاده ” روحاني و دانشمند سرشناس تاجيك امروز در خطبه‌هاي نماز جمعه مسجد “محمديه ” در ناحيه وحدت تاجيكستان با اشاره به روز حمايت از نخستين قبله مسلمانان، افزود: قدس و ابراز همدلي با مردم سرزمين غصب شده فلسطين، از رويدادهاي مهم تاريخ جهان اسلام است.
اين دانشمند علوم اسلامي كه از شخصيت‌هاي برجسته در ميان روحانيان كشورهاي آسياي مركزي است، تصريح كرد: فرياد حمايت از مردم فلسطين و تلاش در جهت آزادي اين خاك مقدس به هر وسيله ممكن شرعي، از وظايف هر انسان آگاه و بويژه هر مسلماني است.
وي رژيم صهيونيستي را مهمترين عامل تخريب سرزمين فلسطين دانست و افزود: صهيونست ها با بي‌شرمي و پررويي تمام، پيوسته مردم مسلمان و تمام ساكنان اصلي فلسطين را تحت شديدترين تبعيض‌ها و فشارهاي سياسي، نظامي و اقتصادي قرار مي دهند.
تورجان‌زاده افزود: اما جهان غرب با تمام ادعاهاي حقوق بشري خود، در هيچ زماني كمترين حمايتي در دفاع از حقوق مردم مسلمان و جامعه اسلامي نكرده است و به همين دليل كشورهاي مظلوم و ستم‌ديده مسلمان، خود بايد براي ياري همديگر و حمايت از ارزش‌ها و دستيابي به حقوق حقه خود تلاش كنند.
مولوي محمودجان از شركت كنندگان در مراسم نماز جمعه روز قدس كه تعداد آنان به بيش از پنج هزار نفر مي‌رسيد، خواست كه براي آزادي اين سرزمين مقدس و شكست طرح‌هاي دشمنان اسلام كه پيوسته برضد مسلمانان نيرنگ و حيله مي‌كنند، دست دعا به درگاه خداوند بي‌نياز و خالق هستي بردارند و از او بخواهند تا شردشمنان و غاصبان سرزمين‌هاي اسلامي را به خود آنان برگرداند.
اين روحاني سرشناس تاجيك همچنين در بخش ديگري از خطبه‌هاي نماز جمعه، ضمن بيان فضيلت‌هاي ماه مبارك رمضان، ائتكاف، احياي شب قدر و دادن صدقه فطر قبل از خواندن نماز عيد ‌را از مهمترين اعمال دهه آخر ماه مبارك رمضان دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *