سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار عوامل مهم توسعه

معاون برنامه ريزي استانداري خراسان رضوي از سرمايه گذاري، بهبود فضاي كسب و كار و كارآفريني به عنوان سه عامل مهم توسعه اشتغال ياد كرد.
به گزارش مدیریار به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، عباس نياوند در نخستين همايش اشتغال مهندسان ساختمان استان با بيان اين مطلب اظهار داشت: استفاده از تمامي سرمايه ها و منابع مادي در تمامي بخش هاي دولتي و خصوصي به منظور توسعه اشتغال از جمله لوازم مهم و اساسي محسوب مي شود.
وي افزود: اصلاح آيين نامه ها و روش ها و ارتقاي فرهنگ كار و كارآفريني و علاقه به كار به طوري كه با تمام وجود نسبت به انجام وظايف محوله اقدام شود از جمله موارد ديگر در توسعه اشتغال محسوب مي شود.
نياوند گفت: خلاقيت، نوآوري، ارتقاي بهره وري و استفاده از فرصت ها و ايده هاي بكر و نوين در حوزه اشتغال بايد در دستور كار تمامي متخصصان، مهندسان و فارغ التحصيلان حوزه ساختمان قرار گيرد.
معاون برنامه ريزي استانداري خراسان رضوي تصريح كرد: با توجه به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها استفاده از مصالح نوين و ارزان قيمت، جلوگيري از هدررفت انرژي به وسيله طراحي و معماري دقيق از جمله مواردي است كه مهندسان بايد به آن توجه داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: داشتن دانش فني و بروز، آرمان مشترك و متعالي، رعايت اخلاق حرفه اي، استفاده صحيح از منابع و تسلط و توجه به قابليت هاي فردي از جمله مواردي كه در پيشرفت مهندسان در پروژه ها تاثيرگذار است.
نياوند گفت: با توجه به ظرفيت جامعه مهندسان ساختمان در استان بايد از اين ظرفيت در راستاي توسعه اشتغال استان استفاده كرد.
محمدحسن واحدي مديركل دفتر فني استانداري خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: استان خراسان رضوی با حجم بالای پروژه های عمرانی و غیر عمرانی نبايد مشكل اشتغال داشته باشد.
وي اظهار داشت: سازمان نظام مهندسي استان با وجود حدود 15 هزار مهندس در هفت رشته ساختماني و چهار هزار و 500 شركت پيمانكار ساختمان و تاسيسات و 170 شركت مشاوره اي و 15 هزار مهندس كشاورزي بعد از تهران بزرگترين تشكل حرفه اي در كشور به شمار مي آيد.
مديركل دفتر فني استانداری تصريح كرد: در آيين نامه اشتغال و كارآفريني بر صدور خدمات فني و مهندسي تاكيد شده و در كارگروه توسعه صادرات نيز به آن پرداخته شده كه بايد اين بحث به صورت جدي دنبال شود.
واحدي درخصوص توجه به آموزش مهارت هاي فني در بخش ساختمان گفت: وزارت علوم رشته كارشناسي ارشد مهارت را در دانشگاه ها در دست راه اندازي دارد كه اين باعث پيشرفت علم در رشته هاي فناوري نوين ساختمان خواهد شد.
وي مهمترين چالش مديريت در پروژه هاي ساختماني را عدم كار تيمي دانست و خواستار احراز صلاحيت مجريان، تامين كنندگان خدمات و كالا، مهارت آموزي فردي و گروهي و در نهايت تعامل لازم با تشكل هاي صنفي كشور شد.
در اين همايش محمدرضا اخوان عبداللهيان رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي هم گفت: با احداث هر 50 متر مربع زيربناي ساختمان يك فرصت شغل ايجاد مي شود.
وي افزود: در عرصه ساخت و ساز نزديك به 20 هزار مهندس و پيمانكار در هفت رشته ساختماني در طراحي، اجرا و نظارت در كنار هم قرار دارند.
وي ادامه داد: با فرهنگسازي در بخش هاي ساخت و ساز و در كميته هاي تصميم ساز و تصميم گير حوزه ساختمان مي توان توجه ويژه اي به بحث اشتغال داشت.
وي اظهار داشت: براي فراهم ساختن اشتغال مهندسان، سامانه اطلاعات مهندسان جوياي كار در نظام مهندسي ساختمان استان فعال شده و شركت ها و دستگاههاي دولتي و خصوصي مي توانند از طريق اين سامانه نيروهاي توانمند جوياي كار مهندسي را پذيرش كنند.
در اين همايش يكروزه كه 300 نفر مديران ادارات كار و امور اجتماعي, فني و حرفه اي و مسوولان اجرايي استان شركت داشتند، فرصت ها، چالش ها و راه كارهاي اشتغال مهندسان جوياي كار ارايه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *