اثرات نهادينه شدن «مثبت انديشي» در اجتماع

خوشبيني و مثبت انديشي را مي توان، استفاده كردن از تمامي ظرفيتهاي ذهني مثبت و نشاط انگيز و اميدوار كننده در زندگي، براي تسليم نشدن در برابر عوامل منفي ساخته ذهن و احساسهاي ياس آور ناشي از دشواري ارتباط با انسانها و رويارويي با طبيعت دانست.( الوود همپتن)تفكر مثبت چيزي بيش از افكاري است كه در سر داريم و راهي است براي ورود و نزديكتر شدن به زندگي ايده آل. يعني اينكه در تمام موقعيت ها به جاي تمركز روي نقاط منفي روي نقاط مثبت تمركز كنيم . اين به معناي آن است كه به جاي آنكه خود را تحقير كنيم براي خود ارزش قائل شويم. و همين طور درباره ديگران فكر كرده و با آنها كنار بياييم.
تفكر مثبت يعني آنكه بهترين ها را از زندگي بخواهيم و يقين داشته باشيم كه آن را به دست مي آوريم. افراد مثبت از زندگي بيشتر سود مي گيرند و سالم تر مي مانند و روابط بهتري با ديگران دارند. پيامبر (ص) مي فرمايند: «چه چيز نيكويي است خوشبيني.»!
( مسند الشهاب )
نهادينه شدن «مثبت انديشي» در عرصه رفتار اجتماعي نه تنها هزينه اي ندارد بلكه با ايجاد زمينه هاي خاص بهبود عملكرد، سبب افزايش بهره وري مي گردد.

يكي از بهترين شيوه هايي كه براي ايجاد تفكر مثبت مي تواند بسيار مثمر ثمر باشد، «تلقين» است.دكتر «اميل گوئه» معروف ترين فردي است كه كاربرد اين تكنيك را مطرح نموده است. اساس اين تكنيك بر استفاده از ضمير ناخودآگاه استوار است؛ يعني اينكه به واسطه تلقين نمودن، افكار مثبت و شادي بخش را هوشيارانه به اندرون خود بكشيم و براي حفظ و بقاي آنها كوشش نماييم و افكار منفي و بدبينانه و مبتني بر توهم و خيالات واهي و وسوسه ها و كوته نظري ها را دور بريزيم و به ياد داشته باشيم كه شادي و نشاط واقعي و پايدار، در درون خود ماست. پس آن را به وسيله تلقين و ابزارهايي از اين قبيل، از درون خود جستجو نماييم.اين نكته را نيز توجه داشته باشيم: همچنان كه تلقين مسائل مثبت به خود و ديگران در زندگي، از جمله نگاه خوشبينانه به اطراف و مسائل، زمينه ساز به وجود آمدن زندگي آرماني مي شود، تلقين منفي نيز مي تواند اثرات بسيار مخربي را از خود به جاي بگذارد. برخي از اثرات تفكر مثبت به شرح زير است:
1- افراد خوشبين و داراي تفكر مثبت از «لحظه»ها استفاده مي كنند. كه اين امر استفاده بهينه از زمان مي باشد.
2- انسان داراي تفكر مثبت از امكانات موجود، هرچه هست، استفاده مي نمايد و منتظر كامل شدن تمام وسايل و زمينه هاي مورد نياز نمي شود ؛ چرا كه اولا؛ “فردا دير است” و ثانيا؛ آنچه اكنون داريم، هرچه باشد، بالاخره بخشي از چيزهايي است كه بايد باشند. يك ضرب المثل چيني مي گويد: «اگر در جنگل زندگي مي كني، قدر چوب را بدان» و عرفا گفته اند: «هر سفر دور و درازي، با يك گام آغاز مي شود.»
3- خوشبين بودن، هزينه چنداني نمي خواهد. فقط كافي است تصميم و عزم جدي در كار باشد. اگر بر اين باور باشيم كه «ما وارثان بحق ملك الهي هستيم» و همواره با اين نگاه، حركت كنيم و بينديشيم، تمامي آرزوهاي ما به تدريج، جامه عمل خواهند پوشيد.( والتر اندرسون)
افرادي كه تفكر مثبت دارند از زندگي و كار خود بيشتر سود مي گيرند و سالم تر مي مانند و روابط بهتري با ديگران دارند. اين گونه افراد با ديد مثبت به زندگي مي نگرند به جاي آنكه افسوس گذشته را بخورند با رضايت به آن نگريسته و به جاي شك و ترديد با اميدواري و خوشبيني به آينده نگاه مي كنند. و اين امر نشاط را به فرد هديه مي كند. مثبت انديشي از طريق ؛ كاهش استرس، رسيدن اطلاعات جديد به مغز، افزايش خلاقيت، غلبه بر عقده خود كم بيني، كاهش بي قراري و شتاب، مغتنم دانستن فرصت ها و لحظه ها، و بالاخره با نگاه كردن از منظر يك انسان قدرتمند به موضوع زمينه ساز موفقيت، بهبود و افزايش اميد و نشاط در اجتماع مي گردد.
لينک خبر: http://www.resalat-news.com/Fa/?code=21171
منبع خبر: رسالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *