انتخابات،كشتي نجات نظام اسلامي و جذب حداكثري

اشاره: رهبرمعظم انقلاب (در ديدار اعضای مجلس خبرگان، 6 اسفند88) فرمودند: “كسانی كه حاضر نیستند اكثریت را قبول كنند، كسانی كه … یك نقطه‌ی قوت را برای نظام، می‌خواهند به یك نقطه‌ی ضعف تبدیل كنند، این‌ها در واقع دارند خودشان را از یك كشتی نجات – كه نظام اسلامی است – بیرون می‌اندازند. و الا هیچ‌كس نمی‌خواهد كسی را از كشتی نجات بیرون بیندازد. نظام اسلامی به همه می‌گوید: «بیایید با ما باشید و وارد این كشتی نجات شوید. ولا تكن مع الكافرین؛ هود، 42»  هدف و مبنا این است.” 

رأي ملت؛ ميزان است
امروزه بسیاری از کشورهای جهان، ادعای مردم سالاری دارند، ولی به جرأت می توان گفت نظام جمهوری اسلامی، زیباترین شکل از مردم سالاری را در قالب دین و شریعت ایجاد کرده است؛ به صورتی که در این نظام، هم حضور مردم در امر اداره جامعه، بسیار جدّی و پررنگ است و هم اصول و ارزش های دین به خوبی اجرا و رعایت می شود. انتخابات و فرآيند برگزاري آن علاوه بر مفاهيم مختلفي كه در عرصه ي بين المللي به عنوان نمادي از دموكراسي و مشاركت مردمي در تصميم گيري ها دارد در ادبيات انقلاب اسلامي معناي ديگري را نيز به دنبال دارد. و آن تجلي وحدت آحاد جامعه در مشاركت حداكثري است. وقتي در نظام فكري جمهوري اسلامي ” ميزان رأي ملت است ” گروه هاي مختلف سياسي اجتماعي كشور بدين وسيله خود را در بوته ي آزمون قرار مي دهند تا عيار فعاليت هاي سياسي خود را در چارچوب برگزاري انتخابات سالم و آزاد بسنجند.
رويه مهر و رويه قهر
برمبناي مباني فقهي و اسلامي مدیریت باید مظهر دو نوع از صفات باشد؛ رویّه مهر و رویّه قهر. این دو صفت لازم است در مدیریت به صورت همزمان وجود داشته باشد. مدیر باید با جاذبه و ارزیابی، انسان های محروم و مشتاق و لایق را به سوی خود جذب کند و آنان را دلگرم و ثابت قدم نگه دارد و با قهر و خشم، نااهلان را از خود دور سازد و دست نااهلان را از دراز شدن به سوی حریم های محترم مال و جان مردم کوتاه کند. محبت و مشکل گشایی، عدالت محوری، زهد و پاکی، تلاش و جسارت و قدرشناسی، از جمله صفاتی هستند که با تحقق آن ها مدیریت، جمالی زیبنده می یابد و این ها موجب توفیق و کام یابی مدیر می گردد و صفاتی همچون: پای بندی به قانون، برخورد با متخلف و جدیت و دقت در حسابرسی و نظارت؛ هیبت، وقار و شکوه لازم را برای مدیر اسلامی می آفریند و بر حول مدیریت او، دیواره آتشینی ایجاد می کند که حوزه مدیریت او را از دستبرد و سوءاستفاده بدخواهان و نااهلان محفوظ نگه می دارد و موانع را از سر راه مدیریت برطرف می سازد.
برطبق آموزه هاي مديريت اسلامي ولي فقيه كسي است كه در دايره دستورات و احكام اسلامي امور جامعه ي اسلامي را مديريت مي نمايد. و مسلماً هر سخن و هر كلامي كه مي گويد منشأ و ريشه ي آن در قرآن و سنت است (بايد باشد). از اين رو نگاه مرحمت آميز و همراه با صبر و گذشت رهبري معظم نظام اسلامي به افرادي كه به دلايلي از قبيل؛ عدم بصيرت، هيجان زدگي در مواجهه با تبليغات رسانه هاي بيگانه، فريب خوردگي و … اشتباهاتي را مرتكب شده اند ريشه در رأفت اسلامي دارد. كما اين كه اوج اين رفتار مرحمت آميز اسلامي را پيامبر اعظم(ص) پس از فتح مكه از خود نشان دادند. اما مسلماً اين رفتار تا جايي ادامه دارد كه افراد خود را از دايره رحمت و گذشت خارج نسازند. “ما هیچ كس را از نظام بیرون نمی‌كنیم؛ اما كسانی هستند كه خودشان، خودشان را از نظام خارج می‌كنند؛ و صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست می دهند كه از دست داده‌اند.”
مفهوم جذب حداكثري
“جذب حداكثري” يك فرهنگ است. فرهنگي برگرفته از مباني فكري دينِ رأفت و پيامبر رحمت آن. فرهنگي كه به دنبال مديريت هيجانات اجتماعي و اصلاح رفتار است. تا بوسيله ي روح معنوي اسلام افراد بيشتري را در كشتي نجات نظام اسلامي نشاند و از گمراهي نجات دهد. همچون كشتي نوح؛ كه پيامبر شريف الهي تا آخرين لحظات ممكن افراد را بر سوار شدن بر آن تا دستيابي به فلاح و نجات توصيه مي نمودند. امروز جذب حداكثري همان فرهنگ را مطالبه مي كند. بر اساس همين تفكر سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب این بوده که معاند را به منتقد و منتقد را به موافق تبدیل کند. سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی که بارها رهبر فرزانه انقلاب خاطر نشان کردند، اهمیت و ضرورت این مقوله را نشان می دهد. براي دستيابي به معناي واقعي جذب حداكثري بايد صبور بود. نمي توان جواب هرگونه بدي يا مخالفت را بلافاصله و باشدت بيشتر پاسخ داد و خود را معتقد به راهبرد جذب حداكثري دانست.
جذب حداكثري و يك استثنا
بايد توجه داشته باشيم اصل كلي جذب حداكثري -كه حاصل رأفت اسلامي است- با يك تبصره كامل مي شود. تبصره اي كه در آن افرادي را كه عالمانه و عامدانه در مسير دشمن حركت مي كنند و در نهايت گستاخي مِهر نظام اسلامي را با عداوت پاسخ مي دهند استثنا مي نمايد. بی شک این نظام متعلق به تمام کسانی است که در این مملکت و خارج از آن به اصالت تمدن و دین این دیار وابستگی دارند. بطور کلی سیاست نظام این است که تمامی گروه ها و جریانات سیاسی در چرخش قدرت مشارکت داشته باشند و سند این مدعا دست به دست شدن قدرت در میان گروههای مختلف سیاسی درون نظام است. اما امروز شرایط خاصی در کشور وجود دارد که می بایست نسبت به اعمال رفتار تسامحی نظام با برخی از کسانی که عمداً در راستای دشمنی با ملت ایران گام بر می دارند، کمی شدت عمل به خرج داد. برخی جریانات داخل متأسفانه با استفاده از امکانات نظام به انقلاب لطمه وارد مي سازند. یعنی به راحتی در قدرت نشسته اند و تیشه به ریشه ملت می زنند. اینها مال این است که به آن محور مشترک عقیده ندارند و البته سیاست نظام هم در مقابل کسانی که اینگونه رفتار می کنند، تا یک جایی تحمل است و قطعاً وقتی از حد تحمل خارج شوند، برخورد نظام یک برخورد دافعه ای و تفابلی خواهد بود. بعضی ها به اشتباه سعی دارند مفهوم جذب حداکثری را به همه تعمیم دهند، در حالی که این اصلاً کار درستی نیست و روی دیگر جذب، دفع است هر چند حداقلی باشد.
سخن پاياني
انتخابات مجلس شوراي اسلامي پیش روی ماست. اهمیت و حساسیت این دوره از انتخابات بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل، همکاری و مشارکت برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن آن بر همگان ضروری است.امروز علي رغم تمامي ناملايمات سياسي و تحريم هاي اقتصادي كه توسط ايادي استكبار جهاني در ارتباط با جمهوري اسلامي رخ مي دهد كشتي نظام اسلامي با سلامت و صلابت از تلاطم امواج عبور كرده و خود را به ساحل سعادت و سلامت نزديك و نزديك تر مي نمايد. مسلماً هر گونه حركت انحرافي و فتنه انگيزي نمي تواند خللي در مقابل كشتي نظام كه بر پايه ي مباني اسلام عزيز، ولايت فقيه و شور و اشتياق قاطبه ي ايرانيان مؤمن و مسلمان در حركت است ايجاد نمايد. پس بايد بدين نكته توجه داشت كه چند سنگ ريزه نمي تواند مانع حركت كشتي نظام اسلامي شود جز اينكه افراد منحرف و فتنه انگيز خود از سلامت و سعادت باز مي مانند. بايد به فرموده ي رهبري با تقواي جمعي به ريسمان محكم الهي چنگ زد و با اتحاد و همدلي و صبر و تحمل در مقابل سختي ها و سعه ي صدر در مقابل نظرات مخالف خود، بر كشتي نظام اسلامي بنشينيم تا با ياري خداوند مهربان به فلاح و رستگاري نائل شويم.
آفریده ها، با درک جمال الهی مجذوب و مشتاق او می گردند و از درک آثار جلال خداوند، به ترس و خشوع می افتند. دو بال شوق و خوف، برای کمال آفریده ها ضروری است و انسان چون خلیفه خداست، باید مظهر اسمای خدا باشد و هر دو گونه از اسمای جلالی و جمالی، در صفات و اعمال او نمودار باشد که بر اثر این نمود، فرد جاذبه و دافعه پیدا می کند. ائمه معصومين(ع)که مظهر انسان كامل بودند، بیشترین جاذبه و دافعه را داشتند. جاذبه آنان؛ پیروان را به تولی و محبت فرامی خواند و دافعه قوی آنان؛ دشمنان را به شدت از آنها دور و جدا می ساخت.
یا رب این قافله را لطف ازل بدرقه باد       که ازو خصم به دام آمد و معشوقه به کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *