نارضايتي از شغل

زندگی مکانیکی امروز به همراه معضلات اقتصادی و افزایش بیکاری زمینه ای به وجود آورده است که انسان ها در انتخاب شغل مناسب خود آزادی عمل چنداني ندارند. در سال های اخیر موضوع اشتغال و نارضایتی از شغل معضلي همه گير است و بسيارند جوانان تحصيلكرده و متخصص كه شغلي متناسب با دانش و علاقه خويش پیدا نکرده اند. بسیاری از افراد از سرناچاری یا به دلیل اینکه کاری مناسب جایگاه اجتماعی و خانوادگی خود پیدا نکرده اند تنها برای امرار معاش به شغلی مشغولند بدون اینکه بدان شغل علاقه و یا در آن مهارتی داشته باشند. این امر سبب گردیده است بسیاری از افراد از شغل خود ناراضی باشند. نارضایتی از شغل دلایل زیادی می تواند داشته باشد. مثلاً عده ای در محل کارشان تنها هستند، گروهی از افراد با توجه به جایگاه اجتماعی خود از شغلی که دارند خجالت می کشند، برخی حجم کاریشان زیاد است و فرد را در خود غرق کرده است، عده ای به دلیل اینکه شغلشان دچار رکود و ایستایی است و یاهیچ رشد و پیشرفتی در کارشان ندارند ناراضی اند. این ها به اضافه ده ها عامل دیگر می تواند سبب نارضایتی از شغل گردد.
بی علاقگی و ابراز نارضايتي از شغل به قدری گسترده است كه اگر فردی از كار خود ناراضي نباشد، غيرمعمول به نظر مي آید. در بخش هاي خصوصی و بازرگانی ممکن است بروز این نارضایتی، حیله ای باشد جهت فرار از ماليات يا نوعي رفتار سیاسی در مقابل رقبای بازار. اما در سازمان های دولتي و در رده های بالاي مديريتي، ابراز ناخرسندي از شغل، به شيوه اي خاص و با کلماتی متفاوت عنوان مي گرد؛ مانند اين ادعا كه بار مسئوليت ها بر زمين مانده بود و ما به ناچار آن را قبول كرديم! در سطوح پايين تر کارهای دولتی یعنی سطح كارمندي، ابراز نارضايتي از شغل اغلب محملی است جهت فرار از انتقادهايي كه از كم كاري و بي انگيزگي كارمندان مطرح مي شود با منطقي از اين دست كه: با اين حقوق و دستمزد ناچیز، چه توقعاتي از كارمند دارید؟ به هرحال باتوجه به اینکه زمان زیادی از عمر ما در محل کار می گذرد عامل نارضایتی هرچه هست باید شناسایی و حتی المقدور نسبت به رفع یا کاستن آن اقدام گردد.
دوست داشتن یک شغل دلیل بر مناسب بودن شما برای آن نیست. خیلی‌ها تصور می‌کنند رضایت کامل کاری زمانی به دست می‌آید که کاری ایده‌آل داشته باشیم، اما این فرضیه اشکال دارد. به جای دستیابی به عملکردی ممتاز، به رضایت از خود بسنده کنید. از زمانی که برای ساختن زندگی جدید دارید، استفاده کنید. اگر تصمیم دارید دست از کارتان بکشید یا قرار است اخراج‌تان کنند، معنی‌اش این است که به‌دنبال شغل دیگری هستید. اما قدري صادق باشید، حداقل به‌‌اندازه حقوقی که می‌گیرید به مجموعه اي که در آن کار می‌کنید، مدیون هستید. تعجب نکنید. اگر این‌طور فکر کنید، هم بیش از گذشته در شغل خود پیشرفت می‌کنید، هم احساس رضایت بيشتري خواهید داشت.
اگر تمام تلاش خود را برای ایجاد رضایت از شغل خود به کار بردید ولی همچنان هر صبح شنبه كار را با نارضایتی آغاز می‌کنید، وقت آن است که به دنبال کار جدیدی باشید. اما این بار خوشحال خواهید بود که تمام تلاش خود را برای کنار آمدن با شغلتان انجام داده ايد و براي ورود به كار جديد با آمادگی و شناخت بيشتر از استعداد خود اقدام خواهيد نمود. اما باید حواستان باشد که با ترک یک کار، به‌سرعت کار دیگری پیدا نمی‌شود!
http://www.khorasannews.com/Page.aspx?pageid=16&type=1&year=1392&month=1&day=17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *