مؤلفه های مطلوب فردی و ساختاری در فعالیت های تشکلی

تشکل های انقلابی – اسلامی به دلیل بستر شکل گیری آن ها معمولاً دارای پتانسیل های بسیار ویژه و خاصی هستند که اگر همین استعداد ها و پتانسیل ها به خوبی و صحیح مدیریت شوند حتماً می تواند تاثیرات مثبت و سازنده ای بر جای نهند. همچنین تشکل ها می توانند از قِبَل این پتانسیل های مثبتاستفاده نماید تا افکار ناب انقلابی اسلامی را بسط و اشاعه داده و در مقابل تهاجمات گوناگون نرم افزاری و فرهنگی ایستادگی نموده و فعالیت های خود را در جامعه گسترش دهند. این پتانسیل ها معمولاً دارای مؤلفه ها، شاخص ها و خصوصیات خاصی می باشند که می توان در دو بخش کلی زیر به مطالعه ی آن ها پرداخت:

• اول: سطح فردی و شخصی در افراد
• دوم: سطح ساختاری و درونی تشکل

اول: سطح فردی و شخصی در افراد:
منظور از خصوصیات در سطح فردی و کادر انسانی همان ویژگی هایی است که بایستی یک نیروی فعال در تشکل با روحیه انقلابی-سیاسی و مذهبی داشته باشد تا بتواند هر چه بیشتر و پویاتر در مجموعه خود فعالیت نماید. بخشی از این ویژگی های فردی می تواند ذاتی باشد و فرد آنها را به صورت درون جوششی در خود مشاهده نماید مانند؛ قدرت ریسک پذیری بالا، پشتکار و همت بالا، پيشقدم شدن در كارها، ارتباطات اجتماعی قوی و …. و بخش دیگر این مولفه ها به صورت اکتسابی حاصل می گردد و در قالب ممارست قابل حصول و توسعه است. این موارد و خیلی از مولفه های دیگر ویژگی هایی هستند که یک عنصر فعال تشکلی باید از آن بهره گیرد تا بتواند از شرایط و فرصت های موجود به نحو احسنت و در راستای اهداف تشکل استفاده نماید. همچنین این گونه مولفه ها که در سطح فردی و شخصی وجود دارد بایستی در وجود هر یک از افراد کادر انسانی تشکل نهادینه شود تا بتوانند بهتر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.
منظور از اکتسابی بودن برخی مولفه های فردی این است که مدیران و برنامه ریزان تشکل ها باید شرایط و فضایی را ایجاد نمایند که افراد زیر مجموعه و منابع انسانی و فکری آن ها بتوانند با حضور در مباحثات، جلسات، حلقه های معرفت و برنامه های مختلف این شرایط و ویژگی ها را در خود ایجاد نموده وتوانمندی هایشان را افزایش دهند. با تدبیر و برنامه ریزی که در چارچوب نظام و تفکر مدیریتی شکل می گیرد تشکل ها با برگزاری برخی از دوره ها و آموزش ها و درقالب یک سری فعالیت های گروهی می توانند نیروهای خود را نسبت به موضوعات اصلی و اساسی تشکل حساس نموده و راه را جهت تربیت افراد هموار سازد.
در این بین برخی از مولفه های اساسی و ویژگی هایی که باید در افراد تشکل تمرکز داده شود و به آن توجه گردد تا نیرو و پتانسیل مناسب برای کادر انسانی آن ها ایجاد نماید به صورت مختصر ارائه می گردد:
• یک نیرو فعال تشکلی باید نسبت به وقايع پيرامون و اجتماع خود علاقه‌مند و هوشمند باشد.
• نیروی فعال فرهنگی انقلابی در بستر یک تشکل اجتماعی بایستی در ابراز عقيده خود هراسی نداشته و بتواند با منطق آن را برای دیگران استدلال نماید و به آن ها انتقال دهد.
• یک نیروی فعال تشکلی علاوه بر نگاه فرآیندی که در بطن اقداماتش وجود دارد نتیجه گرا نیز هست و به نتیجه عمل نیز توجه می کند.
•یکی از مولفه های مطلوب تشکل های انقلابی این است که برای آن ها هدف وسیله را توجیه نمی کند. به بیان دیگر آن ها وسیله رسیدن به هدف را هم با اعتقادات و عقاید می سنجند و سپس انتخاب می نماید.
•از دیگر مولفه های مطلوب در بستر انسانی تشکل ها دقت به عمق محتوایی مسائل است تا ظاهر موضوع و وقایع. یعنی برای آن ها هم ظاهر امور اهمیت دارد و هم باطن آن.
کلیه موارد فوق الذکر (که به اختصار آورده شد) مواردی هستند که باید در یک نیروی فعال فرهنگی که در تشکل انقلابی و اسلامی فعالیت می نماید وجود داشته باشد تابتواند هر چه بهتر و بیشتر و پویاتر فعالیت نماید. به بیان دیگر این ها همه و همه مواردی هستند که یا باید در فرد یا وجود داشته باشد و یا در خود به وجود بیاورند.

دوم: سطح ساختاری و درونی تشکل:
حال به مواردی اشاره می گردد که باید در ساختار و چارچوب حرکتی خود تشکل وجود داشته باشد تا تیم و گروه فعال در تشکل انقلابی- اسلامی در راه رسیدن به اهدافش هر چه بهتر و بیشتر توفیق یابد. زمانی که نظام ساختاری و عناصر درون یک تشکل انقلابی، بر اساس ارزش ها و مولفه های مطلوب باشد قطعاً فعالیت های آن نیز بر همان اساس شکل خواهد گرفت. یک تشکل انقلابی باید دارای روش ها و تاتیک های خاص خود باشد تا بتواند با ریزنگری به مسائل توجه نموده و درصدد رفع کاستی ها بر آید و با تمام قوا انرژی خود را گذاشته تا بتوانند بهترین روش را جهت فرهنگ سازی انقلاب اسلامی خود در پیش گیرند. اهم این موارد را در قالب بهره مندی از دو سرفصل اطلاعاتی زیر ارائه می دهیم:
الف: اطلاعات جهت اشاعه فرهنگ خودی و مقابله با فتنه ها و اعتقادات منحرف داخلی: این دسته از اطلاعات همان مواردی است که برای اشاعه فرهنگی خودی مورد نیاز است و تشکل برای اشاعه فرهنگ ناب اسلامی به آن نیاز دارد و ضمن این که برخی از این شاخص ها را نیز باید دارا باشد تا بتواند در مقابل عقاید انحرافی و فتنه های داخلی از خود عکس العمل صحیحی نشان داده و به مقابله منطقی و اصولی با این انحرافات بپردازد. این موارد به اختصار شامل موارد زیر است:
1- آشنایی با مفاهیم اصلی و پایه نظام انقلابی- اسلامی ایران(ولایت فقیه و عزت نفس مسلمین و …)
2- سواد رسانه ای
3- آشنایی و استفاده از امکانات فضای مجازی
4- آشنایی و مقابله با جنگ نرم
5- آشنایی با تکنولوژی های جدید جهت انتقال و اشاعه مفاهیم انقلابی و مذهبی
6- بصیرت و جریان شناسی فتنه
7- استفاده صحیح از هنر جهت اشاعه مفاهیم اسلامی و انقلابی
8- آشنایی کامل از تاریخ انقلاب و دفاع و مقدس
9- آشنایی با اندیشه های بزرگان انقلاب و اسلام مانند امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی و …
ب: اطلاعات جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و خارجی: شامل آن دسته از شاخص های مطلوب هستند که تشکل به آن نیاز دارد تا بتواند در مقابل تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم از آن استفاده نماید:
1- آشنایی با فرهنگ غرب
2- آشنایی با سینما, هنر و تکنولوژی های مورد استفاده غرب
3- برنامه ریزی دقیق فرهنگی و تمرکز مسئولین تشکل های انقلابی -سیاسی در خصوص تهاجم فرهنگی
4- تولید کافی کالاهای فرهنگی و هنری به جهت مقابله با تهاجم فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی مصرف کنندگان
5- شناخت و بررسی عملیات روانی دشمنان انقلاب اسلامی
6- راهکارهایی جهت مقاوم سازی ساختار فرهنگی – انقلابی سیاسی تشکل
7-آسيب شناسی فرهنگي و رائه راهكارهاي مقابله با آن
8- آشنایی با نقش فناوری‌های نوین ارتباطی در تهاجم فرهنگی
یک تشکل پویا باید با استفاده از ویژگی های یاد شده در مقابل تهاجمات داخلی و خارجی ایستاده و روش های منطقی و معقولی را جهت هر نوع تهاجمی به کار گیرد و این گونه می شود که چنین تشکل هایی می توانند به هر یک از اهداف خود دست پیدا نماید. همچنین نکته مهم در فعالیت های تشکلی توجه به يكي از آسيب‌هاي اساسی است كه متوجه آن ‌هاست، که عدم اولويت بندي فعاليت‌ها براساس ضرورت است.

http://shajar.ir/tabid/383/View/974/id/3262/Default.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *