برچسب های قدیمی با قیمت های جدید

 

در فروشگاه راه می رود و هر جنسی که برمی دارد، ابتدا به قیمتی که روی برچسب قفسه اش نوشته شده دقت می کند. تقریباً خرید زیادی کرده و سبدش پر است. از خرید کردنش معلوم است کالاهای بیخودی نمی گیرد و بیشتر اجناسی می خرد، که قرار است مایحتاج چند ماه خانه اش را تامین کند. به سوی صندوق می رود و جنس ها را برای حساب و کتاب کنار هم می گذارد و به میزانی که خرید کرده مقداری پول از درون کیفش خارج می کند.
قیمت را که از صندوقدار می شنود، جا می خورد و اصرار می کند که حتما اشتباهی رخ داده و مطمئن است قیمتی که شنیده بسیار بیشتر از چیزی است که برای خریدش حساب کرده بود. اما صندوقدار با بی اعتنایی می گوید که قیمت ها همین است و هیچ اشتباهی در قیمت ها اتفاق نیفتاده تا اینکه چشم خانم اتفاقی به قیمت روی دستگاه می افتد و می گوید: قیمتی که در دستگاه زدید بیشتر از برچسبی است که روی جنس تان خورده! صندوقدار نگاهی به جنسی که در دست دارد می اندازد و مانند کسی که تازه متوجه چیزی شده می گوید: آهان درست است! این برچسب ها قدیمی اند، جنس هایی که تازه آوردیم گران ترند.
خانم هاج و واج نگاه می کند و خودش هم مانده است که چکار کند؟ از طرفی به اجناسی که خریده نیاز دارد و غرورش هم اجازه نمی دهد کالاها را بازگرداند از طرف دیگر حساب و کتابش حسابی بهم ریخته و چاره ای ندارد جز تعویض برخی کالاها یا پس دادن آنها!
متاسفانه این اتفاق مدتی است که در برخی فروشگاه های بزرگ رایج شده است. قیمت هایی که روی برچسب قفسه مواد و اقلام مصرفی درج شده با قیمتی که بعدا محاسبه می شود بسیار متفاوت است.
با نگاهی خوش بینانه می توان این قضیه را یک اشتباه تلقی کرد اما تکرار هر اشتباهی دیگر نمی تواند مورد اغماض واقع شود. مدتی است که مشتریان، مواد مصرفی که از فروشگاه ها تهیه می کنند را با قیمتی که فکر می کنند واقعی است می خرند اما موقع حساب و کتاب، قیمت های دیگری می شنوند و نوعی رودربایستی و خجالت ناشی از پس دادن کالا آنها را وادار به خرید با همان مبلغ اعلام شده می کند و البته پشت دستشان را داغ می کنند تا دیگر از فروشگاه مزبور خریدی نداشته باشند اما اشتباه هر مشتری برای یک بار هم که شده می تواند موجبات کسب سود بیشتر برای آن فروشگاه را فراهم کند! البته امیدوارم که این اتفاق که به وفور هم در برخی فروشگاهها دیده می شود فقط یک اشتباه باشد!
اگر با تورمی که در چند سال اخیر گریبان مردم را گرفته است این مساله عمدی و نوعی کسب درآمد از سوی فروشگاه ها باشد باید گفت که این کار فریب کاری در معامله بوده و چنین کسبی دارای شبهه است. از طرف دیگر برخی بجای برچسب قیمت، روی بسیاری از کالاها یک کد چندرقمی درج می کنند و مشتری هیچ اطلاعی از قیمتی که قرار است بابت کالا بپردازد ندارد و زمانی که پای صندوق می رود متوجه می شود قیمت جنسی که برداشته چقدر است. البته بیشتر مواقع هم، قیمت کالای خریداری شده ثابت که نمانده بلکه افزایش نیز یافته است. در این اوضاع و احوال اقتصادی باید مردم نسبت به یکدیگر با انصاف بیشتری برخورد نمایند و همچنین دستگاه های نظارتی هم می بایست کنترل بیشتری بر این گونه اتفاقات داشته باشند.
خراسان – مورخ سه‌شنبه 1392/06/05 شماره انتشار 18487
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=6&day=5&id=5050505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *