خانواده ناپایدار

 

چرا منفورترين حلال خداوند شيوع يافته است؟ طلاق؛ واژه ای که با وجود حلال بودن کام انسان را تلخ می کند. قدیم ها حتی به زبان آوردن این کلمه هم ناپسند بود اما امروز مردم خیلی راحت درباره آن حرف می زنند. به راستی چه اتفاقی برای برخی خانواده ها افتاده که اولین راه حلشان در مواجهه با مشکلات رجوع به دادگاه خانواده و طلاق است. شاید با خود فکر می کنند چون دنیا تغییر کرده و طرز فکرها نیز عوض شده است طلاق هم دیگر مثل قبل خانه خراب کن نیست و از همسرشان که جدا شدند به راحتی می توانند به زندگی خود ادامه دهند یا با شخصی بهتری ازدواج کنند! اما باید گفت طلاق همچنان وجهه ناپسند خود را دارد هرچند برخی از آن با توجیه عدم تفاهم و یا تحت عنوان ژست روشنفکری طلاق توافقی یاد کنند.
متاسفانه هرچقدر از قباحت طلاق کاسته شده بر آمار آن افزوده شده است. خصوصاً برخی از کلان شهرها که آمار طلاق آن حکایت از ناپایداری شدید کانون خانواده دارد. شاید برخی از ما معنای ازدواج آسان را اشتباه برداشت گرفته ایم. شاید تساهل و تسامح در انتخاب همسر آینده مان و چشم پوشی از معیارهایمان را ازدواج آسان می پنداریم و خودمان را در چاهی می اندازیم که بیرون آمدن از آن، نجات پیدا کردن نیست بلکه پیدا شدن هزاران مشکل دیگر است.
تازگی ها شیوه پیدا کردن همسر هم در جامعه متفاوت شده است. دوستی های قبل از ازدواج که آن را بهانه ای برای شناخت می دانند افزایش یافته است.دوستی هایی که بعضاً به ازدواج نیز منجر نمی شود و یا اگر منتهی به ازدواج گردد آنقدر شک و تردید در دل شخص نسبت به همسرش به وجود می آورد که فرصتی برای زندگی کردن باقی نمی گذارد. به همین علت آمارها نشان می دهد درصد زیادی از کسانی که در ابتدای زندگی با شکست مواجه می شوند پیش از ازدواج با هم دوستی های نامتعارف داشته اند. دوستی هایی که با ایجاد وابستگی و علاقه کاذب موجب می گردد اشخاص نتوانند تصمیم درستی گرفته و طرف مقابل را ارزیابی کنند.
از دیگر مشکلاتی که منجر به ازهم پاشیدن زندگی می شود عدم تحقیقات کامل از سوی خانواده های دو طرف است. پیش از ازدواج، انجام تحقیقات یکی از اصول ضروری است اما بسیاری از خانواده ها این اصل را نادیده می گیرند و به سادگی از آن عبور می کنند و بعد از ازدواج فرزندشان تازه متوجه می شوند طرف مقابلشان چه مشکلاتی داشته است. زیاده خواهی و پرتوقعی، عدم صبر و حوصله برای تحمل مشکلات زندگی، عدم مشارکت و همدلی زوجین برای ساختن زندگی و… نیز از دیگر عوامل افزایش طلاق است.
هر چند در سالهای اخیر متولیان حوزه خانواده به درستی فهمیده اند پاشنه ی آشیل بسیاری از مشکلات اجتماعی در بستر خانواده های ناپایدار است اما این که به راستی اقدامات آن ها در حل این مسأله در قالب طرح هایی همچون خانواده پایدار تا چه میزان مؤثر بوده محل تردید است. ترس از تزلزل خانواده‌ها و گام برداشتن آنها به سراشیبی نابودی و شکست، نگران‌کننده است و تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه ویرانی خانواده‌ها، ادعایی است که برخی مسئولین، روشنفکران و کارشناسان دارند. روش‌های گوناگونی که در قالب نسخه‌های شفابخش ارائه می‌شود، نتیجه تلاش‌های جسته و گریخته‌ای است که انجام می‌شود و البته هنوز معلوم نیست این‌ نسخه‌ها دردی از خانواده‌های ایرانی درمان کرده‌است یا نه! بیایید با خودمان بیاندیشیم که چرا در جامعه اسلامی، منفورترین حلال خداوند شیوع یافته است؟
خراسان – مورخ یکشنبه 1392/07/07 شماره انتشار 18514

 http://khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=7&day=7&id=5139937

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *