مدیرمسئول مدیریار در گفتگو با ایکنا

 

گروه انديشه: مدرس دانشگاه و كارشناس حوزه مسائل اجتماعی ضمن تأكيد بر ضرورت تلاش در مسير ترويج سبك زندگی اسلامی، يادآور شد: خوشبختانه، مشاوره‌های قبل ازدواج و ساختارهای تازه‌ای به‌دنبال پيمودن اين مسير هستند به‌گونه‌ای که همه سعی می‌كنند تا به مقوله مهم و تأثيرگذار ازدواج نگاهی اسلامی و درست داشته باشند و آن را جهت‌دهنده به تكامل فرد و اجتماع معرفی كنند.
مهدی ياراحمدی‌خراسانی، مدرس دانشگاه و كارشناس حوزه مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، گفت: امر مهم در بحث ازدواج، دستيابی به ازدواج اسلامی در جایگاه طبيعی خودش است كه اين جایگاه در حوزه‌های مختلف با مقوله‌های متفاوتی فراهم و طرح شده است، اما اصالت اين نظريه‌ها هرگز به اندازه آموزه‌های اسلامی نبوده و نيست و شايد همين اختلافات روحيه ساختن زندگی را در جوانان به حداقل ممكن رسانيده است.
وي با بيان اين مقدمه، اظهار كرد: اسلام كه محبوب‌ترين دين نزد خداوند است، چارچوب‌هايی را برای زندگی موفق آدمی بر اساس نيازها و مقتضيات زمانی و مكانی خاص او تنظيم و در قالب‌های متنوعی ارائه داده است.

ازدواج سالم؛ حل و فصل‌كننده معضلات و آسيب‌های اجتماعی
ياراحمدی، ازدواج سالم را حل و فصل‌كننده بسياری از معضلات و كاهش‌دهنده و پيشگيری‌كننده از بروز آسيب‌های اجتماعی دانست و گفت: ازدواج بر شيوه صد در صد سنتی صحيح نيست، اما اين به‌معنای تجويز ازدواج در دنيای مجازی نيز نیست، بلكه بدين معناست كه همواره بايد طبق مقتضيات زمانی و مكانی شيوه صحيح تشكيل خانواده را انتخاب كرد.
وی درصد ازدواج‌های سالم و موفق گروه گذشته را به مراتب بيشتر از شكل دوم خواند و توضيح داد: در كنار افتراق انسان‌ها، زمينه برای جستجوی افراد بيشتر مي‌شود چون حضور آنها در عرصه اجتماعی گسترده‌تر شده است ولی می‌توان به صورتی كنترل شده و در بازه زمانی محدود راه‌هايی را برای شناخت و آشنايی‌های قبل ازدواج باز گذاشت، به شرطی كه ارتباطات با هدف آشنايی ازدواج در چارچوبی درست و قابل قبول تعريف شود.

ضرورت تلاش برای ترويج سبك زندگی اسلامی
ياراحمدی در ادامه ضمن تأكيد بر ضرورت تلاش در مسير ترويج سبك زندگی اسلامی كه می‌تواند عاری از مشكلات امروزی خانواده‌ها باشد، يادآور شد: خوشبختانه، مشاوره‌های قبل ازدواج و ساختارهای تازه‌ای به دنبال پيمودن اين مسير هستند و همه سعی می‌كنند تا به مقوله مهم و تأثيرگذار ازدواج نگاهی اسلامی و درست داشته باشند و آن را جهت دهنده به تكامل فرد و اجتماع معرفی كنند.
اين كارشناس مسائل اجتماعی همچنين، ازدواج‌های شكل گرفته منطبق با سبك مجازی را معلول پديده ديگری به نام تعويق ازدواج سالم دانست و ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر افراد برای خودشان همچون گذشته نقش چندانی در ساخت پايه‌های زندگی قائل نيستند و به عبارت ديگر جرأت و جسارت تقبّل هزينه‌های تكامل خود و اجتماع را نداشته و حتی زمان كافی را برای آن صرف نمی‌كنند.

5 سال اول زندگی مشترك؛ زنگ خطری برای از دست رفتن كانون مقدس خانواده
اين مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه 5 سال اول زندگی مشترك، دوره‌ای بحرانی است كه نوعی زنگ خطر برای كانون خانواده به‌شمار می‌رود، اظهار كرد: در اين مدت كوچكترين اتفاقی ممكن است پايه‌های خانواده را سست و بنيان آن را از هم بپاشد و درست زمانی‌كه ارزش‌های خانواده به فراموشی سپرده شود، قبح طلاق نيز ريخته می‌شود.
ياراحمدی با بيان اينكه اسلام، دينی است كه بيشترين تأكيد را بر نهاد مقدس خانواده دارد و به همين دليل جوامع غربی با توجه به درك اين حساسيت، همواره اين مجموعه كوچك اما مؤثر را هدف بمباران فكری و فرهنگی خود قرار می‌دهند تا به مرور با تضعيف آن، تخريب نهايی را نتيجه بگيرند، خاطرنشان كرد: متأسفانه يكی از كاربردی‌ترين راه‌هايی كه دشمنان از آن بهره می‌گيرند، ورود به دنيای رسانه و ماهواره است كه آن را پلی برای تحت‌الشعاع قرار دادن نوع و نحوه روابط زناشويی زوجين ايرانی قرار می‌دهند.

فعاليت‌های فرهنگی را حول محور ارزش‌های خانواده متمركز كنيم
وی با بيان اين مهم كه شناخت فرد برای عبور درست از زمان حال به آينده در كنار فراگيری آموزه‌های دينی، بزرگترين قدم در مسير تشكيل خانواده است، اظهار كرد: امروزه در اين دنيای مدرن، نقش آفرينی والدين بسيار كمرنگ‌تر از گذشته شده و مسئوليت پذيريشان همچون سابق نيست، در حالی‌كه در فرايند انتخاب، گزينش و تحقيق برای همسريابی بهترين گزينه راهنمايی و كمك والدين است اما با داشتن چنين خلأ بزرگی انتظار می‌رود تا فعاليت‌های فرهنگی را بيش از پيش حول محور ارزش‌های بنيان خانواده متمركز كنيم تا شايد اين كمبود و نقصان‌های بزرگ جبران شود.
اين فعال فرهنگی و اجتماعی در پايان يادآور شد: وقتی فرد خودش را شناخت، قدرت يافتن فرد هم كفو خود را پيدا می‌كند و اينجاست كه با همراهی خانواده می‌تواند دست به انتخاب درست شريك زندگی‌اش بزند.
چهارشنبه 17 مهر 1392 10:47:55
شماره‌ خبر :1297258

http://www.iqna.ir/samen/news_detail.php?ProdID=1297258

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *