وام دست نیافتنی ازدواج

چندی پیش معاون ساماندهی امور جوانانِ«وزارت ورزش و جوانان» گفت: در سال 93 چيزي به نام وام ازدواج از سوي دولت لحاظ نشده است و چنين وامي اولويت ندارد. وی ادامه می دهد؛ در حالی که تا اواخر سال گذشته خبرها حاکي از در صف قرار داشتن يک ميليون تا يک ميليون و ۱۰۰ هزار جوان براي دريافت وام ازدواج بود اکنون اين رقم ۴۰۰ هزار نفر افزايش يافته و به يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر رسيده است. افزون بر این وام ازدواج اولویت دولت و مجلس نیز نیست، زیرا هنوز دولت برای رفع این مشکل برنامه مناسبی ارائه نکرده و مجلس هم مدتی قبل به طرحی که برای بروزرسانی وام ازدواج ارائه شده بود، رای موافق نداد. 

شغل مناسب، مسکن و ازدواج از دغدغه‌های اصلی هر جوانی است؛ دغدغه‌ای که مسئولان از آن باخبرند، اما تاکنون برای رفع آنها اقدامات جدی انجام نداده اند. به بیان دیگر در روزگاری که داشتن شغل مناسب و سرپناه برای جوانان رویا شده، مدتی است پرداخت چندرغاز کمک‌هزینه‌های ازدواج نیز دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. در این وانفسای مشکلات اقتصادی که باعث می شود عده ای زیادی از جوان ها از تشکیل خانواده هراس داشته و عطای آن را به لقایش ببخشند و همچنین تبلیغات اینترنتی و ماهواره ای علیه نظام خانواده آن هم در کشوری که در مبانی اعتقادی خود طبق فرموده ی پیامبر اکرم(ص) نهاد خانواده را محبوبترین نهاد اجتماعی نزد خداوند می داند، تدبیر مدیریت به گونه ای است که حتی وام بسیار محدود ازدواج نیز اولویت ندارد!
اگر به این اتفاقات برچسب بی تدبیری نزنیم و بخواهیم خوشبینانه به آن نگاه کنیم باید بگوییم متأسفانه برای حل و فصل مسائل و مشکلات جوانان و پاسخگویی به نیاز آن ها مطالعه ی کافی صورت نمی گیرد. در صورتی که این بار حساسیت موضوع بسیار بالا بوده و لازم است مسئولان امر نسبت به آن توجه بیشتری به خرج دهند. چرا که نتیجه ی عملکرد آنها به طور مستقیم بر نظام خانواده و سیاست مقابله با تحدید جمعیتی کشور تأثیر می گذارد. سالهاست اداره ی امور جوانان در کشور ما گرفتار آزمون و خطا و بی مهری است. تا جایی که در عرصه ی عمل گویی هنوز اداره امور جوانان متولی صاحب صلاحیتی ندارد. ابتدا با کلی تبلیغات سازمان ملی جوانان را در سطح معاونت رئیس جمهور تشکیل می دهیم بعد از چند سال که این سازمان تقریباً هیچ حرکت و اثر قابل توجهی برای بهبود اوضاع جوانان به همراه ندارد به فکر تشکیل وزارت ورزش و جوانان می افتیم. وزارت خانه ای که از ابتدا برای همگان مشخص بود حاشیه های ورزش اجازه انجام هیچ کاری به نفع جوانان را نخواهد داد به قسمی که امور جوانان به اندازه یک فدراسیون ورزشی هم اهمیت ندارد و مسائل اساسی مربوط به آنها مغفول و در حاشیه ها و مشکلات ورزش غرق شده است. باز دوباره بعد از چند سال هیجان زده امروز عده ای به دنبال تشکیل ساختاری جدید برای امور جوانان با عنوان وزارتخانه ازدواج و طلاق می گردند؟! نمی دانم قرار است تا چه زمانی با آتیه ی جوانان این مرز و بوم این گونه به صورت آزمون و خطا برخورد شود؟
به هرحال آنچه مسلم است مشکلات مسکن، اشتغال، تفریحات سالم و اوقات فراغت جوانان و همچنین آمار نگران کننده ی ازدواج و طلاق در کشور ضرورت “انقلابِ کیفیت در نظام های مدیریتی امور جوانان” را نشان می دهد اما این که آیا وزارت ورزش و جوانان از پس ایجاد چنین تحولی بر می آید محل تردید است؟

خراسان – مورخ یکشنبه 1393/02/21 شماره انتشار 18684

 

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1393&month=2&day=21&id=5943572

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *