آسيب شناسي ارکان انقلاب اسلامي

بهمن ماه که فرا مي رسد مردم در دلِ زمستان احساس بهار مي کنند. بهاري که نسيم فرح بخشي همراه با پيام پيروزي، گذشت و فداکاري به ارمغان مي آورد. در ميان روزهاي سرد و تاريک زمستاني «انفجار نور» بارقه اي از اميد و آگاهي را در دل مردم به وجود مي آورد و چقدر زيباست صحنه وصالِ “صبر و پيروزي”. بهمن ماه هنگامه به ثمر رسيدن خون شهدا و سرآغازي مجدد براي حيات و استمرار آيين محمدي است که عزم و اراده پولادين يک ملت را در راه تحقق وعده هاي الهي به تصوير مي کشد و چه باشکوه است زماني که کبوترِسفيد آزادي از چنگال دژخيمان مي گريزد و در آسمان آزادگي و ايمان به پرواز در مي آيد. انقلاب اسلامي ايران اکنون بعد از سي و اندي سال با سپري نمودن مشکلات و سختي هاي فراوان همچنان پويا و اميدوار در عرصه جهاني به سمت قله هاي آرماني پيشرفت حرکت مي کند و جوانان اين مرز و بوم هر روز با بروز و ظهور در عرصه هاي مختلف تحسين جهانيان را برمي انگيزانند. اما در اين ميان طاغوت زمان، استکبار جهاني و دشمن قسم خورده انقلاب اسلامي کماکان در کمين نشسته تا از هر فرصتي براي آسيب رساندن به اين نهضت مردمي حداکثر استفاده را بنمايد که در همين راستا آسيب رساندن به ارکان اساسي انقلاب اسلامي را در سه مرحله؛ “نفوذ، استحاله و براندازي” و به شرح زير به عنوان نقاط هدف در نظر گرفته اند:
اول؛ اسلام: انقلاب مردم ايران يک حرکت مجاهدانه و حق طلبانه است که با الهام از آموزه هاي اسلام و در جهت احياي ارزش هاي ناب دين پيامبر خاتم صورت پذيرفته است. از آنجا که دين مبين اسلام مطابق فطرت انسان هاست و با روح انسان هاي آزاده ارتباط معني داري برقرار مي کند بلافاصله مورد استقبال آزاد انديشان جهان قرار گرفت. براي همين دشمن از هر گونه آسيب رساندن به وجهه اسلام و ارزش هاي آن دريغ نمي کند. رويکرد اسلام هراسي و ارائه چهره خشن از اسلام، توهين به کتاب خدا و پيامبر اسلام، مقابله با نمادها و مظاهر اسلامي از جمله حجاب و ايجاد سمبل هاي تحجر و تروريست از مسلمانان همچون؛ وهابيت، طالبان، داعش و … از جمله مهمترين اين اقدامات است.
دوم؛ ولايت فقيه: بي شک يکي از ارکان اساسي انقلاب اسلامي، رهبر و ولي فقيه جامع الشرايط مي باشد. همان عنصر مهمي که عامل بيداري و جوشش توده ها و محور وحدت و انسجام مردم به شمار مي آيد. با توجه به همين موضوع اصل ولايت فقيه هميشه مورد هجمه دشمنان نظام اسلامي قرار داشته است. بنا به تعبير امام خميني(ره) مردم براي حفظ نظام مي بايست همواره پشتيبان ولايت فقيه باشند تا به مملکت آسيبي وارد نشود.
سوم؛مردم: در نظام سياسي اسلام و به تبع آن در انقلاب اسلامي ايران، مردم يکي از ارکان مهم و اساسي و مکمل تحقق ساير ارکان مي باشند. تجربه تاريخي ثابت کرده است که بدون حضور مردم در صحنه سياست و پذيرش آگاهانه اسلام و حاکميت ديني و نظام ولايي؛ ولايت خدا و حکومت ديني محقق نمي گردد. همچنان که اميرالمومنين عليه السلام پس از حضور پرشور مردم و بيعت با او بود که موفق به تشکيل حکومت اسلامي و اجراي احکام الهي شدند و باز به علت دنياگرايي و پيمان شکني مردم، حکومت عدل ايشان دچار مشکلات فراواني گرديد. لذا “جمهوري اسلامي نه يک کلمه بيش و نه يک کلمه کم” همواره به عنوان رويکرد اصلي نظام مورد تأکيد و توجه بوده است و در طرف مقابل فاصله انداختن بين مردم و نظام از استراتژي هاي مهم مبارزه استکبار عليه انقلاب اسلامي مي باشد.
چهارم؛ ارزش ها و مباني انقلاب: ارزش ها و مباني انقلاب اسلامي يا همان باورهايي که سبب ساز پيروزي بزرگ مردم عليه طاغوت زمان گرديد مي بايست به عنوان يکي از ارکان مهم استمرار حيات نظام در ذهن، اراده و رفتار مردم و مسئولان تازه و زنده باشد. به بيان ديگر انقلاب اسلامي در حالتي مي تواند از حيات واقعي برخوردار بوده و در برابر هرگونه آسيبي بيمه گردد که ارزش هاي آن در سبک زندگي مردم و مسئولان نهادينه و جاري باشد. ارزش هايي همچون؛ ورع و رعايت حدود الهي، ساده زيستي، وحدت کلمه، عدالت طلبي، ظلم ستيزي، آزادي و آزادگي و پرهيز از؛ تجملات و اشرافي گري، تفرقه افکني، فقر و فساد و تبعيض، دنياطلبي و … همه و همه مجموعه ارزش هايي است که مردم به خاطر آن مجاهدت هاي زيادي نموده و خون هاي زيادي به پاي آن ريخته شده است. مجموعه اين موارد سالهاست توسط جنگ نرم و بوق هاي تبليغاتي غرب مورد هجمه هاي فراواني قرار مي گيرد.
سخن پاياني اين که انقلاب اسلامي ايران با احياي تفکر ديني و آزاد انديشي ضمن به چالش کشيدن بخش عمده اي از نظريه هايي همچون ليبراليسم، سکولاريسم، مدرنيسم و … سبک جديدي از زندگي، سياست و اداره جامعه را به تصوير کشيد. سبکي که به دليل ماهيت استکبار ستيزي و ضد استعماري خود سال هاست بزرگ ترين دشمن قدرت هاي زورگوست. از اين رو واضح است معاندان انقلاب اسلامي که منافع خود را از دست رفته مي بينند با تمام توان و امکانات در عرصه هاي مختلف بکوشند اين حرکت را متوقف و يا تحت کنترل خود درآورند. آسيب شناسي اصولاً در قلمرو مطالعات جامعه شناسي سياسي زمينه ترميم تحولات جاري و پيامدهاي آينده يک نظام سياسي را فراهم مي آورد. لذا مردم، مسئولان و متوليان نظام جهت پاسداشت و حفاظت از ارکان انقلاب مي بايست ضمن شناخت آفت هايي که انقلاب اسلامي ايران را تهديد مي کنند از رسيدن هرگونه آسيب به ارکان نظام اسلامي پيشگيري نمايند. اميرالمومنين(ع) چهار موردِ؛ “تباه نمودن اصول اساسي، فريبکاري، مقدم داشتن فرومايگان و مؤخر داشتن فرزانگان” را عامل افول دولت ها مي دانند. لذا انقلاب اسلامي ايران نيز در راستاي اهداف متعالي خود و براي مصون ماندن از هرگونه عامل افول و آسيب مي بايست نسبت به بروز موارد ذکر شده در نظام هاي مديريتي خود حساسيت ويژه اي داشته باشد.

منبع: سرمقاله روزنامه خراسان – مورخ یکشنبه 1393/11/12 شماره انتشار 18897
نويسنده: مهدي ياراحمدي خراساني mahdiyarahmadi@gmail.com

 

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=6949701&type=1&year=1393&month=11&day=12

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *