مگر فوتبال اقتصاد مقاومتی می خواهد؟

سال 95 که عنوان« اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را به همراه داشت در حالی به روزهای پایانی نزدیک می شود که بسیاری از نهادهای اجرایی عملکردشان بر اساس شاخص های اقتصاد مقاومتی ارزیابی می شود. اگر انشالله با تنظیم این متن متفاوت (که از جنس سایر نوشته های راتِب یک روزنامه ورزشی نیست) حوصله شما خواننده محترم خبرورزشی را سرنبرم عمده ترین مقولاتی که در صنعت فوتبال ایران با سطح مطلوب اقتصاد مقاومتی فاصلۀ بسیار دارند را به شرح زیر فهرست می نمایم:


•    دانش بنیان بودن: بهره گیری از دانش روز در مسیر برنامه ریزی و توسعه یکی از مهمترین مواردی است که در اصول اقتصاد مقاومتی مطرح می گردد. امری که فوتبال ما چه در ابعاد فنی و مستقیم و چه در مسائل پشتیبانی و غیرمستقیم نسبت به آن کم توجه است.
•    مردمی بودن: یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی شاخص مردمی بودن نظام اقتصادی است. یعنی مردم یا هواداران باشگاه ها هم در مالکیت سهیم می شوند و هم در مدیریت و تصمیم گیری. این دقیقاً همان مقوله ای است که فوتبال ما در آن مسیر عکس را طی می کند؛ باشگاه ها اکثراً دولتی بوده و به هواداران نگاه ابزاری دارند. و سرنوشت معدود باشگاه های غیردولتی بعد از یک دورۀ کوتاه فعالیت چیزی جز محو شدن از صحنه نیست.
•    توجه به زیر ساخت ها: سرمایه گذاری در امور زیرساختی چه در حوزه سخت افزار و چه نرم افزار امری است که بسیار در فوتبال کشور مورد بی مهری است. بعنوان مثال بسیاری از باشگاه های ما حتی یک زمین استاندارد برای تمرین یا مسابقه ندارند.
•    توجه به تیم های پایه: استعداد یابی، پرورش بازیکن و توجه به تیم های پایه امری است که بسیاری از تیم های طراز اول دنیا از طریق مدارس فوتبال به آن اهتمام ویژه دارند. توجه به این امر از طریق کاهش قابل توجه هزینه ها از اقدامات موثر در مسیر توسعۀ اقتصادی است.
•    پرهیز از ریخت و پاش: اسراف مالی و ریخت و پاش با روح اقتصاد مقاومتی منافات دارد. امری که فوتبال ایران با سوء مدیریت تا حد زیادی گرفتار آن است. این بیماری در فصل نقل و انتقالات با هزینه های سرسام آور برای جذب بازیکنان درجه چندم به اوج خود می رسد و باشگاه ها را تا سال ها در منجلاب اقتصادی غرق می کند.
•    پرهیز از جذب مربیان و بازیکنان خارجی: چون فوتبال ما از نظر کیفی برای بازیکنان حرفه ای سطح بالا جذابیتی ندارد باید تا دستیابی به آن از جذب خارجی های بی کیفیت که اکثراً فایده ای جز رکود اقتصادی باشگاه ها و تشکیل پرونده های حقوقی در فیفا ندارند پرهیز کرد.
فوتبال به عنوان بخشی از صنعت و اقتصاد که علاوه بر گردش مالیِ بسیار کلان درون خود، با بسیاری از عرصه های دیگر صنعت و اقتصاد نیز مراوده دارد باید در راستای دستیابی به شکوفایی و توسعه در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور سهم خود را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه ایفا نماید.

 

منبع: روزنامه خبرورزشی مورخ چهارشنبه 25 اسفند 95 شماره5702

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *