نظام مدیریتی کشور کره جنوبی

نویسنده: سمانه غمخوار

جغرافیای کشور کرۀ جنوبی: جمهوری کره جنوبی که به اختصار کره خوانده می‌شود یکی از کشورهای آسیای شرقی است که در نیمه جنوب شبه‌جزیره کره واقع شده است. این کشور از شمال با کره شمالی همسایه است. از غرب از طریق دریای زرد همسایه چین است و از جنوب شرقی از طریق تنگه کره ژاپن در ارتباط است.

کرۀ جنوبی ( Korea, South )
اطلاعات کلی
پایتخت: سئول     زبان رسمی: کره ای (رسمی(
نوع حکومت: جمهوری     واحد پول: وون کره جنوبی south Korean won
مذهب: آئین بودا (24(%,کلیسا های مختلف پروتستان (16%) ,کاتولیک رومی (5% )
امید طول عمر: 69سال     رشد سالانه جمعیت: 0.62%درصد (July 2004 est.)
جمعیت: 48.598.175): نفر (July 2004

جغرافیای کشور کرۀ جنوبی
جمهوری کره جنوبی که به اختصار کره خوانده می‌شود یکی از کشورهای آسیای شرقی است که در نیمه جنوب شبه‌جزیره کره واقع شده است. این کشور از شمال با کره شمالی همسایه است. از غرب از طریق دریای زرد همسایه چین است و از جنوب شرقی از طریق تنگه کره ژاپن در ارتباط است.
کره جنوبی کشوری نیمه کوهستانی است که ارتفاعات آن عمدتا در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده‌اند. جلگه‌ها و جنگل‌ها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب  و پرباران است.
گردشگری در کره جنوبی به صنعت گردشگری در جمهوری کره اشاره دارد. در سال 2007 میلادی، 6/4میلیون گردشگر خارجی از کره جنوبی بازدید کردند که این کشور را در زمره پر بیننده ترین کشور دنیا قرار داد.  این شماره در سال 2010به 8/5 میلیون نفر رسید. بیشترین گردشگران کره ای از ژاپن، چین، تایوان و هنگ کنگ هستند. سئول مقصد توریستی اصلی برای بازدید کننده ها است. سئول بزرگترین شهرستان در کره جنوبی و بدون شک مرکز اقتصادى و سياسى و فرهنگى  کشور است.  پارک ملی عمومی سان سئو راک که خارج از سئول است نیز مقصد خوبی برای گردشگران خارجیست. شهر تاریخی جیون جیو و جزیره جیو نیز یکی از مقاصد گردشگران است. معمولا سفر به کره شمالی بدون مجوز قانونی امکان پذیر نیست.
به غیر از زمینهای محدود ساحلی و آبگیرهای پر جمعیت بیشتر این کشور کوهستانی است. رود های مهم:هان ,کوم ,ناکتونگ , سومجین، یونگسان. آب و هوا:کره دارای زمستانهای سردو خشک و تابستانهای بسیار گرمی است که طی آن باد های موسمی باران سنگین را با خود می آورند. (بلند ترین نقطه :هالا –سان 1950 متر)
شهرهای مهم: پوسان ,تائگو,اینچون ,کوانگ جو ,تائجون ,اولسان ,سوون
مساحت: 98.480 کیلومتر مربع
خط ساحلی: 2.413کیلومتر
مختصات جغرافیایی: 37 در جه شمالی و 127 درجه شرقی و 30 دقیقه شرقی
حکومت
مجمع ملی 229 نفره هر چهار سال با رای تمامی افراد بالغ انتخاب می شود- 237 عضو به نمایندگی از حوزه های انتخاباتی مستقیما انتخاب میگردند.62 عضو دیگر تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می شوند.رئیس جمهور –که شورای دولت (کابینه )و نخست وزیر را انتصاب میکند- برای فقط  احزاب عمده سیاسی عبارتند از: • حزبیک دوره پنج ساله مستقیما انتخاب میگردد.  لیبرال • دموکرات(ادغامی از حزب عدالت دموکراتیک, حزب دموکرات وحدت مجدد و حزب جمهور یخواه دموکراتیک نو) • حزب دموکرات • حزب اتحاد ملی
عضویت: سازمان ملل متحد
تاریخ معاصر
تاریخ کره به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد اولین انسان‌ها در آن زمان در شبه‌جزیره کره ساکن شدند .طی سلطنت خاندا یی (1392 تا 1910)کره از مدت طویلی از تداوم فرهنگی بهره جست ,ولی در 1910 ژاپنیها این کشور را ضمیمه کردند و حکوکت استعماری خشنی را بر پا سا ختند.پس از جنگ جهانی دوم ,این شبه جزیره به بخش اشغالی شوروی و امریکا تقسیم شد. در 1948 جمهوری کره در بخش امریکائی (جنوب شبه جزیره )برقرار گشت.حمله غافلگیرانه شمال کمونیست به جنوب ,وقوع جنگ کره (1950 تا 1953) را تسریع کرد.این جنگ جان یک میلیون نفر را گرفت و با تثبیت تقسیم کره ,بدون برنده پایان یافت. کره جنوبی در اتحاد نزدیک با امریکا ,دگرگونی اقتصادی شگفت انگیزی را به خود دید.با این حال ,این کشور شاهد دوره های دراز مدت حکومت های سلطه گر از جمله ریاست جمهوری سینگمان ری و پارک چونگ هی بوده است ,ولی انتخاب ژنرال سابق رو تی وو – در میان نا آرامی سیاسی در 1987 –رژیم بازتری را وضع کرد. سئول به واسطه برگذاری مسابقات موفق المپیک ,اعتبار زیادی کسب کرد و تماسهای تجاری و دیپلماتیک با شوروی و تمامی کشور های کمونیست اروپای شرقی برقرار گشت. این امرکره شمالی را در انزوای فزاینده ای قرار داده است.در 1990 کره شمالی و جنوبی به طور آزمایشی مذاکراتی را در سطح نخست وزیر آغاز کردند.
سیاست
حکومت این کشور جمهوری چند حزبی است. قوه مقننه از یک مجلس ملی با ۲99 عضو (برای یک دوره 4 ساله) تشکیل گردیده‌است. قانون اساسی موجود در سال ۱۹۴۸ تدوین شده و در سال ۱۹۷۲ اصلاحاتی بر آن افزوده گردیده‌است. کره جنوبی در سال ۱۹۴۵ مستقل شده و روزهای ملی آن ۱ مارس و ۵ اوت است. علاوه بر عضویت در سازمان ملل، در سازمانهای زیر نیز عضویت دارد: آدب – آسپاک – سی سی دی – اسکاپ – فائو – گات – یااآ – ایکائو – بانک جهانی – ایفک – ایمکو – ایمف – ایتو – اونکتاد – یونسکو – یوپو – وهو – ومو
آموزش
اموزش نقش بسیار مهمی در فرهنگ و تاریخ کره ایفا کرده و می کند .
کره فاقد منابع طبیعی موثر در امر توسعه است پس نیروی اموزش دیده  محور توسعه ی این کشور استدر كشور كره براي آموزش عمومي و آموزش دانشگاهي يك وزارتخانه در نظر گرفته اند و آن را «وزارت پرورش و توسعه نيروي انساني» نام گذاري كرده اند.
-آموزش ابتدايي در كره اجباري است و به ميزان 99 درصد رايگان است.
-آموزش متوسطه مشتمل بر چهار بخش مجزا است: آموزش عمومي، آموزش حرفه يي (كشاورزي، صنعتي و…)، آموزش تخصصي (علوم و هنر) و آموزش زبان (انگليسي، اسپانيايي و…)
– آموزش دانشگاهي چهار سال است اما دوره تحصيل در دانشكده هاي پزشكي و دندانپزشكي شش سال است.
– كارشناسان آموزشي (مغزهاي متفكر، برنامه ريزان و مجريان) همگي كره يي و در علوم وتكنولوژیسرآمدهستند.
كيفيت در محيط هاي آموزشي و زيرساخت ها يا اركان اساسي آموزش به شدت رعايت مي شود.
– مدارس توسط دولت هاي محلي اداره مي شود اما بودجه آنها به طور يكسان از وزارتخانه تعيين و ابلاغ مي شود. سطح زندگي مردم به طور كلي بالااست و حقوق معلمان در بدو استخدام معادل 2500 دلار امريكا است.
مردم كره جنوبي اهتمام و عنايت خاصي به زبان انگليسي دارند. در مدارس ابتدايي واحدي به اين مهم اختصاص داده شده كه داراي بخش هاي مختلف است و هر بخش به جنبه هايي از زندگي و فضاي متعلق به آن از قبيل بيمارستان، فرودگاه، خانه، مدرسه و… اختصاص دارد و كلمات و جملات مورد نياز در اين فضاها را آموزش مي دهد.
میزان باسوادی : 9/97% سنین تحصیل اجباری :6 تا 12 سال تعداد دانشگاه :39 دانشگاه شامل یک دانشگاه آزاد
اقتصاد
حدود 20 % ارز نیروی کار در بخش کشاورزی اشتغال دارند.محصولات عمده برنج ,گندم و جو است.بخش رو به رشد صنعتی تحت سلطه شرکتهای چند شا خه ای متعلق به چند خانواده معدود بزرگ است. صنعت مهم نساجی پایه اصلی تولیدات بود ,ولی هم اکنون کره جنوبی در تولید کشتی و کفش مقام اول را در جهان دارد,و یکی از تولید کننده های عمده لوازم الکترونیک ,کالاهای الکتریکی ,فولاد فر آورده های پتروشیمی ,اتومبیل (هیوندا) ,و اسباب بازی است.بانکداری و امور مالی در حال توسعه است. طی دهه 1980 و اوایل دهه 1990 این کشور به میزان رشد اقتصادی بالئی دست یافت.کره جنوبی هم اکنون دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد.
نظام اداری کره جنوبی
بمنظور ايجاد دولتي كارا، تخصصي و دانش‌گرا كميسيون خدمات كشوري ((csc به عنوان مؤسسه‌اي مستقل و زيرنظر مستقيم رييس جمهور ايجاد شده است. اين كميسيون وظايف مختلفي چون وضع سياست‌هاي راهبردي در امور اداري كاركنان،‌استقرار نظام باز، بازرسي مديريت كاركنان و …   را بر عهده دارد.
اين كميسيون داراي 5 عضو ميباشد: رييس و دبير كل كميسيون اعضاي دائمي هستند.
سه عضو ديگر كميسيون‌ اعضاي غيردائمي مي‌باشد.
جلسات عادي به صورت هفتگي و در رابطه با بررسي پيشنهادهاي مرتبط با قوانين و مقررات نيروي انساني، بررسي انتصابات و ارتقائات كاركنان ارشد ( گروه 3 به بالا) 2در محل كميسيون برگزار مي‌گردد.
استخدام
بديهي است كه شايسته‌سالاري از بدو ورود افراد به سازمان ( استخدام)‌مفهوم پيدا مي‌كند. به همين منظور در كشور كره جنوبي آزمون‌هاي باز براي داوطلبان ورود به دولت برگزار مي‌شود. محتوي امتحانات تاكنون عمدتاً بر محفوظات ودانش پايه تأكيد داشته،‌كه CSC  درصدد است  نظام نويني را به منظور رفع كاستي‌هاي شيوه گذشته، طراحي نمايد. همچنين مصاحبه‌هايي تخصصي براي بررسي توانايي شغلي داوطلب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افراد پذيرفته شده در آزمون برحسب توانايي‌‌هايشان درگروه‌هاي شغلي مختلف قرار مي‌گيرند و در صورت اعلام نياز دستگاه‌ها به آنها معرفي مي‌شوند. عدم مراجعه داوطلب،‌يا عدم شركت در دوره‌هاي آموزشي در دوران استخدام آزمايشي و يا پايين‌بودن نمره فرد پس از طي دوره موجب سلب شايستگي فرد براي استخدام خواهد شد.
البته بايد توجه داشت كه عليرغم وجود آزمون برابر و رقابتي ،‌در مورادي خاص هم از آزمون‌هاي غيررقابتي ( كه تنها عده خاصي مي‌توانند در آن شركت كنند )‌استفاده مي‌شود.
دوره آزمايشي
دوره‌‌هاي آزمايشي به منظور بررسي نهايي قبل از استخدام بين شش ماه تا يكسال ( بسته به گروه شغلي) طي مي‌شود. اگر نتايج ارزيابي عملكرد مستخدمين آزمايشي در اين مدت مناسب باشد،‌ آنها به عنوان كاركنان رسمي ودائمي انتخاب مي‌شوند.
ارتقاء:
ارتقاء در گروههاي مختلف متفاوت مي‌باشد. ارتقاء در سطوح بالاي مديريتي (‌گروه 3 و بالاتر )‌ براساس استاندادرها، ‌چهارچوب‌ها و فرايندهايي كه توسط CSC تعيين مي‌شود،‌ امكان‌پذير مي‌باشد. وزير مربوطه دو يا سه نامزد را براي پست‌‌هاي خالي تعيين مي‌كند. (‌اين كار براساس مشاوره هيأت بررسي ارتقاء‌ در دستگاه صورت مي‌‌پذيرد).دستگاهها براي تعيين اولويت‌هاي ارتقاء داوطلبين از CSC هم كمك مي‌گيرند. وزير نامزدهاي پيشنهادي را به CSC جهت تأييد معرفي مي‌نمايد. در صورتي كه وزير بخواهد بطور مستقيم داوطلبي را منصوب نمايد، بايد نتايج بررسي و مدارك را براي بررسي به CSC ارسال نمايد.
در گروه‌هاي پايين‌تر ،‌ارتقاء صرفاً از گروه قبلي امكان‌پذير است. دراين وضعيت صلاحيت‌هاي ارتقاء‌ هر شش ماه جمع‌آوري و براساس عواملي همچون عملكرد كاري، ارشديت و نمره آموزشي و غيره فرد مورد نظر منصوب مي‌شود. البته براي كارمندان نمونه،‌كارمنداني كه خدمات برجسته انجام داده‌اند و … ارتقاء خارج از روش معمولي امكان‌پذير مي‌باشد.
نظام رقابتي آزاد:
وزير 20 درصد پست‌هاي ارشد را مي‌تواند بعنوان پست‌هاي آزاد تعيين كند و‌ آن پست‌ها را به اصلح‌ترين افراد بسپارد. در اين شيوه، انتصاب از داخل دستگاه نبوده و براساس هماهنگي‌هايي كه وزير با CSC مي‌كند شرايط داوطلبين را مشخص مي‌نمايد. وزير موظف است 14 روز قبل از برگزاري آزمون فراگير،‌مدارك مورد نياز و ديگر موارد ضروري را به صورت رسمي اعلام نمايد. هركس كه داراي شرايط مورد نظر است،‌ممكن است براي پست مورد نظر درخواست دهد. وزير شخصي را كه لايق‌تر از همه داوطلبان است از ميان “‌شركت‌كنندگان” ،‌از طريق بررسي هيأت انتخاب در آن دستگاه،‌منصوب مي‌نمايد.
نظام شكايت و بررسي
اين نظام مسيري را پيش‌روي كاركنان كشوري قرار مي‌دهد تا براساس آن بتوانند حقوق خود را استيناف  كرده و اخلاق سازماني را بالا ببرند. براي رسيدگي به شكاياتي كه مربوط به كاركنان كشوري گروه يك تا پنج مي‌شود يك كميته مركزي بررسي شكايت وجود دارد. وزراء موظفند،‌به منظور رسيدگي به شكايات كاركنان كشوري گروههاي 5 به بعد كميته‌اي را تشكيل دهند.
در كره جنوبي به ويژه از سال 1987به بعد كوشش هاي فراواني در جهت افزايش بهره وري وكارآيي و مرتبط كردن آن با حقوق و مزاياي كاركنان و كارگران انجام شده است.درکره جنوبی سطح تحصیلات وسال های تجربه به عنوان عوامل اساسی تعیین کننده توانایی فردبه حساب آمده وتاکیدنظام پرداخت بر پایه ارشدیت است.سن بازنشستگی65 سال است و بر اساس آماري که از سوي شوراي پژوهشي پژوهشکده اقتصاد اعلام شده ميزان کار مفيد هفتگي در کره جنوبي ۵۴ تا ۷۲ ساعت است علاوه بر اين، آمارها نشان مي دهد که سرانه کارمفيد در کره جنوبي ۱۹۰۰ساعت است.
در مورد كارمندان بخش دولتي حداقل چهارصد درصد(چهارماه) حقوق يا دستمزد به عنوان پاداش سالانه در مجموع دريافتي ثابت كارمندان منظور مي شود.پرداخت پاداش در كره عاملي براي كنترل حقوق ها و به حداقل رساندن هزينه هاي كار و جز ئي از برنامة مشاركت در سود به شمار مي آيد.
كشور كره‌ جنوبی، به تازگی قانون «سازماندهی دولت» را به تصویب رسانده‌ است كه به موجب آن، با هدف كوچك‌سازی و افزایش كارایی دولت، ایجاد جهت‌گیری ارباب‌رجوع- محور، افزایش انعطاف‌پذیری و پاسخگویی به تحولات اجتماعی و تمركززدایی از قدرت و مسوولیت‌های دولتی، اقدام كاهش وزارتخانه‌ها و مقامات رسمی در سطح وزیر خواهد نمود. كشور كره‌ جنوبی، به تازگی قانون «سازماندهی دولت» را به تصویب رسانده‌ است كه به موجب آن، با هدف كوچك‌سازی و افزایش كارایی دولت، ایجاد جهت‌گیری ارباب‌رجوع- محور، افزایش انعطاف‌پذیری و پاسخگویی به تحولات اجتماعی و تمركززدایی از قدرت و مسوولیت‌های دولتی، اقدام كاهش وزارتخانه‌ها و مقامات رسمی در سطح وزیر خواهد نمود.
با توجه به این که وزارت بازرگانی اهداف وارداتی را دنبال می کند، در حالیکه هدف وزارت صنایع محدودیت واردات به نفع تولید است و لذا وقتی این دو وزارت‌خانه با یکدیگر ادغام شوند، تصمیمات قاطعی برای بخش تولید و بازرگانی باید اتخاذ شود. با ادغام این دو وزارت‌خانه، بازار واردات بایستی طوری تنظیم شود که به صنایع داخلی لطمه ای وارد نشود. کشورهای ژاپن، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی که در آن‌ها بخش صنعت و تجارت از نظر نظام مدیریتی و تعیین خط مشی‌های کلان در یکدیگر ادغام شده و توسط یک وزارت‌خانه اعم از وزارت تجارت و صنعت و سایر نام‌های مشابه هدایت و مدیریت می‌شوند، در زمره قطب‌های تجاری صنعتی بزرگ قاره آسیا و حتی دنیا به حساب می‌آیند. تولیدات آن‌ها صادرات محور است و سهم کالای تولید شده متکی بر فناوری پیشرفته و دانش پایه در ترکیب صادرات این کشورها بسیار بالاست.
بنگاه ها درکره جنوبی
در ميان كشورهاي شرق آسيا، كه در اين رشتـــــه مقالات موردبررسي اجمالي قرار مي گيرند، شايد كره جنوبي را از جهات اقتصادي بتوان منحصر به فرد وحتي پيشتاز به شمار آورد: اين كشور با جمعيتي بيش از 48 ميليون نفر و سرزميني بسيار كوچك، مدت كوتاهي پس از جنگ كره، اصلاحات خود را آغاز كرد. اين راه با سرعت و جديت تمام دنبال شد به طوري كه پس از دو دهه رشد شتابان آن زبانزد كشورهاي ديگر شد و يك دهه بعد محصولات صنعتي آن از كيفيت مناسب براي حضور در بازارهاي بين المللي و رقابت با بزرگان صنعتي برخوردار شدند. رشد صنعتي كره جنوبي 6/5 درصد است، صنعت بيش از 41 توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد درحالي كه 21 درصد نيروي كار را جذب كرده است. درآمد سرانه آن اندكي كمتر از 20 هزار دلار است، و تراز تجاري آن مثبت است يعني در برابر 162/6 ميليارد دلار صادرات، 148/4 ميليارد دلار واردات دارد.
تعريف بنگاههاي كوچك و متوسط
در كره جنــوبي از معيار تعداد كاركنان تمام وقت شاغل در بنگاهها براي شناسايي و طبقه بندي بنگاهها براي شناسايي و طبقه بندي بنگاهها استفاده مي شود. براساس اين معيار در بنگاههاي توليدي چنانچه تعداد كاركنان كمتر از 300 نفر باشد آن بنگاه كوچك و متوسط به حساب مي آيد. اين معياربراي بنگاههاي كوچك و متوسط خدماتي، تعداد كاركنان كمتر از 20 نفر است.در برخي موارد، از معيار ديگري نيز استفاده مي شود، اين معيار ميزان مجموع دارائيهاي بنگاههاست كه براساس آن بنگاههاي كوچك و متوسط آن دسته از بنگاههايي هستند كه ميزان مجموع دارائيهاي آنها كمتر از 80 ميليارد ون (واحد پول كره جنوبي) باشد.
جايگاه بنگاهها
بنگاههاي كوچك و متوسط نقش بسيار مهمي در نظام اقتصادي – اجتماعي كره جنوبي ايفا مي كنند و اين بنگاهها يكي از مهمترين عوامل در رشد اقتصادي، ايجاد اشتغال و صادرات محسوب مي شوند.
براساس آمارهاي رسمي در حدود 2640000 بنگاه كوچك و متوسط در كره جنوبي وجود دارد كه سهمي برابر با 99/5 درصد از كل بنگاههاي فعال در اين كشور است.
اين بنگاهها نقش بسيار مهمي نيز در اشتغال زايــــــي و ايجاد ارزش افزوده ايفا مي كنند. براساس آمارها در حدود 9100000 نفر در بنگاههاي كوچك و متوسط فعاليت دارند كه 78/5 درصد از كل شاغلان اين كشور است. ازطرف ديگر، بيش از 96 هزار واحد توليدي صنعتي دركره جنوبي وجود دارد كه هريك بين 5 تا 300 نفر را در استخدام خود دارند. اين واحدها سهمي برابر با 99/1 درصد از كل واحدهاي توليدي اين كشور را دارند و با حدود 2 ميليون نفر پرسنل سهمي برابر با 69/2 درصد از كل شاغلان بخش توليد صنعتي را به خود اختصاص مي دهند.
ارزش توليدات اين واحدها در سال حدود 187/92 تريليون ون و ارزش افزوده ناشي از فعاليت آنها 82/28 تريليون ون است. اين ارقام به ترتيب 46/8 و 47/2 درصد از كل ارزش توليد و ارزش افزوده بخش توليد صنعتي در كره جنوبي است.
در حدود 91/6 درصد از كل شركتهاي توليد صنعتي در كره جنوبي واحدهايي هستند كه بين 5 تا 49 نفر را در استخدام خود دارند و به ترتيب 58/6 و 45 و 46/4 درصد از شاغلان، ارزش توليد و ارزش افزوده توليد صنعتي را به خود اختصاص مي دهند. كسب وكارهاي كوچكي كه در 7 بخش ماشين آلات و تجهيزات، توليد محصولات فلزي، نساجي، چرم و محصولات چوبي، غذا و آشاميدنيها و محصولات لاستيكي و پلاستيكي فعال هستند، 55/2 درصد از كل بنگاههاي توليد صنعتي دركره جنوبي را تشكيل مي دهند. اين بنگاهها 41/8 درصد از كل صادرات كره جنوبي را دراختيـــــار دارند. سهم هريك از گروه كسب و كارهاي كوچك و متوسط در اين ميزان صادرات در جدول شماره يك منعكس شده است.
سيستم حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط
كره جنوبي باتوجه به نقش و تاثير بنگاههاي كوچك و متوسط در توسعه اقتصادي اين كشور مسئوليت حمايت و گسترش بنگاههاي كوچك و متوسط را به وزارت صنعت و تجارت واگذار كرده است. در درون اين وزارتخانه تشكيلات ويژه اي ايجاد شده است كه مسئوليت اصلي را درمورد برنامه هاي مختلف حمايتي و سياستهاي اجرايي دولت درمورد بنگاههاي كوچك و متوسط برعهده دارد. اين تشكيلات كه به اختصار SMBA خوانده مي شود، سياستهاي اجرايي را با نظر و مشاركت كميسيون ويژه رياست جمهوري در امور بنگاههاي كوچك و متوسط تدوين و به اجرا مي گذارد.
اهداف اصلي سازمان SMBA عبارتند از:
– بهبود ساختار و جايگاه رقابتي بنگاههاي كوچك و متوسط كره جنوبي؛
– كمك به ايجاد ثبات اقتصادي؛
– كمك به تاسيس بنگاههاي كوچك و متوسط جديد و حمايت از كارآفرينان؛
– حمايت از نوآوريهاي تكنولوژيكي؛
– حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط براي ورود به بازارهاي جهاني.
در ادامه برنامه ها و رويكردهايي كه سازمان SMBA براي دستيابي به هريك از اهداف شش گــانه بالا دنبال مي كند معرفي مي شوند:
1 – بهبود ساختار و جايگاه رقابتي بنگاههاي كوچك و متوسط
براي دستيابي به هدف بالا، رويكردهاي سازمان SMBA معطوف به موارد زير است:
الف – اصلاح ساختار بنگاههاي كوچك و متوسط: براي تامين مالي هزينه هاي مربوط به نوسازي و بازسازي و همچنين هزينه هاي مربوط به اصلاح ساختار بنگاههاي كوچك و متوسط و تامين مخارج مربوط به دستيابي به فناوريهاي پيشرفته براي ورود اين بنگاهها به بازارهاي جهاني&، رويكرد سازمان SMBA انتشار اوراق قرضــــه عمومي براي تامين هزينه هاي سرمايه گذاري و سرمايه در گردش شركتهاي باتوان رشد بالاست. اين تجربه ابتدا در بخش توليد به كار گرفته شد و پس از مشخص شدن آثار مثبت آن هم اكنون به بخش خدمات نيز درحال گسترش است.
ب – حمايت از كاربرد فناوري اطلاعات: سازمان SMBA با اعتقاد به نقش موثر فناوري اطلاعات در جهاني شدن بنگاههاي كوچك و متوسط، سياست حمايت از اين بنگاهها براي استفاده بيشتر از فناوري اطلاعات را در پيش گرفتــــه و تلاش مي كند با استفاده از آن شبكه هاي ارتباطي بين بنگاهها با يكديگر وبا سازمانها و نهادهاي حمايت كننده ازآنها و ساير عناصر حاضر در اقتصاد اين كشور و ساير كشورها را توسعه دهد.
اعطاي وامهاي لازم براي خريد و نصب سخت افزارها و تجهيزات موردنياز و ايجاد شبكه ارتباطي بين بنگاههاي كوچك و متوسط با يكديگر و با سازمانهاي حامي آنها ازطريق فناوريهاي اطلاعاتي و شبكه هاي كامپيوتري از برنامه هاي اين سازمان است كه به تازگي به بهره برداري رسيده است.
ج – همكاري بين بنگاههاي كوچك و متوسط: هدف از تشويق همكاري بين بنگاههاي كوچك و متوسط ايجاد هم افزايي بين منابع تحت مالكيت و كنترل اين بنگاهها و افزايش توان چانه زني آنها در مناسبات اداري – اقتصادي است. چارچوب قانوني اين سياست در سال 1961 با تصويب «قانون همكاري كسب و كارهاي كوچك» (THE SMALL BUSINESS COOPERATIVE ACT) فراهم شده است. اعطاي مشوقهاي مالياتي براي ارجاع كار از سوي شركتهاي بزرگ به بنگاههاي كوچك و متوسط و توسعه فرهنگ <«پيمانكاري جزء» (SUBCONTRACTING) درچارچوب اين قانون دنبال شده است.
د – نظارت بر روابط سالم بين شركتهاي بزرگ و بنگاههاي كوچك و متوسط: اين نظارت با هدف سالم سازي قراردادهاي مربوط به ارجاع كارهاي پيمانكاري جزء بين 30 شركت بزرگ كره جنوبي با پيمانكاران جزء و نيز در قراردادهـــــاي بين پيمانكاران جزء اعمال مي گردد.
ها – پشتيباني مالي از بنگاههاي كوچك و متوسط: اين سياست با هدف تقويت قدرت رقابتي بنگاههـــاي كوچك و متوسط در مناقصه ها و مزايده ها و ازطريق تشكيل صندوق مشترك SMBA با آنها به اجرا درآمده است.
و – حمايت از زنان كارآفرين: درحال حاضر دولت كره جنوبي درحال تدوين پيش نويس قانوني براي اولويت دهي به زنان كارآفرين در برنامه هاي حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط است. براساس اين قانون، برنامه هاي مختلفي شامل حمايتهاي مالي وغيرمالي براي تشويق زنان كارآفرين جهت تاسيس بنگاههاي كوچك ومتوسط پيش بيني شده است.
ز – جمع آوري نظرات بنگاههاي كوچك و متوسط با هدف اصلاح قوانين: ايجاد اين سازوكــــار به دولت اجازه داده است تا با جمع آوري نظرات صاحبان بنگاههاي كوچك و متوسط، درك بهتري از مشكلات پيش روي اين بنگاهها كسب كند و اين دانش را در تدوين قوانين مرتبط با اين بنگاهها مورداستفاده قرار دهد.
2 – كمك به ايجاد ثبات اقتصادي
برنامه هاي SMBA براي كمك به ايجاد ثبات اقتصادي در درون بنگاههاي كوچك و متوسط درقالب برنامه هاي متعددي پيگيري و اجرا مي گردد. برخي از مهمترين اين برنامه ها عبارتند از:
الف) كمكهاي مالي: در درون سازمان SMBA مركزي به نام مركز گزارش موانع مالي تاسيس شده است هدف اين مركز بهبود شرايط دستيابي بنگاههاي كوچك و متوسط به وامها، منابع مالي و ساير اعتبارات موردنياز است. اين مركز ازطريق ارائه خدمات مشاوره اي و تشكيل گردهمايي هايي با نهادهاي مالي و ساير سازمانهاي ذينفع دراين راه تلاش مي كند.
حمايتهاي مالي ويژه از بنگاههايي كه ازروند رو به رشدي برخوردار بوده و به علت ورشكستگي ساير بنگاههاي طرف قرارداد در معرض مخاطرات مالي قرار دارند نيز در چارچوب سياست مساعدت و كمك مالي صورت مي گيرد.
ب) تضمين وام و اعتبار: در چارچوب اين سياست دو صندوق براي تضمين وام و اعتبارات ايجاد شده است. اين دو صندوق عبارتند از: «صندوق تضمين اعتبارات » (CREDIT GUARANTEE FUND) و صندوق تضمين اعتبارات فناوري»(TECHNOLOGY CREDIT GUARANTEE FUND).
همچنين ايجاد نظام بيمه اي براي حمايت از بنگاهها در مقابل خطرات ناشي از ورشكستگي خريداران و بنگاههايي كه كالاهايي را سفارش مي دهنـــد&، از ديگر برنامه هاي اجرايي در اين زمينه است.
ج – حمايت از توسعه منابع انساني در بنگاههاي كوچك و متوسط: براساس اين سياست دو نوع نظام آموزشي تدوين شده است:
– نظام آموزش مربيان فني صنايع ساير كشورها:
در اين نظام مربيان فني از كشورهاي درحال توسعه ازسوي كارشناسان كره اي درمورد فناوريهاي پيشرفته آموزش مي بينند.
– نظام كاركنان ماهر:
در اين نظام جواناني كه خدمت وظيفه عمومي خود را به اتمام رسانده اند براساس مهارتهايي كه طي دوران خدمت خود در ارتش اين كشور فراگرفته اند به بنگاههاي كوچك و متوسط معرفي مي گردند.
د) حمايتهاي مربوط به بازاريابي: تشويق سازمانها و موسسات دولتي و محلي براي خريد از بنگاههاي كوچك و متوسط، تشكيل نمايشگاههاي دائمي و سالانه از توليدات و محصولات بنگاههاي كوچك و متوسط و نيز تاسيس مركز عمومي توزيع ساخته ها و توليدات بنگاههاي كوچك و متوسط در چارچوب سياست حمايت و بازاريابي براي بنگاههاي مذكور به اجرا گذاشته شده اند.
-بهبود ساختار توزيع
بازسازي و نوسازي مراكز تجاري و بازارها و ايجاد بازارهاي جديد درمناطق مسكوني تازه و حمايت مالي از ايجاد ساختمانهاي تجاري و مراكز خريد جديد در چارچوب اين سياست پيگيري مي شود.
اعطاي وام، معافيتهاي مالياتي و ساير تسهيلات اعتباري به سازندگان مراكز تجاري و كمك به تجهيز اين مراكز به فناوريهاي نوين ارتباطي از ديگر برنامه هاي دولت كره جنوبي براي بهبــــود ساختار نظام توزيع محسوب مي شود.
3) كمك به تاسيس بنگاههاي كوچك و متوسط جديد
الف – حمايتهاي قانوني از سرمايه گذاري در كسب و كارهاي جديد؛ دركره جنوبي يك بازار سرمايه گذاري (ANGEL MARKET) تاسيس شده است كه در آن كارآفرينان و سرمايه گذاران امكان تفاهم و مشاركت در پـــروژه هاي مربوط به ايجاد كسب وكارهاي جديد را پيدا مي كنند. در كنار تاسيس بازار سرمايه گذاري براي تعميق اين بازار يك «نظام ارزيـــــابي سرمايه گذاري» راه اندازي شده است.
ب – حمايتهــــــــــاي مالي از تاسيس كسب و كارهاي جديد: اعطاي معافيتهاي مالياتي براي سرمايه گــــــــــذاران در كسب و كارهاي جديد و درنظر گرفتن وام و معافيتهاي ماليات بردرآمد، ثبت و… براي اين نوع كسب و كارها ازجمله مساعدتهايي است كه در چارچوب سياست حمايت از تاسيس كسب و كارهاي جديد دنبال مي گردد.
ج) حمايتهاي فيــــــــزيكي از تاسيس كسب و كارهاي جديد: تاسيس پاركهاي صنعتي و تامين زمين به مساحت 9 تا 12 هزار متر مربع و با شرايط قيمتي مطلوب به صورت خريد يا اجاره به شرط تمليك براي بنگاههاي كوچك و متوسط ازجمله اين حمايتهاست.
4) حمايت از نوآوريهاي تكنولوژيكي
نوآوريهاي تكنولوژيكي و استفاده از آنها در بنگاههاي كوچك و متوسط در كره جنوبي يك ضرورت محسوب مي شود، به همين جهت سازمان SMBA برنامه هاي مختلفي را درجهت توسعه استفاده از فناوريهاي نوين در بنگاههاي كوچك و متوسط پيگيري مي كند:
الف – مساعدت در توسعه فناوريهاي جديد توسط بنگاههاي كوچك و متوسط: <دولت در اين برنامه سرمايه گذاريهايي را در بنگاههاي كوچك و متوسط انجام مي دهد تا بتوانند فناوريهاي جديد را توسعه دهند. ايجاد صندوقهاي مالي – اعتباري جهت حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط براي خريد فناوريهاي جديد نيز ازجمله برنامه هايي است كه در چارچوب اين سياست پيگيري مي شود. علاوه بر آن، ايجاد كنسرسيومي بين صنايع، دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي براي پيشبرد پروژه اي به نام «توسعه فناوري» نيز بخش ديگري از تلاشهاي كره جنوبي در اين زمينه است.
ب – همكاري فني داخلي و بين المللي بين بنگاهها: تشكيل نمايشگاه فناوريهاي جديد، دعوت از كارشناسان و خبرگان فني براي تشكيل سمينارها و كارگاههاي آموزشي موجب ايجاد ارتباط و مبادله اطلاعات فني بين اين بنگاهها شده است.
ج – نظام تضمين كيفيت: سازمان SMBA براي تعقيب اين سياست اقدام به اجراي برنامه اي تحت عنوان «نوآوري كيفيت» كرده است. در كنار آن اين سازمان خدمات مشاوره اي و برخي مساعدتهاي ديگر را براي اخذ استانداردهاي ايزو دراختيار بنگاههاي كوچك و متوسط قرار مي دهد.
د – تحليل توان رقابتي بنگاههاي كوچك و متوسط: تدوين پروژه كلاني براي بررسي و مطالعه جامع نيازهاي تكنولوژيكي بنگاهها براي ترسيم سيماي دقيق نيازها و آگاهي از وضعيت و توان رقابتي اين نوع بنگاهها در زمينه استفاده از فناوري ازجمله برنامه هايي است كه در تعقيب سياست توسعه استفاده از نوآوريهاي تكنولوژيكي اعمال مي گردد.
برنامه ديگري نيز به نام «نظام پزشك بنگاهها» (HOME DOCTOR SYSTEM) توسط سازمان SMBA اجرا مي گردد. طي اين برنامه محققان و كارشناسان خبره از بنگاههاي كوچك و متوسط بازديد كرده و توصيه ها و راهنمائيهاي فني به آنها ارائه مي دهند.
5) حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط براي ورود به بازارهاي جهاني
الف) مساعدت به صادركنندگان كوچك و متوسط: ازجمله خدماتي كه سازمان SMBA دراختيـــاربنگاههاي كوچك ومتوسط قرار مي دهد مي توان به آموزش صادرات&&، مطالعات بازارهاي خارجي و مساعدت در طراحي محصولات مناسب بازارهاي جهاني نام برد. پشتيباني از حضور بنگاههاي كوچك و متوسط در نمايشگاههاي بين المللي و راه اندازي يك سايت ويژه (WWW.SMPIC OR KR) براي معرفي بنگاههاي كوچك و متوسط از ديگر فعاليتهاي سازمان SMBA در اين زمينه است.
ب) مساعدت در جلب سرمايه هاي خارجي: اعطاي معافيتهاي مالياتي، مساعدت مالي و تامين محـــــل براي شركتهاي خارجي سرمايه گذار در كره جنوبي ازجمله اين فعاليتهاست. كره جنوبي درحال بازنگري كلي سياستهاي بازدارنده سرمايه گذاري خارجي در اين كشور است.
تاسيس مركزي به نام «سازمان توسعه تجارت و سرمايه گذاري» براي ملاقات و مذاكره صاحبان بنگاههاي كوچك و متوسط كره اي با سرمايه گذاران خارجي از ديگر اقدامات سازمان SMBA است. يكي ديگر از اقدامات اين سازمان تهيه فهرستي از شركتهاي موفق كره اي و معرفي آنها به سرمايه گذاران خارجي است كه دركنار اعزام گروههايي به خارج از كشور براي معرفي اين شركتها به سرمايه گذاران خارجي صورت مي گيرد.
ج) همكاري بين المللي: مشاركت مستمر سازمان SMBA در گردهمائيهاي جهاني نظير جلسات نخست وزيران اپك (APEC) درمورد بنگاههاي كوچك و متوسط و نيز جلسات گروههاي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) در خصوص بنگاههاي كوچك و متوسط با اين ديدگاه صورت مي گيرد كه همكاري متقابل با سازمانهاي بين المللــــي مي تواند عملكرد سازمان SMBA و درنهايت كل بنگاههاي كوچك و متوسط كره اي را بهبود بخشد.
اصلاحات در کره جنوبی
اصلاحات در دولت کره به سه دوره قابل تفکیک است :
1ـ قبل از سال 1998 که اصلاحات در این دوره بر اصلاحات ساختاری بدون توجه به موضوع کارآیی و بهره وری و تعدیل وظایف دولت تمرکز یافت .
2ـ اصلاحات در سالهای 2002 ـ 1998 . اصلاحات بخش عمومی در این دوره با هدف کوچک سازی دولت ، ارتقاء کارآیی دولت و خدمت محوری دولت صورت پذیرفت . برای تحقق اهداف فوق الذکر در جهت انجام اصلاحات اقدامات زیر انجام پذیرفته است :
الف ـ تجدید ساختار با هدف کوچک سازی دولت از طریق کاهش اندازه دولت ـ خصوصی سازی و برون سپاری فعالیت های اجرایی
ب ـ اصلاح نظام مدیریتی با هدف ارتقاء کارآیی از طریق بودجه ریزی براساس عملکرد ، سیستم موقعیت رقابتی آزاد و باز ، استقرار MBO برای حقوق مبتنی بر عملکرد و سیستم ارزیابی عملکرد
ج ـ اصلاحات امور شهری با هدف ایجاد و استقرار دولت خدمت محور از طریق استقرار دولت الکترونیک ، منشور خدمات عمومی ، اصلاح فرآیند شهری و استقرار نظام خدمات رسانی شهری یک توقفی
3ـ اصلاحات بخش عمومی از سال 2003 تا کنون . اصلاحات در این دوره با هدف ایجاد دولت عملکرد محور برای جلب رضایتمندی مشتری (شهروندان) انجام می گیرد . اقدامات مهم این دوره به شرح زیراست :
الف ـ اقدامات در زمینه عملکرد محوری شامل
ـ مدیریت عملکرد
ـ مهندسی مجدد فرآیند فعالیت‌ها
ـ نوآوری مدیریت کارکنان
ـ اصلاح رویه های کاری
ـ مدیریت دانش
ب ـ رضایتمندی مشتری
ـ دولت الکترونیک
ـ مدیریت کیفیت جامع برای بخش عمومی
ـ شفافیت اطلاعات عمومی
ـ اصلاح سیستم و امور شهری
بطور کلی اصلاحات دولتی کره مبتنی بر بهبود و فرآیند مدیریت ، استراتژی تغییر و اصلاح از بالا به پائین و ایجاد تغییر در دیدگاه‌های فکری کارکنان ادارات بوده است .
برنامه های انجام شده درکره
مدیریت کیفیت جامع در دولت کره:
جهت استقرار مدیریت کیفیت جامع در دولت کره اقدامات زیر تا کنون انجام شده است :
ـ نخستین گام در اول ژوئن سال 2004 توسط رئیس جمهور مبنی بر اعلام استقرار TQM در دولت کره برداشته شد .
ـ اداره هماهنگی خط‌مشی‌های دولتی تحت نظر نخست وزیری یک تیم کاری را در 18 ژوئن سال 2004 با 4 عضو از دولت و 2 عضو از بخش خصوصی سازماندهی نمود .
ـ تیم کاری منتخب نظام نامه TQM را در سپتامبر سال 2004 تدوین می‌نماید .
ـ شش سازمان دولتی از دولت مرکزی بعنوان پایلوت انتخاب شدند تا TQM در آن سازمان ها استقرار یابد .
ـ مدیرعامل ارزیابی خط مشی  دولتی تحت نظر اداره هماهنگی خط‌مشی های دولتی OGPC برای اجرای TQM در 30 فوریه سال 2005 انتخاب شد .
ـ TQM به 42 سازمان دولت مرکزی در جولای سال 2005 گسترش یافت .
مراحل اجرای TQM در دولت کره به شرح زیر می‌باشد :
ـ طبقه بندی سیاست‌ها و خط‌مشی‌ء ها هر سازمان از دولت مرکزی
ـ گزارش ورزا به رئیس جمهور در ارتباط با سیاست‌ها و خط مشی‌ء ها هر سازمان
ـ طراحی برنامه های اجرایی و سیاست های اجرایی توسط وزرا
ـ اجرا TQM توسط کارکنان دولت
ـ مرور فعالیت های TQM توسط کمیته خود ارزیابی و گزارش به مدیر کل اداره ارزیابی خط مشی  دولتی
برنامه منشور خدمات عمومی برای جلب رضایتمندی مشتری:
بهبود کیفیت در ارائه خدمات و ارتقاء مشارکت شهروندان از جمله دلایلی است که دولت ها و سازمان ها را در کره جنوبی وادار کرده است منشور خدمات عمومی تهیه و تدوین نمایند . در این منشور اهداف ارائه خدمت ، روش‌های ارائه خدمت و بازخورد ارائه خدمت اعلام می‌شود .
هفتادمین دستور ریاست جمهوری در سال 1998 به خط مشی‌ء های نظام منشور خدمات عمومی مربوط می‌شود . پس از این دستور 10 سازمان دولتی از قبیل پست ، راه‌آهن و خدمات آتش نشانی الزام به تهیه و تدوین منشور خدمات عمومی شدند . در سال 1999 هر دولت محلی می‌بایست حداقل یک منشور خدمات عمومی داشته باشد . در سال 2000 همه دولت‌ها و سازمان‌ها در کشور موظف به بکارگیری منشور وبسط آن شده‌اند . در سال 2001 تمرکز بر اجرای منشور و در سال 2002 تمرکز بر ارزیابی و بهبود و در سال 2004 و 2005 تمرکز بر مشارکت مردم در منشور خدمات عمومی بوده است . در سال 2004 تعداد 205 منشور در کشور نشان منشور خدمات عمومی دریافت کرده‌اند .
مهم ترین اجزاء منشور خدمات عمومی شامل استانداردها و حدود ارائه خدمات روش‌های ارائه خدمات و بازخورد و پاداش است . در تهیه و تدوین منشور خدمات عمومی دیدگاه مشتریان مدنظر قرار می گیرد. علاوه براین بایستی سعی شود عبارات ساده نوشته شود ، اهداف بدرستی بیان شود ، مشارکت مشتریان،  کارشناسان و کارکنان مدنظر قرار گیرد .
نشان منشور خدمات عمومی (PSC) از سال 2001 اعطاء شده است این نشان بعنوان عامل ایجاد انگیزش و تحریک باعث ارتقاء منافع شهروندان شده و از سویی بعنوان روشی مطرح می گردد که دولت های محلی مورد ارزیابی قرار می گیرند .
اگر چه هم اکنون در زمینه تهیه و تدوین منشور خدمات عمومی نقاط ضعفی در خودکار نبودن نظام منشور ، عدم پذیرش سازمان‌های ملی ، اختلاف بین سازمان ها در عملیاتی کردن PSC ، سیستم تبادل اطلاعات و خطایابی درست و نظام پاداش وجود دارد ولی تلاش بسیار زیادی برای گسترش منشور انجام شده است. از جمله مهم ترین این تلاش‌ها ایجاد ارتباط بین استاندارهای ارائه خدمات و نظام مدیریت عملکرد ، ارتقاء مشارکت سازمان‌های ملی ، بهبود در سیستم ارزیابی و تقویت سیستم تبادل اطلاعات ، مدیریت کارآمد تر بر سیستم پاداش ، ارتقاء مشارکت شهروندان و بازاریابی برای psc است .
استقرار کارت‌های امتیازی متوازن:
نظام مدیریت کارت های امتیازی متوازن (BSC) نظریه‌ای در خصوص سیستم مدیریت جامع است این نظام در سال 1993 ابداع شده است . دولت محلی بوچان یک دولت مردم محوراست لذا با توجه به این محوریت دولتمردان بوچان بدنبال استقرار نظامی بودند که بتوانند نظرات بازخورد مردم را دریافت نمایند. استقرار سیستم مدیریت بر مبنای هدف (MBO) نمی توانست منجر به ارائه بازتاب‌های مردم گردد . از اینرو طراحی نظام مدیریت کارت های امتیازی متوازی از سال 2004 در دستور کار قرار گرفت . ویژگی این نظام این است که می توان کارکنان را از این طریق مورد ارزیابی قرار داد و استفاده از شاخص های بومی و محلی در این نظام و همچنین استفاده از یک سیستم 31 نفره دولت محلی بوچان برای طراحی و اجرای آن از مهم ترین علل موفقیت این سیستم تلقی می‌گردد .
در سیستم BSC نگاه به جلو است و بر اتفاقات و وقایع گذشته تکیه ندارد و تعامل کارکنان را تسهیل می کند ، فرایند ارزیابی را تسهیل و خطاهای این سیستم را به حداقل می‌رساند .
در سیستم BSC شهر بوچان چشم انداز ، توسعه اقتصادی و فرهنگی است و 6 هدف استراتژیک برای تحقق توسعه
اقتصادی و فرهنگی تحت عناوین شهر فرهنگی با معیارهای جهانی ، شهری با صنایع دانش محور ، سیستم حمل و نقل سالم و توسعه متوازن ، شهری با محیط پاکیزه ، شهری با رفاه اجتماعی ، شهری با حاکمیت محلی در نظر گرفته شده است . 4 محور اصلی برای سیستم BSC تحت عنوان مالی ، مشتریان ، فرآیند داخلی ، یادگیری و رشد پیش‌بینی شده است . برای هر کدام از این محورها کارت امتیازی طراحی شده است . با طراحی چنین کارت هایی هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی با اتفاقات و عملکردهای دولت محلی آشنا شود تعیین شاخص‌های عملکرد ، تعیین هدف و پس از آن اندازه گیری شاخص‌ها مراحل بعدی اجرای BSC است .
عنوان نوآوری دولت در کره:
نوآوری دولت همراه با حذف فساد و رشوه یکی از برنامه های اولویت دار دولت مشارکتی بوده که توسط رئیس جمهور Roh moo – hyun در زمان انتصاب وی به ریاست جمهوری در سال 2003 مورد تأکید قرار گرفته است .
اقدامات اصلی انجام شده در ارتباط با نوآوری دولت به شرح زیر بوده است :
ـ تدوین نقشه راه (Road map) نوآوری برای بخشهای اصلی جامعه در سال 2003
ـ معرفی مدیریت تحول بعنوان ابزار کلیدی نوآوری دولت در سال 2004
چشم اندازها و اهداف نوآوری دولت کره به شرح شکل زیر است :
1ـ دولت توانا
2ـ دولت ارتباطی یا آماده ارتباط در حالیکه دولت بدنبال این است که مطمئن و قابل اعتماد نیز باشد .
تقویت و ارتقاء نوآوری دولت مستلزم نهادینه سازی است که در کره جنوبی نهادهایی برای حرکت نوآوری به شرح زیر ایجاد شده است .
1ـ کمیته نوآوری دولت و تمرکز زدایی ریاست جمهوری
وظیفه این کمیته تعیین خط‌مشی ها و استراتژیهای نوآوری و انجام وظایف مهم در ارتباط با تجدید اختراعات است .
2ـ وزارت امور داخله و اداری دولتی
وظیفه این وزارت ایفای یک نقش کلیدی برای نوآوری دولت ، تدوین استراتژیها و خط‌مشی‌ها و نظارت پیشرفت در اجرا در هر سازمان است .
3ـ اداره نوآوری در هر وزارت و دولت محلی
وظیفه این اداره اجرای برنامه های  مشخص، نظارت بر پیشرفت در اجرا و تشویق داوطلبانه اصلاحات است .
علاوه بر این دفتر ریاست جمهوری نوآوری دولت را از نظر کلان تحت حمایت قرار می‌دهد و نهادهای آموزشی دولتی برنامه های آموزشی برای گسترش رقابت در نوآوری را برعهده دارند و سازمان های تحقیقاتی حرفه‌ای و تخصصی وظیفه تحقیق در مورد استراتژیهای عملیاتی برای نوآوری دولت را انجام می دهند .
اقدامات گام به گام در ارتباط با ارتقاء نوآوری به سه مرحله قابل تفکیک است .
1ـ مرحله انگیزش در سال 2003
ـ طراحی نقشه راه برای نوآوری
ـ تأکید ریاست جمهوری بر نوآوری
2ـ معرفی در سال 2004 و گسترش در سال 2005
ـ معرفی مدیریت تحول
ـ اجرا و گسترش نوآوری
3ـ مرحله بومی سازی بعد از سال 2006
ـ بومی سازی نوآوری
ـ عملیاتی نمودن سیستم نوآوری
در سال 2003 دولت مشارکتی به منظور تدوین خط مشی نوآوری و وظایف در ارتباط با اصلاحات دولت 5 زمینه بحرانی اصلاحات اداری ، اصلاح مدیریت کارکنان ، بومی سازی و تمرکز زدایی ، اصلاح سیستم مالیات و دولت الکترونیک را تعیین نمود و از سوی دیگر رئیس جمهور فلسفه ، چشم انداز و ضرورت نوآوری را مورد تأکید قرار داد و جرقه مشارکت داوطلبانه کارکنان دولت را در فرآیند نوآوری شعله ور نمود .
در سال 2004 مفهوم مدیریت نوآوری به منظور حل مشکلات ناشی از تجارب اداری غیرکارآ و فرهنگ مستبدانه سازمانی و گرایشات ضد نوآوری کارکنان مورد شناسایی قرار می‌گیرد و مرکز کار نوآوری دولت در وزارت امور داخله و اداری دولت با هدف مدیریت بر وظایف نوآوری دولت ، ارزیابی عملکرد نوآوری در هر وزارتخانه و تشویق فعالیت های اداره برنامه‌ریزی نوآوری در هر وزارتخانه  تأسیس می‌شود .
در سال 2005 دولت برارتقاء کیفیت خط‌مشی‌ها و خدمات اداری از طریق اجرا و گسترش نوآوری متمرکز می‌گردد و تجربیات نوآوری و دانش متراکم شده در وزاتخانه های دولت به سازمان های وابسته ، دولت های محلی و نهادها و ادارات آموزشی محلی منتقل می‌گردد .
علاوه براین در سال 2005 تعداد 17 برنامه عملیاتی نوآوری قابل استفاده برای همه وزارتخانه ها در نظر گرفته می‌شود ، مرکز کار نوآوری دولتی موانع سد راه نوآوری را شناسایی و جهت تقویت نیروهای محرکه نوآوری آنها را  از میان می‌برد  . دولت کره جنوبی سیستم انگیزشی  نیز برای عملکرد موفقیت آمیز نوآوری طراحی نمود . علاوه براین مرکز فوق خدمات مشاوره ای به سازمان ها با هدف ارتقاء سطح نوآوری ارائه داده است .
از سال 2006 به بعد با کمک دستاوردهای موفق گذشته فرهنگ نوآوری نهادینه می‌شود و اعتماد عمومی به دولت تقویت خواهد شد .
اقدامات کره جنوبی در زمینه حذف فساد:
1- بازنگري در قوانين و مقررات .
2- تشكيل نهادي مستقل براي مبارزه با فساد .
3- افزايش حقوق و مزاياي خدمتگزاران دولتي .
4- توسعه مشاركت هاي مردمي در حركت مبارزه با فساد .
5- ساختن محيط اجتماعي فساد ناپذير .
6- تقويت و اجراي منظم و گام به گام سياست هاي مبارزه با فساد
كميسيون مستقل ضد فساد كره جنوبي براي اين امر 4 ابتكار اصلي به مورد اجرا گذاشته است .
1- ايجاد نظام بررسي و هماهنگي  با نظام نظارتي چند وجهي
2- ارزيابي و نظارت ( آگاه سازي مقامات عمومي و متقاضيان خدمات مدني از مقوله فساد )
3- آموزش و ترويج (در نظر گرفتن دوره هاي آموزشي مبارزه با فساد براي دانش آموزان )
4- طراحي نظام همكاري. مضافاً اين كشور در بعد بين المللي به عضويت سازمان بين المللي شفافيت درآمده و با مشاركت كشورهاي استراليا، ژاپن و نيوزيلند  كنوانسيون ضد ارتشاي سازمان همكاري اقتصادي را به تصويب رسانده است .
-چگونه کره ای ها از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد توسعه یافته ی صنعتی رسیدند ؟
بعد از جنگ جهانی کره جنوبی با حمایت و کمک مالی سازمان ملل و امریکا تلاش
خود را صرف بازسازی این کشور نمود .
در دهه 1960 کره وارد مرحله جدیدی شد و به کمک برنامه 5 ساله ی توسعه
اقتصادی توانست طی 2 دهه از عمده ترین کشورهای تازه صنعتی در جهان بشود .
2 عامل مهم در این مساله نقش داشتند که عبارتند از :
الف – فراهم بودن محیط خارجی
ب – فراهم بودن محیط داخلی
فراهم بودن محیط خارجی :
1- کمک مالی امریکا و سازمان ملل
2- کمک امنیتی کشورهای غربی که در 2 دهه سربازان انان امنیت اقتصادی و تجاری را در کره حفظ کردند .
3- مطلوب بودن محیط اقتصادی در تجارت بین المللی در 2 دهه 60 و 70 میلادی می باشد
همچنین فعالیتها ی منسجم کره ای ها به سوی توسعه و مساعد بودن محیط بین المللی باعث شد که کره ای ها به راحتی محصولات خود – به خصوص صنایع سبک را در بازارهای جهانی عرصه کرده و خود را برای رقابت بین المللی اماده سازند .
فراهم بودن محیط داخلی :
1- سیاستهای مناسب دولت و همکاریهای گسترده و نزدیک بخش خصوصی در چارچوب برنامه توسعه اقتصادی
( دولت از یک سو به تخصیص منابع کمیاب روی اورد واز سوی دیگر سیاستگذاران هم به دقت پیشنهادهای بخش خصوصی را مورد توجه قرار می دادند و اکثریت انهارا می پذیرفتند البته بخش خصوصی هم در قبال سیاستهای دولت وواکنش مثبت نشان می داد .)
2- وجود نیروی کار اموزش دیده و تاکید بر اموزش نیروی انسانی
3-اهمیت دادن به زمان و اجرای زمان بتدی است
در کل محیط مناسب خارجی و ارامش نسبی پس از جنگ جهانی دوم و عوامل مثبت داخلی و سخت کوشی کره ای ها طی 3 دهه کره به یک کشور موثر در عرصه بین المللی تبدیل گردید.
علل موفقیت استراتژی صنعتی در کره جنوبی :
1-نقش دولت در این کشور بسیار مهم است . چنانچه استراتژیهای صنعتی در این کشور همواره با مداخله دولت همراه بوده است . دولت  در نحوه تولید- برنامه ریزی ها و مذاکره و جذب سرمایه خارجی حضور مداوم داشته است.
از وظایف دولت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
طرح ریزی برنامه 5 ساله
رژیم مالیاتی و گمرکی ( در سال 1977 کره باکمک صندوق بین المللی پول توانست مالیات بر ارزش افزده را برای اولین بار در اسیا به اجرا دراورد .)
اعطای وام به بخش خصوصی
کنترل قیمتها
کنترل صنایع و تشویق کارخانه ها به استفاده از نیروی کار ارزان
اولویت صنایع
2-ورود سرمایه خارجی و نحوه استفاده از ان در این کشور به شدت کنترل شده و تنها در بعضی از بخشها ی صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت و کم کم به مالکیت کره ای ها در می امد .
3- به تدریج متخصصان داخلی جایگزین مهندسین خارجی شدند و تکنولوزی خارجی به تکنولوژی داخلی و ملی تبدیل گشت .
استراتزیهای صنعتی در ابتدا متکی بر نیروی کار ارزان – دستتمزد پایین و تکنولوژی
خارجی بود به همین دلیل ابتدا به صنایع سبک از جمله منسوجات روی اوردند.
{حتی کار خود را با پارچه اغاز کردند .اما بعدها به صادر کنندگان ماشین پارچه بافی تبدیل شدند.}
کره نیروی خود را بر صادرات متمرکز کرد و وارد مرحله صنعتی شدن شد سرمایه گذاریهای کره در صنایع سنگین از جمله اتومبیل سازی شیمی کشتی سازی فلزات بود.
هدف کره تسلط بر نکنولوژی پیشرفته کشورهای صنعتی –حفظ منابع ملی – و جذب سرمایه های خارجی بود.
هم اكنون صنايع كشور كره با كشورهاي توسعه يافته در بازارهاي بين المللي در زمينة صنايع سنگين نظير فولاد و كشتيسازي و همچنين فنآوري سطح بالا در توليدات اتومبيل و صنايع نيمه هادي در رقابت است. به طوري كه اين كشور در سال 1997 به عنوان عضو ثابتي ازسازمان توسعه و همكاري هاي اقتصادی (ا ای اکس دی )معرفی گردید. .
روابط کره با امریکا وچین :
امریکا مهمترین متحد کره  است واردات امریکا به کره در 2005 -305850 میلیون دلار رسید و کره هم 413426 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است . شرکتهای کره ای در چین هم سرمایه گذاری کرده اند مانند دوو- سامسونگ –ال جی
کره با کشورهای اسیایی ارتباط فعال دارد چراکه هم بازار خوبی در این کشورها داشته و هم به نفت انها نیازمند است.
نتیجه گیری
مدل سازمانی و اداری کره جنوبی که برنامه های توسعه اقتصادی در چارچوب ان به اجرا در می اید مدلی اقتدار گرا و فاقد دموکراسی لازم بود.
سیستم متمرکز اداری کره برخلاف کشورهای سوسیالیستی از 2 عامل سرعت و انعطاف پذیری برخوردار بوده که همواره در اجرای برنامه ها پشتیبان عملکرد دولت بوده است .
این کشوردرمیان کشورهای اروپایی به ببرآسیا معروف می باشد.

منابع ومآخذ

http://www.raznameh.ir/
http://www.iraneconomics.net/
http://www.myindustry.ir/analytical-notes/
http://drsayad.blogfa.com/
http://www.iranmanagement.org/
http://www.daikondi.com/

خانه


http://www.thebankers.ir/
http://ahmadnajarimoghaddam.persianblog.ir
http://www.hamseda.ir/
www.iraneconomics.net
www.aftab.ir
www.articles.ir
www.Smba.go.kr

سایت ویکی پدیا
– کره جنوبی (از سری انتشارات نظری اجمالی به کشورها  /  نویسنده : اسفندیار امید بخش جغرافیای کشور کره جنوبی    نویسنده : محمد حسن نامی
– سیاستهای تعدیل اقتصادی (در کشورهای کره جنوبی –غنا – نیجریه و ایران)  /  نویسنده : پروانه کمالی
جزوه دوره آموزشي ارتقاء سلامت اداري و مبارزه بافساد/ دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات و اداره كل آموزش و توسعه نيروي انساني
طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص وسیاست گذاری توسعه منابع انسانی کشور/طرح پژوهشی شماره 28/پژوهشگر:احمد حیدری عبدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *