گروه‌های ذی نفوذ اقتصادی در ایالات متحده آمریکا

گروه‌های ذی نفوذ اقتصادی و یا لابی‌ها در ایالات متحده آمریکا از توسعه تجارت و خدمات و همچنین تولیدات صنعتی حمایت می‌کنند و از جمله قدرتمندترین گروه‌های ذی نفوذ در آمریکا شناخته می‌شوند.

گروه‌های صنعتی
گروه‌های ذی نفوذ تجاری ـ صنعتی، طیف وسیعی از خدمات تا صنایع را شامل می‌شوند و بسیاری از کارخانجات، بانک‌ها، موسسات تجاری و بیمه‌ها را در می‌گیرد. بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۷۰ درصد از گروه‌های ذی نفوذ ثبت شده در واشنگتن به این بخش تعلق دارد و کمیته‌های اقدام سیاسی Politcal Action Commetee آنان از تمام PAC‌های دیگر گروه‌های ذی نفوذ بیشتر است.
بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی نظیر AT&Tو یا فورد دفاتر حقوقی بسیار فعالی در واشنگتن دارند که از نزدیک چگونگی قانونگذاری در کنگره را نظارت می‌کنند و درصورت لزوم با شیوهای Lobbying به اعمال فشار بر نمایندگان می‌پردازند.
اگر چه گروه‌های ذی نفوذ تجاری ـ صنعتی از قدرتمند ترین گروه‌های ذی نفوذ به شمار می‌آیند، لیکن بدلیل تضاد و تعارض میان بسیاری از این گروه‌ها، برآیند نقش و نفوذ گروه‌های ذی نفوذ تجاری ـ صنعتی در کنگره ایالات متحده آمریکا و یا کاخ سفید کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در جائی که اتحادیه کامیونداران از توسعه شبکه بزرگراه‌ها حمایت می‌کند، هم‌زمان گروه‌های منافع ویژه شرکت‌های راه آهن خواهان کاهش بودجه احداث بزرگراه‌ها به نفع خطوط راه آهن هستند. بنابراین هر یک ازاین دو گروه با ایجاد ائتلافی در نهادهای قدرت، سعی در خنثی کردن نفوذ رقیب دارند. همین وضعیت نیز میان دهها کارخانه و شرکت بزرگ به چشم می‌خورد که می‌توان به تعارض میان هواداران توسعه تجارت بین الملل با حامیان مصرف کنندگان داخلی اشاره کرد. درحالی که درمیان گروه‌های ذی نفوذ کشاورزی ویا اتحادیه کارگری تقریباً نوعی هماهنگی و وحدت عمل دیده می‌شود.
از عمده ترین گروههای ذی نفوذ تجاری ـ صنعتی می‌توان از انجمن ملی صنایع و اتاق بازرگانی نام برد که نقش سخنگوی این بخش از گروه‌های ذی نفوذ را بر عهده دارند.
کنفرانس تجاری آمریکا و انجمن ملی فروشندگان اتومبیل در بخش غیر دولتی و کمیسیون فدرال تجارت و کمیسیون امنیت و مبادله ارزی در بخش دولتی نیز هر یک نمایندگی طیفی از علائق اقتصادی و تجاری را نمایندگی می‌کنند.

گروه‌های کشاورزی
گروههای ذی نفوذ کشاورزی در ایالات متحده آمریکا نمونه بارزی از گروه‌هایی هستند که سهم آنان درنظام تصمیم گیری، بیشتر از تعداد اعضاء آنان است. اگر چه تعداد اعضاءاین گروه‌ها درمقایسه با اتحادیه‌های کارگری و صنعتی به مراتب کمتر است، لیکن از نقش بسیار تعیین کننده‌ای در واشنگتن، بویژه در کنگره ایالات متحده آمریکا برخوردار هستند.
سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ایالات متحده تنها ۳درصد است و بر همین میزان نیز میزان اشتغال در کشاورزی پائین است، اما همین تعداد اندک قدرت چشمگیری دارند. علت این امر ارتباط بسیار نزدیک و مستقیم میان گروه‌های ذی نفوذ کشاورزی با کمیته‌های کنگره ودستگاه‌های اداری دولت است. به عبارت دیگر، مثلث آهنین که بیانگر نوع روابط میان گروه‌های ذی نفوذ ونهاد‌های قدرت به شمار می‌آید، درخصوص گروه‌های کشاورزی به چشم می‌خورد. سه راس این مثلث آهنین عبارت‌انداز: گروههای ذی نفوذ، کمیته‌های کنگره و دستگاه‌های دولتی.
تنوع و تعداد گروه‌های ذی نفوذ کشاورزی درایالات متحده بسیار زیاد است. اما از این میان سه سازمان عمده تقریباً سخنگو و نماینده اصلی گروه‌های ذی نفوذ کشاورزی به شمار می‌آیند. این سه سازمان عبارت‌اند از:سازمان غله فدراسیون، اداره کشاورزی آمریکا و اتحادیه کشاورزان ملی
علاوه بر سه سازمان اصلی، گروه‌های دیگر نیز هستند که هریک دریک بخش از کشاورزی ویا دامداری فعالیت می‌کنند. انجمن لبنیات آمریکا شورای ملی پنبه آمریکاو انجمن ملی تولید کنندگان گندم از عمده ترین گروه‌های تخصصی کشاورزی هستند که درمیان نمایندگان کنگره نفوذ فراوانی دارند.

اتحادیه‌های کارگری
ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور کاملاً صنعتی دارای بزرگ‌ترین اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان است. این اتحادیه‌ها پس از سالیان طولانی مبارزات خونین و طاقت فرسا با کارفرمایان قدرتمند و حامیان آنان در واشنگتن، سرانجام در اوایل قرن بیستم توانستند به عنوان نهادهای مستقل سیاسی جای خود را در نظام سیاسی این کشور باز کنند. نظام فکری حاکم بر ایالات متحده در عین حال از غلتیدن اتحادیه‌های کارگری به دامان سوسیالسیم واحزاب کمونیست، آنگونه که در اروپای قرن نوزدهم روی داد، جلوگیری بعمل آورده‌است. اتحادیه‌های کارگری ایالات متحده بر خلاف تعدادی از همتایان اروپایی خود، نظام سرمایه داری را پذیرفته‌اند و خواهان سرنگونی آن نیستند. کارگران آمریکایی تنها به‌دنبال افزایش حقوق، کاهش ساعات کار و دستیابی به زندگی بهتر هستند.
در حال حاضر پس از انجمن بازنشستگان آمریکا که ۳۳ میلیون عضو دارد، بزرگ‌ترین گروه فشار ایالات متحده آمریکا اتحادیه کارگری فدراسیون کارگران آمریکا – کنگره سازمانهای صنعتی است
اتحادیه کارگری اتومبیل سازی نیز از جمله اتحادیه قدرتمند به شمار می‌آیند که بدلیل نوع کالایی که تولید می‌کنند از وزن قابل توجهی در کنگره ایالات متحده آمریکا بویژه درایالت‌های دریاچه‌های پنجگانه برخوردار هستند. همچینن انجمن بین المللی کارگران ماشین سازی و هواپیما سازی، به عنوان سومین اتحادیه کارگری بزرگ کشور به شمار می‌آید.
از لحاظ گرایش‌های سیاسی، اتحادیه‌های کارگری حامی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا هستند واز بزرگ‌ترین تامین کنندگان مالی، تدارکاتی و تبلیغاتی این حزب و انتخابات به شمار می‌آیند. درسالهای اخیر، حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا نیز تلاش کرده‌است با جلب آراء این بخش مهم از جامعه، نفوذ انحصاری دموکرات‌ها در میان کارگران را کاهش دهد.

*http://fa.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *