پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی

نویسنده: راضیه عامری فرد

امروز برند دیگر مختص محصولات، شرکتها، افراد مشهور و ورزشکاران چند میلیاردی نیست. تمام کسانی که می خواهند باشند و مزیت رقابتی در محیط بازار داشته باشند نیاز به داشتن چشم انداز، برنامه و تاکتیک دارند و مداوم می بایست تمرینات لازم برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه ریزی ساخت پرسونال برند را  انجام دهند. در تعریف برند شخصی معتبر اغلبِ این تعاریف اصیل و معتبر نبوده، و از نگاه بازاریابی (فروش) فردی نوشته شده‌اند. مفاهیم سنتی برندسازی شخصی بیشتر روی بازاریابی فردی، ایجاد تصویر ذهنی، فروش، بسته بندی، نمود بیرونی (ظاهر)، ترویج خود، و رسیدن به شهرت متمرکز شده است. برندسازی فردی چیزی ورای بازاریابی و ترویج شخصی است.

•    برداشت یا احساسی که فرد دیگری از شما یا نسبت به شما دارد.
•    بازتاب “آن چه که هستید و آن چه که باور دارید”، در “آن‌چه می‌کنید و چگونگی آن”.
•    ایجاد برداشت‌هایی معنادار از ارزش‌ها و کیفیت‌هایی که ادعایش را دارید.
•    اثرگذاری بر برداشتی که دیگران از شما دارند.
•    ارزش‌هایی که دیگران گمان می‌کنند شما دارید.
•    مجموع انتظارات و تداعی‌هایی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.
•    تصویری که دوست دارید در هر آن چه می‌کنید نشانش بدهید.
•    حذف رقبا و تبدیل خودتان به وجودی منحصربه‌فرد و بهتر از تمام رقبایتان در بازار.

چرا برند سازی شخصی اهمیت دارد؟
وقتی در حرفه خود برند شده باشید فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید، به‌ مرور در حرفه خود شناخته شوید و تماشا کنید که موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد می‌شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.
امروزه با تغییر فرهنگ، گرایش به مدگرایی، گرایش زیاد مردم به شبکه‌های اجتماعی و صفحه‌های شخصی باعث شده که همه مردم در ضمیر ناخودآگاه خود به دنبال مطرح کردن خود در زمینه ای که در آن فعالیت می‌کنند باشند. وجود شبکه‌های مجازی و اینترنت و ابزارهایی مثل گروه‌های اجتماعی، اینستاگرام، فیس بوک و … باعث شده که مردم خود را به‌گونه‌ای که دوست دارند به بقیه بشناسانند. و به‌نوعی همه مردم درگیر ابعادی از برندینگ شخصی شوند.
کسانی که به دنبال پرسونال برندینگ هستند الزاماً به تولید ثروت و استفاده و بهره بردن مالی از طریق آن فکر نمی‌کنند. بسیاری از افراد فقط و فقط برای دیده شدن در تکاپوی برندینگ شخصی هستند. شاید یک بازیگر سینما بخواهد مردم به ویژگی متمایزتر و متفاوتی نسبت به قبل او را بشناسند، شاید یک سرآشپز معروف بخواهد فقط با یک سبک غذا بین اذهان مردم متمایز شود.
شاید کسی که کسب‌وکاری دارد(اعم از موفق یا معمولی ) بخواهد دست به برندینگ شخصی بزند و از ین به بعد مردم کسب‌وکار او را با نام خود صاحب آن بشناسند. طبیعی است همه این افراد باید دست به اقداماتی برای معروف شدن و تغییر و یا ایجاد ذهنیتی در بین مخاطبان و مشتریان خود باشند.

چند نکته مهم در مورد برندینگ شخصی
– همیشه این را به یاد داشته باشید که اصولاً باید بدنی وجود داشته باشد که برای آن به دنبال لباس بگردیم، کسی که تاکنون هیچ فعالیت جدی و سابقه کاری نداشته نمی‌تواند به‌یک‌باره با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی و حضور در همایش‌ها و… دست به برند سازی شخصی بزند. نمونه‌اش را مطمئناً در اینستاگرام زیاد دیده‌ایم.
– برندینگ شخصی نسبت به برند سازی خدمات و محصولات بسیار فرایند سخت‌تر و پیچیده‌تری است و این موضوع به این دلیل است که مردم اکثراً به حرف‌هایی که خود ما درباره خودمان می‌زنیم زیاد توجه نمی‌کنند، اصولاً منتظر می‌مانند و می‌بینند که بقیه در مورد شما چه میگویند، چیزی که عموم بگویند قابل‌باورتر و قابل‌اتکاتر است.
– بدانید که در پس پرده برندینگ شخصی بیشتر توسط دیگران انجام می‌شود تا شخص خود شما. پس توجه خود را روی تحت تأثیر قرار دادن افراد بانفوذتر بگذارید. درزمینه کسب‌وکار خود همیشه به دنبال گروهی باشد که حامی شما باشند، شما را تبلیغ و از کار شما دفاع کنند.

پرسونال برندینگ چگونه ایجاد می‌شود؟
پرسونال برندینگ به معنای توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی شخصی (personal marketing plan) در زندگی حرفه‌ای افراد برای رسیدن به اهدافشان است.
سه سؤال مهم در اینجا مطرح است که باید به پاسخ آن‌ها فکر کنید:
•     چه عمل، تصمیم یا انتخابی می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر در رشد برند شخصی شما داشته باشد؟
•     سه نکته‌ای که در وب‌سایت شخصی خود و یا صفحه لینکدین باید به آن توجه کنید، باید بر روی آن تمرکز کنید، چیست؟
•    برای کسانی که به دنبال برند آنلاین قدرتمندی هستند و قصد استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ دارند، کدام اینفلوئنسرها را پیشنهاد می‌دهید؟ درواقع باید در حوزه تخصصی خودتان اینفلوئنسرها را بشناسید.

برند سازی شخصی و مقایسه آن با مفهوم شهرت
به بیان ساده پرسونال برندینگ  آن چیزی است که شما درباره خود بیان می‌کنید. این‌که می‌خواهید چه فردی و با چه مهارت‌هایی و تخصص‌هایی باشید و آن‌ها را در رزومه و فعالیت‌هایتان نشان دهید. اما شهرت چیزی است که دیگران درباره شما می‌گویند. پرسونال برندیگ تحت کنترل شماست، اما وقتی شهرت داشته باشید، کنترل آنچه درباره شما بیان می‌شود سخت‌ است. البته افراد با پرسونال برندینگ قوی به‌مرور در حرفه خود و بین متخصصین شهرت پیدا می‌کنند.

مزایای پرسونال برندینگ
•    داشتن یک پرسونال برند قدرتمند مزایایی دارد، یک برند شخصی برداشت‌های معناداری از ارزش‌ها و کیفیت‌هایی ایجاد می‌کند که شما ادعای آن‌ها را دارید.
•    به دیگران می‌گوید: شما که هستید، چه می‌کنید، چه چیزی شما را از دیگران متفاوت می‌کند، چگونه برای دیگران ارزش‌آفرینی می‌کنید و چه انتظاری می‌توانند از شما داشته باشند.
•    بر برداشت دیگران از شما تأثیر می‌گذارد.
•    انتظارات دیگران را شکل می‌دهد و خواهند دانست به هنگام کار با شما چه چیزی نصیبشان خواهد شد.
•    هویتی گرد شما خلق می‌کند که به آن وسیله مردم راحت‌تر به یاد خواهند آورد که شما چه کسی هستید.
•    باعث می‌شود مشتریان بالقوه، شما را تنها راه حل مسأله‌ی خود بدانند.
•    شما را برتر از رقبا جلوه می‌دهد و باعث می‌شود منحصربه‌فرد و بهتر از رقبایتان در بازار به نظر برسید.

بایدها و نبایدهای پرسونال برندینگ
برند شخصی شما باید معتبر و اصیل باشد. برندسازی معتبر سفری است دور و دراز به سوی یک زندگی شادتر و موفق‌تر. به همین دلیل برند فردی شما باید از دل جستجوی شما بیاید، جستجویی در پی هویت و معنای زندگی‌تان، و این یعنی که باید با خودتان سرراست باشید و ببینید چه می‌خواهید و آن چیز را در ذهنتان سر و سامان بدهید و تمام انرژی مثبت خود را معطوف آن کنید و کاری را بکنید که عاشقش هستید و به تدریج خود را توسعه بدهید.
برند فردی شما باید همواره بازتاب شخصیت شما باشد، و بر پایه‌ی ارزش‌ها، توانمندی‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نبوغ شما بنا شود. اگر طی این روش ارگانیک، معتبر و کل‌نگر تبدیل به برند شوید، برند فردی شما در نظر دیگران قدرتمند، شفاف، کامل و ارزشمند جلوه خواهد کرد.هم‌چنین زندگی شما رضایت‌بخش خواهد بود و به صورت خودکار مردم را جذب خود خواهید کرد و فرصت‌هایی برایتان به وجود خواهد آمد که بسیار مناسب و عالی هستند.اگر برندسازی شما به این صورت منحصربه‌فرد نباشد، اگر به وعده‌های خود عمل نکنید و اگر تنها بر روی فروش و ترویج خود متمرکز باشید، شما را یک عوضی خودخواه خودمحور می‌دانند و برندسازی شما در سطح اتفاق خواهدافتاد و کسب‌وکاری کثیف خواهد بود. به یاد داشته باشید که:
اگر چشم‌اندازی نباشد، اگر دانش شخصی‌ای نباشد، اگر یادگیری شخصی‌ای نباشد، اگر تفکری نباشد، اگر تغییر ذهنی‌ای نباشد، اگر یکپارچگی‌ای نباشد، اگر شادی‌ای نباشد، اگر اشتیاقی نباشد، اگر چیزی را با دیگران به اشتراک نگذارید، اگر اعتمادی در میان نباشد، اگر عشقی نباشد، یک برند شخصی معتبر به وجود نخواهد آمد. عشق عنصر مهمی در این معادله است. باید عاشق خودتان باشید، عاشق دیگران باشید و عاشق کاری که انجامش می‌دهید. عشقی که به خودتان دارید باید دست کم برابر همان عشقی باشد که به افراد و کارهای دیگر دارید.
این موضوع را در اغلب مذاهب گوشزد کرده‌اند: دیگران را همان‌قدر دوست بدارید که خودتان را دوست می‌دارید. حرف آبراهام مازلو یادتان باشد: “تنها وقتی می‌توانیم به دیگران احترام بگذاریم که به خودمان احترام می‌گذاریم. تنها وقتی می‌توانیم به دیگران بدهیم که نسبت به خودمان نیز دهش داشته باشیم. تنها وقتی می‌توانیم عشق بورزیم که عاشق خودمان باشیم.” بدون شناختن خود، به سختی می‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم و دیگران را. باید با خودتان نوعی ارتباط احساسی مثبت برقرار کنید و در وحله‌ی اول خودتان را دوست-داشتنی بپندارید، در غیر این صورت دیگران نمی‌توانند با شما ارتباط احساسی مثبت ایجاد کنند و شما را دوست-داشتنی بدانند. در پایان اگر برند شخصیتان را خودتان طراحی و مدیریت نکنید، دیگران متناسب با تجربیات و منافعشان برندتان را مدیریت می کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *