نظارت و کنترل

بررسی و کنترل فرم‌ها

الف – طبقه بندي بر حسب قلمرو استفاده
فرمهاي داخلي که در بخش کوچکي از سازمان مورد استفاده قرار مي گيرند , مثل فرم کار آموزي که در واحد آموزش , به کار مي رود .
فرمهاي استاندارد که در کليه بخشهاي سازماني مورد استفاده اند  , مثل برگ مرخصي و يا ليست حقوق .

ب- طبقه بندي بر حسب کار و وظيفه فرم
1-فرمهاي پرسنلي , مثل حکم استخدام
2- فرمهاي مالي , مثل دفتر روزنامه
3- فرمهاي آموزشي , مثل کارنامه دانشجو
4- فرمهاي تدارکي , مثل فرم خريد
5- فرمهاي تعميراتي و نگهداري وسايل ساختمان , مثل برگ بازديد از وسايل موتوري و شناسنامه وسايل ساختمان .
6- فرمهاي متفرقه .

مراحل بررسي و کنترل فرم
براي بررسي فرمهاي سازماني و ايجاد بهبودي در آنها , طي مراحل زير ضروري است:
مرحله اول _ بررسي فرمهاي موجود
در اين مرحله آناليست , نمونه اي از فرمهاي موجود سازماني را جمع آوري مي کند .
مرحله دوم _ تجزيه و تحليل فرمهاي موجود
در اين مرحله , آناليست , با تجزيه و تحليل اطلاعات موجود به بررسي نقايص , کاستيها , و ايرادات و نارسيهاي فرمهاي موجود مي پردازد .
مرحله سوم _ تهيه طرح پيشنهادي براي فرمهاي مورد نياز
در اين مرحله آناليست با استفاده از اطلاعاتي که از مراحل پيشين به دست آورده است , براي تهيه هر يک از فرمهايي که وجودشان را براي سازمان ضروري تشخيص دهد , قدمهاي زير را بر مي دارد :

1-تعيين هدف فرم
آناليست در ابتدا , بايستي به روشني مشخص کند که منظور از تهيه فرم چيست و مديريت با استفاده از فرم, قصد دارد به چه نتايجي دست يابد .

2- تعيين عنوان فرم
فرم به وسيله عنوان شناخته مي شود , بنابراين آناليست بايد در تعيين عنوان فرم , دقت کافي کند , به نحوي که در عين سادگي گوياي محتواي فرم باشد

3- تعيين شماره يا کد فرم
معمولا براي فرمها , شماره اي در نظر گرفته مي شود که اين شماره , يکي از مشخصه هاي فرم است براي شماره گذاري فرمها مي توان از اعداد , حروف و يا از ترکيبي از آنها استقاده کرد .

4- نظر خواهي از تکميل کنندگان و استفاده کنندگان فرم
آناليست بايستي اطلاعات کافي را درباره واحدهايي که از فرم استفاده مي کنند , کسب کند و فرم را با توجه به نياز واحدها و توان تکميل کنندگان تنظيم نمايد .

5- تعيين اطلاعاتي که بايد در فرم درج شوند
لازم است که فرم فقط مشتمل بر اطلاعاتي باشد که به آنها احتياج است . هر موردي که در فرم گنجانده ميشود, بايستي حتما مورد استفاده قرار گيرد .  در غير اين صورت , موجب پيچيدگي فرم و اتلاف وقت و هزينه خواهد شد .

6- تهيه طرح فرم
حال آناليست , مي تواند به طرح ريزي فرم بپردازد و از ابتکار و خلاقيت خود و همچنين از شناختي که به دست آورده است , مدد بگيرد و براي فرم مورد نظر, طرحي در اندازد که در عين شکيل بودن , پاسخگوي نياز واحد نيز باشد .

7- استفاده آزمايشي از فرم در يک واحد نمونه
با توزيع فرم در يک واحد کوچک , قبل از اينکه فرم در سطح گسترده اي توزيع شود و صرف هزينه زيادي را سبب گردد , مي توان به اشکالات و نقايص احتمالي فرم پي برد و به اين ترتيب  از عکس العمل ها و بازخوري که تکميل کنندگان فرم و استفاده کنندگان آن, نشان مي دهند , استفاده کرد .

8- جرح و تعديل فرم , با استفاده موثر از باز خور
در اين مرحله آناليست با استفاده از نقطه نظرات افراد ذينفع و اشکالات واقعي, تغييرات و اصلاحات مورد نياز را در فرم ايجاد مي کند .

9- تهيه فرم نهايي
پس از انجام تغييرات لازم, فرم نهايي تنظيم مي شود و به ضميمه برگ دستور چاپ فرم, براي مديريت ارسال ميگردد تا در صورت تاييد, براي چاپ آن اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *