مدیریت جهانگردی

ايرلند در يك نگاه

تهيه و تنظيم :حميد يكه كار

جمهوری ایرلند یکی از کشورهای شمال غرب اروپاست. مرزهای کنونی این کشور پنج ششم خاک جزیره ایرلند را دربر می ‌گیرد.  این کشور از شمال با ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است، از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق با دریای ایرلند همسایه است.  ایرلند از نظر رشد تولید ناخالص داخلی پنجمین کشور جهان و از نظر شاخص توسعه انسانی، پنجمین کشور جهان است. آموزش کلیدترین محور توسعه کشور ایرلند را تشکیل می دهد.  این کشور عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.

ايرلند در يك نگاه :
حكومت : جمهوری
مساحت : 68/895كیلوترمربع
جمعیت  :000/808/3
رشدسالانه جمعیت : 4/0 درصد
پایتخت : دوبلین
زبان :ایرلندی ـ انگلیسی
دین : مسیحی
واحد پول : پوند ایرلند

زبان:
براساس اصل 8 قانون اساسی ایرلند، زبان آیریش (گالیک) زبان ملی و اولین زبان رسمی کشور و زبان انگلیسی به عنوان دومین زبان رسمی کشور شناخته شده است.
نام کشور:
براساس قانون 1948 ، نام کشور، جمهوری ایرلند بوده ولی همین اصل در استفاده از واژه ایرلند (به تنهایی و به زبان انگلیسی) به عنوان نام کشور تغییری ایجاد نمی کند.
پرچم:
پرچم ملی کشور سه رنگ و به رنگهای سبز، سفید و نارنجی است. چهارگوش مستطیل شکل و طول آن دو برابر عرض آن است. رنگ سبز در کنار میله پرچم و رنگهای سفیر و نارنجی بعد از آن قرار می گیرد.
سرود ملی:
سرود ملی این کشور سرود سرباز نام دارد. شامل سه بند و یک بخش آواز جمعی (کر) مشتمل بر پنج قسمت (چهار بخش اصلی و یک بخش سلام ریاست جمهوری است) که در سال 1926 بعنوان سرود ملی تصویب شد.
روز ملی:
17مارس هر سال به عنوان روز ملی یا سنت پاتریک جشن گرفته می شود. استفاده از شبدر ایرلندی توسط سنت پاتریک و هنگام موعظه او در ایرلند موجب تصویب این ترکیب بعنوان نماد ایرلند شد.
سرزمین قصرهای سنگی
ایرلند به داشتن قصرهای سنگی باشکوه معروف است.
تاریخچه قصرهای ساخته شده در ایرلند به هزار سال پیش زمانی که نورمان ها به آنجا حمله کردند یعنی از سال های اول هزاره دوم تا اوایل قرن بیست باز می گردد. ایرلند از آن جمله کشورهایی است که همیشه به کنترل جمعیت اهمیت داده است. قصرهای مختلف در این کشور برای پناه دادن به خانواده های پادشاهان و محافظت کردن از ارتش آنها ساخته شده اند. قصر معروف بلرنی واقع در روستای بلرنی یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ایرلند است. روستای بلرنی در ۸ کیلومتر از شمال غربی شهر “کرک” در ایرلند جنوبی واقع شده است. روستای بلرنی دارای امکانات رفاهی بسیار مناسب است. روستای بلرنی کوچک است و جمعیتی قریب به ۲۰۰۰ نفر دارد. قصر بلرنی سال ۱۴۴۶ در ایرلند ساخته شد و پس از گذشت سالها یکی از زیباترین مکان های ایرلند شد تا جایی که هر ساله ۲۰۰ هزار گردشگر از آن دیدن می کنند.

فرهنگ و مردم ایرلند
بر اساس آمارهای سال گذشته جمعیت این کشور چهار میلیون و 109 هزار و 86 نفر است که میانگین سنی آنها 34/3 سال است. امید به زندگی برای زنان 7/80 سال و برای مردان 27/75سال است.
بر اساس آمارهای سال 2001 میلادی 1/0 درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. اغلب مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند و زبانهای رسمی آن انگلیسی و ایرلندی است.
ابعاد گسترده مهاجرت به وابستگی های فرهنگی بسیار عمیق این کشور به ایالات متحده آمریکا و کشور استرالیا منجر گردیده است. این وابستگیها زمانی نمایان شد که در زمینه سیاست رسانه ای هیچ گونه محدودیتی در خرید برنامه های تلویزیونی وجود نداشت. علاوه بر این دولت ایرلند با طرح 60 درصدی تولیدات تلویزیونی غیرخبری که منحصراً در اروپا تولید شده اند، مخالف است. یکی از مشخصه های فرهنگی مهم مردم ایرلند، شیفتگی بیش از حد آنان به داشتن هویت فرهنگی است.
تغییرات شتابان اقتصادی و اجتماعی پشت سرگذاشته شده و همزمان با جنبش مذهبی (Celtic) در کشور، دولت علاقه مندی دولت به زبان و ادبیات ایرلندی به اوج خود رسید.

صنعت نشر كتاب
روند جاري توسعه صنايع فرهنگي ايرلند در زمينه نشر كتاب بيش از بخشهاي ديگر خود را نمايان ميسازد. در جمهوري ايرلند حدود 100 موسسه انتشاراتي وجود دارند كه برخي از اين مؤسسات در سالهاي اخير از فروش قابل توجهي نيز برخوردار بوده اند. به دنبال حذف كامل ماليات بر ارزش افزوده از صنعت كتاب كشور در سال 1982، جهش 30 تا 40 درصدي در فروش كتاب صورت گرفته است. تا قبل از سال 1974، تصور بر اين بود كه صنعت نشر كتاب تنها 5 درصد از بازار داخلي را تحت اختيار دارد در حالي كه در مقياس جديد، سالانه 30% از بازار داخلي يعني حدود 40 ميليون پوند ايرلندي در اختيار صنعت نشر كتاب كشور قرار دارد كه از اين ميزان 12 ميليون آن صرف خريد كُتُب آموزشي براي مدارس كشور ميگردد.
در سال 1982، هيأت بازاريابي كتاب ايرلند تشكيل گرديد. هيأت مذكور به طور فرهنگي ليستي از كتب پرفروش كشور را ارائه مي نمايد. هيأت فوق مهمترين آرمان در زمينه توسعه و ترويج كتاب كشور ميباشد. از آنجائيكه انتشار آثار ادبي براي ناشران كشور مقرون به صرف نميباشد از اين رو شوراي هنر در اين زمينه به ناشران كتب ادبي انگليسي خدمات مالي و مشاوره ارائه ميدهد و اين در حالي است كه در زمينه انتشار كتب ادبي ايرلندي، هيأت ادبي تحت عنوان (Bord na Leabhar Gaeilge) به ارائه چنين خدماتي ميپردازد.

مطبوعات
جمهوري ايرلند به طور سنتي از جمعيت كتاب و روزنامه خوان بسيار بالايي برخوردار ميباشد. در اين كشور به طور متوسط هفته اي 5 ميليون نسخه روزنامه فروخته مي شود. لوايح قانوني ويژه رسانه هاي سمعي و بصري كشور مشمول روزنامه ها و مجلات كشور نيز ميگردد. يعني اين كه روزنامه هاي و مجلات كشور نيز تحت مالكيت خصوصي قرار دارند.
اولين روزنامه ايرلندي تحت عنوان روزنامه تايمز ايرلند (Irish Times) در سال 1859 منتشر گرديد. روزنامه (Trish independent) از جمله روزنامه هاي پر طرفدار ايرلندي است كه در ژانويه سال 1905 منتشر گرديد. هم اكنون تعداد 6 روزنامة صبحگاهي، 4 روزنامه عصرگاهي و 5 روزنامة ويژة ايام تعطيل در كشور منتشر ميگردد. حدود 80 دفتر روزنامه استاني در كشور ايرلند فعاليت دارند كه اغلب اين دفاتر به صورت شركتهاي سهامي بوده و مستقل از گروه هاي بزرگ انتشاراتي فعاليت مي نمايند. لازم به ذكر است كه تعداد زيادي از روزنامه ها و مجلات كشور انگلستان نيز در اين كشور عرضه ميگردد.

توسعه فرهنگي
جمهوري ايرلند داراي سنت فولكلور بسيار غني ميباشد كه در زمينه هاي موسيقي، رقص، داستان سرايي، ادبيات تجلي يافته است. مردم ايرلند بيشتر علاقمند به شنيدن موسيقي سنتي و تماشاي فيلم در سينما ميباشند و كمتر به اُپرا، موسيقي كلاسيك و رقص بها ميدهند. به عبارت ديگر بيشترين حضور آنان در زمينه موسيقي سنتي و فيلمهاي سينمايي و كمترين حضور آنان در زمينه اپرا، موسيقي كلاسيك و رقص ميباشد.
13%جمعيت ايرلند در شهر دوبلين ساكن ميباشند. لازم به ذكر است كه اغلب مؤسسات بزرگ فرهنگي كشور در اين شهر قرار دارند. در اينجاست كه تفاوت واقعي ميان شهرنشيني و روستانشيني و وجود تمركزگرايي نسبي در كشورمشاهده ميگردد. توسعه مراكز هنري محلي در گرو اجراي پروژه هاي توسعه فرهنگي در كشور ميباشد. توجه زيادي بر مشاركت عمومي در زمينة دموكراسي فرهنگي و هنرهاي محلي كشور معطوف گرديده است..
طرحهايي نيز از سوي شوراي هنر كشور ارائه گرديده كه به جوامع محلي اجازه ميدهد كه از 6 ماه تا يكسال به طور تمام وقت موسيقيدانان، نويسندگان و هنرمندان تجسمي حرفه اي كشور را به خدمت گرفته و به آموزش هنر مورد علاقه خود از اين هنرمندان بپردازند.
به منظور تهيه فيلمهاي تخصصي در زمينه هاي هنري و پخش برنامه هايي از تلويزيون در زمينه هاي معماري و توسعه شهرنشيني طرح تجربي ويژه اي در حال اجرا ميباشد. اين قبيل فيلمها از سوي كمپانيهاي تلويزيوني به طور مشترك تأمين بودجه ميگردند. شوراي هنر ايرلند همچنين برخي طرحهاي فرهنگي ديگر تحت عناوين «با نويسندگان در مدرسه» و «نقاشي روي ديوار» را در دست اقدام دارد. فعاليتهاي غيرحرفه اي و محلي فرهنگي نيز از سوي مقامات محلي و شوراي هنر مورد حمايت واقع ميگردد.
لازم به ذكر است كه شهر دوبلين درسال 1991به عنوان پايتخت فرهنگي كشورهاي اروپايي معرفي گرديد.

روابط بين المللي فرهنگي
تا سال 1974 هيچگونه تدارك مالي در جهت توسعه روابط فرهنگي ميان ايرلند با ساير كشورهاي جهان صورت نگرفته بود. تا اين كه كمك مالي 000/10 پوندي ايرلندي جهت تشكيل كميته مشاوره در امر روابط فرهنگي از سوي وزارت امور خارجه ايرلند مورد تصويب قرار گرفت.
هم اكنون در حدود 40 دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه ايرلند در خارج از كشور فعاليت دارند. لازم به ذكر است كه جهت توسعه روابط فرهنگي بودجه اي معادل 000/200پوند ايرلندي در اختيار اين دفاتر قرار داده شده است.
جمهوري ايرلند با 10 كشور جهان موافقتنامه هاي فرهنگي امضا نموده است كه اولين موافقت نامه با كشور نروژ در سال 1964 منعقد گرديد.
جمهوري ايرلند در زمينه فرهنگ فولكلور با كشور فنلاند روابط بسيار مستحكمي برقرار نموده است. در سال 1984، كميته ايرلندي “بنياد فرهنگي اروپا” در سطح غيردولتي تشكيل گرديد.

موسيقي
كشور ايرلند معروف به سرزمين موسيقي است و بيشتر شهرت بين المللي خود را در اين زمينه مديون موسيقي سنتي و پاپ ميباشد. موسيقي كلاسيك جايگاه رفيعي در اين كشور نداشته و راديو و تلويزيون كشور، برنامه هاي موسيقي را به دو صورت زنده و ضبط شده پخش مي نمايند. طي سالهاي 1960 و 1970 علاقه وافري به موسيقي و رقص سنتي در ميان جوانان پديدار گشت. اين علاقه مندي موجب افزايش تقاضا جهت ضبط موسيقي سنتي در ايرلند گرديد. ارگانهاي متعددي به تشويق، توسعه و ترويج موسيقي كشور ميپردازند كه از آن جمله مي توان به شبكه موسيقي، انجمن موسيقي معاصر و آرشيو موسيقي سنتي ايرلند اشاره نمود. شبكه موسيقي، مؤسسهاي پيشرفته است كه در سال 1986 توسط شوراي هنر ايرلند و به منظور ارتقاء سطح كيفي و كمّي و تشويق شهروندان ايرلندي به فعاليتهاي موسيقي محلي تأسيس گرديد.
شبكه مذكور در زمينه موسيقي كلاسيك، سنتي و جاز به فعاليت پرداخته اما عمدة فعاليتهاي خود را بر معرفي و ارتقاء موسيقي محلي ايرلندي متمركز نموده است.
از آنجائيكه صنعت موسيقي در كشور ايرلند صنعتي نوپا محسوب ميگردد از اين رو عمدة سرمايه گذاريهاي صورت گرفته در زمينة مطالعات پيشرفته موسيقي از سوي كشور انگلستان صورت پذيرفته است. بنابراين عمدة نگراني بخش فرهنگ كشور به علت فقر آموزش موسيقي در كشور ميباشد.

سیاست در ایرلند
رئیس جمهوری ایرلند رئیس حکومت در این کشور است که برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می ‌شود و تنها دو بار می‌ تواند به این سمت انتخاب شود.
رئیس جمهور برای دوره ‌ای هفت ساله مستقیماً انتخاب می‌شود. نخست وزیر و کابینه را مجلس نمایندگان نامزد و رئیس جمهور انتصاب می ‌کند.
هرچند ریاست ‌جمهوری در ایرلند بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، اما بر اساس قانون اساسی اختیاراتی هم دارد. نخست ‌وزیر ایرلند را رئیس جمهور به مجلس معرفی می ‌کند.
نخست وزیر معمولا رئیس حزب برنده در انتخابات عمومی مجلس است. معمولا اعضای هیات دولت در ایرلند به صورت ترکیبی از چند حزب تعیین می‌شوند. این اتفاق از سال 1989 در این کشور بدون استثنا در همه دولتها اجرا شده است.
دو مجلس این کشور شامل سنا و ملی ( مجلس نمایندگان ) است. مجلس سنا 60 عضو دارد و مجلس ملی 166 عضو، انتخابات مجلس ملی هر هفت سال یک بار برگزار می ‌شود.
مجلس شند (سنا) متشکل است از 60 عضو که 11 نفر را نخست وزیر ‌تعیین می ‌کند، 6 نفر را دانشگاهها انتخاب می ‌کنند و 43 نفر غیر مستقیم انتخاب می‌شوند تا برای دوره‌ای پنج ساله به نمایندگی منافع ویژه و صنفی بپردازند.
دویل (مجلس نمایندگان) متشکل است از 166 عضو که برای دوره‌ای پنج ساله با رأی تمام افراد بالغ تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می ‌گردند.
کشور ایرلند دارای 27 شورای استانی، 5 بخش، 5 ناحیه شهرداری و 49 شورای شهری در سطوح منطقه ای است.

اقتصاد ایرلند
تولید ناخالص داخلی ایرلند 5/187 میلیارد دلار است. دو میلیون و 210هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می ‌دهند و نرخ بیکاری در آن پنج درصد است.
هفت درصد از مردم ایرلند زیر خط فقر زندگی می‌ کنند و نرخ تورم در آن 7/4 درصد است.
بر اساس آمار موجود این کشور در سال گذشته 107 میلیارد و 300 میلیون دلار صادارت داشته و 64 میلیارد و 900 میلیون دلار واردات داشته است.
انگلیس مهمترین شریک تجاری ایرلند محسوب می شود. مناسبات تجاری ایرلند با انگلیس در سال گذشته 06/37درصد از کل مبادلات تجاری این کشور را در بر گرفت.
محصولات صادراتی ایرلند شامل ماشین ‌آلات و تجهیزات، کامپیوتر، مواد شیمیایی، دارو، حیوانات زنده و محصولات دامی است که به کشورهای آمریکا ،انگلیس، بلژیک ،آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر می‌شود.
محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات پردازش داده‌ها، نفت و مشتقات آن، منسوجات و پوشاک است که از کشورهای انگلیس ،آمریکا ،آلمان و هلند وارد می‌شود.
نظام آموزشي ايرلند:
مسئوليت آموزش و پرورش در ايرلند به عهده وزارت آموزش و علوم مي باشد كه تمام جنبه هاي امور مربوط به آموزش از جمله برنامه هاي درسي، تعيين عناوين درسي و برگزاري امتحانات ملي را شامل مي شود. تحصيلات ابتدايي از 6 تا 15 سالگي اجباري و در بسياري از مدارس و نيز در سطح ليسانس در دانشگاه هاي ايرلند مجاني است. نظام آموزشي ايرلند به طور سنتي به سه سطح تقسيم مي شود: سطح يك يا ابتدايي( 8 سال)، سطح دو يا متوسطه( 5 يا 6 سال) و سطح سه يا دانشگاهي كه شامل دوره هاي متفاوتي از قبيل دوره هاي فوق ديپلم، دوره هاي فني حرفه اي مي باشد.

منابع :
1.سرزمين و مردم ايرلند/اثر الينور اوبرين :ترجمه مسعود رجب نيا – تهران:بنگاه ترجمه و نشر كتاب
2.ايرلند /گرد آوري و تنظيم رضا حسين پور تواني;‌براي دفتر مطالعات سياسي و بين المللي- تهران:وزارت امور خارجه،مركز چاپ و انتشارات،1378
3.  www.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *