دستور العمل تشکیل و راه اندازی شرکتهای تعاونی فراگیر استانی

شرکتهای تعاونی فراگیر استانی دارای حوزه فعالیتی فراتر از یک شهرستان بوده و میزان سرمایه گذاری آنها فراتر از اعتبارات شهرستانی می باشد. این شرکتها از طریق تجمیع سرمایه های مردمی و به کارگیری تخصص ها و مهارت های مرتبط، در اجرای طرحهای استانی ، پروژهای بزرگ (نظیر کارخانجات سیمان، پتروشیمی و … ) و یا طرح های واگذاری دولت مشارکت کرده و در ایجاد جهش در سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی ایفا می نماید.

تشکیل تعاونی فراگیر استانی به صورت چند منظوره و عام خواهد بود و کلیه افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی در سطح استان می توانند به عضویت آن در آیند محدوده جغرافیایی فعالیت تعاونی استان می باشد. همچنین دستگاهها و موسسات دولتی موضوع مواد 17 و 18 و 24 قانون بخش تعاونی می توانند در تعاونی سرمایه گذاری نمایند.
مراحل تشکیل:
1. اداره کل تعاون استان با مطالعه و بررسی کارشناسی در چارچوب سند ملی توسعه استان نسبت به شناسایی قابلیت نسبی اقتصادی استان در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط استانی اقدام نماید.
2. اداره کل تعاون پس از اطلاع رسانی و هماهنگی با مسئولین اجرایی استان از میان افراد خوشنام نسبت به تعیین هیئت موسس اقدام نماید.
3. اداره کل تعاون استان در چارچوب مزیت های نسبی اقتصادی استان نسبت به تهیه طرح و اساسنامه اقدام و پس از صدور موافقت نامه تشکیل و تکمیل پرونده، مجوز پذیره نویسی را صادر و تمهیدات لازم را برای برگزاری اولین مجمع عمومی عادی بعمل خواهد آورد.
4. به منظور اطمینان آحاد مختلف جامعه ، کلیه مبالغ واریزی جهت خرید سهام شرکت در حسابی نزد صندوق تعاون سپرده گذاری خواهد شد. صندوق تعاون موظف است با شروع فعالیت و متناسب با پیشرفت امور تعاونی، سرمایه مورد نیاز را با نظارت اداره کل تعاون در اختیار مجریان طرح قرار دهد.
5. اداره کل تعاون استان همکاری لازم را در خصوص اخذ تسهیلات و کمک های دولتی با تعاونی بعمل خواهد آورد.
*http://www.teh-coop.gov.ir/index.aspx?siteid=77&pageid=442

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *