درس‌های عاشورا

نویسنده: احمد یاراحمدی خراسانی

عاشورا باشکوه ترين ، حماسي ترين وناب ترين انقلاب تاريخ اسلام است که تداوم آن با انقلاب عصر ظهور که کامل ترين و آخرين انقلاب تاريخ انسان مي باشد جلوه گر مي گردد. عاشورا قصه مردان و زناني است که بصيرتشان چراغ راهشان و بينش ژرف و زلالشان ، کشتي عبور آنها از طوفانهاي دروني و بيروني است و در اين راه بدرستي پيامبر اعظم ( ص) فرمود : (( ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه )) چرا که کشتيبان اين جريان عظيم، چراغ هدايت جامعه و منجي بشريت است.
امام حسين (ع) با توجه به مقتضات زمان و جريانهاي منحرف ايجاد شده در دوران حکومت امويان بر جامعه اسلامي و براساس اهدافي نظير : احياي جامعه اي مبتني بر شاخصهاي اسلامي بر مبناي قرآن و سيره نبوي و   اهل بيت (ع)، احياي امر به معروف و نهي از منکر ، احياي ترويج فرهنگ گفتگو بر مبناي عدل و عقل ، احياي ترويج فرهنگ اتحاد و محبت در جامعه ، اصلاح امت و شناساندن ضعفهاي موجود در جامعه و نيز افشاي استبداد و خود کامگي امويان (که تداعي کننده دوران جاهليت بودند ) قيام نمودند. منطق اين قيام نه براساس قدرت طلبي و جاه طلبي و مقام پرستي بود بلکه نشأت گرفته از همان نگاهي بود که اميرالمومنين (ع) در رويارويي با مارقين ، قاسطين و ناکثين آن را بيان مي کنند. نهضت امام حسين (ع) در جهت احياي اخلاق و سياست رحيمانه پيامبر (ص) در مقابل با اخلاق و سياست خشن و خودکامه امويان بود.خشونت ستيزي و مبارزه با ظلم از صفات انسانهاي کامل و آزاده و بارزترين بخشهاي رسالت پيامبر (ص) و علي (ع) مي باشد و          نبي اسلام با اين ويژگي به اصلاح جامعه قبيله اي جاهلي عصر خويش پرداخت. احتمالاً مي توان اوج رجعت به جاهليت ، در نيمه نخست قرن اول اسلامي را در بيعت خواهي يزيدبن معاويه با توسل به خشونت و زور و تزوير شمرد و تاکيد کرد که امام حسين (ع) به عنوان وارث و احياگر سنت پيامبر (ص) در جهت مبارزه با زورمداري و ديکتاتوري و ارتجاع حزب اموي قيام نمودند.
در يک نگاه همه جانبه وقايع کربلا صرفاً مصيبت ، تشنگي ، سربريدن ، درماندگي ، بي پناهي ، آوارگي و اسارت نيست البته اينها هم هست چون اين بلايا در صحراي کربلا بوده است لکن عظمت نهضت عاشورا در اين است که ياران امام با وجود چنين مصائبي شجاعت و شهامت ، ايستادگي ، دلاوري ، قهرماني و ذوب شدن در جريان حق و امام معصوم را جلوه گر کردند. شجاعت در برابر دشمن ، رهايي از دنياطلبي ، سازش ناپذيري با باطل و ستم ، فداکاري براي احياي حق ، تحول روحي ، عزت آفريني و شکست ناپذيري ، امر به معروف و نهي از منکر ، اهميت به نماز ، حفظ عزت و کرامت ، آزادي و آزادگي از پيامهاي اساسي و عبرتهاي عاشوراست. از اين رو ائمه معصومين (ع) بر حادثه کربلا به عنوان برنامه اي تحول آفرين ، احياگر و بسيج کننده تاکيد داشتند و همواره مي کوشيدند تا آن را زنده و سازنده نگه دارند. امام خميني (ره) که نقش بي بديلي در حفظ ميراث عاشورا در تاريخ معاصرتشيع داشتند مي فرمود : (( دستور آموزنده کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا  بايد سرمشق امت اسلامي باشد. قيام همگاني در هر روز و در هر سرزمين ، عاشورا قيام عدالتخواهان با عددي قليل و ايمان و عشقي بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشين و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که اين برنامه سرلوحه زندگي امت در هر روز و در هر سرزمين باشد ))  آن رهبر حکيم بر اين اساس نهضت خود را بنا نهاد و در برابر مستکبران تا پيروزي انقلابي عظيم ايستادگي کرد و براين اساس فرمود : (( اين محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است )) . امام خميني (ره) بر ترسيم دو جناح حق و باطل و مبارزه قاطع با اهل فساد و ستم به معناي عام آن و سازش ناپذيري با آن تاکيد مي ورزيدند و در هدف خويش در اين راستا از قاطعيت ، عزم راسخ و تغييرناپذيري برخوردار بود.
امروز جمهوري اسلامي ايران با رهبري مردي حکيم و عالم و شاگرد امام با الگوگيري از اين حماسه عظيم و زنده نگه داشتن جريان کربلا و بهره گيري از تعاليم ناب و انسان ساز نهضت عاشورا ، انقلاب اسلامي را با همه وجود و سرمايه هاي خود حفظ خواهد کرد و تا ظهور امام عصر (عج) جهت تحقق انقلابي ستم ستيز ،    عدالت خواه ، آزادي بخش و انقلابي براي زدودن لايه هاي جاهليت در دنياي امروز و معرفي اسلامي در    هيأتي نو ، شفاف و شسته از غبارهاي تحريف ، انحراف و فريب ايستادگي مي نمايد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *