بهترین کارآفرین باشید

تالیف: آلکس مک میلان
مترجمین: دکتر مصطفی کاظمی- مجتبی کفاشان
خلاصه كتاب: رضا حق دوست

فصل1:  کارآفرین کیست؟
افراد ادراکات متفاوتی دارند و نظریه های بی شماری وجود دارد برخی بر کسب پول و درآمد متمرکزند. برخی بر روی توسعه و گسترش خلاقیت ها متمرکزند و پول را تنها مکانیزمی می دانند که خلاقیت ها اجازه وقوع یا موفقیت می دهد. برخی نیز در جستجوی هر دو (پول –خلاقیت) می باشد از این رو به سوالاتی نظیر چه زمانی یک کارآفرین موفق است؟ آیا کسب درآمد و پول بیشتر به معنای موفقیت بیشتر یک کار آفرین می باشد می پردازیم.

دو جنبه متمایز از یک کارآفرین وجود دارد
1-    برخی از کارآفرینان، از طریق خلاقیت ، ابداع ، اینده گری و اکتشافات می توانند فرصت های کاری اطراف خویشتن را شناسایی نمایند.
2-    برخی در عمل فرصت ها را می بینند و از آن برای کسب پول به صورتی موفقیت آمیز بهره برداری می نمایند در واقع لغت کار آفرینی را می توان به معناهای متفاوتی درآورد از قبیل 1 مستقل از نظر مالی استقلال – یک بازار فروش خلاقانه- شهرت – شانس ثروت مند شدن اما برای رسیدن به این موارد این است که تصمیم بگیرید به اهداف خود نائل شوید (موفقیت را تنها گزینه بدانید) در این صورت همواره از آنچه اتفاق می افتد حیرت زده شده و به اهداف خود نائل می گردید یک کارآفرین چیزهایی می بینید که دیگران نمی بینند. آنها می توانند منابع و پتانسیل هایی را ببینند و بکار ببرند و از آن منافعی حاصل نمایند که سایرین توانایی آن را ندارند دونالدژامبا می گوید مادامی که توانایی اندیشیدن دارید ، وسیع و گسترده بیندیشید .
1-    هرفردی می تواند کار آفرینی موفق باشد
2-    هر کار آفرینی می تواند بهترین باشد
در واقع کارآفرینی بیش از توانایی یک تصمیم گیری درست نیست ؛ برای اینکه شما یک صخره نورد معمار بازیگر –خلبان ماهری شوید نیازمند استعداد و آموزش هستید اما برای کارآفرین بودن تنها باید تصمیم بگیرید . در ابتدای امر ممکن است دارای ترس باشید اما می توانید به گونه ای کاملا حرفه ای آزاد و مختار باشید. گام بعدی استقلال مالی است. این موارد مطمئن ترین راه ها برای حذف اضطراب ها و ترس است.
سئوال : چه موانعی در راه تبدیل شدن به یک کارآفرین بهتر وجود دارد؟
1-    در شروع چه اموری باعث توقف فعالیت شما می گردد؟
2-    چه امری باعث ایستا شدن اندیشه و تفکر شما از یک طرح یا عقیده می گردد؟
3-    چه عواملی را باعث توقف تدوام فعالیت تجاری خود می دانید؟
4-    چه عاملی باعث عدم ارتقا شما از یک شرکت کوچک به یک شرکت بزرگ می گردد؟
5-    چه علنی در راستای بهبود کارآفرینی شما وجود دارد؟
یک کارآفرین موفق باید مجبور باشد دنیای اطرافش راکنترل نماید و اجازه ندهد که محیط او را تحت کنترل درآورد. کارآفرینی تنها جسارتنیست بلکه «هوشمندی» نیز می باشد.
ریچارد لودن می گوید: هر روز اموری مثبت یا منفی اتفاق می افتد از خود می پرسیم چه فرصتی در آن نهفته است؟
فصل 2 : چه نوع کار آفرینی را دنبال کنیم.
حال به آن می پردازیم که چه نوعی از کارآفرینی را دنبال می کنید و باید چگونه و از کجا شروع کرد؛ نحوه شروع به انگیزه شما بستگی دارد. مهمترین یا عمومی ترین هدف حرفه ای کارآفرینی باید توانایی کنترل سرنوشت و تقدیرتان باشد.
صلاحیت های کلیدی یک کارآفرین چیست؟ اختراع – خلاقیت – دیسک پذیری و یک شخصیت قوی در قلب کارآفرینی قرار دارند . کارآفرین شخصی است که تصمیم گرفته است بر آینده اش کنترل داشته و برای خود کار نماید. بنابراین کار آفرینان، ارزش افزوده اجتماع هستند و آنچه مصرف کنندگان می خواهند و نیازمند را تغییر می دهند.
صلاحیت های مورد نیاز یک کارآفرین
1-    باید درباره طرح های جدید فکر نموده و آن ها را در بازار به صورت
2-    تیمش را در جهت ایجاد رقابت با امکانات محدود هدایت کند
3-    منابع مالی را افزایش بخشد
4-    به طور مداوم ، شهرت فردی خود را حفظ و ضمانت نماید
5-    دستمزد کارمندان را تنها زمانی که کارها به صورتی حساب شده و عاقلانه انجام دهند بپردازد
6-    خود را برای از دست دادن همه چیز در صورت رخ دادن اشتباه آماده کند
7-    زمانی که بانک بر او فشار  وارد نمی کند، احساس خطر نماید
8-    سخت کوش باشد و از انعطاف پذیری و خرد بیشتری نسبت به دوران زندگی حرفه ای گذشته اش  برخوردار باشد
9-    از عهده کارهای چندگانه برآید برای مثال شما مجبورید در شروع هر کاری را انجام دهید
10-    مسئولیت تمام اتفاقات رخ داده شده را بپذیرد.
کارآفرین موفق به معنی ارتقاء و توسعه شرایط جامعه و افزودن چیزهایی امت که از قبل وجود نداشته است این فرایند کسب ثروت را به دنبال دارد، اما ثروت نباید به عنوان تنها هدف شما باشد ثروت حاصل از پول در برابر ثروت آزادی و رهایی تفکر ، خلاقیت و ابداع و دانشی که شما به عنوان ارزش به جامعه ی می افزایید به هیچ عنوان قابل مقایسه نمی باشد.
کارآفرین ، مخترع ، رهبر ، الهام بخش و حالتی است که به زندگی مشتریان ، کارکنان و سهامداران روح می بخشد. زندگی یک کارآفرین سراسر هیجان، انرژی ، شادی و تفریح و رضایت شغلی است .
فصل 3: فرصت ها را ببینید؟
سوالی مبنی بر اینکه چه کاری را می خواهید انجام دهید باید منطبق با خواسته های مردم برای خرید باشد. حیله واقعی این است که نیازمندی مردم چیست ؟ اشتیاق شما چیست و تا چه میزان گنجایش و توانایی فراهم کردن آن را دارید؟ بخاطر بسپارید اگر به درستی بازار را انتخاب نمایید فروش آسان خواهد بود. کشف فرصت ها ، تنها داشتن یک طرح اولیه نیست: بلکه شیوه زندگی است این موضوع تمامی جنبه ها و فرایندهای کار را در هر لحظه ای پوشش می دهد. حتی زمانی که در فرایند پیشرفت قرار گرفته اید باید سریعا در جستجوی فرصت هایی برای ارتقا آتی باشید . به طور ساده کارآفرینان آنهایی هستند که تفاوت میان موانع و فرصت ها را درک می کنند و قادرند هر دوی این ها
(موانع – فرصت ها) را به صورت امتیازی برای خود تغییر دهند (ویکتور کیم)
این یک افسانه است که کار آفرینان به آسانی یک ایده را پیدا و سپس دنبال می کنند. در واقع شما نیازمند هستید که به طور مداوم در جستجوی فرصت های جدید بوده و به طور پیوسته افکارتان را بروز کنید تردستی واقعی ، تبدیل عقاید و طرح ها به واقعیت های مالی و منفعت زا است. مجبورید که با استفاده از اعتقاد – اشتیاق – عزم راسخ- ایمان – تعهد و توانایی عملی اندیشه ها را به واقعیت تبدیل نمایید .
چهار مرحله برای کشف فرصت ها:
1- شش سئوال جادوئی مطرح کنید
الف- به چیزی یا چه کسی امروز برای من یک فرصت عرضه می کند.
ب- افرادی که امروز ملاقات نمی کنم ، نیازمند چه کارهایی می باشند
پ- در هفته گذشته چه موارد قابل توجهی از افراد شنیده ام
ت- چه اموری واقعا اتفاق افتاد ؟ چه محصولی مورد نیاز است
ج- اگر هم اکنون امکان داشته باشد . مردم چه محصولاتی را با کیفیت بالا خریدارند؟
چ- چه خدمت یا محصولی را در صورت موجود بودن باید خریداری نماییم؟
2-    یک نسخه از شش سوال را بر روی دیوارتان بچسبانید و در شروع هر روز آن را بخوانید
3-    در طول روز مشاهده کنید و به خوبی گوش دهید
4-    منتظر بمانید سئوالات در ناخودآگاه شما شکل می گیرند. اکنون ذهن خود را بر تمرکز خودکار روی فرصت ها آموزش داده اید. به زودی اندیشه ها سر می رسند به زودی در خواهید یافت که فرصت های اقتصادی هر روزه در فاصله ای تا نوک بینی شما قرار دارند.
چهار مرحله برای تبدیل فرصت ها به مرحله سودآوری
1-    یک ارزش بازاری و چگونگی رسیدن به آن را پایه گذاری کنید
2-    مقدار هزینه برای معرفی یک محصول اولیه یا تحویل خدمات را تخمین زنید
3-    سرمایه گذاری را تمرین نمایید
4-    بخاطر داشته باشید، بزرگ بیندیشید اما با ریسک های محدود بازخورد ها را ارزیابی کنید. تمامی نتایج بازخوردهای ارزشمندی به شمار می آیند، بنابراین به خوبی گوش فرا دهید
روز شانس شما: فرصت ها در اشکال و اندازه های بسیار ظاهر می گردند. و به طور مداوم یکی پس از دیگری می ایند . اگر یکی از آن ها را از دست دهید یکی دیگر به سرعت عبور خواهد کرد.
شما می توانید حتی در مواقع خوردن چای – غذا – خوابیدن- صحبت کردن با دیگران به دنبال فرصت ها باشید
چگونه یک کارآفرین می تواند شانس و بخت خود را بسازد؟
1-    همواره به فرصت ها گوش داده و آن را ببیند
2-    معتقدند که در هر چیزی که اتفاق می افتد فرصتی نهفته است
3-    آینده نگرند و برای هر پیشامدی برنامه ریزی می نمایند
4-    در جستجوی چیزی هستند که مردم در قبال آن پول پرداخت نمایند، آنگاه بر آن موضوع تمرکز می کنند
شکست و سایر فرصت ها: شما باید از توانایی یادگیری و آموختن شکست ها برخوردار باشید. اطلاعات و فرصت ها بی وقفه از هر سو به سوی شما در حرکتند. باید فرصت های عمده و اصلی را دریابید.
اغلب یک شکست می تواند الهام بخش یک شروع تازه باشد. برخی اوقات شکست می تواند رد شدن اندیشه شما محسوب شود باید صبور باشید و به خودتان اعتقاد داشته باشید.
فرق تفکر یک کارمند با یک کارآفرین
تفکر یک کارمند
به یک حقوق ماهیانه نیازمندم
نیازمند حقوق بازنشستگی مطلوب هستیم
ترفیع و تشویق می خواهم
خدا را شکر امروز جمعه است
اگر شایستگی داشتم ، می توانستم کار خوبی بدست آورم
شغل بهتری می خواهم
از من می خواهید چه کاری انجام دهم
یک فکر بزرگ دارم
می خواهم نقاط قوت خود را حفظ کنم
احساس ناکامی می کنم- به یک درامد ثابت نیازمند هستم
حقوق بالا می خواهم – بهترین را انجام می دهم تفکر یک کارآفرین
نیازمند کسب منفعت هستم
نیازمند کسب سرمایه برای دوران بازنشستگی هستم
اگر می خواهید به اوج بروید از هم اکنون شروع کنید
خدایا امروز واقعا جمعه است
اگر برای خودم کار کنم می توانم افرادی شایسته را استخدام نمایم
یک رویا دارم
چه چیزهایی نیاز به انجام است
این تولید جدید من است
نیازمند تنوع و خلاقیت هستم
رضایت شغلی بالایی دارم- انتظار درامدی نامحدود دارم
خواهان کسب سرمایه ام- هرگز از تلاش دست بر نمی دارم
در کل کارآفرین باید خود را نسبت به بقیه متفاوت و از آن ها برتر بداند و مهم است بدانید چه نوعی از کار آفرینی را می خواهید . زمانی که امور پیشرفت می کند چه نقشی را برای خود متصور می شوید، شما باید در جایی که دلبستگی داشته و استعدادتان در بدست آوردن چیزهای بزرگ نهفته است مشغول بکار گردید.
سیمون مک بچ می گوید کار آفرین بودن شبیه پلیس بودن است . هیچ گاه وقفه ای در اجرای وظیفه وجود ندارد.
فصل4: حفظ علاقه و دلبستگی ، پشتکار و قدرت فردی
احساس شگفت انگیز: موفقیت یک احساس درونی و خواستنی است. موفقیت، فرایندی خارجی نیست برخورداری از امکانات به معنی موفقیت نیست. کارآفرینی همواره در جستجوی نیازهای مردم و برآوردن آن می باشد. همانند هر جستجوی قاطعانه ای ، پر واضح است که مشخصه هر کار آفرین برنده ای ، زمانی است که امور ، اشتباه از کار در می آیند. اگر یک بینش شفاف بلند مدت و عزم راسخ وجود داشته باشدهر چیز کوتاه مدتی به عنوان یک مانع موقتی بر سر راه ، موفقیت به نظر خواهد رسید. اگر دید شما کوتاه مدت باشد ، تصویری که در ذهن می آید . توانکاه و کوبنده خواهد بود و تمرکز و عواطف شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
هنگامی که سختی به سراغتان می آید، جان سخت تر شوید
در طی یک دوره سخت وسوسه می شوید تا فعالیت را رها نمایید و به یک شغل منظم و کم درد سر بپردازید اغلب افرادی که برای خود شروع به کار می نمایند ، به خوبی براهدافشان متمرکز می شوند. آنهایی که اغلب به بیراهه می روند هرگز فعالیت خود را ادامه نمی دهند. بزرگترین تهدید برای کار ، رقبا یا بازار نیست بلکه از دست دادن اعتقاد و اعتماد به نفس می باشد. در هنگام برخورد به یک دوره سخت زمان آن می رسد که خلاق تر باشید و یا حتی مصمم تر و قاطعانه تر برخورد نمائید. از مغزتان برای رها شدن از شرایط دشوار استفاده کنید. اگر خود را در وضعیتی منفی قرار دهید، مغزتان به طور شایسته ای کار نخواهد کرد بنابراین  ، مهم است که اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و عزمی راسخ داشته باشید.
کارآفرین های خوب می خواهند امنیت شغلی در کنترل خودشان باشد. این در حالی است که نیازی قدرتمندانه به امنیت دارند. کارآفرینان بیشتر منفی تا مثبت هستند در حقیقت زمان زیادی را صرف این موضوع می نمایند که: در صورت اشتباه درامدن چیزی ، چه اتفاقی خواهد افتاد آنها خود را بر روی این موضوع متمرکز می نمایند و انرژی مثبت خود را صرف آن می کنند.
ویژه دایر می گوید: در ناامیدی به هر چیزی می توان رسید
بلند پروازی برای عمل : شتاب کنید ، اما قبل از دویدن قدم زنید بلندی پردازی می تواند یک انرژی خطرناک باشد. این انرژی می تواند شما را با سرعت فراوان به جلو پیش راند. تا حد ممکن سریع باشید اما نه با بیشترین سرعت کار آفرینان متوسط یاد گرفته اند که سریعا به هر چیزی که اتفاق می افتد واکنش نشان دهند تا وضعیت روحی و موقعیت خود را حفظ نمایند. کارآفرینان بزرگ در هر صورت از این مزیت برخوردارند که قبل از اتفاق افتادن ، پیش دستی و پیش بینی نمایند و ابزارهای پیشگیرانه را مورد استفاده قرار می دهند.
قدرت فردی: برای ادراک یا بین شما قاعدتاً دو دلیل می توان وجود داشته باشد
1- شاید بر اخبار بدی متمرکز هستید یا
2 – به دلیل نه چندان آشکاری از ادراک پایین برخوردارید.
در جستجوی چیزهای منفی برآیید و سپس در پی حل و فصل آن برامده ، ادراک خود را قوی تر نمائید
عملیات زیر این انرژهای منفی را آشکار خواهد نمود.
1-    بر شرایط مثبت متمرکز گردید : شرایط مثبت زندگی خود را مد نظر گرفته هر روز ان ها را مطالعه کنید
2-    مشغول باشید: سعی کنید تا فکرتان بر جنبه های مثبت متمرکز گردد و بر روی خبرهای خوب کار کنید
3-    تمرین این فرایند جریانی از انرژی های مثبت در شما تولید می کند
امیال ، آرزوها:
عشق نقش بسزایی دارد. عشق انرژی است که باعث اتفاق افتادن امور شده و هدایت گر موفقیت می باشد. عشق به یک کارآفرین واقعی بودن ، اغلب در تعارض با شوق به دوری از ریسک می باشد. عشق و اشتیاق ، پشت شما را به دو صورت نگه می دارد.
1-    ترس : ترس از هر چیز اشتباه ، از دست دادن خانه، از دست دادن کار و هر چیزی ناشناخته را شامل می شود. فقدان اعتماد به نفس در این طبقه قرار دارد
2-    خرسندی کوتاه مدت:
بررسی چند نکته برای متوقف کردن یک عادت بد
1-    هر زمانی که به سراغتان می آیند فعالیت متفاوتی انجام دهید 2- رویاها و اهدافتان را بیاد آورید
چند نکته برای شکل گیری یک عادت مطلوب
1-    به چیزی که عشق انجام آن را دارید فکر کنید. به عادت جدید فکر کنید. بر منافع طولانی مدت متمرکز شوید. این تصورات را در ذهن خود دقیق و دقیق تر جای دهید.
2-    هفت بار به صورت آگانه این عمل را انجام دهید
3-    آن را بیشتر از هفت بار انجام دهید.
4-    اکنون در ناخودآگاه شما جای دارد.

فصل 5:
آیا برنامه ریزی را شروع کرده اید؟
در ابتدای امر به بررسی چند قانون طلایی می پردازیم که در همان اول کار کمک بزرگی به یک کارآفرین می نماید.
1-    اگر سر رشته امور از دستتان خارج شد. دستخوش پیامدها نشده، به حرکت ادامه دهید.
هدف یک برنامه ریزی ، فراتر از مسائل مالی است همواره باید برنامه ریزی خود را بهبود بخشید. بر روی اهداف بلند مدت متمرکز نمایید. و در برخی مواقع جهت هایی که در آن در حال حرکت هستید نیز تغییر مسیر داده و رها کنید
2-    صورت حساب ها را نگه دارید: همواره متوجه باشید که آمار صورت حساب ها با حرفه شما در زمینه برآوردهای صندوق ، منابع و فروش ارتباط دارند.
3-    همواره در جستجوی فرصت ها باشید: به خاطر بسپارید که یک شکست می تواند زمینه های ابتکار ر ا برای دوره های بعدی در اختیار شما قرار دهد.
4-    اگر به چیزی اعتقاد دارید، به سوی ان حرکت را ادامه دهید: کار آفرینان در جستجوی تشویق و تحسین دوستان درباره ایده های ارزشمند خود نیستند بلکه ، در جستجوی تغییرات دنیای اطراف خود بوده و هستند
5-    برای رسیدن به وفقیت بر اهداف خود پایدار بمانید: آنچه را که می خواهید در طولانی مدت به دست آورید، برنامه ریزی کرده و با اجرای هر روزه آن خود را به رویاهایتان نزدیک تر کنید
خطرات (تهدیدات)
برای مقابله با شکست ها از آغاز برنامه ریزی نمایید . تفکری که « شکست هیچگاه برای من اتفاق نخواهد افتاد هوشمندانه نیست
بسیاری از کارآفرینان ارزش فراوانی برای رقبای خود قائلند و فرض می کنند در هر گوشه کناری آنها در کمین خواهند نشست . در نظر داشته باشید که رقبا ، مشتریان شما را با ایده ها و ترغیب های جدید جذب خواهند نمود.
گنجینه خلاقیت
این فرایند یکی از بهترین راههای سرمایه گذاری است. این سرمایه گذاری بر پایه خلاقیت و نبوغ شماست . ان راهی است که اکثر شرکت های موفق با چنین دلایل مطلوبی در پیش گرفته اند.
1-    زمانتان در راستای توسعه حرفه ای صرف می شود.
2-    خشنودی در اجرا کردن فعالیت هاست و این به شما درا بتکار و خلاقیت کمک خواهد نمود
3-    هیچ کس در تعقیب شما نیست
گنجینه خلاقیت چیست؟
شیوه ای از تفکر کارآفرینی در استفاده از مغز و خلاقیت برای کشف منابعی موجود است که به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است . این مهارت تنها برای تولید ایده ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. به محض اینکه بتوانید با این عقیده منطبق گردید، راهی پیش روی خود خواهید دید. یکی از اشتباهات کارآفرینان این است که می پندارند افزایش پول ، تامین کننده موفقیت حرفه شان می باشد. در عمل این مورد تنها یک نقطه شروع است.
والت دیسنی می گوید : من تنها به پول فکر نمی کنم خواهان انجام امور هستم، می خواهم امور یا اشیایی را بسازم
برای فروش از راهکار « بازاریابی » استفاده نمایید.
بازار یابی نقش مهمی را ایفا می کند. بازاریابی فرایندی برای تبدیل منابع به پول و فهم چیزی است که مشتریان برای آن پرداخت می نمایند. اگر بازاریابی شما خوب باشد، فروش نقش کوچکتری ایفا خواهد نمود. بنابراین اول بازار یاب و در مرحله دوم فروشنده باشید. مردم همواره برای چیزهایی که مطلوب آن هاست پول پرداخت می نمایند.
برنامه ریزی:
هیچ طرحی و برنامه ریزی شکست نمی خورد ، بلکه اغلب افرادند که شکست خواهند خورد. برای موفقیت یک تمرکز بلند مدت ضروری است. این شامل بررسی و در نظر قرار دادن هر گونه پیشامد و تصمیم گیری بر نحوه عملکرد در صورت اتفاق آن است . در این راستا، این موضوع به شما جهت داده و تصمیم گیری را ساده تر می نماید.
ریچارد لودن می فرماید: روزی که گذشت هرگز بر نمی گردد
پس بهتر است با برنامه ریزی بتوانیم آن روز را به بهترین نحو سپری کنیم

فصل 6 :
راهبردهای متعارف و تکنیکهای آزمایش شده
ما در این قسمت به بررسی 28 راهبرد می پردازیم که دارای نکات ارزشمندی می باشد.
1-    در شروع سعی کنید، کمترین هزینه ها را داشته باشید:
اگر تولید شما یک کالای ارزان قیمت نیست سعی کنید آن را به پایین ترین قیمت درآورید. «زمان» و «صبر کردن» ابزارهای قدرتمندی بشمار می ایند. بنابراین هیچگاه در خرید شتاب ننمایید.
2-    تفاوت میان سرمایه گذاری و هزینه را بدانید:
سرمایه گذاری چیزی است که بیشتر خواهان آن هستید زیرا دارای سوددهی می باشد. هزینه ها ، از سوی دیگر کاهش دهنده سودند و نیازمند حفظ در حداقل ، بدون تاثیر گذاری بر روی عملیات هستند.
3-    پارکینگ خود را تبدیل به محل کار نمائید:
4-   به راه و روش خود زندگی کنید: بسیاری از مردم درآمد زیادی داشته اما همواره زیر بار قرض می باشند. پرخرج ترین افراد ثروتمندترین آنها نیستند. ثروتمندان می دانند که چگونه پولشان را حفظ کننده و در برابر خواسته های خود اغوا و وسوسه نگردند . افراد پرخرج سعی دارند از طریق خرج کردن اعتماد به نفس خود را تقویت نمایند.
5-    نقدینگی ، قدرت است: یک کارآفرین نباید بر افزایش درآمد نقد خود متمرکز گردد. زمانی که درآمد یا نقدینگی در برگه بالانس (توازن ) می آید، می پندارند که امتیاز به عنوان چیزی است که تولید درآمد نماید و ما به دردسر چیزی است که باید در آن پول هزینه نمایند. در حالی که حسابداران اموری از قبیل مالکیت ، اثاثیه ، لوازم و وسایل نقلیه را به عنوان دارایی محسوب می کنند.
6-    بهترین افراد را استخدام کنید، کارکنان خود را برجسته و توانمند نمایید:
سعی کنید استخدام افراد از طریق قوانین و فرایندی بسیار دقیق  صورت گیرد. همچنین سعی نکنید بهترین کارکنان را با تکیه بر پرداخت های حقوقی بالا به کار بگیرید . افراد طبیعتاً از ارزشهایی برخوردارند که نیازمند آموزش در جهت ارتقاء می باشند. ابتدا به خط مشی های سازمان خود توجه کنید، آنگاه افرادی با پتانسیلهای بالقوه در پست های مناسب استخدام نمایید.
7-    تیم های کاری برگزیده خود را اموزش دهید: آموزش شغلی وقتی به صورت دقیق انجام می گیرد. هزینه بر نبوده، بلکه به عنوان سرمایه گذاری سودآور محسوب می شود.
8-    یک فرهنگ ، هویت گروهی و مشارکتی ایجاد نمایید:
شرکت های کارآفرین ، در بکارگیری افراد در سازمان ، افرادی را که انطباق نسبتا قوی با فرهنگ سازمان داشته ، استخدام می نمایند این موضوع از شایستگی شغلی فرد اهمیت بیشتری دارد. در اهمیت آن همین بس که اموزش مهارت های شغلی بسیار ساده تر از تغییر ویژگیهای شخصی افراد می  باشد.
9-    یک میکروسکوپ و تلسکوپ داشته باشید: هدف از این موضوع این است که همیشه در جشتجوی فرصت ها باشید.
10-    ویروس های موفقیت را به دام اندازید: در جستجوی فرصتهایی باشید که هدایتگر شما به سوی موفقیت های بزرگ است. از هیچ تلاشی فروگذاری نکنید.
11-    کاربرد واژه های منفی را ، غیر مجاز و منسوخ نمائید: لغاتی را که می شنوید ، تصویر درونی و احساس شما را تولید و منعکس می نماید: سعی کنید دیواره های محل کارتان را با تصاویر الهام بخش و مثبت پوشش دهید.
12-    مصمم و قاطع باشید، اما قبل از هر چیز گزینه ها و احتمالات را کشف کنید.
باید یا بگیرید که چگونه صبور بوده و منتظر بمانید هر چیزی را که احتمال غلط از آب در امدن دارد معلوم کنید و تصمیمات خود را بر پایه اطلاعات بیشتر قرار دهید.
13-    انعطاف پذیر باشید، از دیدگاه ها و چشم اندازهای چند بعدی ببینید:
رویکردهای مختلفی را تا زمانی که شما را به موفقیت برساند ، بکار ببندید . نظرات سایرین را بپرسید. ابتدا هر چیزی را از دیدگاه مشتری نگاه کنید.
14-    آینده نگر و دوراندیش باشید: همواره درباره چیزی که در آینده اشتباه از آب درخواهد آمد تفکر کنید هر چیزی که در کار با فعالیتی اتفاق می افتد ، یک طرف مثبت داشته و ساده ترین راه برای بهره برداری از آن جلوتر بوده از زمان یا به عبارتی در اختیار داشتن زمان است.
15-    انحصار طلب باشید:
16-    همواره در فعالیت های خود، برنامه ریزی داشته باشید: زمانب که در کار خود برنامه ریزی داشته باشید، کارها به نوبت و به صورت تمام و کمال صورت می گیرد و هیچگاه از انجام کارها عقب نمی مانید.
17-    تمامی تلاش خود را بر روی یک هدف متمرکز کنید: اگر چند هدف در ذهن شما وجود دارد به صورت متوالی یا سلسله مراتبی ، می توانید آنها را با موفقیت بیشتری به انجام رسانید. دستیابی به چند هدف به طور همزمان به آن معناست که هیچکدام از انها را نمی توان به نحو مطلوبی بدست آورد.
18-    آنچه را که مردم خواهان خرید آن هستند، فراهم نمایید: آنچه مردم می خواهند یا باید بخواهند می تواند بسیار متفاوت از انچه باشد که کارآفرینان تصور می کنند. بهترین تولیدات آنهایی هستند که به منظور برطرف کردن یک نیاز در بازار نه موارد حاشیه ای دیگر عرضه می شود.
19-    تبلیغات و آگهی های تبلیغاتی را فراموش نکنید: قبل از آنکه بخش کوچک از سرمایه خود را برای گسترش کارتان خرج کنید. راههای رایگان برای تبلیغات و آگهی محصولات کشف کنید.
20-    واژه های کاربردی را گسترش دهید: موثرترین، قابل اعتماد ترین و ارزان ترین بازاریابی ، واژه ها و پیشنهادات فردی است. افرادی که محصولی را براساس توصیه فرد دیگری می خرند چندان در بند چانه زدن بر سر قیمت نیستند. زیرا تقریباً نسبت به کیفیت و خدمت ارائه شده قانع گردیده اند.
21-    اگر شک دارید، قیمت ها را افزایش دهید: سه دلیل وجود دارد که اگر شک دارید، قیمت ها را افزایش دهید 1- اغلب مردم قیمت را نشان دهنده کیفیت می دانند. 2-قیمت بالاتر سود بیشتری را در پی خواهد داشت حتی اگر کمیت محصولات ارائه شده کاهش یابد 3- حجم تولیدات افزایش می یابد.
22-    در زمان مناسب و مکان مناسب عمل کنید: برای اینکه در مکان و زمان مناسب به عنوان یک کارآفرین قرار گیریدبه دنبال بازاریابی برای محصولات نباشید ، بلکه به صورت دیگری عمل کنید، آنچه را که مورد نیاز مردم است کشف نموده و سپس در رفع آن بکوشید.
23-    سوالات فراوانی از چرایی مطرح کنید: با سوالات «چرایی  به شما می توانید فرصت های بیشتری را شناسایی کنید
24-    به فرصت ها بیاندیشید:
همیشه در جستجوی فرصت ها باشید. فرصت ها همان چیزی هستند که به انتظار آن نشسته اید . چشمان خود را باز نگهدارید تا آنها را از دست ندهید . فرصت ها به سرعت در حال گذرند. انسان عاقل کسی است که آنها را دریابد.
25-    سریع حرکت کنید: کار به معنای انجام امور در موعد مقرر و سر رسید زمانی است و تحقق آن گاهی ضروری برای موفقیت است . سعی کنید محصول را سر موعد به بازار عرضه کنید ، سپس می توانید آن را ارتقاء بخشید. اگر منتظر بهترین باشید بازار را از دست خواهید داد.
26-    ساده عمل کنید: این یک اصل تکراری و کهنه در کار تلقی می گردد. ان هایی  که آن را مورد پیروی قرار داده اند موفق بوده اند. کار تنها به معنای تمرین ذهنی و عقلانی نیست . سعی کنید که فعالیت کاری خود را به این سمت سوق دهید.
27-    آنچه را که مجبور به انجام آن هستید، انجام دهید:
سعی کنید ابتدا آن  امری که در اولویت است به منظور تحقق اهداف انجام دهید
28-    نقاط قوت خود را حفظ نمائید. برتری شما در همین ناحیه است:
نقاط قوت خود را بشناسید و آن را حفظ کنید. سایر امور را هر چه به بقیه افراد بسپارید زمان بسیار ارزشمند است. بنابراین تلاش نمائید خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.

فصل 7 :
چگونگی دانش بهتر می تواند شما را کاآفرینی بهتر نماید؟
–    پیشنهاد افزایش کیفیت محصولات برای افزایش پول و درامد ارزشمند است.
نصیحت و پیشنهاد خبرگان را مد نظر قرار دهید. زمانی که نیازمند راهنمایی هستید ، حداقل در جستجوی کارشناسان مناسبی باشید و مواظب باشید که به آنها اجازه دانستن عقایدتان را ندهید. تنها مشاوره کسانی را بپذیرید که از تجربه عملی در آنچه مورد نیاز شماست برخودار باشند. مشاوره افرادی را که تنها به موضوع شما علاقه بسیاری نشان می دهند نپذیرید
–    چه دانشی برای یک کارآفرین موفق شدن مورد نیاز شماست:
معمولا به دانش های زیر نیازمندید
1-    چگونگی نوشتن یک برنامه ریزی حرفه ای
2-    دانش صنعت مورد نظر
3-    دانش بازاریابی
4-    فرایندها
5-    رقبا
6-    آنچه که اشتباه از آب درمی اید
7-    چشم اندازهای آینده
8-    نحوه افزایش درآمد
9-    برآورد راهبردی
دانش تنها زمانی که دست به عمل می زنید به عنوان قدرت تلقی خواهد شد.
آریستوتل اوناسیس می گوید: راز موفقیت در یک کار ، شناخت و دانستن چیزی است که دیگری نمی داند
–    دانش در زمینه های حقوقی:
نیاز به آشنایی با قوانین حقوقی دارید. باید بدانید که اگر فردی حقوق شما را پداخت مکند و یا قرارداد را بشکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای امضا کردن برگه ها مهم حتی نوشته های کوچک را هم بخوانید شاید امضای آن برای شما مشکل ایجاد کند زیرا امضای شما مهم است و بهتر است در وضعیت های پیچیده از یک حسابدار یا یک مشاور حقوقی استفاده کنید.
–    دانش پولی:
صرفه جو بودن به معنای دانستن جایگاه مالی در هرزمانی می باشد. از دانش شناخت میان دارایی و بدهی برخوردار باشید. دارایی چیزی است که ثروت را افزایش می دهد و بدهی چیزی است که ثروت را کاهش می دهد . هدف یک شغل باید افزایش نسبی دارایی ها بر بدهکاری ها باشد.

فصل 8:
مهارت های بهتر نسبت به رقبا
–    مهارت هایی در مدیریت زمان: ما همواره نیازمند تحلیل و قضاوت مطلوب هستیم . اما باید بتوانیم به خوبی زمان عمل را تشخیص دهیم. بر روی بهبود مهارت های قضاوت خودکار کنید تا توازن اثر بخشی میان «شتاب» و «درنگ کردن» ایجاد گردد.
–    مهارت در دستیابی به بهترین در هر مورد
سعی بر آن داشته باشید که در هر موردی بهترین گزینه را انتخاب کنید
–    مهارت های پرورش عادت های خوب:
دو جنبه برای رشد و پرورش عادت های خوب وجود دارد: از بین بردن عادت های بی فایده و مخرب و شکل گیری عادت های سودمند جدید. شکل گیری عادات جدید و سودمند ساده تر از مورد اول است.
–    مهارت های مدیریت اطلاعات:
–    مهارت های مدیریت سرمایه:
باید در سرمایه گذاری به نحوی عمل کرد که نرخ بهتری از بازده با حداقل ریسک کسب گردد. این شیوه ای است که می توانید پول کسب کنید. هرگز حتی یک ریال در راهی که سودی ندارد و نسبت به بازده آن مطمئن نیستید هزینه نکنید.
–    مهارت در مدیریت هزینه ها:
مرسوم است که هزینه ها با توجه به مقیاس درآمد فروش شما افزایش یابند . سعی کنید با سایر هزینه های غیر ضروری مبارزه کنید. و هر ریال خود را به درستی سرمایه گذاری نمائید. اثر بخش ترین کار در این زمینه رفتار صرفه جویانه در هزینه ها می باشند.
–    مهارت در مطالعه مردم:
یک اشتباه عمومی برای هر کار آفرین تازه کار این است که نمی داند مردم منطقی و معقول بوده و تصمیم به خرید بر طبق علایق خود می نمایند با این روش نمی توان کار کرد، مجبورید مهارت های خود را در مردم شناسی و مطالعه افراد پرورش دهید تا بتوانید بهترین تاثیر را بر آن ها در خرید و سایر موارد بگذارید.
–    مهارت در ارتقاء مداوم صلاحیت ها و شایستگی ها:
هر جنبه از یک فعالیت با کسب و کار می تواند همواره و پیوسته و توسعه یابد. حتی زمانی که در یک سیستم مترقی قرار گرفته اید، باید به سرعت در جستجوی مرحله بعدی موفقیت باشید.
–    مهارت در مدیریت سازمان
–    مهارت در کسب ایده های عالی و خوب از مردم اطراف:
از خریداران محصولات خود درباره نیازمندیهای آن ها بپرسید. تا آنچه مورد نیاز آن هاست را مطرح کنند شما می توانید با مهارت در برقراری ارتباط با دیگران ایده های خوب آنها را در راه موفقیت بکار ببندید.
–    مهارت در انتخاب افراد مناسب:
–    کارمندان با ارزش ترین و در عین حال والاترین دیسک به عنوان دارایی را به خود اختصاص داده اند زمانی که شروع به استخدام کارکنان می کنید، به طور دقیقی به پیشنهادات فکر کنید. در مصاحبه بین شما و مصاحبه شونده انتظاراتی را که قادر به انجام آن نیستید، مطرح کنید.
–    مهارت در ارتباط تلفنی:
زمانی که کسب و کار جدیدی را شروع می کنید. مجبورید مشتریان را از نواحی دور جذب کنید از ارتباطات تلفنی وحشت نداشته باشید. ارتباط تلفنی می تواند کانال ارتباطی مناسبی برای تبلیغ ، توزیع و اشاعه اطلاعات مربوط به فروش محصولات محسوب گردد.
–    مهارت در فروش :
بسیاری  از مردم از فروشندگی می ترسند و بسیاری دیگر از انها در فرایند فروش درگیرند.
سه چیز عمده ای که مردم دوست ندارند درا رتباط با فروش وجود داشته باشد عبارتند از:
1-    دروغ گفتن
2-    عدم اعتماد
3-    سماجت و پر رویی
سه چیز مورد علاقه مردم در هنگامی که چیزی را در معرض فروش قرار داده یا می بینند عبارتند از:
1-    صداقت
2-    شنونده بودن و پاسخگو بودن به سوالات
3-    قابلیت اعتماد
–    مهارت در کشف روندهای آینده:
برخی مواقع کار آفرینان عنصری حیاتی را فراموش می کنند . در حالی که بر روی پول درآوردن و کسب درآمد متمرکز می گردید، باید از نیازهای مشتریان خود در آینده و اقلام مورد خرید آنها ، اطلاع داشته باشید توجه کنید که جامعه به چه سمتی سوق یافته است؟ چه جریاناتی قدرت را به دست گرفته و تغییراتی عمده ای در نحوه پول خرج کردن مردم ایجاد کرده است. مطمئن گردید که علایق شما ، مطابق با علایق مشتریان می باشد.
–    مهارت در کسب انگیزش مستمر و دائمی:
در کار افراد نیازمند آموزش و انگیزش فراوانی ، برای از عهده شکست ها برآمدن ، می باشند
یک مهارت برجسته در کار ، توانایی حفظ شور و شوق و علاقه در زمان مواجه با شکست و ناکافی است. بر روی درس های ارزشمند و فرصت ها حاصل از هر تجربه بد متمرکز و تفکر نمایید.

فصل 9 :
کار آفرین خوشبخت
–    کارآفرین خوشبخت و راضی کیست؟
کارآفرین خوشبخت بودن به آن معنی است که مطمئن گردید تمامی جوانب زندگیتان بر اثر کسب موفقیت های پی در پی ارضا شده و رفاه شما در حال رشد است. برخی از موارد قابل قیمت گذاری نیستند، مانند: سلامتی  – شریک زندگی و خانواده زمانی که رشد می نمایند ، سایر جنبه های زندگی نیز به صورتی منسجم متعاقب شما رشد می نمایند.
–    خانه و خانواده :
خانواده خود را از آنچه در حال اتفاق افتادن یا انجام دادن هستید مطلع نمایید. همواره باید سعی کنید خانواده عاشق شما باشند و احساس کنید در حالی که زندگیتان فراز ونشیب دارد، مورد حمایت خانواده قرار دارید. در حقیقا اگر به خوبی با ان ها تشریک مساعی نمائید می توانید از ایده ها ، پشتیبانی و تشویق ان ها برخوردار گردید. یک کارآفرین باید اهداف خود را برای تمام دوران حیات که با سایرین می گذراند مد نظر قرار دهد.
–    هماهنگی و خوش اقبالی:
از لحاظ مالی در سنین پیری و کهولت تامین بودن، اما از لحاظ جشمانی فرتوت بودن، هماهنگی و تناسبی ندارد، کارآفرینان بدون تردید مجبورند برای تحقق آزادانه اندیشه ها به عمل ، هزینه نمایند
اما این هزینه ها نباید شامل سلامتی یا افرادی که عاشق آن ها هستید، باشد. استرس می تواند سیستم فعالیتهای شما را مختل کند در بسیاری از موارد اگر از هماهنگی و تناسب جسمی برخوردار باشید تصورات و افکار شما بهتر کار خواهد کرد.
اگر کارکنان و روابط کاری شما بر پایه اعتماد و درستی پایه ریزی شده باشد، امنیت شغلی برای دوره طولانی مدت حفظ خواهد گردید . دوران بازنشستگی خود را در معرض ریسک قرار ندهید. کارآفرینان بسیاری درباره حقوق بازنشستگی خود نگران نیستند و معتقدند که کار آن ها حقوق بازنشستگی آن ها محسوب می گردد. کارآفرینان مشخصا از این مزیت برخوردارند که مجبور به بازنشسته شدن نیستند. اما کارآفرینان برجسته، به این نیت کار می کنند که اگر برنامه هایشان غلط از آب درآمد بتوانند باز هم زندگی خود را ادامه دهند.
سن سی الیوت می گوید: اگر به طور ناگهانی همه دارایی خود را از دست دهید آیا باز هم احساس خوشبختی خواهید نمود. من این چنین هستم.
فصل 10:
پیش به سوی پیشرفت
–    کانون نمرکز:
در راستای پیشبرد اهداف ، کارآفرینان بسیاری بر روی برخورداری از ماشین ها، تعطیلات و منزل مسکونی متمرکز می گردند. راه اثر بخش تر آن که به جای آن ، بر آزادی مالی به عنوان هدف فردی ، متمرکز باشید.
تمرکز بر آزادی مالی و سرمایه ای به طور قطع پشتیبان بیشتر و بهتری برای بقا و استمداد فعالیت ها خواهد بود. این تمرکز باعث می گردد که مغز شما هزینه ها را کاهش داده، فروش را افزایش ، ایده های جدید خلق ، رشد داده و سرمایه گذاری نماید.
–    تصمیم گیری موفق:
کارآفرینی یک حالت ذهنی ، رفتاری و یک عزم  تصمیم گیرنده است. یکی از رموز آن کنترل بر روی افکار و هدایت آنها در راستای اهداف شما می باشد.
برای یادگیری آن ، باید دانسته های خود را مورد چالش قرار داده و اعتبار سنجی نمایید . برخی از امور روزمره را تغییر داده و یاد بگیرید چگونه الگوها را شکسته و گزینه های انتخابی جدیدی را خلق نمایید.
–    انگیزش :
انگیزه امری بدیهی و ساده است : انگیزش به طور کلی بسته به میزان مطلوب خواسته شده شما درباره آن موضوع است .
–    تمرکز بر مشتریان:
افراد بسیاری در فروش نیازمند تمرکز بر تغییرات حاکم بر نیازهای مشتری می باشند. مشتری می باشند. مشتریان بدون محدودیت نیازشان را می گویند و برای شما فرصت های اقتصادی فراهم می نمایند.
بهترین تکنیک فروش گوش دادن دقیق و سپس رفع و تحقق درست نیازمندی مشتریان می باشد.
–    کانال های فروش:
همواره بیشتر از یک راه برای فروش کالاهای تجاری وجود دارد. سعی کنید از راه های مختلف برای فروش کالاهای خود اقدام نمایید.
–    چه عواملی موانع سر راه پیشرفت شما محسوب می شوند:
موانع ورود به حرفه و کسب و کار خاصی متنوع و بسپارند . اما عمومی ترین آن ها عبارتند از :
1-    حمایت و پشتیبانی از خانواده و تامین هزینه های مسکن و سایر موارد مربوط به آن
2-    فقدان سرمایه
3-    فقدان کارکنان مناسب
4-    فقدان یک نام حقوقی ثابت
همه این ها دلایلی برای غلبه نکردن بر ترس شماست. متوجه این موضوع بوده و بر روی ترس های خود کار کنید
ترس بزرگترین مانع متوقف کننده است. ترس از دست دادن خانه، فقر ، نکوهش یا شکست. اما اگر فشارها تشدید شد. بهتر آن است که سرتان به کارتان بوده و به فعالیت ادامه دهید. ذهن را با کار کردن مشغول سازی. شما ظرفیت اضافی و ذخیره ای برای نگرانی نخواهید داشت.
–    قیمت گذاری:
مشتریان فراوانی برای تخفیف گرفتن بیشتر از فروشندگان بجای پرداخت قیمت کامل محصول تلاش می کنند. آن ها کیفیت محصول را روی قیمت اصلی آن از روی تخفیف داده شده می سنجند. بنابراین  اگر شما برای یک مورد 25 دلار بخواهید ، از مشتری تقاضای 35 دلار نموده و سپس 10 درصد به او تخفیف دهید.
زمانی که محصول یا خدماتی را می خرید تنها قیمت خواسته شده را ملاحظه کنید. در مورد قیمت گذاری بسیار هوشیارانه و محتاط عمل کنید. میان قیمت مطلوب خریدار و عرضه کننده محصول باید تناسب خاصی برقرار نمایید.
–    شبکه سازی:
با سایر افرادی که می توانند در فروش محصولات شما نقشی ایفا نمایند، تماس برقرار کنید.
–    به فکر «چالش ها» باشید:
پیش بینی چالش ها به معنی پدیدار شدن فرصت های فراوان است. یک چالش برای کارآفرین باید به عنوان چیزی که نتیجه بخش نبوده و قابل عرضه نیست تعریف گردد. به عنوان مثال ، وجود محصول مشابه محصول شما با قیمتی مطلوب تر می تواند همان شکافی باشد که در جستجوی آن هستید.
–    نوآوری و ابتکار برای پیشرفت و موفقیت:
مردم اغلب فکر می کنند که کارآفرینان ایده هایشان را صرفاً بر روی آفرینش محصولات و دمات جدید متمرکز می نمایند. ایده و ابتکار به طور یکسانی در ادامه حیات یک کسب و کار اهمیت دارند. اگر ایده ای برای تولید یک محصول موجود در بازار به شیوه ای اثر بخش تر و کاراتر دارید، در واقع با تلاش و جدیت توانسته اید آن را در معرض فروش قرار دهید.
–    نام تجاری شرکت:
زمانی که می خواهید نامی را برای فعالیت خود انتخاب کنید ، شروع به نوشتن یک لیست از اهداف خود نموده و سپس آن ها را با نام های ممکن و موجود تطبیق نمایید . استفاده از نام یا فامیل در ضمیر ناخودآگاه شما اولویت و اهمیت زیادی دارد.
–    حساب پول نقد یا نقدینگی شرکت:
نقدینگی اولویت اولیه و مهم شما محسوب می گردد. بنابراین همواره از گردش نقدینگی حال وآینده حساب های خود مطلع باشید . پیوسته صورت های مالی ، حسابها و نقدینگی حساب خود را در بانک ها چک نموده ، تا سطح خطا به حداقل نزول پیدا کند. میزان نقدینگی حساب شما در نزد بانکها در زمان فروش ، خرید و هزینه کردن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد
–    هدفمندی:
اگر از مسیرتان خارج شدید، بی هدف و بدون مقصد به تلاش ادامه ندهید. زمان شما به عنوان یک کارآفرین،  دارایی بزرگ شرکت محسوب می گردد. مدتی را در چنین شرایطی صرف تصمیم گیری نموده و براهداف بلند مدت متمرکز گردید.این در برخی مواقع به معنی رها کردن جهتی است که در آن حرکت می کنید.
–    سفر خود را کامل کنید:
هدایت شغلی و مدیریت شما ، باید برای تداوم حیات حرفه بسیا رقوی باشد. امتیازی که کارآفرینان دارند این است که آنها دقیقا کاری که می خواهند به شیوه خود و با مسئولیت پذیری کامل انجام می دهند ریسک ها و ترس های مشابهی که برخی را از ادامه پیشرفت و توسعه باز می دارد برای برخی دیگر تلنگری است که آنها را به ادامه فعالیت ها ترغیب می کند.
آنهایی کی موفق شده اند نیز ترسهای مشابهی را داشته اند. اما آنها از این فشارها به عنوان انرژی و تحریک کننده های انگیزشی استفاده نموده اند
هر کسی که از قدرت ابتکار ، محرکها و انگیزه برخوردار باشد کارآفرینی موفق خواهد بود.
آن فقط سه چیز است:
1-    انگیزش
2-    یک ایده یا طرح
3-    مهارت در برخورد با مشکلات
رز بروت می گوید : اغلب مردم درست زمانی که می خواهند به موفقیت نایل گردند، دست از فعالیت می کشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *