تجزیه و تحلیل مدیریت تولید کارخانه‌جات تولیدی نخ رضا

نویسنده: منیره اردمه

پیشگفتار :
ما در دنیایی بسیار پیچیده و پویا زندگی می کنیم که دو ویژگی عمده دارد. منابع محدود و نیازهای نامحدود در امکانات و عدم محدودیت نیازها و خواسته های بشری است که توجه روز افزون به بهره وری را باعث شده از یک سو، جمعیت رو به ازدیاد، گستره نیازهای بشری را سر تصاعدی داده و از سویی دیگر، منابع کاهنده، برای دهانهایی که هر لحظه به جهان گشوده می شوند، جز از آینده نه چندان امید بخش دارند. در چنین شرایط عقل ایجاب می کند که نیک اندیشان، دورنگران و آینده سازان جامعه، اولاً خود تصویری روشن ازواقعیت به دست آورند و ثانیاً راه چارههای مناسبی برای بقا در چنین دنیایی پر تحول و پر شتابی بیندیشد لزوم موجودیت در جهانی این چنین پیچیده و سرشار از رقابت، بهره گیریاز الگوهای نوین مدیریتی است که تفکر خلاق و نگرش تغییر پذیری را تعمیم دهند و با بکارگیری تواناییهای ذهنی، بینشی و احساسی، در پی ایجاد افکار نو و مفاهیم جدید باشند. در نهایت نیز ایده های نوین را در بستر واقعیت پیاده سازند و کاربرد عملی بخشند در چنین حالتی است که می توان ضریب بقا را با کیفیتی برتر افزایش داد. امروز دیگر نمی توان با تمسک به روش های سنتی و رویدادهای قدیمی و کهنه در دنیایی که به سرعت در حال حرکت است، با کیفیت خوب، ادامه حیات دارد اگر تاگنون بخشی از میراث فرهنگی و در وجدان جمعی مردم ما را بی توجهی به کار و تلاش و فردی و ارزش گذاری در نقش شانسی و تصادف در جهت دهی به زندگی تشکیل می داده است تا هم اکنون وقت آن رسیده که با القاء، تلقین و تربیت برنامه ریزی شده، ارتباط بین تلاش و بهره مندیاز موهبتهای مادی و معنوی، پر رنگ شود. این تلاش نیز باید تلاشی علمی و آگاهانه باشد و گرنه به صرف بیهوده وقت، یعنی با ارزش ترین سرمایه ای که در اختیار جامعه قرار دارد، منجرخواهد شد. بهره گیری از این منبع تجدید ناشدنی، که قابلیت ذخیره شدن را نیز ندارد،نهایت دقت و باریک بینی را می طلبد. همواره نمی توان از نیروی کار انتظار داشت که بیشتر و تندتر کار کند. در این جا لازم است که به بهینه سازی روش ها و اصلاح شیوه های کاری اقدام شود تا با صرف زمان کمتر ستاده های مناسبتر و مفیدتر، عاید گردد. امروز جهانیان سخن، کسی را می شنوند که ارزششنیدن را داشته باشد کالای کسی را می طلبند که ارزش داشتن را داشته باشد و خلاصه، آنی می ماند که ارزش بودن را داشته باشد برای تنفس در جوی این چنین، مدیران ما ناچارند به جز علم و آگاهی مجهز شوند و در چهارچوب امکانات ترکیب معقولی از عوامل کار(نیروی انسانی، مواد، تسهیلات و زمان) را تدارک بینند و با توجه به آخرین پیشرفتی هماهنگیها لازم را در استفاده موثر از عوامل مزبور به عمل بیاورند. سازمانی پویا و پایاست که هدفهای خود را با شرایط و نیازهای محیطی تطبیق دهد و انعطاف لازم را برای تغییر در ساختار درونی خود که با تغییرات محیطی سازگار باشد، نشان دهند و مسئولیتهای اجتماعی خود را با کیفیتی برتر انجام دهد.

تاریخچه و مشخصات کلی شرکت تولیدی رضا نخ
این شرکت در سال 1360 به همت گروهی از پیشکسوتان و علاقه مندان صنعت تریکوکشباف و جوراب تأسیس شد با وجود ادامه جنگ تحمیلی و مشکلات و معضلات عدیده، به لطف خداوند بزرگ و با لطف حفاظت محترم دولتی و پشتکار و پیگیری مسئولین شرکت ماشین آلات مورد نیاز را معتبرترین کمپانی های اروپایی خریداری و توسط متخصصین ایرانینصب و در سال 1368 تولید آزمایشی کارخانه آغاز و هم اکنون در سه شیفت به فعالیت خود ادامه می دهد.

مشخصات کلی:
سرمایه ثبت شده: 000/000/904/5 ریال که تماماً پرداخت گردیده
تعداد سهامداران: بیش از 1300 نفر
ظرفیت اسمی: 2600 تن در سال نخ 18/2
مساحت زمین کارخانه: 46000 متر مربع
سطح زیر بنا: 19000 متر مربع

ماشین آلات تولیدی و غیر تولیدی:
مواد اولیه مورد نیاز: تاپس اکرلیک و مواد tow
منابع تهیه مواد اولیه: 1- شرکت پلی اکریل ایران 2- واردات از کشورهای ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، مکزیک و آفریقای جنوبی
محصولات تولیدی: انواع نخ های اکرلیک هایبالک (پفکی، جهت بافت تریکو)
نحوه توزیع محصولات: تولیدات شرکت طبق اساسنامه بین کلیه سهامداران که خود تولید کننده انواع تریکوجات می باشند توزیع می شود.
طرح توسعه: افزایش ظرفیت تولید به 2400 تن در سال
زمان بهره برداری طرح توسعه: تعداد کارکنان شاغل حدود 200 نفر
تعداد شیفتهای تولیدی در شبانه روز: 3 شیفت کاری
آدرس کارخانه: مشهد- کیلومتر 15 جاده قوچان نرسیده به سه راه فردوسی جنب بیمارستان طالقانی

نحوه ی اپراتوری دستگاه
دستگاه توبریکر: جهت بکار بردن الیافت مصنوعی در سیستم ریسندگی مورد نظر الیافت با طول نامحدود با توجه به سیستم ریسندگی به طول کوتاه مدت و مناسب تبدیل گردید مهمترین روش کوتاه کردن طول الیافت و کشش و برش  می باشد مهمترین کار دستگاه تبدیلtow  به tops می باشد.

دستگاه پاساژ جدید- ری بریکر:
مخلوط کردن: با توجه به اینکه حدود 24 فتیله به دستگاه تغذیه می شود به نحوی الیاف با هم مخلوط می شوند ضمناً چون الیاف ورودی به صورت با بخار و بدون بخار می باشد بنابراین عمل مخلوط کردن به نحو احسن انجام می گیرد. معمولاً الیافی که در طرف بیرون دستگاه قرار دارند بدون بخار باید باشند
موازی کردن الیاف: با توجه به کششی که به الیاف وارد می شود و الیاف شانه می خورند موازات یکدیگر قرار می گیرند.با توجه به فواصلی که در بین غلتک های کششی قرار دارد اگر الیافی طول آن ها برش خورده از حد معمولی دارای طول بیشتر هستند در اینجا کوتاهتر می شوند
تولید فتیله ای با گرم بر متر مناسب جهت استفاده در مراحل بعدی

پاساژهای 1-2-3
مهمترین وظایف پاساژهای 1 و 2 و 3
مخلوط کردن الیاف      2- موازی کردن و یکنواخت نمودن الیاف         3- تولید فتیله (کاهش چگای وزن خطی)
سعی می گردد به مرور گرم بر متر فتیله تولیدی کاهش یابد به نحوی که نهایتاً در پاساژ 3 مقدار گرم بر متر 10-8 را داریم که این گرم بر متر جهت تغذیه به دستگاه بعدی فنیشر می باشد، مناسب است.

فینیشر Finisher
خروجی پاساژ 3 توسط دستگاه فینشر نازکتر می گردد که به آن نیمچه نخ می گویند دستگاه فینیشر علاوه بر نازک کردن فتیله تولیدی پاساژ مقداری تاب مجازی آن را می دهد تا در قسمت رینگ در موقع باز شدن از هم گسیخته نشود

رینگ Ring
مهمترین کارهاییکه توسط دستگاه رینگ انجام می شود به شرح زیر است:
کشش: تقلیل زدن خطی نیمچه نخ
تاب: پس از انجام عمل کشش جهت استحکام دادن به نخ تولیدی آن را تاب می دهیم
پیچش: پس از تابیده شدن، نخ روی ماسوره پیچیده ی شود
در رینگ های بزرگ تعداد اسپیندل 348 و در رینگ های کوچک 456 می باشد
هر اپراتور موظف است در دستگاه رینگ را تحت کنترل داشته باشد.

اتوکنر:
دستگاه اتوکنر کار انتقال نخ را از ماسوره به دوک بر عهده دارد که در این بین به وسیله دستگاه ایرادات نخ گرفته می شود نخ های که خارج از معیار مشخصی باشند ضایعات می شوند.
هر دستگاه اتوکنر یک اپراتور دارد. دستگاههای اتوکنر  موجود در سالن 2 دسته هستند
اتوکن 238 جدید          2- اتوکنر 138 قدیم
دولاکنی: دستگاه لاکنی کار دولا کردن نخ یک لا را به عهده دارد نخ رینگ پس از اینکه توسط دستگاه اتوکنر بر روی دوک پیچیده شد، توسط دولا کنی بصورت نخ دول درآمده به دور دوک پیچیده می شود.
دستگاه لاکنی موجود دو نوع قدیم و جدید هستند که هر کدام دارای 36 چشمه می باشد.
دولاتاب: پس از دستگاه لاکنی دستگاه دولاتاب قرار دارد. جهت ایجاد استحکام و همچنین یکنواختی در نخ هایی که دولا شده به هم تابیده می شود.
کلاف کنی: نخ دولاتاب شده در دوک در قسمت کلاف کنی به کلاف تبدیل می شود این دستگاه دارای 40 چشمه می باشدکه هر اپراتور یک دستگاه کلاف کنی را در اختیار دارد.
اسپروفیل (هایبالک مداوم) که نخ دو لاتاب را به صورت پفکی تبدیل می کند به وسیله بخار
مواردیکه در هنگام کار با دستگاه اسپیروفیل براساس اولویت پیوسته و حتی برای رفع عیب اهمیت زیادی دارد می بایست رعایت گردد.
1- رفع عیب                  2- کنترل مسیر عبور نخ             3- گذاشتن دوک پر                     4- دوک خالی

بهره وری نیروی کار و مکانیزه های افزایش آن ها:
ایمپروشی، طرحی است سهیم کردن کارکنان در سود حاصل از افزایش بهره وری و هدف آن ترغیب کارکنان به همکاری با مدیریت جهت افزایش بهره وری و تقسیم سود آن از قرار 50%  سهم کارکنان 50% سهم شرکت می باشد طرح مزبور را می توان برای هر نوع عملیات بکار برد خواه گروه تحت پوشش طرح،  کوچک باشد یا بزرگ، این طرح می تواند به خطهای پاداش شرکت کمک کند و یا جایگزین آن ها شود. بازدهی زمان ساعات کار در قبال ساعات تلف شده به این ترتیب در این روش نیروی کار و ساعات کار انجام شده را با تعداد فراورده های تولید شدهمقایسه می کنند و تمام محاسبات بر حسب ساعت می باشد در این طرح محصولاتی مورد محاسبه قرار می گیرند که از لحاظ کیفیت پذیرفته شوند و آماده تحویل باشند، بازدهی بر حسب ساعت را با ضرب کردن مجموع تعداد فراورده های تولیدی سالم در ساعت در استاندارد محصول تولید طرح بدست می آورند.
ساعات منابع کار عبارتست از مجموع ساعات کار (انجام شده توسط تمام کارکنان مشمول طرح بدون توجه به میزان دستمزد هر یک از آن ها. با توجه به داده های بالا برای اندازه گیری بهره وری از فاکتورهای بهره وری استفاده می شود که حاصل تقسیم مجموع واقعی کار انجام شده بر مجموع ساعات استاندارد تولید فرآورده است. از سطح میانگین بهره وری مبنا بعنوان ارزیابی و سنجش استفاده می شود.
تعیین استانداردهای طول زمان و عملیات، بدست آوردن معدل متوقف می شود، مدیریت محترم موافقت فرماید که نمودار ناشی از افزایش بهره وری که حاصل تلاش کارکنان و شرکت می باشد به نسبت 50- 50 تقسیم شود که این تقسیم عادل نه سود خود باعث افزایش بیشتر بهره وری می شود. در این طرح استانداردهای زمانی و معیارها ارزیابی نمی کند حتی اگر روند تولید و روش ها تغییر کند (مگر در مورد تسهیلات سرمایه ای و تغییر تکنولوژیکی و همچنین میزان سقف بهره وری و شرایط باز خرید مربوطه

عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار:
یک لیست کلی از عوامل موثر نیروی کار و بهره وری آن به صورت زیر قابل ارائه می باشد.
ماهیت کار و میزان سرمایه بر یا کاربر بودن آن، کیفیت نیروی کار، سازماندهی کار، کیفیت مواد خام، ساعات کار روزانه، روش های پرداخت، پرداخت دستمزد و پاداش، کیفیت مدیریت و اوضاع مطلوب اقتصادی.
سازمان بین المللی کار (ILO) عوامل مؤثر در بهره وری کار به طور کلی در سه گروه عمده (عمومی، سازمانی، فنی و انسانی) به شرح زیر طبقه بندی کرده است:
عوامل عمومی: از قبیل آب هوا، توزیع جغرافیایی مواد خام، سیاستهای مالی و اعتباری، سازمان عمومی، بازار کار، نسبت نیروی کار به کل جمعیت، میزان بیکاری، درجه کمبود نیروی کار، بر کل مراکز اطلاعات فنی مربوط به تکنیکهای نوین، ازمان تجاری و ابعاد بازار تحصیلات عمومی و فنی، تغییرات در ترکیب بازده و …
عوامل سازمانی- فنی: از جمله درجه ظرفیت مورد نیاز، کیفیت مواد اولیه، کیفیت مواد، اجزا و ارکان عملیات،  توازن تجهیزات، تدابیر کنترلی، کیفیت بازده، عقلایی کردن و استاندارد کردن کار و مواد، جایگزینی ماشین آلات، خدمات نگهداری و مهندسی چون حفاظت، نور صدا، تهویه فراهم بودن تناسب و قابلیت دسترسی به ابزار، میزان ماشین آلات نسبت به کارگر، نسبت کار صرفی به کار تولیدی، طول و توزیع ساعات کار، گزینش پرسنل
عوامل انسانی: از قبیل روابط کار کردن با مدیران، شرایط اجتماعی و روانی کار، پرداختهای تشویقی، انطباق و ارتباط شغل، کاربری و درجه تبحر آن، ترکیب نیروی کار از نظر سن جنس، مهارت و آموزش، سازمان دادن روحیه رقابت در تولید، طرز کار اتحادیه کارگری.
بهره وری نیروی کار را می توان نسبت تولید به نهاده نیروی کار برای یک دوره زمانی ویژه تعریف کرد. گاهی اوقات به طور بالعکس بهره وری نیروی کار به صورت نسبت نهاده کار به تولید تعریف گردد افزایش در نسبت تولید به نیروی کار و تقلیل در نسبت نیروی کار به تولید هر دو مفهوم افزایش در بهره وری نیروی کار می دهند.
در اینجا به تعدادی از عوامل اشاره می کنیم:
الف. روابط نیروی کار با مدیریت که عمده ترین نقش را در بهبود بهره وری ایفا می کند در سراسر جهان یک توافق کلی وجود دارد. هیروتاکاتاکچی مؤلف کتاب “مدیریت در ژاپن” یکی از عوامل موفقیت سیستم بهره وری را در ژاپن بهره گیری از منابع سرشار انسانی و وجود روابط دستورانه میان مدیران و کارکنان و همچنین روابط دوستانه میان کارکنان هر واحد تولیدی دانسته است. متأسفانه یکی از مشکلاتی که در بسیاری از واحدهای صنعتی کشور ما نیز خودنمایی می کند عدم مشارکت کارکنان در امر تصمیم گیری و در نتیجه پیدایش نگرش نامطلوب نسبت به مدیران است که تاکنون مانعی بر سر راه ارتقاء بهره وری نیروی کار این واحدها بوده است. اهمیت این نکته وقتی آشکار می گردد که کارکنان تا وجود نگرشی مثبت به سازمان و رضایت کامل از ساختار حقوق و دستمزد خود نداشته باشند هیچ گونه انگیزه ای برای افزایش بهره وری ندارند. این دو به همراه موضوع عدم تناسب بین اختیارات و وظایف افراد و همچنین فقدان یک محیط سالم همکاری سبب می شود که کلیه کارکنان، هدفهای خود را به اهداف سازمان یکی ندانند و نسبت به سازمان احساس بیگانگی نمایند، ناگفته پیداست که در چنین سازمانی هیچیک از کارکنان انگیزش و گرایش جهت فعالیت بیشتر و مؤثرتر نخواهند داشت.
اهداف شرکت ها باید طوری تدوین شود که کارکنان تشخیص دهند که شرکت آنان دارای سهم مشخص مفیدی در جامعه است و به علاوه به تسری فرهنگ مشارکت در آنان منجر شود که این دو عامل خود باعث ایجاد تعهد فزاینده در کارکنان نسبت به مؤسسه می شود.
ب) شرایط محیط سازمان در بهبود بهره وری
به حدی مهم است که گاهی نیروی کار بر خلاف ماشین آلات و تجهیزات مؤسسه تحت تاثیر محیط فعالیت خود قرار می گیرد. عواملی چون ایمنی محیط کار، نور، تهویه و سایر نکات نقش ویژه ای دارد.
ج) محیط خارجی و تحولات آن
نیز سهم بسیار زیادی در افزایش، تقلیل بهره وری واحد صنعتی دارد، تاکنون فعالیتهای صنعتی کشور ما نسبت به دیگر فعالیتهای اقتصادی وابستگی بیشتری به درآمدهای ارزی ناشی از صدور نفت داشته اند و تسهیلات لازم برای آماده سازی نیروی کار به عنوان عامل بهره وری به عمل نیاورده است به همین دلیل نیروی کار در این فعالیتها نیز کارایی لازم را ندارند
د) آموزش های کاربردی توان انسان را در بالا بردن کمیت و کیفیت مثبت امور بالا می برد، بنابراین می توان آموزش را یکی از ارکان مهم و اصلی بهره وری منابع انسانی یافت
بهره وری تنها این نیست که با افزایش ساعات کار یا استفاده از فنون و تکنولوژی حجم تولید بالا رود، بلکه کاهش ضایعات (در تمام زمینه ها) اصلی ترین راه افزایش بهره وری است یعنی با آموزش نیروی انسانی، نهضت ارتقای کیفیت فرآیند تولید باید رواج یابد، کیفیت فرآیند تولید بالا نمی رود مگر اینکه کیفیت همه عناصر آن از جمله کیفیت رابطه کارگر- مدیریت، کارگر- ماشین و … ارتقاء یابد.
و) ابداع تکنیکهای جدید و استفاده از تکنیکهای ابداع شده توسط دیگران یکی از راههایی است که بخصوص در کشورهای در حال توسعه کمک زیادی به بهره وری بیشتر می کند.
ز) تحقق هدف ارتقاء بهره وری بدون داشتن یک برنامه ریزی و بصیرت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود
چ) شیوه های جدید مدیریتی نیز یکی از فاکتورهای بهره وری نیروی انسانی است. علاوه بر وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی، استعداد، رهبری، هماهنگی، گزارش دهی و بودجه بندی که در مدیریت کلاسیک برای مدیر قائل است می توان از نقشه کار و تخصصی کردن تولید مشارکت کارکنان در امر تولید و تصمیم گیری، ایجاد تناسب بین اختیارات و وظایف، ایجاد محیط همکاری در سازمان و همچنین ایجاد یک سیستم ارزشیابی و پاداش از کارکنان به عنوان وظایف فرعی می توان یاد کرد.
ک) تناسب بین کارگر و ماشین آلات تولیدی عامل مهمی است که در اغلب کارگاههای صنعتیبخصوص کارخانجات بزرگ مراعات نمی شود. بنابراین یا نسبت کارگران به ماشین آلات و تجهیزات بسیار بالاست و یا به انگیزه کاهش دستمزد این نسبت بسیار پایین است. این عدم تناسب در هر دو حالت به کاهش بهره وری نیروی کار می انجامد.
ل) تنظیم دقیق ساعات کار را هم باید بر عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی افزود. شاید در خیال عده ای از افراد این اندیشه وجود داشته باشد که هر چه از ساعت کار افراد کاسته شود در ساعات باقیمانده بهره وری بالاتری خواهند داشت اما ظاهراً این اندیشه کاملاً صحیح نیست. بعنوان مثال افراد کادر ژاپن اعتقاد دارند که کاهش ساعات کار ضرورتاً بر اوقات فراغت کارکنان نمی افزاید بلکه باعث می شود که آنان به شغل دوم روی آورند که این در واقع می تواند منجر به کاهش کارایی آن ها گردد.
س) رابطه سن کارکنان و بهره وری نیروی کار قابل بررسی است.
از بررسی سن متوسط کارکنان کارگاهها با بهره وری نیروی کار صنعتی می توان به دو نکته اساسی دست یافت. ابتدا به نظر می رسد که کارکنان جوانتر به علت برخوردار شدن از توانایی جسمی و بدنیبالاتر، بیشتر قادر به افزایش تولید و بهره وری هستند در حالیکه که نقش کارکنان مسن تر که کوله باری از تجربه را طی سال های کار و کوشش بدست آورده اند از نقش نیروی کار جوان در نیل به هدف کمتر نبوده و نیست، در ثانی در بسیاری از کارگاههای صنعتی بهره وری نیروی کار از مشکل عدم تناسب سن کارکنان نسبت به مشاغلشان تأثیر منفی پذیرفته است.
ع) جنس کارکنان نیز می تواند در میزان بهره وریدر سازمان نقش داشته باشد
با نگرشی بر ترکیب شغلی جمعیت شاغل در سطح کلیه فعالیتهای صنعتی می توان نتیجه گرفت که زنان بیشتر متصدی شغل هایی ستند که کمترین تأثیر را در ارتقای بهره وری نیروی کار دارند. در مقابل بیشتر مردان به کارهایی مشغول هستند که نیاز به سطوح مختلف مهارت و توانایی های تولیدی بالا دارد.
برخی از نظریه پردازان و محققان مدعی هستند که رضایت بیشتر کارکنان باعث کار بیشتر و تعهد عمیق تر آن ها نسبت به سازمان می شود ولی این نظر در همه جا و همه شرایط صادق نیست. بنابراین همیشه نمی توان به رابطه مستقیم حمایت و بهره وری متکی بود.

کنترل کیفیت جامع
کنترل کیفیت جامع به این معناست که از وجود خرابی در محصول به هر قیمت و در هر مرحله از تولید جلوگیری به عمل آید. با اعمال استاندارد و کنترل مواد خریدنی ورودی به کارخانه در ابتدای تولید و کنترل تمام مراحل تولید که توسط خود اپراتورها انجام می شود، کنترل کیفیت جامع به دنبال آن است که به هدف صفر درصد ضایعات دست یابد.
رعایت اصول علمی در بهینه سازی در ترکیب مواد مصرفی و … نیازهای مورد نظر محصول را به حداقل هزینه برآورد نمود
یک عامل مهم دیگر بهره وری که بالاتر از مواد است، تعمیر و سرویس به موقع ماشین آلات و نگهداری آن ها در حد استاندارد است. که از ایجاد و تلفات بیش از حد مجاز تعیین شده جلوگیری کند. تأثیر آموزشهای کاربردی و ایجاد انگیزش های لازم در کارکنان در بهره وری مواد نیز عامل غیر قابل انکار می باشد توجیه افراد در استفاده از ماشین آلات و روش های مناسب و استفاده از ابتکارات آنان که نزدیکتر از هر کسی به مواد و فرآیندها هستند می تواند حداقل شدن ضایعات را به همراه داشته باشد.

گلوگاه:
اگر در یک ایستگاهمجموع زمان فعالیت های انجام شده بیشتر از زمان سیکل شود ایجاد گلوگاه می شود و در آن جا تراکم دوک ها وجود دارد و سرعت تولید در این ایستگاه کمتر از بقیه ایستگاهها است.
بالانس خط مونتاژ: یک خط مونتاژ  از ایستگاههای تشکیل می شود که هر کدام از این ایستگاهها یک سری فعالیت صورت می گیرد حال اگر مجموع زمان فعالیت انجام شده را طی ایستگاه کاری با ایستگاههایی دیگر متعادل نباشد درصد بیکاری در بعضی ایستگاهها زیاد شده و در بعضی ایستگاههای دیگر ایجاد گلوگاه می شود برای رفع این نواقص باید اقدام به متعادل کردن این ایستگاهها با توجه به زمان سیکل کرد. بدین صورت که هر ایستگاه کاری را طوری طراحی کرد که همواره مجموع زمان های فعالیت های انجام شده از زمان سیکل کمتر شود اگر احیاناً در یک جا به ناچار زمان فعالیت انجام شده بیشتر از زمان سیکل بود اقدام به ایجاد ایستگاههای موازی شود که از ایجاد گلوگاه جلوگیری شود
ایستگاه موازی: به ایستگاههایی که کارهای یکسانی انجام می دهند ایستگاه موازی گویند. یعنی اینکه چند ایستگاه در عرض یکدیگر قرار گرفتند و یک فعالیت مشخص را با هم انجام می دهند.
زمان کاری یک ایستگاه: مجموع زمان فعالیت های انجام شده در یک ایستگاه را در زمان کاری ایستگاه می گویند
راندمان خط مونتاژ: راندمان یک خط مونتاژ عبارتست از درصد مواقعی که کل خط در حال کار هستند
مونتاژ خط راندمان  (ایستگاهها کاری زمان مجموع)/(کاری ایستگاه تعداد ×سیکل زمان)
در حالیکه در یک ایستگاه کاری یک کارگر، پیش از یک ماشین کار می کند، ماشین کوپلینگ (Machine-Coupling) گویند.
محاسبه درصد ضایعات:یکی از روش های محاسبه درصد ضایعات کمک گرفتن از آمار و توزین ضایعات است بدین صورت که مواد اولیه که از انبار مواد تحویل گرفته می شود از آمارهای ثبت شده در برک های انبار  بیرون آورده و همچنین وزن همین مواد را موقع مصرف مواد نیز از آمارها موجود بدست آورده و بعد با بدست آوردن نسبت آن ها درصد ضایعات مواد در راه (از انبار به سالن تولید یا از یک سالن تولید به سالن دیگر) بدست می آید و در نهایت با میانگین گیری از این نسبت ها یک درصد ثابت برای ضایعات در راه بدست می آید. همین روش را برای تعیین درصد ضایعات مواد در حین تولید نیز می توان انجام داد.
مواردی که در کاهش ضایعات می توانند نقش بسزایی داشته باشند:
توبریکر: گذاشتن پرزگیر بر رویغلتکهای فشاری جهت جلوگیری از پیچیدگی
گذاشتن فن مکش در داخل هر قسمت و عدم استفاده از یادگیری در مراحل هر قسمت – کنترل غلتک ها و اطمینان از سرد بودن آن ها

ری بریکر:
1- دقت اپراتور در سر نخ دهی و جلوگیری از پیچچیدگی
دقت اپراتور در استفاده از قلاب و ضربه نزدن به غلتکها

پاساژها:
تراش دادن غلتکها و آب گرم دادن غلتکها برای جلوگیری از پیچیدگی
تمیز کردن و نظافت شانه های بالا و پایین به طور مرتب
سرنخ دهی صحیح و کنترل آب و روغن دستگاه

رینگ:
1- نظارت و سرکشی به موقع اپراتور و قطع نبودن هر کدام از چشمه ها
2- نظافت دائم و بموقع رینگ ها و کنترل شافتها از پیچیدگی و شکستن آن ها
دولاکنی: گره زدن صحیح، موازی بودن نخ ها، لوپ دار نبودن و زاویه دار نبودن آن ها – استفاده از قیچی و عدم قطع فیشر آن ها
مداوم و دوک پیچی: استفاده صحیح از پیوند زن ها و آموزش در خصوص استفاده صحیح از آن ها تا حتی المقدور سعی شود از منتهی نخ جهت پیوند زدن استفاده شود تا نخ کمتری هدر رفته همچنین در روی نوار نقاله پیچیدن نخ بر روی دوک و عدم پاره کردن آن.
یکی از سیستمهای که در کارخانجات امروزی از آن استفاده می شود و در نتیجه مطلوبی داده است استفاده از سیستمهای خود کنترلی می باشد بطوریکه با کاهش ضایعات پاداش های را برای پرسنل در نظر گرفته تا آن ها برای کاهش ضایعات تشویق شوند.

بررسی تقسیم کار:
نحوه تقسیم کار بین کارکنان، به طور معمول، با اشکالاتی مواجه است، زیرا توزیع اولیه کار دقت کافی به عمل نمی آید و از اصول درست، علمی و منطقی در این زمینه بهره گیری نمی شود در نتیجه احتمال بسیار دارد که باید کاری، به عادلانه، بین کارکنان توزیع شود، برخی با کمبود کار و بعضی با تراکم کار مواجه شوند. به ویژه در بخش دولتی، بخش عظیمی از نیروی انسانی شاغل در دستگاهها با کم کاری، و تداخل وظیفه ای، جایگزین نامناسب و سایر بیماری های سازمانی درگیرند و از دانش و توان بالقوه آنان به طور مؤثر  استفاده نمی شود، ابزاری که در بررسی نحوه تقسیم کار مورد استفاده قرار می گیرد جدول تقسیم کار ست که با کمک آن می توان تصویری از وضع موجود تقسیم کار در سازمان بدست آورد و با دقت بر روی تغییر بدست آمده، بر کمبودها، نارساییها، تراکم ها، تکرارها و سایر نقاط ضعف سازمان در وضع موجود آگاه شد و با کسب شناخت کافی جدولی بر تقسیم کار پیشنهاد کرد که با پیاده کردن آن ها کمبودها و نقایص برطرف شوند و کارایی و اثربخشی سازمان افزایش یابد.

تعریف جدول تقسیم کار :
جدول تقسیم کار جدولی است که نشان می دهد کارکنان سازمان در یک مدت معین، چه کارهایی را انجام می دهند و چه مقدار وقت صرف انجام دادن این کارها می کنند.

مزایای تهیه جدول تقسیم کار:
از مزایای تهیه جدول تقسیم کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کسب آگاهی از بار واقعی و نحوه توزیع آن ددر عمل
شناخت محل های تراکم کار از یک سو، و تراکم نیروی انسانی از سویی دیگر
آگاهی از تکرارها و تداخل وظیفه ای
آگاهی از نحوه اختصاصی وقت به هر یک از وظایف و فعالیت ها
آگاهی از نحوه تطبیق نوع و ماهیت وظیفه با تخصص کارکنان
کسب اطلاع از اوقات اضافی کارکنان             7- آگاهی از تعداد واقعی نیروی انسانی مورد نیاز
8- ارزشیابی کارکنان            9- بدست آودن مبنایی جهت تعیین حقوق و دستمزد کارکنان

محدودیت های جدول تقسیم کار:
با توجه به این که برای تهیه جدول تقسیم کار در وضع موجود، از همکاری خود کارکنان استفاده می شود ممکن است کلیه مواد آن با واقعیت منطبق نباشد و احتمال داده می شود که برخی از مشاغلین، به خاطر ترس از دادن شغل خود و یا متهم شدن به کم کاری و تنبلی و نگرانیهای از این دست اطلاعات واقعی را در اختیار تحلیل گر قرار ندهند.
تعیین زمان در موردی برخی از وظایف، به طور دقیق، میسر نیست و کارکنان ممکن است از این نظر دچار دردسر شوند و این عامل، یک اثر منفی در کل جریان تهیه جدول تقسیم کار بگذارد.
مراحل تهیه و تنظیم جدول تقسیم کار: برای تهیه جدول تقسیم کار بایستی مراحلی را طی کرد این مراحل عبارتند از
انتخاب واحد بررسی         2- تهیه لیست وظایف کارکنان         3- تهیه لیست فعالیتهای واحد
4- تهیه جدول تقسیم کار برای وضع موجود         5- تجزیه و تحلیل تقسیم کار در وضع موجود و کشف نقایص و ایرادات آن         6- تهیه جدول تقسیم کار پیشنهادی

خط تولید:
در متعادل کردن برنامه های کاری با بهینه مشکل استفاده حداکثر از ماشین آلات و افراد مطرح می باشد استفاده از خط تولید تکنیکی است که در آن، مناطق کاری به نحوی طراحی شده اند که مواد همواره به صورت پیوسته و با سرعت یکنواخت در جریان می باشند، عملیات در کلیه ایستگاه کاری (Work Station) بصورت همزمان انجام می شوند و هر منطقه کاری در هر واحد زمانی، تعداد ثابتی خروجی دارد. ضمناً مواد در یک جهت منطقی جریان پیدا می کنند. در هر خط تولید باید حتماً یک نرخ تولید یا سرعت تولید تعریف شوند به عنوان مثال سرعت اولیه می تواند تعداد در ساعت تعریف شود سرعت خروجی یک ماشین یا منطقه کاری یا کارگری از همه کندتر کار می کند، عواملی هستند که می دانند سرعت خط تولید را تعیین کنند در عمل سرعت خط تولید توسط ماشین های حمل و نقل تعیین می شود. استفاده از خط تولید هنگامی موفق خواهد بود که هر ایستگاه کاری مواد را با سرعت ثابت به ایستگاه کاری بعد منتقل کند به عنوانمثال اگر چنانچه در انتهای خط تولید با 6 واحد محصول در هر ساعت مورد نیاز باشد خروجی هر ایستگاه کاری بدون توجه به پتانسیل تولید آن باید 6 واحد محصول در ساعت باشد و این معنی که اگر ظرفیت تولیدی ایستگاه هر 30 قطعه در ساعت باشد، از آن ایستگاه کاری باید 2 تا داشته باشیم و اگر ظرفیت تولیدی یک ایستگاه کاری دیگر 15 واحد در ساعت باشد تعداد در این ایستگاه در خط تولید باید 4 عدد باشد برای کسب موفقت در استفاده از خط تولید در صنعت لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:
تعداد محصول یا حجم تولید باید آنقدر زیاد باشد که روش تولید برای هر محصول اقتصادی باشد
ماهیت محصول به نحوی باشد که عملیات تولیدی آن، قابل تقسیم به اجزاء کوچکتری باشد
در طول خط تولید باید ابزارهایی وجود داشته باشند تا اطمینان حاصل کنیم که عملیات مختلف از جمله عملیات مونتاژ دقیقاً مطابق روش که قبلاً تعیین کرد باید انجام شود
قابلیت انعطاف خط تولید همیشه تا حدی حفظ شود، بنحوی که بتوان تغییرات کوچک را که از تغییر در طرح، مدل محصول یا روش های انجام عملیات بروی محصولات اعمال می شود در آن اعمال نمود
مواد باید به صورت پیوسته به محل خود در خط تولید برسند تا کمبود مواد در طول خط تولید باعث خوابیدن (توقف) خط تولید نشود.
بنابراین عملیات کنترل مواد باید به نحو صحیح برنامه ریزی شده و به صورت دقیقی اجرا شوند
تعداد عملیاتی که روی قطعه یا محصول انجام می شود باید بقدری باشد که بتواند خط تولید ایجاد کنیم
در صورتی که بخواهیم محصولاتی متنوع تولید کنیم، هر محصول باید حداقل برای مدت معین در طول خط تولید شود. اگر بخواهیم هر چند روز یکبار، نوع محصول را تغییر دهیم خط تولید مورد نظر موفقیتی حاصل نخواهد کرد.
برای استفاده اقتصادی از خط تولید، باید سعی شود که خط تولید درصد قابل توجهی از زمان کاری روزانه را مشغول کار باشد و زمان بیکاری آن به حداقل برسد.
زمان کل انجام عملیات باید بقدری باشد که بتوانیم خط تولید ایجاد کنیم
چگونگی انجام عملیات در طول خط تولید کاملاً مشخص و استاندارد باشد تا تغییرات بعدی هیچ گونه وقفه در خط تولید به وجود نیاورند.
امکان دارد اجزا کاری قابل تعویض باشند

تعادل خط تولید:
منظور از متعادل کردن خط تولید عبارتست از طرح ایستگاههای کاری، به نحوی که مقدار کار و تعداد تولید هر یک از ایستگاهها با هم برابر شوند. نظر به اینکه هر خط تولید شرایط خاص خود را دارا باشد، برای دستیابی به یک خط متعادل می توان از موارد زیر کمک گرفت:
ایجاد انبار موجودی نیمه ساخته

تعویض کارگران
3- تقسیم اجزا و عملیات به اجزای کاری و ترکیب اجزا به نحوی دیگر
4- بهتر کردن تکنیسین انجام عملیات
5- بالا بردن راندمان کارگر (اینکار را می توان توسط بهتر کردن شرایط محیط با به کار بردن سیستم تشویقی و یا روش های دیگر انجام داد)
6- کار کردن کارگر روی مونتاژ های فرعی در اوقات بیکاری احتمالاً ساده ترین روش برای متعادل کردن خط تولید، که لزوماً بهترین راه نمی باشد رویش ایجاد موجودی نیمه ساخته در کنار مناطقی است که باعث کمتری کار می کنند. این مناطق کاری مسلماً یا باید اضافه کاری کنند و یا اینکه کارگر اضافی استخدام کنند تا وقفه ای در طول خط تولید ایجاد نشود.
روش دومداشتن یک کارگر اضافی است که دائماً در طول خط تولید حرکت کند تا هر گاه کار او کمتر از دیگران بود تا بتواند در تسریع کارهای دیگر موثر واقع شود. بنابراین چنین کارگری فقط بر روی یک عملیات بخصوص کار نمی کند بلکه در طول خط تولید حرکت می کند.
راه سوم که معمولترین آن هاست عبارتست از تقسیم عملیات به اجزا کار مختلف و سپس ایجاد ترکیب های مناسبی از این اجزا به نحوی که این ترکیب با زمان های مساوی را اشغال کنند. این روش در سطح عمومی و وسیعی بکار گرفته می شود و در تعادل خط ساعت کاربرد کمتری دارد.
راه چهارم که همیشه باید در جهت آن نیز کوشش کرد عبارتست از بهتر کردن تکنیکهای انجام عملیات این راه معمول هنگامی مفید واقع می شوند که برخی از عملیات در خط تولید با سرعت کمتری انجام گیرند.
راه پنجم عبارتست از بالا بردن را در زمان کارگر که از طریق مختلف از جمله آموزش دادن به کار کردن یا استخدام کردن ما می توان به این هدف رسید.
راه ششم عبارتست از استفاده از کارگر در مونتاژهای فرعی در اوقات بیکاری اش، اینکار معمول در خط تولید های عملی است که سرعت حرکت مواد یا سرعت انجام در آن بسیار کم باشد.

شرایط فعلی نگهداری و تعمیرات و امور مدیریت فنی در منابع ایران
در صورتی که کارخانجات و صنایع مملک براساس شرایط و موقعیت نگهداری و تعمیرات در یک طیفپیوسته در نظر گرفته شوند، در یک انتهایی این طیف تعدادی حرفه محدود از کارخانجات و صنایع قرار می گیرند که شرایط نگهداری و تعمیرات آن ها خوب و یا قابل قبول ارزیابی می شود. در سال های اخیر امور نگهداری و تعمیرات مورد توجه قرار گرفته و در اغلب آن ها سازمان هایی مشخص برای اجزا فعالیتهای نگهداری و تعمیرات تعیین گردیده است. در مورد این کارخانجات باید اذعان نمود که گرچه سیستمهای مدیریت و کنترل امور نگهداری و تعمیرات تدوین گردیده است نارساییها یا در موضوع نگهداری و تعمیرات به چشم می خورد که اهم آن ها به شرح ذیل خلاصه می شوند:
عدم وجود پویایی در سیستم های تدوین شده- به عبارت دیگر، در این کارخانجات اغلب برنامه های تعیین شده تعمیرات، برای مدت طولانی بدون هیچ گونه تغییر و تصحیحی به مورد اجرا درآمده و به اجرا بازتاب اطلاعات و تجزیه و تحلیل شاخص های کنترل برای تغییر تصحیح برنامه ها توجه کافی مبذول نگردیده است.
عدم توجه به کاربرد صحیح و دقیق سیستم های موجود (نارسایی در امور مدیریت اجرایی نگهداری و تعمیرات) در انتهای دیگر طیف کارخانجات و صنایع ایران، تعداد قابل توجه از کارخانجاتکوچک و متوسط وجود دارند که اغلب با سرمایه گذاری مدیریت بخش خصوصی اداره می شوند. در این کارخانجات اصولاً مسائلی نگهداری و تعمیرات به امور تعمیر بعد از خرابی خلاصه می شوند. در این صنایع، و در قسمت عمده ی از طیف کارخانجات و صنایع ایران فعالیت های نگهداری و تعمیرات بصورت نامشخص و با امور تولید، یا با ارجحیت کم در نمودار سازمانی مشخص گردیده اند. فقط در مواردی مورد توجه قرار می گیرد که دستگاهی از کار افتاده و رکوردی در هر تولید حاصل می شود. در این شرایط همگی فعالیتهای سازمان (چه گروههای مسئول و چه افرادی با مسئولیتهای نامربوط) به صورت در هم ریخته جهت عیب یابی، ساختمان و یافتن قطعات یدکی، و راه اندازی مجدد دستگاه متمرکز می شود. پس از راه افتادن مجدد دستگاه نیز بار دیگر به فراموشی سپرده می شود. کادر نگهداری و تعمیرات به طور معمول از یک یا چند مکانیک و برق کار تشکیل شده که از اصول ارتباط سازمانی آن ها در داخل تشکیلات مشخص نیست. درخواستهای کار تعمیراتی اغلب به صورت شفاهی است، در بررسی که از یک واحد تولیدی به عمل آمد مشخص گردید که از هر 100 درخواست کار تعمیراتی حدود 80 درخواست مرربوط به امور رفاهی، حدود 18 درخواست مربوط به کارهای تعمیر بعد از خرابی کامل دستگاه ها و رکود تولید بود و فقط در دو مورد کارکنان تعمیرات خواسته شده بود که در جهت رفع معایب قبل از خوابیدن کامل دستگاه با قسمت تولید همکاری نمایند چنین آماری نشان دهنده این حقیقت است که اصول هدف میسر در مسئولیت تعمیر بعد از خرابی خلاصه گردیده است. به طور معمول نیز تا چند سال گذشته، فعالیتهای این قسمت به نام تعمیرات معروف بوده و فقط در چند سال اخیر واژه نگهداری و تعمیرات در عنوان این قسمت مورد استفاده قرار می گیرد. اسناد و مدارک نیز نظیر کارت مشخصات (شناسنامه) دستگاهها، تاریخچه و سوابق کارکرد دستگاهها، لیست قطعات یدکی، نقشه های مدارهای الکتریکی و … در دسترس نیست

زیان های ناشی از عدم وجود سیستمهای مناسب نت در کارخانجات ایران
علاوه بر زیان مستقیم حاصل از رکود تولید که در اثر خرابی اضطراری ماشین آلات بر سازمان های تولیدی تحمیل می شود، نکات زیر در ارتباط با ضعف تشکیلاتی سازمان های نگهداری و تعهدات قابل ذکر می باشند:
پایین آمدن عمر کارکرد ماشین آلات (بالا رفتن سرعت استهلاک) که اغلب از خارج ایران خریداری شده و سرمایه هنگفتی را در برگرفته است.
احتیاج به تعویض سریع قطعات یدکی که در شرایط فعلی دسترسی به آن ها مشکل بوده و قیمتهای آن ها را به طور مداوم رو به افزایش است.
ایجاد خطرات جانی برای کارکنان
اثرات اجتماعی کمبود تولید در شرایطی که میزان عرضه اغلب کالاهای صنعتی در بازار ایران به مراتب از میزان تقاضا کمتر است و چنین عدم تعادلی باعث نارضایتی مردم و ایجاد بازارهای سیاه خواهد شد.
پایین آمدن کیفیت محصولات ساخته شده
طراحی محل کار از نظر ارگودرفر
علم مطالعه کارایی و عمل انسان است که ویژگی ها و تواناییهای ارگانیسم انسانی را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد و از این طریق شرایط تطبیق کار به انسان و بالعکس ررا به وجود می آورد.
علم ارکونومی آمیخته است از علوم مختلف، فنی، پزشکی و روانشناسی و غیره. در علم ارگودرفر مطلب شرایط کاری انسان در مواردیکه نظیر طراحی محل کار متناسب با شرایط جمعی انسان، محدود نمودن فشارهای عصبی از طریق ایجاد شرایط کاری مطلوب و نیز سعی و کوشش در بکارگیری تواناییهای انسانی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، انجام می شود.

کار کردن به صورت ایستاده یا نشسته
در انجام تمام کارهایی که نیازمند حرکات بدن و بازوان و یا مستلزم صرف نیروی زیادی باشد کار فقط به طور ایستاده انجام می شود. زیرا با کمک حرکات و استقرار مناسب بودن، انجام کار ساده تر می گردد. از طرف دیگر بسیاری از کارها نیاز به حرکات و مشاهده دقیق دارند که بهترین حالت انجام آن ها، کار به صورت نشسته است.
از نظر حالات بدن و فشارهای وارده از نظر فیزیولوژیکی معمولاً کار به صورت نشسته ترجیح داده می شود زیرا در حالت نشسته فشار کمتری وارد می گردد. هنگام کار به صورت ایستاده، خون در پاها جمع شده و گردش خون دچار اختلال می شود که پیامد آن «واریس» است. همچنین نشستن مداوم و طولانی نیز گردش خون را کند می کند و موجب ایجاد در سوء هاضمه می شود چنانچه نوع کار هدف آن  ایجاد نماید بهترین راه آنست که مجری کار یا به صورت و یا متناسب با نرخ تنظیم نحوه مراحل کار مجبور باشد که گاهی به صورت نشسته یا ایستاده به انجام کار بپردازد.

طراحی محل کار از دیدگاه فیزیولوژی:
طراحی فیزیولوژی محل کار این هدف را دنبال می کند که روش های کار در شرایط کار را با وضع جسمی انسان مطابقت دهد این هدف در حقیقت از دو دیدگاه زیر دنبال می شود.
(کار نتیجه)/(گرفتن قرار و فشار تحت میزان)=انسانی کار تأثیر درجه
الف) بهبود درجه تأثیر کار نیروی انسانی
براین اساس، طراحی فیزیولوژی کار زمانی موثر واقع می گردد که نتیجه و راندمان یک سیستم کار بالاترین حالت خود برید در حین حال حداقل فشار را به انسان وارد نماید این انتظار را از طریق بکارگیری محدود عضلات، کم کردن دفعات بکارگیری نیرو و همچنین تغییر کار و در صورت لزوم از طریق بعضی زمان های قانونی استراحت در هنگام کار میسر می گردد.
ب) بوجود آوردن مناسب ترین تأثیر محیطی مانند آب و هوا، سر و صدا، ارتعاش و روشنایی
شرایط محیطی: سر و صدا: مبارزه با سر و صدا مزاحم یک اقدام اساسی در محیط کار و فعالیت شغلی است اثراتی که در این سر و صداها بر روی انسان به ویژه در کارهای دقیق می گذارند، دراز مدت بسیار مضرر و منفی است. مبنا برطرف کردن آن ها در محیط کار از اقدامات ضروری برای ایجاد در محیط شغلی مطلوب شمار می آید.
مبارزه با سر و صدا بایستی از طریق اقدامات مناسب و منطقی انجام پذیرد. از جمله
شناسایی وجود سر و صدا در منبع اصلی و حذف آن
جلوگیری از نفوذ امواج صوتی در دستگاه شنوایی انسان
و روشنایی: هر اندازه وظیفه ای که به بخش ها واگذار می شود، دقیق تر باشد، به همان نسبت محیط و میزان کار روشنتر پیش بینی و طراحی می شود.

انتقادات و پیشنهادات :
از آن جا که هدف از تولید کسب رضایت مشتری و دوام در بازار می باشد موارد زیر می توان ما را در زمینه کیفیت کلی و بالطبع افزایش بیشتر راندمان یاری نماید.
ایجاد سیستم خود کنترلی در زمینه ضایعات و بالطبع برقرار کردن شیوه ای با کاهش ضایعات اپراتور در سود آن سهیم باشد
نظافت هر چه بهتر سالن و تمیز کردن گوشه های سالن
عدم بادگیری کف زمین و استفاده از جاروبرقی در تمام سالن بجای استفاده از پمپ  باد در بعضی مناطق کاری
استفاده از گاری های سبک تر بجای گاری های آلومینیومی
استفاده از چرخ دستی های بزرگتر به طوریکه حمل و نقل آن بوسیله برق یا موتور صورت گیرد
استفاده از دوربینهای مدار بسته در سالن برای کنترل بیشتر پرسنل و حذف بیکاری مشهود
جایگذاری بانکه ها در محل مناسب و عدم رها کردن آن ها در وسط سالن
استفاده از نوار نقاله در بعضی از مراحل مختلف تولید مثل دولاکنی و دولاتاب
استفاده از تلفن بیسیم برای مدیریت محترم و سرپرستان
نوشتن و قرار دادن شعارهای حفاظت صنعتی بر روی ستون ها و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف زیان های شغلی برای پرسنل
کلاس برای بوجود آوردن کاهش استرس شغلی و بالا بردن روحیه کارکنان
فروش نوشابه و … در زمان چاشت در سالن غذاخوری و سلف
استفاده اجباری پرسنل از ماسک و گوشی حفاظتی و دادن آموزش های لازم
برقراری سیستم های پاداش در مراحل تولید به شرط تولید بیشر استاندارد چنانچه توضیح داده شده است.
استفاده از برنامه نویسی کامپیوتری برای واحدهای لازم و حذف سیستم دستی
افزایش سطح رضایت شغلی
رنگ آمیزی سالن های تولید به منظور افزایش روحیه پرسنل مثل آبی که نشانه روحیه می باشد
محاسبه نور سالن و استفاده از نور بیشتر در قسمتهای مورد نیاز
هماهنگی بیشتر بین قسمتها مختلف سالن مثل صنعتی با تولید
فروش سهام به پرسنل و سهیم کردن آن ها در تولید برای افزایش راندمان و امنیت شغلی
داشتن ذخیره کافی از بانکه- کیسه و مواردی که بعد از توقف در یک ایستگاه کاری دچار مشکل نشوید و ذخیره لازم موجود باشد.
تجهیز بیشتر جعبه کمکهای اولیه اضافه کردن، گاز، باند و غیره
تنوع بیشتر در وعده های صبحانه و قرار دادن حداقل یک لیوان شیر در سبد غذایی پرسنل در هر روز یا حداقل روز در میان
چرخشی نوبت کاری هر دو روزه، 3 روز یک بار بجای هفته ای یکبار، به منظور بالا بردن راندمان افراد و جلوگیری افراد و جلوگیری از فاصله افتادن بین مدیریت و پرسنل

تعریف حمل و نقل مواد:
در یک کارخانه معمولاً، حمل و نقل را در مورد 25% همه کارکنان،  55%  همه فضای کارخانه و 87% زمان تولید معنا دارد. حمل و نقل طبق تحقیق بین 15 تا 70 درصد هزینه کل یک محصول ساخته شده را تشکیل می دهد به طور معین حمل و نقل مواد یکی از اولین جاهایی است که برای کاهش هزینه بررسی می شود همچنین حمل و نقل مواد یکی از اولین جاهایی است که برای بهبود کمیت بررسی می شود تخمین زده است که بین 3% تا 5، همه مواد حمل شده آسیب می بیند. ضایعات مواد و آسیب های که در تسهیلات تولید به دیوارها و کف کارخانه می رسد به اندازه کافی آشکار است و از حمل و نقل بدون دقت مواد ناشی شده است. در این نقطه، باید از مشاوران خواسته شود که در جهت کمینه کردن یا حذف حمل و نقل مواد، جوابی بر مشکل رقابت بیابند. در این صورت، صرفه جویی هزینه در نیروی انسانی و تجهیزات بسیار خواهد بود، به علاوه هر چه زمان کمتری برای حمل محصول صرف شود آسیب درون کمتر است حمل و نقل کمتر، لزوماً جواب موجه نیست، حمل و نقل مواد، یک فعالیت قابل مقدار دهی است. حمل و نقل مواد وسیله ای است که توسط آن هزینه های کل تولید کاهش می یابد و این که کمک کاهش موجودی ها کاهش سرقت و کنترل بهبود مواد حاصل می شود. حمل و نقل مواد وسیله ای است که توسط آن کمیت ساخت بهینه می یابد و این به کمک کاهش موجودی و خسارت، از طریق بهبود  حمل و نقل حاصل می شود. سرانجام، حمل و نقل مواد وسیله ای است که توسط آن هر استراتژی تولید اجرا می شود.
تعریف حمل و نقل: حمل و نقل، هنر و علم حرکت است ذخیره سازی، حفاظت و کنترل مواد است

اصول انتقال مواد
اصل جهت گیری: مطالعه کامل مساله قبل از برنامه ریزی اولیه به منظور تشخیص روش ها و مسائل موجود، محدودیتهای فیزیکی و اقتصادی، تعیین آرمان ها و احتیاجات آینده
اصل برنامه ریزی: تعیین یک برنامه برای دربرگیری احتیاجات اساسی،  گزینه های مطلوب و بررسی احتمال وقوع برای همه فعالیت های ذخیره و انتقال مواد
اصل سیستم ها: تلفیق فعالیتهای ذخیره و انتقالی که به صورت اقتصادی در یک سیستم هماهنگ از عملیات، شامل دریافت، بازرسی، ذخیره، تولید، مونتاژ، بسته بندی، انبار، ارسال و حمل و نقل دوام داشته باشد.
اصل استفاده از فضا: استفاده از همه ابعاد فضا به صورت مؤثر و در سه بعد
اصل استاندارد سازی: استاندارد سازی روش های انتقال و تجهیزات در هر جای ممکن
اصل فاکتور انسانی: شناخت توانایی ها و محدودیت های انسانی به وسیله طراحی، انتقال  مواد و رویه ها برای تأثیر کارایی افراد در سیستم
اصل انرژی: شامل مصرف انرژی توسط سیستم های انتقال مواد و رویه های انتقال مواد در زمانی است که انجام شده یا تنظیمات اقتصادی صورت گرفته باشد.
اصل محیط: استفاده از تجهیزات انتقال مواد و رویه های که تأثیرات مغایر با شرایط محیط را کمینه می کند
اصل مکانیزه کردن: مکانیزه کردن فرآیند انتقال در حالی که برای افزایش کارایی و انتقال اقتصادی مواد عقلی باشد.
اصل انعطاف پذیری: روش هایی که می تواند دامنه وسیعی از وظایف را تحت  شرایط مختلف انجام دهد.
اصل ساده سازی: حمل و نقل را به وسیله حذف، کاهش، ترکیب حرکت ها غیر ضروری ساده کنید
اصل ایمنی: روش های انتقال ایمنی را برای انتقال مواد به کار گیرد که از کدها و قوانین موجود ایمنی به کمک تجربه استفاده کرد
اصل هزینه: تنظیمات اقتصادی هر گزینه از جواب را در مورد تخیلات و روش ها مقایسه کنید که این ها براساس کارایی اقتصادی است که در هزینه واحد حمل شده، نهفته است.

محدوده بحث:
معمولاً فن حمل و نقل را در ارتباط با کارخانه و منابع مطرح می کنند. در صورتی که محدوده آن خیلی وسیع تر است و کارهای کشاورزی، ساختمانی، توزیع و غیره را نیز در بر می گیرد به هر حال می توان گفت تقریباً همه ی صاحب نظران متفق القول هستند که در همه جا حمل و نقل های فراوانی انجام می گیرد که اقتصادی نیست برای مطالعه و تعیین مقدار و حدود حمل و نقل در یک واحد صنعتی، باید مراحل حمل و نقل توضیح داد.
الف) تحویل و انبار مواد اولیه:
انتقال به قسمت تخلیه     2- تخلیه    3- انتقال به قسمت بازرسی تعداد و مقدار تحویل گرفته شده
4- انتقال به قسمت بازرسی کمیت مواد         5- انتقال به انبار مواد اولیه
استقرار در انبار مواد اولیه         7- خارج کردن از انبار مواد اولیه        8- انتقال به محل کار یا انجام عملیات
ب) ساخت
1- استقرار در محل عملیات    2- انتقال بین عملیات        3- انتقال به محل انبار موقت
4- مستقر شدن در محل انبار موقت     5- خارج کردن از انبار موقت    6- انتقال به محل انجام عملیات بعدی
7- خارج کردن قطعه از قسمت نهایی ساخت        8- انتقال به قسمت مونتاژ، انبار کالای ساخته شده و یا بارگیری
ج) مونتاژ
1- استقرار در نزدیکی محل مونتاژ     2- انتقال به محل مونتاژ         3- قرار دادن قطعه بر روی محصول
4- انتقال محصول به خارج خط مونتاژ         5- انتقال به قسمت بسته بندی یا بارگیری
د) بسته بندی و بارگیری:
1- استقرار محصول در انبار     2- خروج از انبار     3- انتقال به قسمت بسته بندی         4- انتقال به قسمت بارگیری     5- انتقال به انبار موقت         6- انتقال به قسمت بازرسی تعداد و مقدار
سوار کردن بر کامیون         8- رساندن به دست مشتری
در حقیقت حدود 30 تا 35 درصد از هزینه تولید را هزینه حمل و نقل تشکیل می دهد. هر گاه که تولید داشته باشیم، مواد حمل می گردد و اغلب حمل و نقل های ارائه شده  وجود دارند.
بنابراین مساله حمل و نقل برای مهندسی طراحی کارخانه زمینه کاری بسیار خوبی است و می تواند با کاهش هزینه ناشی از حمل و نقل هزینه تولید را نیز کاهش دهد.
تجربه نشان داده است که فقط 20% وقت یک محصول صرف تولید آن می شود و 80% بقیه در حمل و نقل صرف می گردد. و طبق یک تخمین حدود 22% از نیروی انسانی صنایع  صرف حمل و نقل می شود.

اهداف فن حمل و نقل:
انتقال مواد از نقطه ای به نقطه دیگر بدون دوباره کاری و در کوتاهترین مسیر ممکن و انتقال آن ها به محل کار یا مراکز تولید مناسب، به طریقی که اتلاف وقت حمل و نقل های را به حداقل برسند.
اهداف به صورت مشخص تر به شرح زیر می باشد
کاهش هزینه        2- کاهش اتلاف مواد و کالا            3- افزایش ظرفیت تولید
4- شرایط کاری بهتر         5- توزیع بهتر

نکاتی از فن حمل و نقل:
در انجام فعالیت های که در ارتباط با انسان است، همه افراد معمولاً به تجربیات گذشتگان تکیه می کنند. این مطلب در سایت داروسازی، حقوق و همچنین مهندسی مصداق دارد. و بنابراین عاقلانه نیست که انسان تجربیات دیگران را نادیده گرفته و کار را از ابتدا شروع کند.

نکات فن حمل و نقل
الف: نکات عمومی:

حداقل کردن میزان حمل و نقل ها
حمل تعداد قطعات بیشتر تا حد امکان در یک واحد حمل
استفاده از وسایل حمل و نقل کمکی برای حمل قطعات بزرگ
حذف حمل و نقل ارائه توسط طراحی و برنامه ریزی مناسب
به حداقل رساندن زمان حمل و نقل مجدد و دوباره کارها
بررسی حمل و نقل در ارتباط با طرح جریان مواد صورت گیرد و بالعکس
طرح ریزی حمل و نقل برای کل سیستم باشد
سعی شود بزرگترین قطعه یا واحد مسافت کمتری را طی می کند

ب) نکات مرتبط با جریان مواد:
1- حتی الامکان سعی شود که انتقال و حرکت مواد در یک مسیر مستقیم صورت گیرد
طرح ریزی جریان مواد منجر به ساده سازی فرآیند تولید بشود.
حتی الامکان مواد به صورت پیوسته، هماهنگ و در حداکثر سرعت منتقل شوند
سعی شود که برگشتبه عقب حداقل شود
سعی شود که قابلیت انعطاف سیستم تولید افزایش یابد
حتی الامکان عملیات پیوسته باشد و فضای کمتری را اشغال کند

نکات مرتبط با بکارگیری نیروی انسانی:
از حمل و نقل های دستی، که گاهی اوقات مفیدترین روش های می باشند در محل های مناسب استفاده کنید
روش انجام حمل و نقل های دستی را بهبود بخشید
آن دسته از حمل و نقل های دستی که مشکل بوده و یا در مسافت طولانی و یا در شرایط خطرناک صورت می گیرند مطالعه شده و امکانات بهبود آن ها بررسی شوند
سعی شود تا حرکت های تکراری، کوتاه و بی قاعده که زیاد انجام می شوند حتی الامکان مکانیزه شوند تا بتوان از افراد و در کارهای دیگری استفاده کرد.
سعی شود آن قسمت از زمان بیکاری کارگران که علت آن دیر رسیدن مواد می باشد که به صفر برسد.
از افراد به صورت مستقیم جهت حمل و نقل استفاده نکنید.
از وسایل استفاده کنید که این امکان را به کارگران بدهد که همه وقت خود را صرف انجام عملیات تولید کنند و نه حمل و نقل
از وسایلی استفاده کنید که توسط آن از فشار کار زیاد و سنگین کاسته شود.
از وسایلی استفاده کنید که کارگر مطمئن باشد که کار انجام شده توسط او بیشتر از اندازه لازم نبوده و هیچ کار اضافی انجام نمی دهد
اندازه واحد حمل را کم کنید تا کارگران کمتر خسته شوند و حمل و نقل نیز با سرعت بالاتری انجام گیرد
توجه داشته باشبد بخصوص اینکه حمل و نقل دستی ساده تر و مطمئن تر می شود، کارایی بالامی رود.
طرح ظروف حمل و نقل طوری باشد که پر یا خالی کردن آن به سهولت صورت گیرد
مواد مورد نیاز کارگر را مستقیماً به او رسانید تا اینکه مجبور نباشد برای دسترسی به مواد از محل کارش دور شود.
در صورتیکه سرعت تولید بیشتر شود و یا شیفت ها افزایش یابد، باید در برنامه نگهداری ماشین آلات و تعمیرات تجدید نظر نمود.

نکات مرتبط با هزینه ها:
هر چه تعداد قطعاتی که در یک بار حمل می شود بیشتر شود، هزینه حمل یک واحد کالا کمتر خواهد شد.
معمولاً هزینه حمل و نقل تابعی است از مسافت وزن
فقط هنگامی حمل و نقل را به یک حل اختصاص دهید که از بازگشت سرمایه در آن محل بخصوص در یک مدت اطمینان داشته باشید.
انتخاب وسایل حمل و نقل باید بر مبنای هزینه کل شامل هزینه اولیه، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه سوخت و برقی صورت گیرد نه هزینه اولیه
تلاش در این جهت باشد که هزینه حمل و نقل هر واحد بار به حداقل برسد.
با مروری بر کلیه مطالب به وضوح دیده می شود که خیلی از نکات شبیه هم هستند یا با هم تلاقی دارند زیرا که بعضی از آن ها در دسته های مختلف مجدداً ذکر شده اند و این به علت آن است که این دسته نسبت به یکدیگر به صورت یک طیف قرار دارند و نمی توان آنها را کاملاً مجزا از هم دانست ضمناً بعضی از آن ها هم ضد هم هستند و هر دو را با هم نمی توان برآورد کرد در چنین مواردی آن را که اقتصادی تر و گاهی آن را که عملی تر است انتخاب می کنیم.

تجزیه و تحلیل مسائلی که در فصل کار به وجود می آیدو یا توسط سرپرستان پیشنهاد میشودتا با تحقق آنها در یک کار گروهی موفق٫بنگاه ضمن تضمین کیفیت کالایی که ارائه میدهد با نظرات مشتریان خود را نیزدرطراحی محصول منظور نموده و رضایت آنهارا جلب نماید٫لذا گروههای کنترل کیفی ضمن توسعه توانایی های فردی خود و آشنایی با ابزار کنترل کیفیت٫خودرا برای اجرای وظایف آماده میکنند.شناسایی مشکلات که در محدوده ی کاری آنها اتفاق می افتد این مشکلات میتوانددر مورد هر یک از زمینه های مختلفی که به آنها اشاره شده صورت پذیرد.
جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد مشکلات
تعریف مشکل
بررسی مشکلات و جمع آوری نظرات گروه در یک کار تیمی و با استفاده از ابزارهفتگانه کیفیت
تهیه راه حل های مناسب برای رفع مشکل
ارائه راه حل ها به مدیریت

اهداف اجرایی سیستم پیشنهادها
مدیریت واحدهای تولیدی یا خدماتی با توجه به اهداف پنهانی به کارگیری سیستم پیشنهادها٫که همان فلسفه به کارگیری این سیستم است٫دسترسی به نتایج کاملا کاربردی و ملموس از اجرای آن را به دنبال میکند که مهمترین آن تحت عنوان اهداف اجرایی سیستم پیشنهادها به شرح زیر است.
افزایش سلامت٫انعطاف پذیری٫ریسک پذیری٫اثربخشی سازمانی در مقابل خواست مشتریان –
– بروزخلاقیت ها به فعل در آمدن استعدادهای درونی کارکنان
مشارکت کارکنان در بهبود فرآیندها وفرآورده از طریق ارائه پیشنهاد  –
بهبود شرایط محیطی کار –
افزایش انگیزه در کارکنان  –
ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های شرکت –
افزایش رضایت مشتریان و به دست آوردن سهم بیشتر بازار –

گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت تولید کارخانجات تولیدی نخ رضا
موضوع :مدیریت تولید
کارخانه مورد مطالعه : کارخانجات تولیدی رضا نخ
استاد محترم : جناب آقای مهدی یار احمدی خراسانی
سرپرست کار: جناب آقای مهندس علی اکبر شاطر حسینی
تهیه و تنظیم: منیره اردمه

فهرست مطالب
عنوان
پیشگفتار     1
تاریخچه و مشخصات کلی شرکت     2
نحوه ی اپراتوری هر دستگاه     3
بهره وری نیروی کار و مکانیزم افزایش آن     5
عوامل موثر بر بهره وری     6
کنترل کیفیت جامعه     9
مقایسه روش اصلی و افزایش بهره وری تولید    9
گلوگاه    10
محاسبه درصد ضایعات    10
بررسی تقسیم کار    12
خط تولید    13
تعادل خط تولید    15
شرایط فعلی و نگهداری تعمیرات و امور مدیریت فنی     16
طراحی محل کار    18
انتقادات پیشنهادات    19
تعریف حمل و نقل     21
اصول انتقال مواد    21
اهداف فن حمل و نقل     24

فهرست جداول
عنوان
سیکل چرخه تجزیه و تحلیل سیستم
گردش کلی کار بین گروههای کیفیت و سایر قسمت ها
تصویر کلان از گردش کار در سیستم پیشنهادات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *