درآمدی بر شناسایی بازاریابی اینترنتی و مدیاهای آنلاین

نویسنده: راضیه عامری فرد

چکیده:
بیش از هر زمان دیگری ما مرزهای دنیای واقعی را شکسته و به دنیای مجازی و آنلاین نفوذ کرده ایم. شاید بهتر باشد بگوییم که دنیای مجازی و آنلاین به زندگی ما نفوذ کرده… زیرا ما برای تهیه بنیادی ترین نیازهایمان که شامل غذا و لباس می شود به اینترنت رجوع می کنیم. از این جهت بازاریابی اینترنتی برای ما شکل جدی تر و مهیج تری را به خود می گیرد….گوگل روندی را ایجاد کرد که بتوانیم هر چیزی را پیدا کنیم و در نهایت اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های خدمات اینترنتی دسترسی مارا به اینترنت بیشتر کردند و ما در دنیای مجازی قرار گرفتیم.

واژگان کلیدی: بازاریابی اینترنتی، مدیاهای آنلاین، ایمیل مارکتینگ

مقدمه:
در کسب و کارهای سنتی، بعد از راه اندازی کسب و کار، مهم ترین مسئله، جلب و حفظ مشتریان است که در قدم اول صاحبان مشاغل به آن می پردازند و به این فرآیند در اصطلاح، “بازاریابی” گفته می شود. امّا امروزه دیگر کسب و کارها کم کم جنبه سنتی خود را از دست داده اند. با حضور چشمگیر اینترنت در فضای معمولی زندگی انسان ها، کسب و کارها نیز میل به ورود در این فضاها را پیدا کرده اند و حضور کسب و کارهای اینترنتی به طبع بازاریابی اینترنتی را نیز می طلبد. در واقع همان جذب و حفظ مشتری به صورت اینترنتی را بازاریابی اینترنتی می گویند. بازاریابی اینترنتی نیز همانند بازاریابی سنتی باید توسط بازاریابان اینترنتی صورت بگیرد. شما در راه می توانید از آژانس های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی کمک بگیرید. در نمایی کلی و جامع بازاریابی اینترنتی یک روش بازاریابی است که در آن از مدیاهای آنلاین استفاده می شود .در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

تبلیغات تصویری :  درتبلیغات تصویری ازبنرها و پوسترها و عکسهای تبلیغاتی دربستراینترنت و سایتهای پر بازدیداستفاده می شود.
ایمیل مارکتینگ :در این روش با کمک ایمیل های تبلیغاتی با مخاطبان ارتباط برقرار خواهید کرد و بازاریابی اینترنتی را انجام خواهید داد. ایمیل مارکتینگ یکی از روش های پر طرفدار و موثر تبلیغات است.
بازاریابی درونگرا: تبلیغات درون گرا یا (inbound marketing) روشی است که در آن با رایگان قرار دادن اطلاعات و مقالات علمی مرتبط با محصولات برند خودتان مخاطبان را جذب می کنید.

معایب و مزایای بازاریابی آنلاین:
بازاریابی آنلاین همان طور که از نامش پیداست، به معنای 24 ساعته حاضر بودن در فضای اینترنت است که شما را قادر می سازد در هر ساعت از شبانه روز به تعامل با سایت ها و مخاطبان پرداخته و پرسش و پاسخ مطرح نمایید، به انواع مختلف کالاها دسترسی پیدا کرده و قیمت آن ها را به راحتی بیابید. این ها بخشی از مزایای بازاریابی آنلاین است. از معایب آن می توان به غیر ملموس بودن کالاهای ارائه شده در این فضاها، وابستگی شدید به اینترنت، نبود این فناوری در بسیاری از مناطق هدف و بالا بودن فضای رقابتی بین شرکت ها، برندهای بزرگ و کسب و کارهای نوپا نام برد.

مارکتینگ موتورهای جست و جو(SEM)
در این قسمت مخاطبانی که در موتور های جست و جو به دنبال رفع نیاز های خود هستند شما را پیدا می کنند. در این روش شما با پرداخت هزینه به موتور جست و جوی گل تعدادی عبارت را انتخاب می کنید و گوگل شما را در صف جست و جوها در مقام های بالاتر قرار داده و به ازای هر کلیک مبلغی از حساب شما کم می کند. در این روش شما می توانید زمان و مکان جست و جو ها را تعیین کنید و بازاریابی اینترنتی کنید
بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) :
با سئو می توانید رتبه سایت خود را در گوگل از طریق عبارات و کلمات مربوط به کسب و کارتان بالا ببرید. تفاوت این روش با روش قبل در این است که در سئو شما خودتان رتبه سایت را افزایش می دهید ولی در روش قبل گوگل یک شبه برای شما این کار را می کند. شما در روش سئو هزینه ای بابت کلیک ها پرداخت نمی کنید اما رساندن وب سایت شما در رقابت کلمات کلیدی مدت زمانی بین 2 تا 6 ماه طول می کشد و احتیاج به نیروهای متخصص و فنی دارد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی:
بازاریابی شبکه های اجتماعی را شاید بتوان به نوعی متداول ترین روش این روزهای دنیای دیجیتال دانست. وجود گوشی های هوشمند و نقش پر رنگ آن ها در روزمرگی های مردم و ارتباط نا گسستنی با این وسایل شبکه های اجتماعی را تبدیل به یک نهاد تبلیغاتی ارزشمند کرده است.
بازاریابی زنجیره ای:
در این روش شما به مبلغین آنلاین یا طراحان وبلاگ هزینه ای را پرداخت می کنید تا متناسب با نام برند شما مطالبی بنویسند

برخی از سایت هائی که توانائی اجرای بخشی از کسب و کار الکترونیکی را دارند و دائماً در حال پیشرفت می باشند عبارتند از :

www.ebay.com
www.etrade.com
www.ecommerce.Gov
www.ICCIRAN.com
www.RAhnema.com

پیشینه پژوهش:
واژه ها و اصطلاحات مرتبط با تجارت الکترونیک:
پول الکترونیکی (E-Cach) : روش جدیدی از پرداخت است که مزیتهائی نسبت به کارت اعتباری دارد یعنی خریدار کالا با استفاده از نرم افزار خاصی که کیف پول الکترونیکی (Electronic Purse) نام دارد به بانکهای شبکه ای که در آنجا حساب وجود دارد متصل می شوند و مقداری پول از حساب خود برداشت و در کیف الکترونیکی خود قرار می دهند و با آن از فروشگاههای شبکه خرید می کنند.
پول الکترونیکی با قوی ترین روشها رمزگذاری می شود و ایمنی آن بسیار بالاست.
فرصتهای تجاری (ETO) : اطلاعات عرضه و تقاضا می باشد که بصورت آگهی روی شبکه های اینترنتی ظاهر می شوند و کاربران می توانند با استفاده از این سرویس کالاهایشان را به بازارهای جهانی معرفی نمایند و برای کالاهای خود بازاریابی کنند. فرصتهای تجاری روز با استانداردهایی که سازمان ملل تعیین کرده است بطور روزانه روی شبکه های نقاط تجاری جهان و از جمله نقطه تجاری ایران (IRTP.net) قرار می گیرند.
نقاط تجاری (T.P) : مراکزی هستند که با استفاده از شبکه های رایانه ای تسهیلات بازرگانی لازم جهت فرآیند تجارت را بصورت متمرکز در جهت کاهش هزینه و زمان در اختیار کاربران قرار می دهند.
شبکه آگاهگر : شبکه اطلاع رسانی بازرگانی کشور می باشد که تجار و بازرگانان با استفاده از آن ، مجموعه اطلاعات موردنیاز خود را در فعالیتهای بازرگانی دریافت می نمایند.
شبکه سوئیفت (SWIFT) : شبکه بین المللی ارتباطات بین بانکی می باشد که تمام ارتباطات مالی بانکهای عضو از طریق آن انجام می گیرد.
آسیکودا (ASICODA) : پروژه بزرگ گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد که در آن کلیه عملیات گمرکی برای ترخیص کالا از طریق شبکه رایانه ای انجام می شود.
ادیفاکت (Edifact) : استانداردهای بین المللی EDI می باشد که توسط دو سازمان بین المللی اعمال می شود : یکی سازمان استانداردهای بین المللی (ISO) که مسئولیت تدوین قواعد، مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) را برعهده دارد و شامل ۶ هیئت ادیفاکت اروپای غربی، اروپای شرقی، آمریکا، استرالیا و زلاندنو، آسیا و آفریقا می باشد. مجموعه untdid کتاب راهنمای مبادله داده های تجاری سازمان ملل متحد است.

پیشینه نظری:
تجارب موفق در تجارت الكترونيك
جنرال الكتريك: بخش روشنايي شركت جنرال الكتريك گزارش مي‌دهد كه اثرات قابل توجهي در بخش پاسخگویی به مشتريان، خدمات بهتر و كاهش نيروي كار و هزينه مواد اوليه به دليل تغيير رويه خريد سيستمهاي عظيم دستي به سمت سيستمهاي الكترونيكي با استفاده از پروتكلهاي اينترنت فراهم مي‌گردد. كارخانه‌هاي بخش روشنايي شركت جنرال الكتريك در هر روز، صدها تقاضا براي تعيين قيمت به بخش منابع مي‌فرستادند تا قيمت قطعات ماشينها را به دست آورند. براي هر تقاضا، نقشه‌ها بايد از بايگاني درخواست مي‌شد، بازخواني مي‌شد، به بخش مورد نظر منتقل مي‌شد، فتوكپي گرفته مي‌شد، همراه با اوراق قيمت به فرم تقاضا پيوست مي‌شد، در پاكتها گذاشته مي‌شد و سپس پست مي‌شد. اين فرايند حداقل 7 روز طول مي كشيد و بسيار وقت‌گير بود به طوري كه بخش منابع به طور معمول تنها مي‌توانست در آن واحد به 2 يا 3 توليدكننده جوابگو باشد.

    تجربه سيسكو: از سال 1997 سيسكو، بزرگترين توليد كننده روترهاي شبكه، 70 درصد خدمات مشتريان را به صورت Online درآورده است. اين امر موجب حذف 250 ميليون تماس تلفني در ماه و صرفه‌جويي به ميزان 525 ميليون دلار در سال شده است. اين رقم معادل 9 درصد كل درآمد و 17 درصد كل هزينه‌هاي اجرايي شركت بوده است. شركت سيسكو گزارش كرده است كه بهره‌وري خدمات مشتريان اين شركت با استفاده ار تجارب الكترونيك 200 تا 300 درصد افزايش يافته است.
تجربه فدرال اكسپرس: فدرال اكسپرس در سال 1983 از نرم‌افزاري استفاده كرد كه شركتها را از طريق شبكه‌هاي خصوصي به هم متصل مي‌كرد و در عرض 12 سال، 50000 مشتري جمع كرد. در طي سالهاي 1995 تا 1998 با ورود اينترنت و انجام تجارت الكترونيك در اينترنت تعداد مشتريان به حدود يك ميليون جهش پيدا كرد. فدرال اكسپرس تخمين مي‌زند كه 68 درصد از 3 ميليون بسته‌اي كه روزانه جابجا مي‌شود در حال حاضر توسط شبكه‌ها انجام مي‌شود.

روش شناسی پژوهش:
ترویجی تحقیقی :در مورد دیجی کالا
یافته های پژوهش:
راه اندازی یک تجارت الکترونیکی
امروزه تجارت B2C قسمت اعظمی از تجارت الكترونیک یا بهتر است بگوییم تجارت جهانی الکترونیک  را در بر گرفته چرا که  هر شخص می تواند در این عرصه به رقابت پردازد
شما نیز می توانید یک تاجر اینترنتی باشید هر چند که خدمات و یا محصولی که برای فروش دارید کم باشد اما  اینترنت و عرصه وسیع تجارت اینترنتی به خرید و فروش شما نیز وسعت می بخشد و حتی امکان رقابتتان را با تجارت جهانی فراهم می کند اما چگونه می توانیم تجارت الکترونیکی خود را در دنیای پر رقابت تجارت جهانی امروز آغاز کنیم
برای راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی  ابتدا باید فروشگاه اینترنتی مان را راه اندازی کنیم و به این منظور بایست مراحل زیر را طی کنیم:
•    Domain. و ثبت آن
انتخاب domain name صحیح یا URL:
نامی که انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد
— که با یکبار شنیدن در ذهن بماند مثل Amazon.com
— این نام باید تجارت الکترونیکی شما را معرفی کند  نام سایتتان را مناسب با نام تجارتتان انتخاب کنید
— نام انتخابی باید کوتاه باشد. تا مشتری با یک بار شنیدن  آن را به خاطر بسپارد
طراحی و ساخت سایت
بهتر است در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود به نکات زیر نیز توجه کنید

*یک کاتالوگ بر روی سایت برای صرفه جویی در وقت تهیه کنید که اطلاعات کامل راجع به محصولات و خدمات تجارت الکترونیک شما ، مثل، قیمت گذاری، خصوصیات محصولات، و اطلاعات دیگر برای هر محصول یا خدمات را در بر داشته باشد.
*یک بخش (FAQ)، جهت پیش بینی و پاسخگوئی مسائل و سوالات اساسی که ممکن است به ذهن خریدار  اینترنتی برسد را در نظر بگیرید.
*اسکلت سایتتان به گونه  ای باشد که مشتریان به آسانی بتوانند  راجع به خرید اینترنتی  تصمیم گیری کنند، و به سرعت خرید الکترونیکی خود را انجام دهند.
*صفحه اصلی سایت شما (Homepage) مانند ویترین فروشگاه الکترونیکی شماست. و باید بر مخاطب شما  اثر گذار باشد.
در صفحه اول سیاست های  زیر نیز به شما کمک می کند  که مشتری شما از هر قشری جذب سایتتان شود
•    نام شرکت، لوگو (نشانه تصویری)، که تجارت اینترنتی شما را معرفی میکند  را در صفحه اول  قرار دهید
صفحه ای که  آدرس و شماره تلفن، فاکس و آدرس پست الکترونیک سایت شما  را در بر داردبه طرز مشخص در صفحه اول قرار دهید
از صفحه اصلی به صفحه ای که  راجع به فروشگاه اینترنتی شما توضیح داده لینک دهید  تا مشتریان بتوانند براحتی راجع به شما و امکاناتی که در اختیارشان قرار می دهید بدانند.
بهتر است یک قسمت  جهت اخبار،  و معرفی محصولات داشته باشید که همیشه به روز شود این باعث می شود  که خریدار اینترنتی زود به زود به سایتتان سر بزنند.
سیاست حفاظت از اطلاعات شخصی خریداران.را  برای خریداران  اینترنتی خود  توضیح دهید تا اعتمادشان را جلب کنید.و چه بهتر که این توضیح در صفحه اول قرار گیرد
*ساختار سایت فروشگاه اینترنتی شما به گونه ای باشد  که مشتری برای رسیدن به محصول مورد نظر خود مجبور نباشد  کلیکهای زیادی بکند
تعداد کلیکها را به حداقل برسانید. 4 الی 6 کلیک بهترین کار آیی را دارند. سعی کنید که لینکها نظر مشتریان را جلب میکنند، تا بدانند کجا را باید برای چیزی که به دنبالش هستند کلیک کنند.

* سایتتان را با عکس، انیمیشن و موسیقی و دیگر چیزهای دیداری یا شنیداری انباشته نکنید. از همان رنگها و قلمهایی که برای سایر ارتباطات مثل لوگو و یا بروشور ها استفاده می کنید استفاده نمائید. مطمئن شوید که تصاویر بکار رفته بر کیفیت سایت می افزاید نه اینکه بازدید کننده را گیج کند و شما را از هدفتان دور نگهدارد.
    .اجاره فضا بر روی اینترنت
    .پرداخت الکترونیکی
    تأمین امنیت سایت
    بازاریابی ،تبلیغ و جذب مشتری
    بررسی و تحلیل  سایت
    پس از آنکه سایت شما طراحی و اماده شد میزبان و دامنه نیز برای آن مشخص بود  زمان آن می رسد که محل مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید:
مکانی که مشتری به آن اعتماد داشته باشد وبا آن آشنا باشد
مکانی که پرداخت را برای مشتری آسان سازد
مکانی که دنیا را از وجود سایت شما با خبر سازد
چند نکته :
استفاده از فریم ها دیگر در طراحی سایت ها متداول نیست ..
•استفادهازتگAlt در تگ تصاویر موتور های جستجو را در یافتن موضوع تصاویر کمک میکند . حتما از این تگ برای عکس ها استفاده کنید ..
کلمات کلیدی Keywords
استفاده از این تگ بسیار اهمیت داره و نوع کلمات استفاده شده در اون هم مهم است  . سایت wordtracker کلمات کلیدی خوبی را برای هر نوع سایتی پیشنهاد میدهد که میتوانید از آن بهره بگیرید . تعداد کلماتی که میتوان در این تگ استفاده کرد محدودیت خاصی ندارد ، اما برای حصول نتیجه بهتر از ۱۰ الی ۱۵ کلمه برتر استفاده کنید ..
مثال:
دیجی کالا
دیجی کالا یک شرکت بزرگ در زمینه فروش آنلاین کالاهای الکترونیک مصرفی است که دارای 300 نفر پرسنل است و در سال 1385 توسط برادران محمدی تاسیس شده است.
از تاریخچه دیجی کالا چه می دانید
مدیران دیجی کالا از سال ۸۳ تصمیم به راه اندازی دیجی کالا گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاری شد. پرسنل اولیه دیجی کالا ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر می رسد. این شرکت در سال ۹۱ پیشنهاد شراکت صندوق سرمایه گذاری سرآوا را پذیرفت. محمدی در مصاحبه ای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجی کالا سهم بیش از ۸۵ درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد.
نتیجه گیری:
رمز موفقیت دیجی کالا چیست؟
به نظر بسیاری از کارشناسان از مهمترین رازهای موفقیت دیجی‌کالا از لحاظ فنی، 2 ویژگی مهم مقایسه و نظرات کاربران است. به اعتقادبسیاری از کاربران و مشتریان دیجی کالا این دو ویژگی، برگ های برنده ی دیجی کالا در برابر دیگر رقبانش بوده و هستند.اگر چه این دو ویژگی تنها مزایای این سایت نیستند و توسط دیجی کالا هم ابداع نشده اند اما پیاده سازی درست آن، توانسته است، این سایت را به عنوان اولین و موثقترین مرجع خرید اجناس الکترونیکی  برای کاربران تبدیل کند.دیجی کالا بهترین فروشگاه اینترنتی ایران است.چندی پیش، ( به نظر می رسد پس از جذب سرمایه ایی کلان) این کسب و کار اینترنتی، پوست انداخت. هم در معنای و اقعی کلمه، یعنی ظاهر و رابط کاربری اش مدرنتر و زیباتر شد و هم تعدد و تنوع اجناس و کالاهای ارائه شده را بالا برد. حالا شما می توانید ریش تراش و یا بیگودی هم از دیجی کالا بخرید.دیجی کالا در مسیر آمازون حرکت می کند
پیشنهاد:
امروزه بهای اوقات فراغت ما با وجود مشغله‏‌های روزانه بسیار گرانبها‌تر شده است. همه ما برای این اوقات برنامه ریزی فشرده‏‌تری داریم. دیگر صرف زمان‌هایی نسبتا طولانی در فعالیت‏‌های نه‌چندان با اهمیت مانند خرید و سفرهای شهری برای بسیاری از انسان‌ها اولویت خود را از دست داده است. هوشمندی انسان‌ها، آنها را مجاب می‏‌کند که با تغییر در الگوهای قدیمی و نا‏کارآمد زندگی، هوشمندانه‏‌تر و امروزی‏‌تر زندگی کنند. صرف اوقات فراغت برای تفریح، آموزش، ورزش، لذت بردن از علایق شخصی و رفع خستگی‏‏‌های روزانه اولویت بیشتری نسبت به فعالیت‌‏‏‏های وقت‌گیر و در عین حال کم اهمیت‏‏‏‌تر مانند خرید کردن دارند

منابع:
1.مهدی ارمانی (1395)تجارت الکترونیک ،ناشر :حریم دانش.
2.حمید مرادی،سهیلا خدامی،بهاره اصلانی (1390)،تجارت الکترونیک و جهانی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط،ناشر بهتا پژوهش .
3.نادر حسینی ،محسن اعظمی (1395)بازاریابی اینترنتی بارویکرد هوش تجاری ،ناشر راز نهان .
4.مهردادعلیپور (1391)بازاریابی اینترنتی ،نشرترمه.
5.سید حسین رجاء(1394)بازاریابی اینترنتی ،ناشر افق دور.
6.علی ارشدی نیا ،جواد نقیب ،میعاد علایینی (1395)بازاریابی اینترنتی ،ناشران دانشگاه جامع علمی کاربردی کرج ،ارون.

سایتها مورد مطالعه:
www.digikala.com
کتااب 10ترفند برای کسب وکار اینترنتی موفق
hiberd.com
anjoman.tebyan.
saznaa.ir
9sobh.ir
Fekrabi.net
asriran.com
modir.tv
marketingininternet.ir
sitedesign-co.com
tarnama.com
ebays.ir
aghaei-daneshsar.mihanblog.com

•    www.karafariny.com
•    www. webfaqt.com
•    www.emarketingway.com
•    www.payam.co.ir
•    www.iritn.com
•    Digikala
•    bankmaghale.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *