درآمد
کار، جوهر آدمی است. با کار کردن، استعدادها و ظرفیتهای وجودی انسان شکوفا میشود. تمدنهای عظیم بشری نیز با همه تنوع و تفاوتشان، حاصل کار و تلاش بیامان و خستگیناپذیر آدمیان است.
بنابراین، کار را میتوان از دو جنبه بررسی کرد: نخست، از جنبه شخصی و تأثیرهایی که بر روان و جسم فرد میگذارد و دیگر، از جنبه اجتماعی و اثرپذیری متقابل فرد و جامعه. کار ممکن است تأثیر مثبت یا منفی بر جسم و جان انسان بگذارد و میتواند به فرد منزلت اجتماعی ببخشد و توازن را میان فرد انسانی و جامعه برقرار سازد.
ارزش کار در اسلام
اگر چه مفهوم کار کردن و ساختن، در نهاد و فطرت آدمی ریشه دارد، و مورد توصیه عقل است، ولی با این حال، خداوند و انبیا و اولیای الهی برای تأکید بیشتر و غفلت زدایی از وجود انسانها، پیوسته انسانها را به کار و کوشش فراخوانده و تشویق کردهاند. از همین روست که قرآن میفرماید: «آدمی را جز حاصل کارش بهرهای نیست». (نجم :39)
بر اساس آنچه در قرآن، عهدین و کتابهای تاریخی آمده است، بیشتر پیامبران به کارهایی چون: کشاورزی، زره سازی، نجاری و تجارت و… اشتغال داشتهاند. حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام به دست خویش، خانه کعبه را بنا نهادند. حضرت نوح علیهالسلام کشتی ساخت. حضرت موسی علیهالسلام چوپانی کرد. حضرت عیسی علیهالسلام طبابت میکرد، حضرت داوود علیهالسلام زره میساخت و حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به چوپانی و تجارت میپرداخت.
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله آنگاه که ویژگیهای انسان مؤمن را برای حضرت علی علیهالسلام توصیف میکند، با اشاره به صفت پرکاری میفرماید: «ای علی، پرکاری از صفات مؤمن است.» همچنین آن حضرت میفرماید: «دوست دارم که شخص برای تأمین مخارج خود، از حرارت آفتاب آزار ببیند».
امروزه جامعه شناسان نیز به اهمیت و ارزش کار توجه کرده و هر یک به نوعی آن را مورد تأیید و تأکید قرار دادهاند.
زیاده روی در کار
باید توجه داشت که اسلام نمیخواهد انسان چنان غرق کار شود که زمینههای روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی خود را به فراموشی بسپارد. البته «در اسلام بر فضیلت کار به خاطر کار آنگونه که پروتستانیسم میگوید، هیچ گونه تأکیدی وجود ندارد. در اسلام، کار در پرتو نیازهای انسان و ضرورت برقراری تعادل و آرامش در زندگی فردی و اجتماعی افراد یک فضیلت تلقی میشود. وظیفه کار کردن جهت تأمین نیازهای فرد و نیازهای خانواده همواره کنترل شده و با تأکید قرآن بر گذرا بودن زندگی و هشدار دادن نسبت به خطر حرص و آز و طمع کاری و اهمیت اجتناب ورزیدن از ثروتاندوزی، از افراط در آن جلوگیری شده است».
در سیره امام علی علیهالسلام ، همان گونه که دانش و بینش و تقوا، ایمان، شجاعت، شهامت، مدیریت، دادگری، اخلاص و مدارا جایگاه خاصی دارند، کار و تلاش نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. علی علیهالسلام ، کار کردن را از لوازم زهد و پرهیزکاری میشمارد.یکی از پژوهشگران در این مورد مینویسد:
… در عبادت، اخلاص بسیار نشان میداد و در کار حلال و حرام، دقتی به سرحد وسواس داشت و اگر هم گاه تهیدست نبود، باز از چیزی که آن را تفنن و تجمل میشمرد، اجتناب میکرد. حشمت خلافت، او را از تسلیم به حکم شرع مانع نمیشد.
از دیدگاه امام علی علیهالسلام ، کار اگر مرزها و حدود ارزشهای انسانی و الهی را محترم بشمارد، نه تنها مباح، بلکه لازم و نوعی عبادت است. و در این حالت است که کارگر، محبوب خدا خواهد بود. ایشان میفرماید: «همانا خداوند، اهل حرفه و پیشه امانتدار را دوست دارد».
ایشان در مرحله اسوه سازی از حیث کار و تلاش میفرماید:
اگر بخواهی، میتوانی. داوود – که درود خدا بر او باد – دارنده نیها و خواننده بهشتیان را دیگر الگوی خویش سازی، کسی که با هنر دستان خویش از لیف خرما زنبیل میبافت و از همنشینان خود میپرسید: فروش اینها را کدامتان بر عهده میگیرید؟ و آنگاه از بهای دسترنج خویش، به خوردن قرصی نان جوین بسنده میکرد.
جنبههای روانشناختی کار
امام درباره جنبه روانشناختی کار فرموده است:
از دست دادن فرصتها موجب قصه و افسردگی است. آنکه از کار و تلاش کوتاهی ورزد، به اندوه و غم دچار میآید.
آن حضرت به عنوان اسوه و الگوی عملی، هیچگاه فرصتها را از دست نمیداد و به بهترین صورت ممکن، از اوقات عمر گرانبهایش در راه رضایت الهی بهره میگرفت. در اینباره آمده است که هرگاه از کار جهاد فارغ میشد و آسوده خاطر میگشت، به آموزش مردم و قضاوت در میان آنان مشغول میشد. هر گاه از این کار هم فارغ میشد، در باغی که داشت، سرگرم کار میشد و در همان حال، به یاد خدا و در حال ذکر بود.
بنابراین، امامعلی علیهالسلام کار را جوهر ایمان میشمرد و بر اصالت کار تأکید فراوان داشت. ایشان کار را در جهات متفاوت در زندگی شغلی خویش به کار میبست و در مشاغل گوناگون حضور فعال داشت.
کار فرهنگی در سیره امام علی علیهالسلام
علی علیهالسلام در عرصه فرهنگی و آموزش و پرورش، عالمی توانا و معلمی ارجمند بود. در مورد گستره دانش آن حضرت آمده است:
علی بن ابی طالب علیهالسلام بسیار هوشمند و زرنگ بود و به دانشاندوزی حرصی بیپایان داشت. همواره از کودکی تا هنگام مرگ پیامبر شب و روز ملازم وی بود. او از نظر عمل و فضل در اوج کمال بشری قرار داشت. بالضروره معلوم است که شاگردی چنین، با این مایه سماجت و پشتکار آن هم در محضر چنان معلمی، شاگردی خواهد بود در غایت کمال و نهایت فضل….
حضرتش بارها درباره زکات علم که همانا نشر آن است، فرموده است: «پیش از آنکه مرا از دست بدهید، از من بپرسید».
علی علیهالسلام در دوران خانه نشینی نیز همواره پشتیبان و مرجع فکری، دینی و فرهنگی و سیاسی جامعه و حکومت بود. به شهادت اسناد تاریخی، امام علی علیهالسلام هم عالمی تمام عیار بود و هم بنیانگذار برخی علوم اسلامی و هم معلمی دلسوز و دانا که این همه از ژرف نگری و فضیلت والای علمی ایشان برمیخاست.
قضاوت، پیشه پارسایان
یکی دیگر از شغلهایی که امام علی علیهالسلام تصدی آن را بر عهده داشت، قضاوت بود. در اسلام، قضاوت از مشکلترین و حساسترین مشاغل است. صاحب این شغل علاوه بر پارسایی باید از دانش وسیعی برخوردار باشد. پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله ، قضاوت را برازنده علی علیهالسلام میدانست و میفرمود: «بهترین و داناترین و ماهرترین شما در امر قضاوت، علی است».
علی علیهالسلام با دانش و تقوای خویش، در زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله ، خلفا و هنگام خلافت خود، به قضاوتهای حقوقی میان مردم میپرداخت. شخصیت قضایی حضرت، همواره مورد توجه مردم، تاریخنگاران و اندیشمندان بوده است و در این باره کتابهای زیادی نوشته شده است.
از دیگر مسئولیتهای حضرت، رایزنی بود. او هم با دیگران به مشورت مینشست و هم در رایزنیها از دانش و بینش خود به دیگران کمک میرساند. «گسترش اسلام و حفظ کیان مسلمانان، هدف بزرگ امام علی علیهالسلام بود. ازاین رو، گرچه وی خود را وصیّ منصوص پیامبر صلیاللهعلیهوآله میدانست و شایستگی و برتری او بر دیگران محرز بود، هر وقت گرهای در کار خلافت میافتاد، با فکر نافذ و نظر بلند خود، آن را میگشود. به این جهت میبینیم که امام علی علیهالسلام در دوران خلیفه دوم نیز مشاور و گرهگشای بسیاری از مشکلات سیاسی، علمی و اجتماعی او بود».
حضرت علی علیهالسلام در این زمینه میفرمود:
آن کس که خودرأی باشد، به ورطه هلاک خواهد افتاد و آنکه با بزرگان به رایزنی پردازد، در خردورزیهای ایشان مشارکت کرده و بهره برده است… هیچ پشتیبانی، اطمینان بخشتر از رایزنی نیست.
رزمندگی و فرماندهی نظامی
حضرت، رزمنده و فرمانده نظامی نیز بود. به گواهی تاریخ، امام علی علیهالسلام در بیشتر غزوهها و سریههای زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقش فعال داشت و یکی از فرماندهان و طراحان نظامی لشکر اسلام بود. هیچگاه در جنگها پشت به دشمن نکرد و زره وی، پشت نداشت. در بیشتر جنگها به عنوان رزمنده و فرماندهای موفق، شجاع و باهوش شرکت میکرد و در جنگهای اساسی چون بدر و اُحُد و خندق و خیبر و… نقش تعیین کننده داشت. در جنگ احد، با فداکاری آن حضرت، ندای «لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» جبرئیل در گوش زمان پیچید و جاودانه شد. در جنگ خندق نیز عبادت جن و انس همسنگ ضربت حضرت علی علیهالسلام قرار گرفت.
فعالیتهای اقتصادی و کشاورزی
امام علی علیهالسلام در کنار کارهایی چون تعلیم و تعلم، قضاوت و حضور در میدان جنگ، به کارهای اقتصادی نیز اهمیت میداد و یک کشاورز نمونه بود. در احیای زمینها میکوشید و دیگران را نیز به کاشتن بذرها و درختها تشویق میکرد. در روایتی آمده است مردی در نزد حضرت علی علیهالسلام یک «وَسَق» خرما دید، پرسید: مقصود از گردآوری این همه هسته خرما چسیت؟ فرمود: همه آنها به اذن الهی درخت خرما خواهند شد. راوی میگوید که امام آن هستهها را کاشت و نخلستانی پدید آمد و آن را وقف کرد.
همچنین در زمینه حفر قنات و استخراج آب که در سرزمین سوزان عربستان حکم کیمیا را داشت، بسیار فعال بود. هم اکنون در راه مدینه به مکه، منطقهای به نام «ابار علی» است که آن حضرت در آنجا چاه زده بود.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله زمینی از انفال را در اختیار علی علیهالسلام گذاشت. او در آنجا قناتی حفر کرد که آب همچون گردن شتر فواره میزد. فردی به آن حضرت به جهت توفیق این خدمت بشارت داد. حضرت فرمود این قنات وقف زائران خانه خدا و رهگذرانی است که از اینجا میگذرند. کسی حق فروش آب آن را ندارد و فرزندانم هرگز آن را به میراث نمیبرند.
کلام آخر
حضرت علی با تشویق افراد جامعه به کار و تلاش میفرماید هرگز شما را به عملی دعوت نکردم مگر اینکه خود در آن کار پیش قدم بودهام. ایشان به کارهای رایج آن زمان میپرداخت و با اینکه مسئولیتهای سنگینتری همچون حکومت جامعه اسلامی را به عهده داشت، در زمینه کشورداری، عدالت اجتماعی، قانون گرایی، زهد و تقوا و دینداری، سرآمد خاص و عام بود. در زمینه فعالیتهای اقتصادی، نیز یادگارهای ارزندهای از خود به خاطره تاریخ به ودیعه نهاده است.
امید که رهپویان وارسته و رهبران شایستهای جهت پیروی از ایدهها، آرمانها و تلاشهای حضرتش باشیم.
*لینک :