تجزیه و تحلیل سیستم منابع انسانی شرکت حمل و نقل رهسپاران

نویسنده: طاهره توکلی

حمل و نقل از نیازهای جوامع انسانی بوده که به دلیل اهمیت و نقش بلاانکارش در طول اعصار، آدمی را به استفاده از جدیدترین فناوری ها واداشته است. درباره حمل و نقل و اقسام آن و مزاياى هر قسم در قانون تجارت و ساير قوانين و مقررات و عرف بين‌المللى و سابقه حمل و نقل در سنوات گذشته شرايطى پيش‌بينى گرديده است که به‌طور خلاصه درباره هر يک توضيحات مختصرى داده مى‌شود.

فهرست عناوین
مقدمه
درباره ی شرکت رهسپاران
خلاصه ای درباره ی آیین نامه ی حمل بار
انواع بارنامه7
تجزیه و تحلیل سیستم منابع انسانی شرکت رهسپاران
رضایت شغلی در شرکت رهسپاران
نقاط قوت شرکت رهسپاران
نقاط ضعف شرکت رهسپاران
فرصت ها و تهدید ها
چند پیشنهاد
نتیجه گیری
حرف آخر

مقدمه
حمل و نقل از نیازهای جوامع انسانی بوده که به دلیل اهمیت و نقش بلاانکارش در طول اعصار، آدمی را به استفاده از جدیدترین فناوری ها واداشته است. درباره حمل و نقل و اقسام آن و مزاياى هر قسم در قانون تجارت و ساير قوانين و مقررات و عرف بين‌المللى و سابقه حمل و نقل در سنوات گذشته شرايطى پيش‌بينى گرديده است که به‌طور خلاصه درباره هر يک توضيحات مختصرى داده مى‌شود.
برابر بند ۲ ماده ۲ قانون تجارت حمل و نقل بر سه قسم است:
حمل و نقل دریائی
مزایای حمل و نقل دریائی
خطوط اصلی دریائی
بارنامه
حمل و نقل زمینی یا راه‌های خشکی
انواع حمل و نقل زمینی
اولویّت حمل کالاهای صادراتی
حمل و نقل با راه‌آهن
حمل و نقل هوائی
سازمان بین‌المللی هواپیمائی کشوری (ایکائو – ICAO)
بارنامهٔ هوائی
حمل و نقل بین‌المللی
قانون مجازات عاملین متخلّف در امر حمل و نقل کالا

درباره ی شرکت حمل و نقل رهسپاران
این شرکت در سال 1371فعالیت کاری خود را در حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری آغاز کرد و تمام فعالیت های شرکت مربوط به حمل و نقل زمینی می باشد که اکنون در سال 1393 دارای چهار شعبه (یک شعبه اصلی در پایانه بار طرق واقع در مشهد و سه شرکت فرعی که خود من در یکی از همین شعبات فرعی مشغول گذراندن دوره کارورزی هستم )است. شرکت رهسپاران دارای کارمندان زیادی است که 20نفر در همین شعبه مشغول فعالیت هستند البته این تعداد متغیر است یعنی با توجه به حجم کاری در فصول مختلف سال تعداد پرسنل هم تغییر می کند. وبا توجه به عمده باری که شرکت مسئول جابجایی آن است شامل آبمیوه آب آشامیدنی بسته بندی نوشابه و نوشیدنی های گازدار که بیشترین تقاشا را در فصل تابستان دارد بنابراین فصل گرما یعنی از اواسط بهار تا اوایل پاییز کارکنان با حجم کاری بسیار بالایی روبرو هستند .
شرکت برای حمل و نقل بار از وسایلی مانند تریلی ، کامیون 15 تن و 10 تن و انواع خاور استفاده می کند که خود شرکت نیز دارای چند دستگاه کامیون است و این طور که من فهمیدم یکی از شروط ایجاد و ثبت شرکت حمل و نقل دارا بودن چند دستگاه کامیون می باشد.
از آنجایی که فعالیت این شرکت جابجایی بار به دیگر مناطق کشور است می شود با مدیریت صحیح امکان توسعه فعالیت را به وجود آورد. شرکت رهسپاران از ابتدای تاسیس تاکنون با شرکت هایی مانند پپسی ،زمزم ،نان رضوی ،کارخانه قند آبکوه و همچنین با خوشگوار (شرکت کوکا کولا)و شرکت های کوچک و بزرگ دیگری برای حمل بار قرارداد داشته و به تمام شهرها و روستاهای کشور ارسال بار انجام می دهد اما شهرهایی نظیر تهران ، تبریز ، شیراز ، بندر عباس ، زاهدان بیشترین در خواست برای حمل بار را دارند.
در حال حاضر نیز یکی از بهترین مشتریان شرکت یعنی کارخانه کوکا با رهسپاران همکاری می کند که سابقه این همکاری نزدیک به 13 سال می شود.
به طور مسلم شعبات شرکت برای هماهنگی در انجام کارها و تبادل نظر یا آگاهی از نظرات و سیاست های پیش رو باید با هم در ارتباط باشند که این اتفاق به چند طریق حادث می شود.

  • مدیران هر شعبه به واسطه جلسات کاری که هر چندوقت یکبار برگزار می گردد با هم تبادل نظر می کنند
  • rahseparanco@yahoo.comراه دوم که شاید پرکاربردتر از اولی هم باشد از طریق اینترنت و ایمیل می باشد.
  • و برای کارهای کوچک و کم اهمیت تر هم فاکس و تلفن پل ارتباطی خوبی محسوب می شود.

خلاصه ای در باره ی آیین نامه ی حمل بار
شرایط کاری و وظایف شرکت‌های حمل‌ونقل
ماده‌ی۱

شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای، موظف‌اند علاوه بر رعایت شرایط و ضوابط تاسیس و بهره‌برداری مصوب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، پس از دریافت پروانه‌ی فعالیت، موارد ذیل را رعایت کنند:
الف ـ کلیه‌ی شرایط و ضوابط مربوط به تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز، و درصورت استقرار در پایانه، تمدید به‌موقع قرارداد بهره‌برداری .
ب ـ اقدام لازم جهت تمدید پروانه‌ی فعالیت، براساس ضوابط تاسیس و بهره‌برداری.
ج ـ رعایت محدوده‌ی جغرافیایی محل فعالیت، براساس ضوابط تاسیس و بهره‌برداری.

ماده‌ی ۲
شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای، باید دارای پروانه‌ی فعالیت مجاز و معتبر، از سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور باشند. در غیر این‌صورت، نیروی انتظامی، با اعلام سازمان مذکور، از ادامه‌ی فعالیت آن‌ها، جلوگیری خواهد نمود.
ماده‌ی ۳
شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌باید راننده‌گان وسایل نقلیه‌ی مربوط را، ملزم به داشتن مدارک زیر کنند، و از تحویل مسافر، بار، صدور بارنامه، و صورت‌وضعیت مسافری، جهت وسایل نقلیه‌ای که راننده‌گان آن، فاقد مدارک مزبور باشند، خودداری نمایند:
الف ـ گواهی‌نامه‌ی بیمه‌ی اجباری شخص ثالث
ب ـ کارت شناسایی عکس‌دار راننده، که از طرف سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور، تهیه و تنظیم می‌شود.
ج ـ کارت وابسته‌گی وسیله‌ی نقلیه، به یکی از موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر.
د ـ گواهی‌نامه‌ی راننده‌گی متناسب.
ه ـ کارت صحت و سلامت جسمی و روحی، از مراجع ذی‌ربط.
ماده‌ی ۴
شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای، باید از دادن مسافر، تحویل بار، صدور بارنامه، و صورت‌وضعیت مسافری، جهت وسیله‌ی نقلیه‌ای که به وسایل ایمنی زیر مجهز نباشد، خودداری نمایند:
الف ـ جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی درمانی.
ب ـ علایم ایمنی مورد نیاز، از جمله مثلث شب‌رنگ.
ج ـ کارت معاینه‌ی فنی.
د ـ کپسول آتش‌نشانی.
ه ـ دستگاه سنجش سرعت و زمان (تاخوگراف)، سالم و بدون داشتن نقص فنی.
و ـ زنجیر چرخ، در مواقع مورد نیاز.
ز ـ لاستیک‌های آج‌دار قابل قبول.
ماده‌ی ۵
شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای، فقط جهت وسایل نقلیه‌ای باید بارنامه، یا صورت‌وضعیت مسافری صادر نمایند که از هر حیث، سالم باشند، و هیچ‌گونه نقص فنی، در سیستم ترمزها، فرمان، سیستم اتصال، سیستم روشنایی، بوق، برف‌پاک‌کن، وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب، نداشته باشند.
یکی از کارهای اصلی و مهم ترین وظیفه کارمندان شرکت رهسپاران صدور درست بارنامه برای شهرهای متقاضی بار است .البته در طول زمان فرایند صدور بارنامه دچار تغییر و تحولات زیادی شده است در ابتدا یعنی حدود ده سال پیش بارنامه ها به صورت دستی نوشته می شد و در چهار برگ تنظیم می گردید که در این میان امکان اشتباهات هم زیاد بود.با گذشت زمان و حدود چها تا پنج سال پیش بارنامه به صورت تایپی عرضه می شدو اما اکنون بارنامه به صورت رسمی و قانونی از طریق اینترنت و به صورت تک برگ صادر شده که این بارنامه یک سند رسمی تلقی شده و حتی امکان تقلب هم در آن نزدیک به صفر است طبیعتا با این روش میزان اشتباهات هم بسیار پایین آمده است.پرسنل بخش صدور بارنامه در شرکت رهسپاران هم به این مهم واقفند و در روزهای اوج کاری در حدود 150تعداد برگ بارنامه به صورت روزانه بعد از هماهنگی با بخش فروش و پس اعلام تناژ از اول خرداد تا آخر مهر صادر می کنند که باید مراقب باشند تا بارنامه ها به صورتی درست و دقیق صادر شود.البته در فصول سردتر یا زمانهایی که حجم کاری شرکت پایین تر است تعدا د بارنامه ها کمتر می شودوبه تعداد50 برگ در روز می رسد.
بارنامه ، که به اختصارBL یا BOL خوانده می شود ( از عبارت انگلیسی Bill Of Lading )، سندی است که توسط شرکت حمل صادر می گردد.صدور این سند به معنی این است که کالایی مشخص در محلی مشخص برای ارسال به مقصدی مشخص تحویل گرفته شده است، که معمولا برای حمل و نقل های ریایی، زمینی و هوایی صادر می گردد.
– انواع بارنامه
بارنامه عمومی: در ماده 2 قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای در استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه تعریف شده و طرح ان به صورت عمده بار و خرده بار میباشد.
بارنامه اختصاصی : براساس ماده 5 قانون فوق الاشاره مجوز چاپ آن توسط توسط سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور صادر میگردد.

تجزیه و تحلیل سیستم (منابع انسانی)
اگر ما بتوانیم انسان و نیازهای او را به درستی بشناسیم در تبیین مقو له هایی چون «توسعه» و «مدیریت» نیز موفق خواهیم بود. پس اصل مهم و اساسی این است انسان و نیازهای او در جامعه مد نظر قرار گیرید.
شرکت رهسپاران نیز از این امر مستثنا نخواهد بود و بالطبع بقای شرکت بستگی زیادی به کارکنانش دارد مدیریت نیز با درک کامل این موضوع برای استخدام پرسنل عواملی مانند تحصیلات و تجربه کاری را انتخاب کرده است تمام کارمندان شرکت دارای حداقل مدرک دیپلم هستند .فرایند انتخاب و پذیرش افراد به عنوان کارمند در رهسپاران کمی طولانی است و بعد از گذراندن دوره آزمایشی حدود شش ماه فرد را به عنوان کارمند می پذیرند یا استخدام نمی کنند .در این شرکت میانگین سنی کارمندان چهل سال است و ظاهرا مدیریت طرفدار تجربه کاری می باشد تا روحیه جوانگرایی. از نظر مدیریت بهترین کارمند باتجربه ترین اوست که این امر می تواند نوعی آسودگی خاطر و امنیت شغلی برای کارمندان بوجود آورد زیرا در چنین شرکتی که مدیریت برای تجربه افراد امتیاز ویژه ای قائل است مسلما پرسنل خود را به آسانی از دست نمی دهد این اتفاق در شرایطی که در دیگر کارخانه ها و شرکت ها مدیریت به دلیل صرفه اقتصادی هر چند دوره یک بار کارمندان یا کارگران خود را اخراج می کند می تواند بسیار مثبت تلقی شود.
با این وجود نقش کلیدی نیروی انسانی و سرمایه انسانی در رشد و توسعه سازمانها پیشرو در اقتصاد جهانی برای هیچ کس پوشیده نیست
میزان علاقه و رضایت شغلی کارمندان ادارات بخصوص دستگاههای دولتی در زمان کنونی از مسائل مهم و مورد تحقیق سازمانها می باشند. سازمان ها باید شرایطی را فراهم آورند که بتوانند کارکنان خود را در زمینه های مختلف راضی نگهدارند. به نظر بسیاری از صاحب نظران از میان همه مفاهیمی که مختصصان رفتار سازمانی, مدیریت و روانشناسان سازمانی و صنعتی در موقعیت های مختلف مورد مطالعه قرار داده اند, رضایت شغلی از مهمترین زمینه های پژوهشی آنها بوده است. مفهوم رضایت شغلی کارکنان, میزان علاقمندی و نگرش ها و دیدگاهای مثبت آنان نسبت به شغل خود میباشد. بنابراین از جمله تلاشهای مدیریت سازمانها در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی که ثروت اصلی هر سازمانی محسوب می شود ایجاد رضایت و پیشگیری از تمایل ترک خدمت پرسنل می باشد. در نهایت اگر در محل کار خود به اطراف نگاه کنیم, ممکن است از خود بپرسیم: چه تعداد از همکاران ما واقعا از محیط کار خود و کاری که انجام می دهند رضایت دارند و لذت می برند, واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم می توان گفت در بسیاری از سازمانها وضعیت چندان مطلوب به نظر نمی رسد. اما راههای بسیاری یرای افزایش رضایت شغلی کارکنان وجود دارد
رضایت شغلی
و اما مدیریت شرکت رهسپاران برای افزایش رضایت خاطر کارمندانش راهی را برگزیده است که این راه شامل بالا بردن رضایت از طرق مالی و تا حدی ایجاد امکانات رفاهی است .اتاق هایی که پرستل در آن مشغول خدمت هستند دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب است شرکت نهار کارمندان را تقبل کرده و هر چند وقت یکبار از محصولات کارخانه هایی که با آن برای حمل بار قرارداد دارد برای کارمندانش در نظر گرفته است در عوض کارمندان شرکت هم هرروز به مدت هشت ساعت و تقریبا تمام روزها به جز جمعه ها در محل کار حاضر می شوند در یافت دستمزد آنان هم براساس سابقه کاری و تجربه می باشد و همچنین مزایایی مانند بن ماهانه در اختیارشان قرار می دهد معمولا کارمندان بعد از یک دوره تقریبا بلند آزمایشی و بعد از اینکه مدیر از کار آنها رضایت خاطر داشت و در شغل خود تثبیت شدند بیمه می شوند.
پرسنل رهسپاران در بخش هایی مانند معاونت، حسابداری، صدور بارنامه، صدور حواله و … مشغول به کار هستند. که حدود پنجاه در صد از افراد در بخش صدور بارنامه و صدور حواله کار می کنند.
در کل افراد مشغول به خدمت در این شرکت از کار خود و موقعیت شان احساس رضایت دارند.البته گاهی شکایت هایی هم مطرح می شود که در ادامه به آن می پردازم.
– رضایت درونی که از دو منبع حاصل مي‌شود. نخست احساس لذتی که انسان تنها از اشتعال و فعالیت عایدش می‌شود. دوم لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت یا انجام برخی مسؤولیت‌های اجتماعی و به ظهور رساندن توانایی‌ها و رغبت‌های فردی به انسان دست می‌دهد.
– رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر آن در حال تغییر و تحول است. از عوامل رضایت بیرونی مي‌توان به شرایط محیط کار، میزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کارفرما اشاره كرد.
رضایت شغلی سبب می¬ شود که بهره¬ وری سازمان افزایش یافته و کارمند نسبت به سازمان متعهد گردیده و سلامت فیزیکی و ذهنی وی تضمین گردد. شناخت عوامل مؤثر در ایجاد رضایت شغلی پرستاران می¬ تواند در افزایش آن و ایجاد انگیزه لازم در جهت انجام وظایف درمانی، آموزشی و پژوهشی مفید باشدبرای نیل به این مقصود به عنوان مثال میتوان از راه های زیر می توان بهره جست :
توسعه و یا غنی سازی شغل تنوع بیشتری از وظایف و فعالیت‌ها را به شغل اضافه می‌کند به طوری که شغل مذکور خسته کننده نباشد.
این کار باعث عریض تر شدن شغل می‌شود. یعنی تعدادی از وظایف مختلف را یک کارمند انجام می‌دهد. این کار را می‌توان به وسیله گردش شغلی هم انجام داد.از سوی دیگر، غنی سازی شغلی، محرک‌های بیشتری را اضافه می‌کند، به شغل عمق بیشتری می بخشد و شامل کنترل بیشتر، مسئولیت و صلاحدید درخصوص چگونگی انجام یک کار می‌باشد. این شیوه برخلاف توسعه شغلی که به آسانی تنوع بیشتر به کار می‌دهد، اختیارات بیشتر را که مورد نیاز کارمند هست به او می‌دهد شیوه‌های متنوعی برای بهبود غنی سازی شغلی وجود دارد که از آن جمله عبارتند از:تنوع مهارت (نجام وظایف مختلفی که مستلزم مهارتهای مختلف است)، شناسایی وظیفه(ایجاد یا انجام اجزای کامل یک کار)، اهمیت وظیفه،استقلال داخلی ، بازخورد
در شرکت رهسپاران متاسفانه یا خوشبختانه توسعه شغلی یا حتی گردش شغلی وجود ندارد و افرادی که به استخدام شرکت در می آیند از زمان استخدام تا زمانی که از شرکت به هر دلیل بروند در کار خود ثابتند و به نظر من تا حدی مدیریت در این زمینه به صورت سنتی عمل کرده است. اگر مدیر در شرکت به این عوامل توجه بیشتری مبذول می داشت میشد با بوجود آموردن تنوع ،محیط بهتر و رضایت بالاتری در بین کارمندان ایجاد کرد.

ازریابی
ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم واز حساسترین و پیچیده ترین مسائل مسؤلان در سازمان می باشد .و از این جهت حساس است که همراه با نوعی قضاوت و داوری می باشد و این امر می تواند موجب افزایش انگیزه کارکنان و یا تخریب روحیه و افت کارایی آنان شود و از این بابت پیچیده است که دسترسی به شاخص های عینی و معیار صحیح ارزیابی برای اکثر فعالیت های غیر یدی و محصولات غیر قابل شمارش غالبا مشکل و بعید الوصول می نماید. شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها؛ ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد از راه ارزیابی درست عملکرد میسر است . مدیران کلاسیک ارزیابی را به منظور کنترل کار کارکنان انجام میدادند اما امروزه هدف ارزیابی راهنمایی وارشاد کارکنان برای مشارکت گروهی به منظور افزایش اثربخشی و کارایی سازمان است
نظام ارزیابی عملکرد باید به گونه ای طراحی شود که کارکنان را نسبت به بهبود عملکرد ودر نتیجه مشارکت در بهره وری ، اثربخشی و برتری سازمان برانگیزاند.مدیریت شرکت رهسپاران نیز از مزایای ازریابی غافل نبوده هر چند وقت یکبار به صورت نامحسوس از کار افراد ارزیابی به عمل می آورد و نتایج به صورت تشویق یا تنبیه در اختیار بقیه قرار می گیرد.
همنطور که قبلا هم گفته شد در شرکت رهسپاران چرخش شغلی وجود ندارد ومدیریت دلیل آن را تخصصی شدن هر شغل برای کارمند همان شغل می داند بنابراین حتی کارمندان نمی توانند به ترفیع مقام نیز امیدوار باشند واین امر اگرچه ممکن است در حال حاضر نوعی رضایت خاطر برای کارمندان بوجود آورد اما به نظر من بعد از مدتی این کمبود حداقل برای کارمندانی که طالب مقام و موقعیت هستند یا می خواهند در کارشان پیشرفت داشته باشند حس خواهد شد.

بعضی مزایای ارزیابی :
ارزیابی عملکرد فواید و منافع ذیل را برای سازمان و کارکنان به دنبال خواهد داشت:
۱- ایجاد میل و رغبت به کار و پیدایش احساس امنیت در کارکنان.
۲- اعمال کنترل صحیح و ایجاد معیارهای اصولی برای انجام کار که باعث هوشیاری مسئولان و تعیین میزان کیفیت و کمیتی از یک فعالیت که برای سازمان قابل قبول است می گردد.
۳- ایجاد زمینه برای تعالی و پیشرفت کارکنان مستعد
۴- کاهش نارضایتی و شکایات ناشی از تبعیض های غیر اصولی و یا غیر عمدی.
۵- تطبیق هر چه بیشتر شرایط فکری، روحی و جسمی کارکنان با شغلشان از طریق شناخت و اندازه گیری نقاط قوت و ضعف آنان.
۶- برآورد کمی و کیفی نیروی انسانی در جهت تأمین نیازهای انسان.
نقاط قوت سیستم(منابع انسانی) شرکت حمل و نقل رهسپاران
یکی از نقاط قوت منابع انسانی این شرکت تعامل بسیار خوب افراد با هم است به گونه ای که اگر یکی از افراد به هر دلیلی نتواند در محل کار حضور یابد حتما شخصی پیدا خواهد شد که کارهای آن فرد را انجام دهد که این موضوع هم به نفع خود کارمندان می باشد و هم به نفع مشتریان و ارباب رجوع.
هرگاه افرادی که در یک سیستم مشغول به کار هستند از جایگاه خود راضی باشند یا حداقل احساس نارضایتی نکنند می توانند روزهای خوبی را برای سیستم به ارمغان بیاورند مزایای رضایت خاطر کارکنان برای شرکت رهسپاران می تواند این گونه باشد:
کارکنان توانمند به نیازهای مشتریان در حین ارایه خدمات پاسخ های سریع و به موقع می دهند.
افراد توانا به مشتریان ناراضی در حین عودت خدمات پاسخ های سریع و به موقع می دهند.
کارکنان توانمند احساس بهتری نسبت به خود وشغلشان دارند.
کارکنان با مشتریان به گرمی و آغوش باز ارتباط برقرار می کنند.
و همچنین می توانند منبع بزرگی از اندیشه های خدماتی باشند.
به این خاطر که در شرکت رهسپاران سیاست مدیریت تخصصی شدن کار افراد است پس نقطه خوب دیگر می تواند تجربه افراد در کارشان باشد که این نیز منجر به زودتر راه افتادن کار ارباب رجوع و رضایت خاطر اوست. همچنین کار ها نیز دقیق تر انجام می شود و میزان خطا و اشتباه در کارها بسیار پایین می آید.
دیگر نقطه قوت شرکت رهسپاران رضایت خاطر بزرگ ترین مشتری شرکت یعنی شرکت کوکاکولا می باشد که این امر جز با سیاست و هوشیاری مدیر به عنوان یکی از تاثیرگزارترین افراد در منابع انسانی و همچنین هماهنگی بین دیگر بخش ها میسر نمی شود.
نقاط ضعف سیستم(منابع انسانی) شرکت حمل و نقل رهسپاران
به نظر من یکی از نقاط ضعف بزرگ شرکت نبود امکانات به روز می باشد منظور از امکانات نداشتن سایتی برای انجام عملیات شرکت مثل نوبت دهی هوشمند به رانندگان درخواست کننده بار یا ثبت نام رانندگان در سامانه اینترنتی برای درخواست بار ،صدور بارنام به صورت اینترنتی ،تعامل با مشتریان یا رانندگان یا کارمندان شرکت ،آگاهی از نظرات مشتریان و رانندگان و مزایای بیشماری که فناوری اطلاعات می تواند در اختیار شرکت و کارمندان و ارباب رجوع قرار دهد، است.بالطبع وجود یک سامانه اینترنتی برای شرکت در عملکرد هرچه بهتر کارکنان تاثیر بسزای خواهد داشت.البته صئور بارنامه از طریق اینترنت است اما همانطور که ذکر شد یک سامانه اینترنتی مخصوص به خود شرکت وجود ندارد .
امروزه فناوری اطلاعات در تمامی بخش های زندگی نفوذ کرده و عملا با گسترش سطح انتقال اطلاعات بهره وری را در این عرصه ها افزایش داده است .
در حالیکه تکنولوژی اطلاعات در بسیاری از کشورها برای کمک به عبور و مرور وسایل نقلیه به کار گرفته شده است ، ما از این دریای تکنولوژی چه بهره ای برده ایم؟البته ناگفته نماند کارهایی در این زمینه در سال های اخیر انجام شده است که هنوز جا برای پیشرفت باقی است.
دیگر نقطه ضعف شرکت رهسپاران به گفته کارمندان نبود سرویس برای رفت و امد است که این امر به این دلیل که موقعیت مکانی شرکت تقریبا در حشیه و شاید بتوان گفت در خارج شهر است گاهی برای پرسنل در رابطه با حضور به موقع در محل کار ایجاد مشکل می کند.

فرصت ها و تهدید ها:

از آنجایی که مدیر هم جز نیروی انسانی شرکت و حتی مهمترین بخش آن محسوب می شود وجود دیدگاه سنتی و ترس از تغییر در شرکت یکی از بزرگترین تهدیدهای شرکت است قبول خطر ریسک پذیری جزء جداناشدنی پیشرفت در کارها است اگر مدیریت بخواهد به همین روند پیش رو ادامه فعالیت بدهد تا چند سال دیگر شاید اثری از این شرکت در میان دیگر رقبا نباشد .
تغییر دیگری که باید ایجاد شود و اتفاقا زاییده ی همین تفکر سنتی است وجود یک رابطه ی دوستانه و صمیمی تر بین مدیریت و کارمندان است.
همچنین ارزیابی از کار کارمندان خیلی به صورت دقیق و علمی انجام نمی شود تا آنجا که ممکن است اتفاقاتی مثل برهم خوردن نوبت باردهی بین رانندگان پیش آید که شاید در آینده ای نه چندان دور ایجاد مشکلاتی برای شرکت بکند.
حال که از تهدید های شرکت صحبت شد جادارد از فرصت های شرکت هم سخنی به میان آید ، اکنون که میزان رضایت شغلی در بین کارمندان در سطح قابل قبولی است با حفظ آن و همچنین با توجه به زمینه توسعه حمل و نقل که در ایران وجود دارد امکان توسعه فعالیت های کاری و حمل بار به خارج از کشور را فراهم کرد به نظر من رهسپاران پتانسیل پیشرف در کار خود را دار.

و اما در پایان چند پیشنهاد برای بهبود عملکرد رهسپاران:
مدیریت می تواند برای بالا بردن رضایت کارکنان رابطه ی دوستانه تری با کارمندانش برقرار کند گاهی حضور خود مدیر در بخش های مختلف شرکت و دیدار با پرسنل باعث دلگرمی افراد به کار شده و ایجاد انگیزه برای انجام بهتر کارها در آنها می کند.
دیگر اینکه در راستای سیاست افزایش رضایت شغلی در کارمندان می شود با قرار دادن سرویس جهت رفت و آمد گام بزرگی برداشت شاید با این کار هزینه زیادی به شرکت تحمیل نشود اما مطمئنا باعث خوشحالی کارمندان می شود که به نظر من ارزش این کار را دارد.
جای خالی گردش شغلی و ترفیع که در رهسپاران تقریبا اصلا وجود ندارد به وضوح حس می شود گاهی اوقات امید به پیشرفت در کار خود دلیل خوب و یک انگیزه قوی برای یک کارمند برای بهتر انجام دادن کارش است و گاهی برای یک کارمند بعد از چندین سال کارکردن بی وقفه و یکنواخت وجود تنوع می تواند یک محرک قوی و یک شارژ روحی بزرگ باشد.
پیشنهاد بعدی ایجاد یک سامانه اینترنتی مخصوص و مستقل شرکت برای ارائه نظرات یا انتقادات و تعامل با کسانی که به هر نوعی با شرکت در ارتباطند هم لازم است شاید در حال حاضر مدیریت با نبود این سامانه  مشکلی نداشته باشد یا کمبودی احساس نکند اما تدارک امکانات بروز باعث رشد و بالندگی سریعتر شرکت خواهد شد در کل در دنیای امروز که ممکن است بسیاری از کارها چه در یک شرکت بزرگ و چه حتی شاید در منزل همین کارمندان  از طریق اینترنت حل شود نبود این امکانات برای رهسپاران خراسان خیلی جالب نخواهد بود و مطمئنا در آینده ای نزدیک این کمبود برای مدیر دردسر ساز خواهد شد.
جوانگرایی از دیگر موضوعاتی هست که در نظر گرفته نشده است که می توان همزمان مزایا و معایبی داشته باشد شاید و حتما وجود افراد با تجربه در شرکت آسودگی خاطر برای مدیریت فراهم آورده باشد اما در عین حال از قدرت ریسک پذیری گروه و همچنین داشتن یک منبع فعال با پیشنهاد های جدید برای بهبود عملکرد شرکت با توجه به اینکه اگثر کارمندان میانسال هستند و بیشتر طالب آرامش هستند تا ماجراجویی کاسته شده است.اما باید بگویم در کل سیاست کلی مدیریت شرکت میتواند با توجه به اینکه در حفظ مشتریان اصلی مثل خوشگوار و جلب رضایت خاطر آنان موفق عمل کرده نمره قابل قبولی بیاورد.

نتیجه گیری :
در نگاه جدید مدیریت انسانی ، انسان بعنوان کلیدی ترین عنصر و نه به عنوان یکی از منابع نگریسته می شود  که نه فقط باید به اداره ی او در درون سازمان پرداخت بلکه باید محیط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی او را لحاظ نمود ، تا بتوان به درستی توان او را در خدمت اهداف سازمان قرار داد. در پایان و در یک نگاه کلی به شرکت رهسپاران عملکرد مدیر را می توان در بعضی زمینه ها بسیار مثبت ارزیابی کرد. زیراکه از شرکت حمل و نقل بسیار کوچکی که در سال 1371فعالیت خود را با تعداد اندکی کارمند و سرمایه کمتر از اکنون آغاز کرد حالا و در سال 1393 به شرکت حمل و نقل رهسپاران خراسان با حوزه ی فعالیت بیشتری تبدیل گشته است و انشاا… بعد از مدتی به یک شرکت حمل و نقل بین المللی تبدیل خواهد شد که این خود مستلزم طی مسیر قانونی است.

حرف آخر
سهیم کردن اعضا در بهره وری موازی با سایر منابع در هر سازمانی مستلزم شناخت و آگاهی مدیران از مدیریت نیروی انسانی است.به منظور ایجاد آگاهی و شناخت در مدیران لازم است که مدیران سازمان ها ضمن تفهیم مدیریت چون یک واقعیت انسانی اجتماعی ، نقش های مدیریت و ساختار مدیریت نیروی انسانی را بشناسند. و در آخر لازم است که یادآوری کنم امام علی (ع) در چهارده قرن پیش مدیریت منابع انسانی را به شکل تخصصی و علمی به صورت سخنان گهربار بیان فرمودند . تجزیه و تحلیل و طراحی شغل ، برنامه ریزی نیروی انسانی ، استخدام و گزینش ، آموزش ارزشیابی عملکرد ، حقوق و دستمزد وپاداش ،انضباط و اصلاح رفتار کارکنان و بازنشستگی بیان نموده و از این لحاظ می توان امام علی (ع) را اولین مدیر منابع انسانی در عرصه سازمان و مدیریت در روی کره خاکی در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *