تحول در سازمان

برگرفته از سمینار علمی- آموزشی استاد دکتر اثنی عشری
گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی

فرايند هشت مرحله اي ايجاد تحول در سازمان

سمينار علمي – آموزشي فرايند هشت مرحله اي ايجاد تحول در سازمان با حضور جناب آقاي دكتر اثني عشري در مشهد مقدس برگزار گرديد . در اين سمينار جمعي از مديران و كارشناسان واحدهاي سازماني ، مؤسسات و شركت ها شركت داشتند . دكتر اثني عشري در مقدمه به تاريخچه اي از سازمان برنامه و بودجه در داخل كشور در سال 1327 و تحولاتي را كه تاكنون در اين حوزه انجام پذيرفته را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داد . ايشان در ادامه به فرآيند برنامه ريزي را در سه بخش ارائه كرد .
1 –  برنامه هاي كوتاه مدت ( يك ساله )
2 –  برنامه هاي ميان مدت ( پنج ساله )
3 –  برنامه هاي بلند مدت ( 20 ساله ) ،

ايجاد احساس ضرورت و فوريت تحول با توجه به تغييرات تشكيلات مملكتي و پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و درگير بودن قواي اجرائي مملكت در هشت سال جنگ تحميلي و حداقلي اداره شدن برنامه هاي مملكتي و مورد تهديد قرار گرفتن نظام از سال 1368 شروع به آسيب شناسي و در تكاپوي پيدا كردن نقاط ضعف اجرايي شدن برنامه در ادارات اهتمام ورزيده شد و در نتيجه هفت مورد اصلي در اصلاح ساختار برنامه ها و ايجاد تحول طبق نظر كارشناسان داخلي و خارجي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت كه اين موارد عبارت است از :
1 –  اندازه دولت .
2 –  ساختارهاي تشكيلاتي .
3 – اصلاح نظام هاي مديريتي و ارزيابي عملكرد .
4 –  اصلاح نظام هاي استخدامي .
5 –  آموزش و بهسازي نيروي انساني .
6 –  توسعه فناوري بهبود سيستم ، اصلاح انجام روشهاي كار .
7 –  جلب رضايت نمودن مشتري از الزاماتي بودند كه در برنامه هاي ايجاد تحول در نظام اداري در دستور كار قرار داده شد .

وي در ادامه به تعريفي از تحول پرداخت و گفت : تحول فرايندي است علمي ، مشاركتي ، تدريجي و زمان بر كه به منجر به تغيير نگرش در كاركنان سازمان مي شود لذا تحول به مجموعه تغييراتي كه در سازمان به وقوع خواهد پيوست شكل خواهد گرفت .
از اين رو تغييرات عظيم به دليل متعددي بسادگي قابل وقوع نيستند حتي اگر آشكارا ديده شود كه هزينه ها بسيار بالا هستند يا محصولات به ميزان كافي خوب نيستند و به نيازهاي در حال تغيير مشتري به دلايل فرهنگي ، ديوان سالاري فلج كنند ، سياست هاي محلي ، سطح اعتماد پائين ، فقدان كار گروهي ، نگرش هاي خود بينانه ، فقدان رهبري در مديريت مياني و ترس معمول انسان از ناشناخته ها به حد كافي پاسخ داده شود كه باز هم وقوع تحول به تعويق مي افتد ، براي اثربخش كردن تحول ، روشي كه براي تغيير استراتژي ، مهندسي مجدد فرايندها و بهبود كيفيت طراحي مي شود ، بايد تمامي اين موانع را به خوبي در نظر گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *