مدیریت خانه تکانی

منبع: راديو البرز

مدیریت خانه تکانی
از آنجائی‌که تمام روزهای اسفند، سهم یک خانواده برای خانه تکانی است، هیچ دلیل ندارد که تمام کارهای خانه فقط در چند روز توسط زن خانه انجام گیرد. یک برنامه زمان‌بندی شده می‌تواند کارها را به‌گونه‌ای مساوی بین تمام افراد در طول یک ماه تقسیم کند.
کارهای آشپزخانه برای یک روز، کمدها برای یک روز، پنجره‌ها برای یک روز و … یادتان باشد که شما یک آدم معمولی هستید، نه یک سوپر من! … جالب اینجاست که خودتان هم خیلی وقت‌ها می‌ایستید و از کاری که انجام داده‌اید تعجب می‌کنید. عیبی ندارد اگر مثلاً دستتان از شب تا صبح درد بگیرد و مهره‌های کمر تان تیر بکشد، اما بد نیست بدانید که منشاء بیشتر دردهای مزمن دوران میانسالی و کهنسالی حاصل همین کارهای سخت و طاقت‌فرسات. آرتروز ها، جابه‌جایی مهره‌ها و کشیدگی عضلات، می‌تواند عوارض همین روش‌های کار کردن نادرست باشد.
مدیریت خانه‌تکانی، کارهای کوچک و تزئینات به عهده شما، اما نصب پرده و جابه‌جایی کمد و فرش و وسایل بزرگ باشد به‌عهدة همسر تان، او می‌تواند هر شب یکی از این جابه‌جایی‌ها را انجام دهد. توجه داشته باشید که در خانه تکانی، از کمک‌ همه اعضای خانواده حتی کودکان نیز بهره بگیرید و آنها را به نوعی در این کار سهیم کنید. این کار، علاوه بر تقویت حس همیاری و اعتماد به نفس، نشاط حاصل از فرارسیدن سال جدید را نیز در آنها دوچندان خواهد کرد.

خانه تکانی و آرامش روحی
یکی از نکات بسیار مثبت خانه تکانی این است که روح و روان آدمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که نمی‌توان اثر مثبت نو شدن وسایل و تمیزی خانه را بر روحیه افراد انکار کرد. بنا به گفته روانشناسان، نظافت و نظم دادن به وسایل، به‌ویژه تغییر رنگ‌ها و ایجاد تنوع در دکور خانه تأثیر مثبتی بر روحیه انسان‌ها دارد و زندگی را از یکنواختی خارج می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که حدود 30 درصد مردم از افسردگی رنج می‌برند، لذا تنوع و تمیزی محیط اطراف  در پیشگیری از خمودگی و افسردگی بسیار تأثیرگذار است.

*http://www.radioalborz.com/norooz/khanehtekani/modiriat.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *