مقالات مدیر مسئول

مشاهیر شهر

هویت شهری یکی از مهم ترین محورهای سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» است. هویت از جنس آگاهی، معنا و درک است. لذا می توان گفت که «ساختار نمادین» دارد. ساختار نمادین برای هویت دو نتیجه مهم به دنبال دارد؛اول اینکه از خصوصیت «بازتابی بودن» هویت خبر می دهد و دوم اینکه سبب می شود هویت را به «امری زبانی» تبدیل سازد. بدین ترتیب هویت از یک طرف موضوع قراردادی و مورد توافق محسوب می گردد و از طرف دیگر امری فرایندی به حساب می آید که مورد درک، تعبیر و تفسیر واقع می شود. در ارتباط با نمادها یکی از مواردی که بر طبق توافقات و قراردادهای نوشته یا نانوشته از شاخص های مهم هویتی محسوب می گردد «مشاهیر شهر» هستند.  وقتی می گوییم مشاهیر یعنی شهیدان، بزرگان، نام آوران، دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان، عالمان، نویسندگان، سیاست مداران و هر گروه دیگری که به نوعی سبب اعتلای نام، ارزشمندی، هویت و اعتبار بخشی از گستره جغرافیایی (یعنی شهر) می گردند. عده ای مشاهیر شهر را بازتاب هویت شهری می دانند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می آید که به یاد آوریم بسیار اتفاق افتاده است که در نقاط دور افتاده ای از پهنه جغرافیایی ایران و یا سایر نقاط جهان که هرگز شناخته شده نبوده و شاید مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده اند با تولد فردی هویت ساز به نقطه معروفی تبدیل شده است که حتی بعضاً آن فرد در طول تاریخ سبب خوشنامی و شهرت محل سکونت یا تولد خود گردیده است. بهره گیری از عامل هویت ساز مشاهیر شهری چند پیامد مهم به دنبال دارد:

اول این که آن ها سرمایه شهری محسوب شده و تکریم و بزرگداشت آن ها عملی اخلاقی و حسنه می باشد.

دوم اینکه این کار سبب الگوسازی مناسب برای جوانان و گروه های دیگر انسانی می شود که بر این اساس بتوانند در عرصه ای مهم توفیقاتی را دنبال نمایند.

سوم زنده نگه داشتن نام مشاهیر سبب اعتلای نام شهر در کشور و یا حتی در دنیا می گردد.

چهارم این کار می تواند به عنوان ابزار مهمی برای مدیریت استعدادها در اختیار مدیریت باشد که با بهره گیری از آن زمینه شکوفایی قابلیت های بومی و محلی خود را فراهم آورده و از آن ها در جهت پیشرفت و توسعه شهری بهره مند گردند.

مدیریت شهری برای اعتلای نام مشاهیر خود و بزرگداشت آن ها در عرصه های مختلف کالبدی، محتوایی و در قالب فرایندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … زمینه های فراوانی در اختیار دارد. از نامگذاری معابر، خیابان ها، اماکن به نام مشاهیر که ساده ترین اقدام است گرفته تا برگزاری جشنواره های علمی، ادبی، فرهنگی، ساخت المان ها، مجسمه ها، تصاویر دیواری و … دخالت دادن آن ها در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط، تولید مستندات رسانه ای و سایر اقدامات مشابه که این امر مهم را به انجام رساند. مشاهیر شهر سرمایه های شهری هستند که در معنابخشی به شهر پویا و پایا و در حال پیشرفت نقش بنیادین دارند.

منبع: روزنامه شهرآرا، یکشنبه 3 بهمن 1400، شماره 3587

https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12540/342334

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *