تجزیه و تحلیل طرح هوشمند سازی پایانه‌های مسافربری

گرد آورنده: سعید بابکی امان محمد

مقدمه:
ترمینال های بین شهری یکی از اماکن خدماتی با مشخصات منحصربه فرد است که در آن خدمات شهری ، مسافرت بین شهری ، خدمات فنی وسایل نقلیه و سرویس های گوناگون شهری همگی در یکجا جمع می شود . ترمینال های امروزی چیزی فراتر از مکانی جهت خرید بلیط و سوار و پیاده شدن به اتوبوسها بوده و باگسترش شهرها و افزایش تقاضای سفر و توسعه انتقال بار و کالا در کنار حمل مسافر به مکانی جهت تبادلات تجاری ، خدمات بانکی ، خدمات رفاهی و … تبدیل شده است به گونه ای که حضور مسافران از 10 دقیقه تا چند ساعت قبل از سفر در ترمینال ها موضوعی عادی شده است.

از طرف دیگر توسعه خدمات مشترک به وسائط نقلیه مسافری و شخصی اقتضاء می نماید که بهره گیری از فناوری های پیشرفته برای مدیریت اینگونه خدمات در مراحل طراحی ، ساخت و بهره برداری از ترمینال های مسافری به طور جدی مورد توجه قرار گیرد همچنین با توسعه تقاضا های سفر ، ضرورت مدیریت هوشمندانه بر سامانه عظیم حمل و نقل را در اولویت اول قرار میدهد. آنچه در یک ترمینال مسافری بین شهری روی میدهد فرآیندی است که با بسیاری از عملکردی موجود و روزانه مدیریت شهری حتی در سایر نقاط شهر در تعامل بوده و لزوم توجه به ابعاد مدیریتی ، ترافیکی ، انتظامی ، امنیتی و خدماتی را آشکار می سازد.
شهر مشهد در آینده ای نزدیک دارای یکی از بزرگترین ترمینال های مسافرتی بین شهری میگردد که با توجه به موقعیت زیارتی و سیاحتی و مرکزیت فرهنگی ، تجاری و صنعتی ، حجم مسافرت فوق العاده ای را پذیرا بوده و یکی از پرازدحا ترین ترمینال های خاور میانه خصوصا در ایام تابستان گردیده و فعالیت 24 ساعته در آن دور از انتظار نخواهد بود.
بنابراین بسیار ضروری است که این مجموعه به قابلیت های مدیریت هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز شده و بتواند برای سالهای دور آینده قابلیت پاسخگوئی به تقاضاهای پیش رو را در عرصه خدمات سفر حفظ نماید
سابقه موضوع
در اکثر کشورهای پیشرفته وخصوصا در شهرهای بزرگ که ترمینال های مسافری شهری وبین شهری رادر خود جای داده اند ،برای مدیریت بهینه ، از نظارت تصویری بر حمل ونقل گرفته تا استقرار ، سرویس ها ، خدمات خودروها تسهیلات فروش و رزرو بلیط و خدمات وابسطه استفاده می گردد.
در کنار سامانه فوق سامانه های کنترل تردد وترافیک در محوطه و راه های منتهی به ترمینال ، تسهیلاتی برای آگاهی یافتن مسافرین از آخرین وضعیت برنامه های سفر و نیز خدمات ویژه مسافرین در محوطه انتظار و سالن های توقف نیز لحاظ شده است ، به گونه ای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر فراهم کننده همه توانییها و وقابلیت های مورد نیاز ضرورتی بلا منازع است.به خدمات فوق که هر کدام در قالب سامانه های مختلف، اما در تعامل پیوستگی کامل مجموعه یکپارچه مدیریت مدیریت ترمینال ها را فراهم می آورند باید سامانه نظارت و کنترل هوشمند بر مسایل امنیتی وانتظامی ونیز کنترل حوادث غیر مترقبه نظیر آتش سوزی، قطع بر ق ، خرابی تاسیسات و … را نیز اضافه نمود.
ضرورت مدیریت هوشمند بر مصرف انرژی در مجموعه های گسترده به مانند ترمینال های مسافری مدیریت بر تاسیسات و نیز اعلام و اطفا حریق و سایر عناصر دیگر در اداره یک مجموعه  ایجاب می کند که بستر ICT مورد بحث اجزاء بسیاری را در بر گرفته به گونه ای که مدیریت بحران و حوادث نیز به مجموعه امور عادی مدیریت نظیر خدمات ،امور مالی ، نظارتی ، تدارکاتی ، امنیتی و … اضافه گردد.
هم اکنون ترمینال های شهرهای لندن ، منچستر ، استکهلم ، هلسینکی ، توکیو ، سنگاپور و نیز بسیاری از کلانشهرهای جهان به مدیریت یکپارچه مدیریت مبتنی بر ICT مجهز بوده و مرتباقابلیت سرویس های قابل اخذ از بستر ICT را توسعه می دهند. مشهد الرضا(ع) نیز یکی از کلانشهرهای جهان بحساب آمده و با دورنمای آتی قطعا به استقرار و بکارگیری سامانه های هوشمند نیاز دوچندان دارد.
این سیستم دارای طرحهای زیر شاخه ای می باشد که هر کدام دارای خصوصیاتی و معایبی می باشد که به بررسی وتجزیه و تحلیل هر یک می پردازیم؛
1-سیستم نظارت تصویری
در این سیستم از نوع دوربین های ثابت و متحرک استفاده می شود که این سیستم باید کل سطح ترمینال را تحت پوشش قرار دهد به خصوص در نقاط ؛گیت ورودی ، گیت خروجی ، سکوی تخلیه مسافر ، پارکینگ ، مرکز ، معاینه فنی ، تعمیرگاه ، ایستگاه سوختگیری ، محوطه فروش ، ورودی تاسیسات و ورودی راهرو ها و پله های برقی می باشد که نیازی به یک اتاق مانیتورینگ برای مشاهده و اقدامات لازم را دارا می باشد.
داده های تصویری که از این دوربین ها استخراج می شود می تواند برای کاربردهی مختلف اعم از ترافیک ، انتظامی ، امنیتی ومدیریتی مورد توجه قرار گیرند وحتی از این دوربین ها می توان به عنوان نظارت بر کیفیت محیطی واعلام حریق استفاده کرد.
اولین مشخصه این دوربین ها تحت شبکه بودن آنها  و امکان آرشیو سازی هوشمند برای برای استفاده های آتی را داشته باشد.

2-سیستم شناسای خودکار اتوبوس
انجام می شود که به کمک امواج رادیویی ومدارات مجمع  RFID تراشه ای جدید به اسم   ین سیستم به کمک ریز
الکترنیکی ، خودروها ،اشیا و اشخاص را تشخیص داد و ردیابی می کند.
از این سیستم می توان در ورود و خروج و مکان یابی و ردیابی اتوبوس ها برای خدمات و سرویس دهی بهتر استفاده کرد.
انجم سرویس مدیریتی بهتر ازقبیل میزان اشغال سکوها،  محل توقف،اطلاعات ورودی وخروجی به نقاط خاص ،صورتحساب
شرکت های مسافربری ارایه کرد وارایه سرویس دهی بهتر به شرکت های مسافربری  ودر اختیار گذاشتن سکو با در نظر گرفتن  افراد ومسافران ومحاسبات مالی شرکت ها بر اساس میزان به کار گیری فضاها وسکوها می توان استفاده کرد.

RFIDمعرفی سیستم
این سیستم به کمک امواج رادیویی و مدارات الکترونیکی ، خودرو ، اشیا و اشخاص تشخیص وردیابی می کند.
RFIDکاربردهای
راهنمایی و رانندگی
بانصب این سامانه در اتومبیل ها، سرعت اتومبیل ها را کنترل کرده وهمچنین می توان این سامانه را بر روی سویچ نصب کرده و پس از شناسایی هویت مالک خودرو اتومبیل روشن شود.
تشخیص هویت کارکنان ومسافران
با استفاده از این بر چسب ها می توان ورود و خروج کارکنان را کنترل وضمنا هویت مسافران را شناسایی کرد.
جلوگیری از سرقت اشیا
با نصب این برچسب بر روی اشیاء افراد می توان با کنترل کردن بر چسب بار مسافر با برچسب بلیط شخص از سرقت بار جلوگیری کرد.
ردیابی بسته های پستی
با این برچسب بر روی بسته های پستی می توان در هر نقط بسته را ردیابی کرد.
بازدید از خودرو و معاینه فنی اتوبوس
با این برچسب می توان از آخرین وضعیت اتوبوس ها وسلامت آنها اطلاع پیدا کرد.
حتی از این برچسب ها در انبار استفاده کرد و با نصب و با نصب یک بر چسب  خوان در ورودی و خروجی انبار می توان از اشیاء داخل انبار اطلاع ویا حتی از قفسه بندی آنها اطلاع پیدا کرد.
3-سیستم شمارش مسافرین
با استفاده از این سیستم می توان روز های پر تردد و کم تردد ،سکوهای شلوغ و خلوت را تقریبا شناسایی کرد و برای این روزها تمهیدات را لازم را گرفت و اجرا کرد تا باعث بالا رفتن سطح مطلوبیت مسافرین شود.
4-سیستم نمایشگر، پیجینگ، تلفن و اینترنت
نمایشگر: در این بخش با استفاده از نمایشگرها جهت اعلام برنامه های سفر و اطلاع رسانی مسافرین مهمترین رکن این سیستم می باشد که از سردر گمی زائرین و مسافرین جلو گیری به عمل می آورد .
پیجینگ: با استفاده از این سیستم می توان کارکنان را فراخواند ویا حتی بری راهنمای مسافرین به جایگاه خاص آنها را راهنمایی کرد.که این مستلزم تحت پوشش قرار دادن تمام سطمح ترمینال می باشد.
سیستم تلفن داخلی: با استفاده از این سیستم کارکنان می توانند ارتباط راحتتر ، بهتر و کم هزینه تر را با یکدیگر داشته باشند وباعث جلوگیری از جابجایی و اتلاف وقت می شود.
سیتم امنیت : در این سیستم با دوربین های کار گذاشته شده در سطح ترمینال می توان تمام سطح ترمینال را تحت پوشش   بطوری که کل ترمینال را تحت پوشش RFID قرار داده تا از بروز حوادث جلوگیری به عمل آید وضمنا با کاربرد سیستم
قرار دهد از ورود افراد بدون صلاحیت به مکان های غیر مجاز و استفاده از کدهای جعلی  جلوگیری بعمل آید.

سامانه های مورد نیاز برای سامانه هوشمند
برای اجرایی کردن سامانه مدیرست هوشمندبه زیر ساختهای نیاز است که این سامانه ها به قرار زیر می باشد:
1-سامانه اطلاعات هوشمند
2-سامانه مدیریت امور مسافرین واطلاع رسانی
3-سامانه مدیریت شرکتهای حمل و نقل
4-سامانه مدیریت ترافیک
5-سامانه حفاظت و امنیت محیط، خودرو ومسافر
6-سامانه ساختمان هوشمند
که هر کدام از این سامانه در زیر توضیح داده می شود.
MIS1-سامانه اطلاعات مدیریت
مسائل ، مشکلات و پیچیدگی های مدیریت در جهان امروز ،توجه به کاربرد اطلاعات را به عنوان چالشی اساسی کرده ومدیران امروز ، ارزش اطلاعات را بسیار بیشتر از مدیران نسل گذشته دریافته و با تمام وجود درک کرده اند.
برای رهبری وهدایت یک سازمان پویا و پیشرو ،مدیریت در سطوح مختلف نیاز به اطلاعات ودادهای دارد که در صورت تامین به موقع و موثر آن ، می توان مدیران را در تصمیم گیری ها کمک کرده ومنافع سازمان را به صورت تصاعدی افزایش دهند.
)، پشتیبانی تصمیم گیری ITS) ،هوشمند (ES)با توجه به راه اندازی مدیریت هوشمند به کارگیری انواع سیستم های خبره
وسیستم های عملیاتی و کنترل فرآیند ضروری وحیاتی است. (DSS)مدیران

مزایای این سیستم عبارتن از:
کاهش نیاز به پرسنل اداری با کیفیت پایین
افزایش سرعت پردازش داده ها
دستیابی سریع به اطلاعات
کنترل بیشتر عملیات
امکان استفاده مشترک از اطلاعات و منابع
معمولا پردازش به صورت دسته ای ، آنی ولحظه ای صورت می گیرد و لذا مدیران در سطوح مختلف بر اساس دستیابی  MIS تعریف شده می توانند به اطلاعات مجاز دسترسی یابند در عین حال هر یک از سامانه های فرعی ، به عنوان یک
فرعی در بخش خاص ومدیریت مربوطه قابل استفاده خواهد بود.

2-سامانه امور مسافرین اطلاع رسانی
هدف از استقرار  سامانه مدیریت امور مسافرین افزایش سطح خدمات ، کاهش اتلاف منابع ، کاهش تبعات ناشی از سرگردانی و درگیری مدیریت های مختلف ترمینال با مسافرین، افزایش توان پاسخگویی وافزایش ضریب تصمین و گارانتی خدمات در این بخش می باشد.
وضعیت فغلی در تاسیسات مشهد سیستم پیجینگ می باشد که ابتدایی ترین روش اطلاع رسانی و خدمات مسافرتی است.و دور نمای مورد نظر استقرا تابلوهای اطلاع رسانی از برنامه کلی حرکت و ورود اتوبوس ها ، تابلوی ویژه هر شرکت مسافری شامل برنامه سفر روزانه ، ظرفیت های موجود در هر سفر و … می باشد. تابلوهای ویدئویی دیواری ، برنامه اتوبوس های شرکت واحد ، قطار شهری و اطلاعات ترافیکی نیز بخشی دیگر از همین سامانه هستند.
از دیگر برنامه های این مجموعه خدمات سرگرمی در قالب ویدئو وال ، تابلوهای عریض تلویزیونی وسالن نمایش را می توان نام برد.برنامه های رادیویی وتلویزیونی ، کیوسکهای اینترنتی ، کافی نت ها ، کتابخانه و خدمات پستی ، بانک ، پارکینگ خودرو های شخصی وبالاخره خدمات نگهداری بار در ترمینال برای استفاده مسافرین در سالن انتظار نیز به امکانات خدماتی مسافرین جلوه ای دیگر خواهد افزود.

3-سامانه مدیریت شرکت های حمل و نقل
این سامانه برای ارائه خدمات در مورد فروش بلیط مدیریت آژانسها ، اخذ عوارض ، فروش الکترونیکی بلیط ونیز خدمات احتمالی بار استقرار می یابد.دورنمای این شبکه ، شبکه یکپارچه مدیریت تعاونی ها با حفظ استقلال مدیریتی هر موسسه بوده به گونه ای که این موسسات از خدمات مکز داده ، مدیریت ترمینال ، قابلیت های حسابداری عوارض و پردازش اطلاعات گزارشگیری ونیز مبادله الکترنیکی داده ها میان حوزه های کاری خود نیز سامانه های مختلف مدیریت هوشمند ترمینال استفاده نمایند.
استقرار این سامانه همچنین ایجاب می کند که فرآیند صدور بلیط نیز به صورت هوشمند درآمده وارتباط بار مسافر با بلیط ، کنترل تحویل بار به اتوبوس ودریافت آن ونیز شمارش مسافرین ورودی به اتوبوس در آن گنجانده می شود.

4-سامانه مدیریت ترافیک
این سامانه نقش اساسی را  در کنترل تردد ، مدیریت سکوها و مدیریت پارکینگ های  وسایل حمل ونقل را به عهده دارد. سامانه مدیریت ترافیک از لحظه ورود اتوبوس به ترمینال تا زمان خروج از وضعیت اطلاع داشته و عملکرد آن شامل : هدایت اتوبوس به محل سکوهای تخصیص یافته ، کنترل تردد در داخل محوطه  ترمینال ، به هنگام ورود به ایستگاه سوختگیری ، تعمیرگاه و توقف های تولانی می باشد.
همچنین کنترل تردد سایر خودروها عمومی نظیر کامیون ها حمل بار ، تاکسی ها ، وسایل خدماتی ، آمبولانس و …. نیز از جمله وظایف این سامانه می باشد.
سامانه مدیریت ترافیک عتاوه بر تسهیلات مربوط به تخصیص سکو های هوشمند و نظارت کلی بر جریان ترافیک قابلیت رسیدگی به همور اضطراری و مدیریت حوادث نظیر اورژانس پزشکی ، آتشنشانی و وضعیت امنیتی خاص را داشته و می تواند مسیر ترافیکی مناسب برای مدیریت هر نوع حادثه هی را فراهم کند.

5-سامانه حفاظت و امنیت
این سامانه خدماتی نظیر شناسایی خودرو ، امنیت مسافر و خودرو ، نظارت های انتظامی و مراقبت های امنیتی رادر محوطه ترمینال  و مجموعه ساختمان به عهده داشته و از طریق نظارت تصویری داخل محوطه سالن انتظار ، اماکن تجمع سکو های سوار و پیاده شدن ، ورودی به تاسیسات ترمینال وانبارها و اماکن حساس به کنترل امنیتی می پردازد.
این سامانه با سامانه های مدیریت ترافیک ، مدیریت امور مسافرین و مدیریت شرکت های حمل ونقل باید در تعامل وتبادل اطلاعات داشته باشد.
در ضمن با توجه به اینکه پایانه ها یکی از اماکنی است که مجرمین فراری به آن وارد و یا خارج می شوند با نصب دوربین های خاص تشخیص چهره وبا توجه به شبکه ملی تعقیب جرائم و مجرمین می توان چهره آنه را شناسایی کنند.حفاظت از اموال واثاثیه مسافرین نیز علاوه بر نظارت تصویری عمومی در کلیه اماکن ترمینال که احتمال وقوع سرقت را پایین نگه دارد .با الصاق بر چسب های شناسایی به توشه و ارتباط آن با بلیط مسافرین نیز این قابلیت را فراهم می کند که از خروج (RFID)مشکوک وغیر عادی بار و وسایل از درب خروجی ترمینال با استفاده از فناوری تشخیص شناسه بدون تماس
به راحتی می توان کنترل کرد.ضمنا چنین روشی قابل تعمیم به خودروهای متوقف در پارکینگ ها اعم از خودروهای عمومی وشخصی مسافرین نیز می باشد.

6-سامانه ساختمان هوشمند
سامانه ساختمان هوشمند یکی از اساسی ترین سامانه های اداره کننده منابع بوده و اداره کل محیط و تاسیسات را بر اساس وضعیت بهینه  نه بر اساس تنضیمات اولیه انجام می دهد. این سامانه به تشخیص واطفاء هوشمندانه حریق ، کنترل و مدیریت مصرف انرژی و تاسیسات مطبوع می پردازد.
سامانه ساختمان هوشمند در مجموعه های گسترده از ساختمان های چند طبقه گرفته تا ترمینال ها و پایانه ها و فرودگاه ها به سرعت در حال گسترش بوده و فقط صرفه جویی که از محل انرژی الکتریکی و سوخت طی یک دوره کوتاه ،برگشت سرمایه اولیه را تضمین می کند . لازم به ذکر است که خطای انسانی و فقدان مسئولیت پذیری که منتهی به حوادث غیر قابل جبران هم می گردد با به کارگیری سامانه های هوشمند به حداقل کاهش یافته و لذا می توان در هزینه های مختلف  نگهداری تاسیسات ومدیریت منابع ساختمان صرفه جویی قابل توجهی نمود.

نقاط قوت وضعف
نقاط قوت:
این طرح باعث ساماندهی سیستم حمل و نقل گردیده و رانندگان و اتوبوس ها کمتر معتل مانده و می شود از حداکثر ظرفیت اتوبوس ها چه در مواقع شلوغی و چه در مواقع خلوتی استفاده کرد وهمچنین از سوار کردن غیر مجاز مسافر جلوگیری به عمل آورد.
از دیگر فواید این طرح زیر نظر داشتن اتوبوس ها در هر کجای کشور واطلاع از ساعات دقیق ورود وخروج به پایانه می باشدکه می توان بر طبق آن برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.ضمن اینکه پایانه ها از آمار مسافرین خود در روز های اوج مثل تعطیلات وچه در روز های معمولی  وچه در کل سال با خبر شده و با تجزیه و تحلیل درست این آمارها می توانند به تخصیص بهینه منابع خود دست یابند تا حداکثر سود و استفاده را از روزهای پر تردد برده و همچنین باعث خرسندی مسافرین نیز می شود.
ضمنا مسافرین در این طرح کمتر دچار سردرگمی شده و باعث جلوگیری از اتلاف وقت مسافرین می شود وهمچنین با خرید مجازی بلیط و تک نرخی شدن بلیط به مسافرین کمک شایانی کرد ودر ضمن باعث کوتاه شدن دست دلالان نیز خواهد شد.
از جمله فواید دیگر این طرح مطلع شدن پلیس از تخلفات رانندگان و همچنین کمتر تخلف کردن رانندگان به دلیل تحت نظر بودن و جلوگیری از به خطر افتادن جان مسافرین می گردد.

نقاط ضعف :
این طرح به مانند هر طرح دیگری دارای نقاط ضعفی می باشد که باید درصدد رفع این نقاط ضعف بوده که در برخی موارد همین نقاط ضعف باعث عدم استفاده از این طرح بعد از مدت کوتاهی شده است. از جمله نقاط ضعف این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد.
این طرح دارای هزینه بالایی می باشد که لزوم اجرای آن مطالعه دقیق آن و رفع نقاط ضعف و جلوگیری از شکست طرح می باشد که در صورت شکست طرح هزینه زیادی را از دست داده پس ریسک این طرح بالا  بوده وباید هزینه ها به درستی تخصیص یابد.
ناآشنا بودن کارکنان با این طرح وناآگاهی آنها قطعا باعث بوجود آمدن مشکلاتی خواهد شد و همچنین با اجرای این طرح باعث تعدیل نیرو خواهد شد که قطعا کارکنان با این طرح به دلیل تهدید شغلشان مقابله خواهند کرد که این عمل به طرح لطمه بزرگی خواهد زد.
از دیگر نقاط ضعف این طرح تحت کنترل بودن رانندگان می باشد و از انجای که هر کس از تحت نظر ناراحت می باشد این طرح باعث مقابله کردن رانندگان با این طرح می باشد  که احتمالا باعث بروز مشکلاتی در این قسمت خواهد شد.
خرابی دستگاه : از انجایی که این طرح یک طرح وارداتی می باشد در صورت خرابی دستگاه برای تعمیر آن با مشکل مواجه می شوند که برای تعمیر آنها زمان وهزینیه زیادی صرف خواهد شد.

فرصت ها و تهدید ها
فرصت ها:
فرصت های که این طرح باعث آن می شود برداشتن یک گام بسمت هوشمند شدن است که خود یکی از مولفه های پیشرفت می باشد . ضمن اینکه مردم رابیشتر به سمت اتوبوس ها میل داده و باعث می شود که مردم بیشتر ترجیح دهند با اتوبوس مسافرت کنند.
از دیگر فرصت های این طرح کاهش خطرات جاده ای و افزایش رعایت قوانین توسط رانندگان و جلو گیری از تصادفات  که تعداد آن در حال حاضر در کشور مان کم نیست. بااستفاده از این طرح همچنین می توان باعث رونق شرکت های مسافربری شود و همچنین باعث جذب سرمایه گذاری های جدید نیز خواهد شد.

تهدیدها:
از جمله مواردی که این طرح را تهدید می کند خرابی دستگاه توسط رانندگان به دلیل فرار از زیر نظر قرار گرفتن و همچنین رعایت نکردن کارکنان به دلیل تهدید شغلیشان و بزرگترین تهدید مقاومت استفاده کنندگان از این طرح به دلیل تغییر در سیستم و از انجایی که کارکنان طرفدار ثبات و آرامش می باشند احتمالا در آغاز طرح از آن اسقبالی نداشته باشند.ویا حتی در مقابل این طرح بایستند وبن رعایت نکردن اصول این طرح سعی در شکست آن داشته باشند.

ارائه توصیه و راهکارهای جهت بهبود
اولین ومهمترین راهکار این طرح به نظر من بومی کردن این طرح و اجرای آن مطابق با شرایط محیطی و فرهنگی جامعه تا از طرف مردم  راحت تر پذیرفته شود و همچنین در صورت بروز مشکل و خرابی بتوان این مشکل را راحت تر وسریع تر حل کرد.
برگزاری کلاسهای توجیهی برای رانندگان و کارکنان وآشنا کردن آنها با فواید این طرح وحل نقاط مبهم آنها با این طرح و همچنین آشنایی و شناخت بیشتر با این طرح شود. برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان وایجاد انگیزه در آنها برای یادگیری بهتر و عمل به آموخته ها در هنگام اجرای طرح وبهتر عملی شدن  آن.
ضمنا بهتر است این طرح را گام به گام اجرا کرد تا در صورت بروز مشکل در این طرح دچار ضرر زیادی نشود و ضمنا با اجرای پله به پله می توان کنترل بیشتری بر طرح داشته و نقاط ضعف را بهتر شناسایی کرده و در نیتیجه رفع آن راحت تر می باشد و می توان این ضعف را در گام های بعدی از بین برد و بعد اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *